Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

dla dzieci 3 i 4-ro letnich

 

Temat : "Wszystko o wodzie"

 

 

 

Cele dydaktyczno - wychowawcze :

 

 

 

1)     Poznawanie właściwości i stanów skupienia wody , poprzez obserwacje

,

proste doświadczenia i wyciąganie wniosków .

 

2)     Uzmysłowienie dzieciom znaczenia wody dla roślin ludzi i zwierząt ,

 

oraz zrozumienie potrzeby jej oszczędzania .

 

3)     Rozwijanie ruchowej i słownej ekspresji twórczej .

 

4)     Stymulowanie umiejętności płynnego mówienie poprzez ćwiczenia

oddechowe  i dźwiękonaśladowcze .

 

 

 

Cele operacyjne :

 

1)     Dziecko bada właściwości wody ,za pomocą zmysłów / wzroku , smaku ,

 

węchu dotyku / i potrafi je opisać

 

2)     Wyciąga wnioski z przeprowadzonych doświadczeń , wie i potrafi

ogólnie określić , kiedy woda zmienia się w lód / bardzo zimno / , a kiedy

w

parę

 

     / bardzo gorąco /  .

 

3)     Potrafi wymienić przynajmniej cztery wartości czy sposoby

 

wykorzystania wody

 

4)     Rozumie potrzebę zakręcania wody i dokładnie zakręca kran po

myciu.

 

5)     Potrafi obrazować ruchem wskazane czynności .

 

 

 

Pomoce :

 

- przegotowana woda w przezroczystym naczyniu , kubek dla każdego dziecka

,

lód / kostki / , gotująca woda w szklance , lusterko , szarfy , woda z

mydłem , słomki dla każdego dziecka , nagranie magnetofonowe z muzyką

marszową .

 

 

 

Przebieg zajęcia :

 

 

 

1)     Rozwiązywanie zagadki o wodzie .

 

Treść - "Służy do mycia , służy do picia

 

              Bez niej na ziemi nie byłoby życia"

 

 

 

2)     Badamy wodę

 

- obserwacja wody / określanie koloru , wyglądu ,stanu skupienia /

 

- wąchanie wody / określanie zapachu /

 

- próbowanie wody / określanie smaku /

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    3)  "Czy to też woda ?"

 

- oglądanie kostek lodu / określanie temperatury , wyglądu , zmian

 

  zachodzących  pod wpływem ciepła

 

- obserwacja pary wodnej i jej skraplania /opisywanie wyglądu /

 

     ZE WZGLĘDÓW BEZPIECZEŃSTWA NAUCZCIEL SAM TRZYMA LUSTERKO NAD PARUJĄCĄ

 

WODĄ

 

 

 

 

 

     4) Od czego zależy czy woda jest cieczą , parą , czy lodem ? -

wyciąganie

 

wniosków z doświadczeń .

 

 

 

5)     "Schowaj się przed deszczem"  - zabawa ruchowa połączona z

ćwiczeniami dźwiękonaśladowczymi .

 

Słońce świeci - marsz przy muzyce . Na przerwę w muzyce , oznaczającą

deszcz

dzieci chowają się w "domkach" /szarfy /

 

Siedząc obserwują deszcz : siad skrzyżny i naśladowanie odgłosów deszczu

za

oknem  .

 

Kap ,kap, kap - pukanie rozłożonymi dłońmi o uda

 

Puk ,puk ,puk - dłonie w piąstkę , stukanie kostkami palców o podłogę

 

Szu ,szu ,szu  - pocieranie dłonią o dłoń

 

Chlup ,chlup ,chlup - klaskanie dłońmi nad głową / jak najwyżej / .

 

 

 

     6)  Rozmowa z dziećmi na temat znaczenia wody dla ludzi , zwierząt i

 

roślin

 

i o konieczności jej oszczędzania .

 

 

 

     7)  Ruch twórczy - obrazowanie czynności przy których wykonywaniu

 

potrzebna jest woda / np. myjemy ręce , zęby , pierzemy , pijemy wodę,

 

pływamy , podlewamy kwiaty / .

