Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
M2ZP gr. III
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
ROZWIJAJĄCYCH AKTYWNOSĆ WERBALNĄ
DZIECI PIECIOLETNICH
Imię i Nazwisko prowadzących: Klaudia Stosz, Karolina Dramska, Urszula Szafron
Data: 17. 03. 2012r.
Temat zajęć: „Czystość to zdrowie”
Czas trwania zajęć: 40 min
Grupa wiekowa: pięciolatki
Cele zajęć:
Ogólne:
- rozwijanie umiejętności wypowiadania
- kształtowanie aktywności werbalnej
- wzbogacanie wiedzy o higienie i zdrowiu
- kształtowanie postawy prozdrowotnej
- kształtowanie właściwych nawyków higienicznych
- rozwijanie aktywności poznawczej
- rozwijanie aktywności twórczej
- kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej
- zwrócenie uwagi na znaczenie higieny osobistej oraz czystości otoczenia na zdrowie
Operacyjne:
Dziecko:
- potrafi wypowiadać samodzielnie swoje przemyślenia i opinię
- cierpliwie czeka na swoją kolej
- potrafi współdziałać z innymi dziećmi
- wie dlaczego należy dbać o czystość osobistą
- potrafi uzasadnić konieczność dbania o zdrowie
- potrafi rozwiązać zagadki
- potrafi dokonać analizy i syntezy słuchowej wyrazu
- zna znaczenie słów: mikroby, bakterie, wirusy
- dziecko potrafi wcielić się w role wybranej postaci z inscenizacji teatralnej
Metody nauczania:
· Podająca – pogadanka, pokaz, wyjaśnienie, opis
· Czynnościowa – praktycznego działania
· Waloryzacyjna – ekspresyjna
Formy pracy:
· Indywidualna
· Grupowa
· W parach
Pomoce:
miniatura sceny teatralnej, kukiełki, kolorowe serduszka z papieru, mydło, arkusze szarego brystolu, płyta "Aerobic dla dzieci" - utwór 23
PRZEBIEG ZAJEĆ:
· Faza wstępna:
· Przywitanie z dziećmi „Iskierka”.
· Wprowadzenie do tematu – zagadki tematyczne:
-Zagadka to łatwa więć pomyślcie, dzieci!
Gdy kurek odkręcisz, to już z kranu leci.
Pijesz ją co dzień, używasz do mycia,
Bez niej na ziemi nie byłoby życia! (woda)
- Choć się pieni to nie złości, tylko z zamiłowania do czystości! (mydło)
- Na głowie robi porządek powinien być zawsze czysty. Choć zębów ma rządek nie chodzi do dentysty. (grzebień)
- Jest biała siedzi w tubie, zęby nią czyścić lubię! (pasta)
- Wisi w łazience, wycierasz nim ręce. (ręcznik)
· Faza zasadnicza:
· Oglądanie inscenizacji: „Sposób na choroby” z wykorzystaniem sylwet postaci:
Mama:
- Grzesiu, umyj buzię i szyję.
Grześ:
- Nie umyję.
Mama:
- Grzesiu, opłucz się dla ochłody.
Grześ:
- Nie lubię wody.
Mama:
- Grzesiu! Jakie ty masz ręce! Umyj się, bo wstyd!
Grześ:
- Oj, mamo. Aż tak się nie poświęcę.
Grześ: (śpiewa na melodię krakowiaka)
-Zimna woda w kranie, Dość gdy nos umyję,
włosy rozczochrane, twarz ręcznikiem przetrę,
zimna woda w studni, no, a brudną szyję
plamy na ubraniu. mogę skryć pod swetrem.
Nic mi się nie stanie,
to mi nie przeszkadza,
gdy pochodzę brudny
nawet przy śniadaniu.
Zęby nie umyte
i w co drugim dziura,
precz z mlekiem i serem,
wiwat cukru góra.
Dziecko (pokazuje na mikroby i mówi):
- A mikroby, słysząc Grzesia narzekanie, z radości aż piszczą i dalejże w taniec.
Mikroby:
- My jesteśmy mikroby, roznosimy choroby, czaimy się skrycie, czekamy na życie.
Wirus 1.:
- Gdzie pani lubi mieszkać, pani bakterio?
Bakteria 1.:
- Za brudnym paznokciem, w niewypranych kocach, w kurzu na podłodze, w niemytych owocach. W pierwszych lepszych brudach, wszędzie, gdzie się da, a pan, panie wirusie?
Wirus 1.:
- Na brudnym obrusie, nieumytych rękach, z daleka od wody. Woda – to udręka.
Bakteria 2.:
- Zwłaszcza jeśli z mydłem.
Wirus 2.:
- Ach, mydło obrzydłe! Na myśl samą słabnę z trwogi.
Bakteria 2.:
- Nie przesadzaj tak, mój drogi. Szczęściem dla nas wielu ludzi zbytnio myciem się nie trudzi. Choroby kwitną zdrowo!
Mikroby razem:
- Do ataku! Marsz bojowo! My jesteśmy mikroby, roznosimy choroby, czaimy się skrycie, czekamy na życie.
(Wbiegają chłopiec i dziewczynka).
Chłopiec:
- Jak tu duszno! Ile kurzu!
Dziewczynka:
- Wpuśćmy tutaj trochę słonka, niech świeci we wszystkich kątach. Przynieś prędko wiadro z wodą, daj mi szczotkę tę ryżową. Sama zetrę wszędzie kurz. Do roboty! Ale już!
Razem:
- Dzisiaj u nas wielkie pranie. Gdy skończymy już sprzątanie, wielkie pranie i sprzątanie, umyjemy się starannie. Pucu, pucu, chlapu, chlap, bo gdy czystość wkoło świeci, znikaj, kurzu! Dalej w świat! Starsi zdrowi, zdrowe dzieci.
W naszym przedszkolu każdy pamięta, że myć się trzeba nie tylko w święta:
w poniedziałki, wtorki, środy, w każdy dzień tygodnia, my się wody nie boimy, nawet gdy jest chłodna.
Chłopiec:
- Kąpiel w ciepłej wodzie co dzień sprzyja zdrowiu i urodzie.
Dziewczynka:
- Kto się chętnie, często myje, mało cierpi, długo żyje.
Razem:
- Woda, mydło nam pomogą, wymieciemy wstrętne kurze.One wiele zrobić mogą: i te małe, i te duże. Wnet umyją wszystko wkoło. Niechaj czystość wkoło świeci. Będzie czysto i wesoło. To dla zdrowia wszystkich dzieci.
Mikroby:
- Uciekajmy szybko! W nogi! Zaraz czysto tu się zrobi.
Woda, mydło to nie dla nas, to dopiero ci ambaras.
Nie mamy tu czego szukać, w inne drzwi trzeba zapukać.
My jesteśmy mikroby, roznosimy choroby.
U was miejsca nie znajdziemy, szukać brudu iść musimy.
Chłopiec: Uciekajcie stąd czym prędzej! Zdrowie dla nas znaczy więcej.
Dziewczynka:
- Pamiętajcie, drogie dzieci, by się myć, wyrzucać śmieci. Jeść codziennie witaminy; owoce, ser i jarzyny, sport uprawiać, spacerować, cieszyć się ze swego zdrowia.
· Rozmowa na temat inscenizacji:
- Pytania do dzieci odnośnie obejrzane inscenizacji oraz ich własnych przemyśleń.
- Wyjaśnienie znaczenia słów mikroby, bakterie, wirusy.
· Zabawa ruchowa pod hasłem ruch to zdrowie: „Aeromombero” czyli aerobik dziecięcy.
· Zabawa dydaktyczna: „Nasza recepta na zdrowie”- wypowiedzi dzieci na temat, w jaki sposób należy postępować, aby unikać chorób. Nauczyciel proponuje dzieciom, aby wymyśliły receptę na zdrowie. Dzieci podają, hasła promujące zdrowie, propozycje te nauczyciel zapisuje na kolorowych papierowych serduszkach. Przyklejenie serduszek na duzym szablonie recepty na zdrowie.
· Zabawa „Dokończ słowo”:
Nauczyciel rzuca do dzieci siedzących w kole misia mówiąc rymowankę i podając pierwszą sylabę słowa związanego z czystością lub zdrowiem: Rzucam Ci misia i mówię część słowa, a ty mi powiedz, jaka jest jego druga połowa, np.: myd-ło, szam-pon, pas-ta, wan-na..
Dzieci dopowiadają kolejne sylaby, kończąc słowo.
· Zabawa „Gdzie jest mydło?”:
Dzieci siedzą w kole. Jedno chętne dziecko odchodzi na bok. W tym czasie nauczyciel wręcza jednemu dziecku z koła mydło (w papierku). Wybrane dziecko wraca, chodzi po kole zadajac dzieciom pytania które mogą pomóc odgadnąć kto schował mydełko. Pytania typu: Czy ta osoba to dziewczynka? Czy ta osoba ma czerwoną koszulkę? Czy ta osoba jest blondynem/ ką? Itp.
· Zabawa ruchowa „Poranna toaleta”
Uczniowie / w parach/ stają naprzeciwko siebie. Jedna osoba odgrywa rolę lusterka a druga się w nim „przegląda”. Osoba przeglądająca się wykonuje czynności związane z higieną. Dziecko w roli lusterka stara się dokładnie powtarzać ruchy kolegi /np. odkręcanie kranu, mycie rąk, zębów, twarzy, wycieranie się ręcznikiem itp.
· Faza końcowa:
· Podsumowanie zajęć rozmową z dziećmi – wysłuchanie pytań, sugestii, przemyśleń dzieci oraz dopisanie nowych „serduszkowych pomysłów” do recepty, (jeżeli takowe pomysły się pojawią).
· Masażyk relaksacyjny
Odkurzacz
Bolesław Kołodziejski
Szuru szu, szuru szu,
pan odkurzacz poszedł w ruch.
Jeździ wkoło po podłodze,
warczy przy tym bardzo srodze.
Szuru szu, szuru szu,
wjeżdża wszędzie w zakamarki,
czyści też najmniejsze szparki.
Wszystkie brudy migiem wciąga
i dokładnie pokój sprząta.
Kiedy skończy zobaczycie,
cały pokój zacznie lśnić,
a odkurzacz w ciemnym kącie
o sprzątaniu będzie śnić.
Dziecko zwrócone do nas twarzą.
Przesuwamy dłoń swobodnym ruchem po ręce dziecka, zataczamy na niej kółeczka.
Wsuwamy dłoń pod pachę dziecka, za kołnierz, we włosy np., naśladujemy palcami zbieranie okruszków.
Głaszczemy dziecko po dłoni, ręce, barku.
Głaszczemy dziecko po głowie, przytulamy je.
5