Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
dla dzieci 3 i 4-ro letnich
Temat : "Wszystko o wodzie"
Cele dydaktyczno - wychowawcze :
1) Poznawanie właściwości i stanów skupienia wody , poprzez obserwacje
,
proste doświadczenia i wyciąganie wniosków .
2) Uzmysłowienie dzieciom znaczenia wody dla roślin ludzi i zwierząt ,
oraz zrozumienie potrzeby jej oszczędzania .
3) Rozwijanie ruchowej i słownej ekspresji twórczej .
4) Stymulowanie umiejętności płynnego mówienie poprzez ćwiczenia
oddechowe i dźwiękonaśladowcze .
Cele operacyjne :
1) Dziecko bada właściwości wody ,za pomocą zmysłów / wzroku , smaku ,
węchu dotyku / i potrafi je opisać
2) Wyciąga wnioski z przeprowadzonych doświadczeń , wie i potrafi
ogólnie określić , kiedy woda zmienia się w lód / bardzo zimno / , a kiedy
w
parę
/ bardzo gorąco / .
3) Potrafi wymienić przynajmniej cztery wartości czy sposoby
wykorzystania wody
4) Rozumie potrzebę zakręcania wody i dokładnie zakręca kran po
myciu.
5) Potrafi obrazować ruchem wskazane czynności .
Pomoce :
- przegotowana woda w przezroczystym naczyniu , kubek dla każdego dziecka
,
lód / kostki / , gotująca woda w szklance , lusterko , szarfy , woda z
mydłem , słomki dla każdego dziecka , nagranie magnetofonowe z muzyką
marszową .
Przebieg zajęcia :
1) Rozwiązywanie zagadki o wodzie .
Treść - "Służy do mycia , służy do picia
Bez niej na ziemi nie byłoby życia"
2) Badamy wodę
- obserwacja wody / określanie koloru , wyglądu ,stanu skupienia /
- wąchanie wody / określanie zapachu /
- próbowanie wody / określanie smaku /
3) "Czy to też woda ?"
- oglądanie kostek lodu / określanie temperatury , wyglądu , zmian
zachodzących pod wpływem ciepła
- obserwacja pary wodnej i jej skraplania /opisywanie wyglądu /
ZE WZGLĘDÓW BEZPIECZEŃSTWA NAUCZCIEL SAM TRZYMA LUSTERKO NAD PARUJĄCĄ
WODĄ
4) Od czego zależy czy woda jest cieczą , parą , czy lodem ? -
wyciąganie
wniosków z doświadczeń .
5) "Schowaj się przed deszczem" - zabawa ruchowa połączona z
ćwiczeniami dźwiękonaśladowczymi .
Słońce świeci - marsz przy muzyce . Na przerwę w muzyce , oznaczającą
deszcz
dzieci chowają się w "domkach" /szarfy /
Siedząc obserwują deszcz : siad skrzyżny i naśladowanie odgłosów deszczu
za
oknem .
Kap ,kap, kap - pukanie rozłożonymi dłońmi o uda
Puk ,puk ,puk - dłonie w piąstkę , stukanie kostkami palców o podłogę
Szu ,szu ,szu - pocieranie dłonią o dłoń
Chlup ,chlup ,chlup - klaskanie dłońmi nad głową / jak najwyżej / .
6) Rozmowa z dziećmi na temat znaczenia wody dla ludzi , zwierząt i
roślin
i o konieczności jej oszczędzania .
7) Ruch twórczy - obrazowanie czynności przy których wykonywaniu
potrzebna jest woda / np. myjemy ręce , zęby , pierzemy , pijemy wodę,
pływamy , podlewamy kwiaty / .
8) Wesołe zabawy z wodą , czyli puszczanie baniek mydlanych /
ćwiczenie
oddechowe /
9) Podsumowanie w formie zabawy twórczej / dedukcja/ - Co by było
gdyby
na całym świecie zabrakło wody .
Mycie rąk w łazience , dokładne zakręcanie kranu.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA OPRACOWANY PRZEZ ELŻIBETĘ GAŁAJ NAUCZYCIELKĘ P.M. NR
160
W ŁODZI
TEMAT : "DBAJ O ZDROWIE "
CELE DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE
1. Wyrabianie nawyków dbania o zdrowie i higienę.
2. Kształtowania umiejętności słuchania i rozumienia treści teatrzyków
3. Doświadczanie wrażeń dotykowych
4. Rozwijanie ruchowej inwencji twórczej.
5. Ćwiczenia oddechowe.
CELE OERACYJNE
1. Dziecko wie, że trzeba myć ręce przed posiłkiem i owoce przed
zjedzeniem
ich.
2. Zna przeznaczenie i nazwy przyborów toaletowych.
3. Potrafi rozpoznać znane przedmioty po kształcie.
4. Obrazuje wg własnych pomysłów wskazane czynności związane z higieną.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
kukiełki /Kubuś i mama/, przybory toaletowe, magnetofon, taśma z piosenką
"Mydło",
słomki i mydło do puszczania baniek /słomka dla każdego dziecka/
PRZEBIEG ZAJĘCIA
1.Zabawa integracyjna "Kroki"
Dzieci stoją w kręgu. Nauczycielka prosi by kro do przodu zrobiły
dzieci, które np.
- rano myją zęby
- myją ręce przed jedzeniem
- myją owoce przed zjedzeniem ich
- lubią chodzić na spacery
- lubią się gimnastykować
Zabawa kończy się, gdy dzieci spotkają się w małym kręgu. Nauczycielka
podkreśla, że
wszystkie te czynności służą zdrowiu, więc dzieci ,które te czynności
wykonują dbają
o swoje zdrowie.
1.Teatrzyk pt. "Co się stało Kubusiowi" i rozmowa z dziećmi na temat
czystości.
TRESĆ
KUBUŚ - Dzień dobry dzieci! /Kukiełka czeka na odpowiedź/
Dzisiaj mam wspaniały dzień. Rano zjadłem pyszne
śniadanie: chleb z miodem
i mleko. Czy Wy lubicie miód i mleko? / Odpowiedzi
dzieci /
Radzę Wam żebyście jadły miód i piły mleko. Mama
mówi,
że po takim
śniadaniu będę duży i zdrowy.
Potem byłem z mamą na spacerze. Grałem w piłkę,
bawiłem się w piasku.
Teraz mama szykuje obiad, bo po południu pójdziemy
do
kina.
O jej! Jestem bardzo głodny.
Mamusiu, mamusiu jestem bardzo głodny! /Wchodzi
mama/
MAMA - O, dzień dobry dzieci!
Kubusiu jeszcze nie ma obiadu. Jeżeli jesteś głodny,
to zjedz jabłuszko.
Tylko nie zapomnij go umyć przed jedzeniem!
A czy myłeś ręce po spacerze?
KUBUŚ - Jeszcze nie zdążyłem.
MAMA - To koniecznie umyj również ręce! /Mama wychodzi/
KUBUŚ - Umyj ręce, umyj jabłko - tyle pracy a ja jestem głodny.
Otrzepię ręce. To wystarczy. Wcale nie widzę brudu.
Jabłka też nie będę mył.
Zjem je szybko i mama nic nie zauważy. /Zjada
jabłko,
potem podśpiewuje i
tańczy, lecz po chwili łapie się za brzuszek/
Jabłko było pyszne, ale teraz źle się czuję. Boli
mnie
brzuszek.
Mamo, mamusiu! /Wchodzi mama/
MAMA - Co się stało syneczku?
KUBUŚ - Boli mnie brzuszek i jest mi niedobrze.
MAMA - Rzeczywiście źle wyglądasz. Tylko nie rozumiem co się stało.
Jadłeś same
zdrowe pokarmy. Nie wiem co Ci mogło zaszkodzić.
A może Wy dzieci wiecie od czego mój synek
rozchorował
się?
Rozmowa kukiełki z dziećmi. "Kukiełka" tak kieruje rozmową aby dzieci
powiedziały, że
należy myć ręce i owoce przed jedzeniem, bo bakterie, które są na
brudnych
rękach i
owocach mogą powodować różne choroby.
MAMA - Kubusiu, czy już wiesz od czego boli Cię brzuszek?
KUBUŚ - Wiem. Nie umyłem rąk i jabłuszka.
MAMA - Teraz zamiast iść do kina musisz wziąć lekarstwo i położyć się
do łóżeczka.
Myślę, że już nigdy nie zapomnisz o myciu rąk i
owoców
przed jedzeniem.
KUBUŚ - Na pewno będę o tym pamiętał!
3. Piosenka "Brudne ręce"
Nauczycielka: Dzieci, a czy Wy myjecie ręce przed jedzeniem? /odpowiedź
dzieci/
Żeby Kubuś nigdy o tym nie zapomniał zaśpiewajcie
mu
piosenkę o brudnych
rękach.
Dzieci śpiewają poznaną wcześniej piosenkę.
Treść piosenki: Kiedy ktoś ma brudne ręce i rękami tymi je.
Czy myślicie, że to zdrowo moi drodzy?
Bo ja nie! Bo ja nie!
4. Zabawa taneczna przy piosence "Mydło" połączona z ruchem twórczym -
obrazowanie czynności za pomocą gestów.
Dzieci tańczą wg własnych pomysłów przy piosence "Mydło". Na przerwę w
muzyce
obrazują ruchem czynności wymienione przez nauczyciela wg instrukcji:
- Pokaż jak myjesz buzię.
- Pokaż jak myjesz szyję .
- Pokaż jak myjesz zęby.
- Pokaż jak myjesz ręce.
- Pokaż jak czeszesz się.
5. "Kim dotykowy" - zabawa uwrażliwiająca zmysły
Dzieci siedzą w kręgu. W środku nauczycielka układa grzebień, mydło,
szczotkę do mycia rąk i paznokci, szczoteczkę do zębów, pastę do zębów,
ręcznik.
Dzieci nazywają przedmioty i starają się określić do czego one służą.
Nauczycielka wkłada przedmioty do miseczki. Zakrywa oczy 5-ciu osobom.
Dzieci losują przedmiot z miseczki, rozpoznają go po dotyku, podają
nazwę,
/ Przedmioty wracają do miseczki. Zadanie wykonuje kolejne osoby - każdemu
dziecku dajemy szansę rozpoznania przedmiotu po kształcie./
6. Mycie rąk w łazience
Dzieci omawiają czynności jakie wykonują przy myciu rąk. Myją ręce.
7. Ćwiczenie oddechowe - "Bańki mydlane"
Dzieci otrzymują słomki i starają się puszczać bańki mydlane.
...