 

 

 

8)     Wesołe zabawy z wodą , czyli puszczanie baniek mydlanych /

ćwiczenie

 

oddechowe /

 

 

 

9)     Podsumowanie w formie zabawy twórczej / dedukcja/ - Co by było

gdyby

na całym świecie zabrakło wody .

 

 

 

Mycie rąk w łazience , dokładne zakręcanie kranu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘCIA OPRACOWANY PRZEZ ELŻIBETĘ GAŁAJ NAUCZYCIELKĘ P.M. NR

160

W ŁODZI

 

 

 

TEMAT : "DBAJ O ZDROWIE "

 

 

 

CELE DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE

 

 

 

1. Wyrabianie nawyków dbania o zdrowie i higienę.

 

2. Kształtowania umiejętności słuchania i rozumienia treści teatrzyków

 

3. Doświadczanie wrażeń dotykowych

 

4. Rozwijanie ruchowej inwencji twórczej.

 

5. Ćwiczenia oddechowe.

 

 

 

CELE OERACYJNE

 

 

 

1. Dziecko wie, że trzeba myć ręce przed posiłkiem i owoce przed

zjedzeniem

ich.

 

2. Zna przeznaczenie i nazwy przyborów toaletowych.

 

3. Potrafi rozpoznać znane przedmioty po kształcie.

 

4. Obrazuje wg własnych pomysłów wskazane czynności związane z higieną.

 

 

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

 

 

kukiełki /Kubuś i mama/, przybory toaletowe, magnetofon, taśma z piosenką

 

"Mydło",

 

słomki i mydło do puszczania baniek /słomka dla każdego dziecka/

 

 

 

PRZEBIEG ZAJĘCIA

 

 

 

1.Zabawa integracyjna "Kroki"

 

 

 

    Dzieci stoją w kręgu. Nauczycielka prosi by kro do przodu zrobiły

dzieci, które np.

 

-         rano myją zęby

 

-         myją ręce przed jedzeniem

 

-         myją owoce  przed zjedzeniem ich

 

-         lubią chodzić na spacery

 

-         lubią się gimnastykować

 

   Zabawa kończy się, gdy dzieci spotkają się w małym kręgu. Nauczycielka

 

podkreśla, że

 

   wszystkie te czynności służą zdrowiu, więc dzieci ,które te czynności

wykonują dbają

 

   o swoje zdrowie.

1.Teatrzyk pt. "Co się stało Kubusiowi" i rozmowa z dziećmi na temat

czystości.

 

   TRESĆ

    KUBUŚ - Dzień dobry dzieci! /Kukiełka czeka na odpowiedź/

 

                      Dzisiaj mam wspaniały dzień. Rano zjadłem pyszne

śniadanie: chleb z miodem

 

                      i mleko. Czy Wy lubicie miód i mleko? / Odpowiedzi

dzieci /

 

                      Radzę Wam żebyście jadły miód i piły mleko. Mama

mówi,

że po takim

 

                      śniadaniu będę duży i zdrowy.

 

                      Potem byłem z mamą na spacerze. Grałem w piłkę,

bawiłem się w piasku.

 

                      Teraz mama szykuje obiad, bo po południu pójdziemy

do

kina.

 

                      O jej! Jestem bardzo głodny.

 

                      Mamusiu, mamusiu jestem bardzo głodny! /Wchodzi

mama/

 

 

 

    MAMA -   O, dzień dobry dzieci!

 

                      Kubusiu jeszcze nie ma obiadu. Jeżeli jesteś głodny,

 

to zjedz jabłuszko.

 

                      Tylko nie zapomnij go umyć przed jedzeniem!

 

                      A czy myłeś ręce po spacerze?

 

    KUBUŚ -  Jeszcze nie zdążyłem.

 

    MAMA -  To koniecznie umyj również ręce! /Mama wychodzi/

 

    KUBUŚ -  Umyj ręce, umyj jabłko - tyle pracy a ja jestem głodny.

 

                      Otrzepię ręce. To wystarczy. Wcale nie widzę brudu.

 

Jabłka też nie będę mył.

 

                      Zjem je szybko i mama nic nie zauważy. /Zjada

jabłko,

potem podśpiewuje i

 

                      tańczy, lecz po chwili łapie się za brzuszek/

 

                      Jabłko było pyszne, ale teraz źle się czuję. Boli

mnie

brzuszek.

 

                      Mamo, mamusiu! /Wchodzi mama/

 

    MAMA -  Co się stało syneczku?

 

    KUBUŚ -  Boli mnie brzuszek i jest mi niedobrze.

 

    MAMA -  Rzeczywiście źle wyglądasz. Tylko nie rozumiem co się stało.

Jadłeś same

 

                      zdrowe pokarmy. Nie wiem co Ci mogło zaszkodzić.

 

                      A może Wy dzieci wiecie od czego mój synek

rozchorował

się?

 

  Rozmowa kukiełki z dziećmi. "Kukiełka" tak kieruje rozmową aby dzieci

powiedziały, że

 

  należy myć ręce i owoce przed jedzeniem, bo bakterie, które są na

brudnych

rękach i

 

  owocach mogą powodować różne choroby.

 

    MAMA -  Kubusiu, czy już wiesz od czego boli Cię brzuszek?

 

    KUBUŚ -  Wiem. Nie umyłem rąk i jabłuszka.

 

    MAMA -  Teraz zamiast iść do kina musisz wziąć lekarstwo i położyć się

 

do łóżeczka.

 

                     Myślę, że już nigdy nie zapomnisz o myciu rąk i

owoców

przed jedzeniem.

 

  KUBUŚ -  Na pewno będę o tym pamiętał!

 

 

 

3. Piosenka "Brudne ręce"

 

 

 

Nauczycielka: Dzieci, a czy Wy myjecie ręce przed jedzeniem? /odpowiedź

dzieci/

 

                        Żeby Kubuś nigdy o tym nie zapomniał zaśpiewajcie

mu

piosenkę o brudnych

 

                        rękach.

 

Dzieci śpiewają poznaną wcześniej piosenkę.

 

 

 

Treść piosenki: Kiedy ktoś ma brudne ręce i rękami tymi je.

 

                            Czy myślicie, że to zdrowo moi drodzy?

 

                            Bo ja nie! Bo ja nie!

 

 

 

4. Zabawa taneczna przy piosence "Mydło" połączona z ruchem twórczym -

 

    obrazowanie czynności za pomocą gestów.

 

 

 

Dzieci tańczą wg własnych pomysłów przy piosence "Mydło". Na przerwę w

muzyce

 

obrazują ruchem czynności wymienione przez nauczyciela wg instrukcji:

 

 

 

-         Pokaż jak myjesz buzię.

 

-         Pokaż jak myjesz szyję .

 

-         Pokaż jak myjesz zęby.

 

-         Pokaż jak myjesz ręce.

 

-         Pokaż jak czeszesz się.

 

 

 

 

 

5. "Kim dotykowy" - zabawa uwrażliwiająca zmysły

 

 

 

Dzieci siedzą w kręgu. W środku nauczycielka układa grzebień, mydło,

szczotkę do mycia rąk i paznokci, szczoteczkę do zębów, pastę do zębów,

ręcznik.

 

Dzieci nazywają przedmioty i starają się określić do czego one służą.

 

Nauczycielka wkłada przedmioty do miseczki. Zakrywa oczy 5-ciu osobom.

Dzieci losują przedmiot z miseczki, rozpoznają go po dotyku, podają

nazwę,

 

/ Przedmioty wracają do miseczki. Zadanie wykonuje kolejne osoby - każdemu

 

dziecku dajemy szansę rozpoznania przedmiotu po kształcie./

 

 

 

6. Mycie rąk w łazience

 

 

 

Dzieci omawiają czynności jakie wykonują przy myciu rąk. Myją ręce.

 

 

 

7. Ćwiczenie oddechowe - "Bańki mydlane"

 

 

 

Dzieci otrzymują słomki i starają się puszczać bańki mydlane.

 

 

 

 ...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed