Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

PRZYKŁADOWE SCENARIUSZE ZAJĘĆ
PROWADZONYCH METODĄ RUCHU ROZWIJAJĄCEGO W. SHERBORNE
Cele zajęć:

W sferze poznawczej:
- zdobywanie umiejętności koncentracji uwagi
- rozumienie komunikatów i zainteresowanie komunikacją
- uświadomienie sobie własnego ciała i przestrzeni
-rozwijanie postawy twórczej

W sferze emocjonalnej i osobowościowej:
- umiejętność radzenia sobie z sytuacjami trudnymi
- umiejętność prawidłowego wyrażania swoich emocji
- budowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania do siebie i innych osób ze swojego otoczenia
- nabywanie umiejętności wglądu we własne ciało oraz rozwijanie empatii
- budowanie poczucia własnej wartości
- rozwijanie zdolności do relaksowania się

W sferze społecznej:
- uczenie się nawiązywania właściwych relacji z rówieśnikami
- przyswajanie norm społecznych
- umiejętność podporządkowywania się regułom i zasadom w czasie zajęć, a następnie w
życiu codziennym

W sferze ruchowej:
-
umiejętność kontrolowania swoich ruchów
- rozwijanie sprawności motorycznej
- wdrażanie do samodzielnego wykonywania zadań ruchowych
- umiejętność wykorzystania swojej siły w sposób bezpieczny ( „jestem silny, ale delikatny”)
Created with novaPDF Printer (
). Please register to remove this message.
 SCENARIUSZ NR I
STRUKTURA
ZAJĘĆ
PLANOWANE DO REALIZACJI
ĆWICZENIA I RELACJE
UWAGI DO
ORGANIZACJI
Powitanie grupy

Piosenka „Witaj”

Powitanie wybranych części ciała (każdy z każdym).-
siedząc w kręgu
Ćwiczenia
świadomości
ciała
i przestrzeni

Ślizganie się na brzuchu ( witanie się)

Odsuwanie się z kręgu i przybliżanie na pośladkach

Wiatraczek (obracanie się na pośladkach wokół własnej
osi)
Rozwijają
zaufanie
do partnera
Relaks

„Kołyska” w takt muzyki relaksacyjnej
Partner „aktywny” i partner „bierny”
(relacja opiekuńcza)
Relacje
„Z”

„Naleśnik”- zawijamy dziecko w koc i ciągniemy
naleśniki, następnie rozwijamy je

„ Spaghetti”- ciągniemy koc- na końcu koca siedzi dziecko

„Prowadzenie ślepca”- tajna droga na posiłek (na zmianę)
Relaks

Masaż – „Pieczemy bułeczki” (zmiana ról z partnerem
ćwiczącym)
Relacje
„Przeciwko”
Obaj partnerzy aktywni i silni
(relacja mocy i energii)
Uczą koncentracji
uwagi
Rozwijają
zaufanie do siebie
nawzajem
„Jestem silny, ale
delikatny”

„Galaretki” – przyklejanie i odklejanie dzieci i partnerów
od podłoża (ćwiczenia wykonywane na zmianę)

„Rozwijanie cukierka”- partner stara się rozwinąć paczkę-
cukierek zrobioną z dziecka

„Paczka ze słodyczami” - dzieci rozwijają paczkę
utworzoną z partnerów
Created with novaPDF Printer (
). Please register to remove this message.
Relaks

Leżenie na podłodze na plecach- muzyka relaksacyjna
Obaj partnerzy „aktywni”
(relacja partnerska)
Relacje
„Razem”

„Leżąca fala” – partnerzy leżą blisko siebie na brzuchu,
dziecko kładzie się na ich plecy na brzuchu, na ustalony
znak partnerzy razem z dzieckiem obracają się w jedną
stronę

„Rurka z kremem” – tunel utworzony przez partnerów,
pod którym przechodzą dzieci

„Rekin” – zabawa z płachtą – dzieci siedzą trzymając nogi
pod płachtą. Partnerzy stoją za dziećmi i nie dają ich
złapać rekinowi, który jest w wodzie(pod płachtą)

„Łapiemy rybki na obiad” – jedno dziecko stoi na płachcie
poruszanej przez opiekunów i łapie rybki – dzieci, które
przemieszczają na czworakach się pod płachtą. Dziecko
dotknięte – wychodzi.
Relaks

Kołyska z muzyką
Pożegnanie
grupy

Iskierka

Informacje zwrotne
SCENARIUSZ II
STRUKTURA
ZAJĘĆ
PLANOWANE DO REALIZACJI
ĆWICZENIA I RELACJE
UWAGI DO
ORGANIZACJI
Powitanie grupy

Piosenka „Witaj”

Powitanie stóp, głowy, kolan, dłoni itp.(siedząc w kręgu)
Ćwiczenia
świadomości
ciała
i przestrzeni

Ślizgawka (poruszanie się pojedynczo,
w parach - na pośladkach, na brzuchu, na plecach)

Wiatraczek(obracanie się na pośladkach)

Poznawanie pleców(masaż pleców)
Rozwijają
zaufanie
do partnera
Created with novaPDF Printer (
). Please register to remove this message.
Relaks

Kołysanie w takt muzyki relaksacyjnej
Partner „aktywny” i partner „bierny”
(relacja opiekuńcza)
Relacje
„Z”

Kołysanie w dwójkach i trójkach

Rolowanie (turlanie) na boku w dwójkach

Wycieczka(ciąganie za nogi)

Pchanie partnera plecami (nogi ugięte w kolanach)

Mostek -wędrowanie przez rozmaite wolne miejsca
stworzone przez ciało partnera przyjmującego pozycję „na
czworaka”

Pokonywanie przeszkód – wędrowanie przez ciało
partnera leżącego na brzuchu z rozstawionymi nogami i
rękami
Ćwiczenia wykonywane są na zmianę
Relaks

Głębokie wdechy i wydechy leżąc z unoszeniem i
opuszczaniem rąk
Relacje
„Przeciwko”
Obaj partnerzy aktywni i silni
(relacja mocy i energii)
Uczą koncentracji
uwagi
Rozwijają
zaufanie do siebie
nawzajem
„Jestem silny, ale
delikatny”

„Skała”

„Worek”

„Paczka”
Partner stawia opór, współćwiczący stara się przesunąć skałę,
przewrócić worek, „rozwiązać paczkę”
Ćwiczenia są wykonywane na zmianę
Relaks

Masaż pleców partnera w pozycji siedzącej – „Bułeczki”
Obaj partnerzy „aktywni”
(relacja partnerska)
Relacje
„Razem”

„Wiosłowanie”- partnerzy siedzą na podłodze z
wyciągniętymi na boki nogami zwróceni do siebie
twarzami, na zmianę, każdy z partnerów najpierw kładzie
się do tyłu, potem znów siada
Created with novaPDF Printer (
). Please register to remove this message.

„Wahadło”- jedno dziecko podnosi się, gdy drugie opada

„Równowaga”- ćwiczący stojąc do siebie twarzą odchylają
się i przechodzą do siadu, a następnie razem wstają

Gwiazda – pięciu lub sześciu ćwiczących leży w kole na
plecach: a) wszyscy przewracają się jednocześnie na
przemian na prawy i lewy bok, b) nie odrywając ramion,
zginają ręce w łokciach próbują połączyć ręce w koło, c)
zginanie i prostowanie nóg
Relaks

Delikatne uderzanie i podszczypywanie kończyn
Pożegnanie
grupy

Iskierka

Informacje zwrotne
Created with novaPDF Printer (
). Please register to remove this message.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed