Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Utwór - Utworem może być kompilacja wykorzystująca dane powszechnie dostępne, pod warunkiem, że ich wybór, segregacja i sposób przedstawienia mają znamiona oryginalności. Utwór jest dobrem niematerialnym, w odróżnieniu od przedmiotu materialnego, jakim jest nośnik, służący utrwaleniu utworu. Prawo autorskie – pojęcie  oznaczające ogół  przysługujących  utworu albo zespół  wchodzących w skład , upoważniających autora do decydowania o użytkowaniu  i czerpaniu z niego korzyści finansowej.Do przedmiotów prawa autorskiego Ustawa zalicza w szczególności utwory:wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe),- plastyczne,fotograficzne,lutnicze, wzornictwa przemysłowego, architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne, muzyczne i słowno-muzyczne, sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne, i pantomimiczne, audiowizualne. Wyróżnia się autorskie prawa osobiste i autorskie prawa majątkowe. Autorskie prawa osobiste to rodzaj szczególnej więzi, niezbywalnej i nie podlegającej zrzeczeniu się, łączącej twórcę z jego utworem a wyrażającej się w prawie do:autorstwa utworu, oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania go anonimowo, nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania, decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności, nadzoru nad sposobem korzystania z utworu. Autorskie prawa osobiste są chronione w nieograniczonym czasie. Autorskie prawa majątkowe gasną z upływem lat 70 :- od śmierci twórcy,- w przypadku nieznanego twórcy – od daty pierwszego rozpowszechnienia utworu. Majątkowe prawa autorskie bazują na koncepcji prawa własności (kodeks cywilny). Podobnie jak właściciel rzeczy, twórca ma prawo do rozporządzania swoim utworem oraz prawo do korzystania z niego. Twórca ma prawo do pobierania wynagrodzenia za korzystanie z utworu. Majątkowe prawa autorskie można przenieść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy: o przeniesienie autorskich praw majątkowych (cesja praw) oraz o korzystanie z utworu (licencja). Dozwolony użytek(Pobranie pliku z muzyką ze strony WWW, Skserowanie książki na potrzeby własne bądź znajomych, Pożyczenie książki znajomemu) - ograniczenie treści autorskich praw majątkowych. Daje możliwość do korzystania z chronionego utworu bez zgody uprawnionego. Wyróżnia się dozwolony użytek osobisty i publiczny. Dozwolony użytek zgodnie z art. 35 prawa autorskiego nie może naruszać normalnego korzystania z utworu i godzić w słuszne interesy twórcy. Korzystanie z utworu wymaga podania autora i źródła, z którego korzystamy. Eksploatacja jest bezpłatna, tylko w przypadkach wyczerpująco w ustawie wymienionych. Przepisy dozwolonego użytku odnoszą się, do utworów już rozpowszechnionych !!!!!! Dozwolony użytek osobisty nie upoważnia do budowania według cudzego utworu architektonicznego i architektoniczno-urbanistycznego. Nie można powołać się na dozwolony użytek osobisty w przypadku korzystania z elektronicznych baz danych spełniających cechy utworu oraz programów komputerowych Wynalazek - Systemy patentowe nie definiują pojęcia wynalazku jako takiego, każdy system krajowy podaje natomiast definicję zdolności patentowej. Ze względu na postać wynalazku wyróżniamy: wynalazki o trwałej postaci (konstrukcyjne). - wynalazki o postaci nietrwałej (substancje), -wynalazki polegające na określonym sposobie postępowania (technologiczne) np. konserwowanie wyrobów. Za datę będącą podstawą do ustalenia nowości rozwiązania uważa się datę pierwszeństwa, która jest albo datą złożenia w urzędzie patentowym kompletnej dokumentacji zgłaszanego do ochrony rozwiązania, albo datą pierwszego zgłoszenia w zagranicznym urzędzie patentowym kraju należącego do Konwencji paryskiej lub datą wystawienia na wystawie publicznej. Poziom wynalazczy, wynalazek kwalifikujący się do ochrony patentowej musi więc charakteryzować się pewnym poziomem twórczej myśli, a nie być jedynie prostym wykorzystaniem znanych z różnych źródeł informacji. Nowość - nie stanowi części stanu techniki, a przez stan techniki rozumie się wszystko to, co przed datą, według której oznacza się pierwszeństwo do uzyskania patentu, zostało udostępnione do wiadomości powszechnej w formie pisemnego lub ustnego opisu, przez stosowanie, wystawienie lub ujawnienie w inny sposób. Wzór uważa się za nowy, jeżeli identyczny (lub różniący się tylko nieistotnymi szczegółami) wzór nie został wcześniej udostępniony publicznie przez stosowanie, wystawienie lub ujawnienie w inny sposób.
Wzory użytkowe to rozwiązania dotyczące wyłącznie nowego konkretnego ukształtowania przedmiotu przestrzennego (trójwymiarowego) lub dwuwymiarowego (płaskiego) czyli mającego określoną postać.
Wzory użytkowe są chronione odrębnie od wynalazków tylko w niektórych krajach np. w Niemczech, Hiszpanii, Włoszech, Polsce. W innych są chronione jako wynalazki albo znajdują się poza ochroną. Wzorem użytkowym jest nowe i użyteczne rozwiązanie o charakterze technicznym dotyczące kształtu, budowy lub zestawienia przedmiotu o trwałej postaci (art. 94 ust. 1 Prawo własności przemysłowej). Cechy wzoru użytkowego-Trwała postać - rozwiązanie musi dotyczyć wyłącznie nowego konkretnego ukształtowania przedmiotu przestrzennego (nie mogą to być sposoby produkcji, pomiarów, metody postępowania). Mogą to być nowe i użyteczne narzędzia, zestawienia elementów dwóch i więcej przedmiotów (telefon z aparatem fotograficznym), przedmioty lepiej uwzględniające zasady ergonomii (meble, kształty przedmiotów codziennego użytku).-Nowość - musi to być rozwiązanie nowe na skale światowa. Rozwiązanie jest nowe, jeśli nie wynika ono ze stanu techniki. - Użyteczność (stosowalność) - wzór uważa się za rozwiązanie użyteczne, jeśli pozwala ono na osiągnięcie celu mającego praktyczne znaczenie przy wytwarzaniu i korzystaniu z wyrobów. Musi to być rozwiązanie nadające się do stosowania w sposób powtarzalny. Przedmioty wytwarzane według tego rozwiązania musza być bardziej funkcjonalne, bardziej wygodne w użyciu (np. klipsy ze zbiorniczkami na płyn przeciwko komarom),
Wzory użytkowe a wynalazki
Wzory mają wiele cech wspólnych z wynalazkami muszą się odznaczać podobnymi cechami. - Oba rozwiązania wykazują jednak dość istotne różnice. Wzór użytkowy:- nie musi reprezentować tak wysokiego poziomu doniosłości technicznej jak wynalazek (brak wymogu nieoczywistości rozwiązania).- Zakres przedmiotowy wzoru jest zawężony do rozwiązań o trwałej postaci (smary, ciecze, kremy, pudry oraz rozwiązania nie konkretyzujące się w przedmiotach (sposoby wytwarzania) nie zostaną uznane za wzór użytkowy - Na wzory użytkowe udzielane są prawa ochronne (odpowiednik patentu) - Wynalazki wysoki poziom technologiczny ale nie musi być użyteczny. Wynalazek ochrona 20 lat a Wzoru ochrona 10 lat. Wzory przemysłowe związane są z wzornictwem przemysłowym a więc projektowaniem wzorów wyrobów przemysłowych, którego celem jest rozwijanie kultury materialnej społeczeństwa, podnoszenie estetyki produkcji przemysłowej. Wzorem przemysłowym jest nowa i posiadająca indywidualny charakter postać wytworu lub jego części nadana mu w szczególności przez cechy linii, konturów, kształtu, kolorystykę, strukturę lub materiał wytworu oraz przez jego ornamentację. Czyny nieuczciwej konkurencji:
naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy, naśladownictwo produktów, jeżeli może wprowadzić klientów w błąd co do ich pochodzenia, pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody, utrudnianie dostępu do rynku:,Dumping - sprzedaż poniżej kosztów w celu eliminacji innych przedsiębiorców; bojkot - nakłanianie do odmowy sprzedaży albo niedokonywania zakupu od innych przedsiębiorców;
dyskryminacja - nieuzasadnione, zróżnicowane traktowanie niektórych klientów; półkowe - pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży; nieuczciwa lub zakazana reklama. Reklamy zawierające treści sprzeczne z dobrymi obyczajami lub uchybiające godności człowieka,Reklama uciążliwa, -w niektórych sytuacjach reklama porównawcza (w Polsce dozwolona o ile porównanie oparte jest o rzetelne informacje)-reklama wprowadzająca w błąd -reklama wykorzystująca czyjąś renomę (pasożytnictwo) - ALE TEŻ daleko idące podobieństwo strony internetowej firmy, wykorzystanie w reklamie czyjegoś pomysłu albo umieszczenie w dalszym tle znanego znaku towarowego, podobnego sposobu prowadzenia działalności gospodarczej.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest także posługiwanie się: -nie przysługującymi lub nieścisłymi tytułami, stopniami i innymi informacjami o kwalifikacjach, -nierzetelnymi wynikami badań, -nieprawdziwymi atestami.
Zorientowanym użytkownikiem przedmiotu jest osoba, która widzi w nim zarówno elementy podobne, jak i odróżniające. Dodatkowo potrafi ocenić zakres swobody twórczej przy jego opracowaniu.
Naśladownictwo - Nie jest natomiast czynem nieuczciwej konkurencji naśladowanie cech funkcjonalnych produktu, w szczególności jego budowy, konstrukcji i formy (ale uwaga: te cechy mogą być chronione prawem szczególnym, na podstawie decyzji urzędu patentowego), przy czym jeśli naśladowanie cech funkcjonalnych wymaga uwzględnienia charakterystycznej formy, naśladowca jest zobowiązany oznaczyć produkt tak, aby nie wprowadzić w błąd odbiorców, co do tożsamości producenta bądź produktu.
Austriacki SN, w wyroku z 23 czerwca 1981 roku przyjął, że przedsiębiorca, który zamierza wprowadzić do produkcji wyroby, stanowiące (dozwolone) naśladownictwo wyrobów konkurenta, musi podjąć niezbędne wysiłki w celu efektywnego umożliwiania odróżnienia produkowanych przez niego towarów od wyrobów oryginalnych. Generalnie przyjmuje się, że – jeśli chodzi o możliwość wprowadzenia w błąd – oceny dokonywać należy przez pryzmat przeciętnych, nieuważnych, średnio spostrzegawczych uczestników.
Znaki towarowe można podzielić na: znaki zwykłe - charakteryzują się tym, że nie podlegają ochronie mogą to być nadawane przez właścicieli nowych firm przydomki typu Joguś, Tomex, towarom wytwarzanym w tych firmach. Znaki zwykłe poprzez długie i konsekwentne używanie mogą stać się powszechnie znanymi i posiąść wtórna zdolność do rejestracji.
znaki notoryjne (znaki powszechnie znane) - marki nigdzie nie zarejestrowane, które dzięki długotrwałemu używaniu i rozpowszechnieniu oraz reklamie są ogólnie kojarzone. Rodzajem znaków notoryjnych są znaki renomowane nie tylko szeroko znane ale wiążące się z wysoką jakością i sławą towarów np. Sony. Znaki notoryjne traktuje się jak normalne znaki towarowe mimo formalnego braku na nie praw ochronnych. 3. Znaki towarowe zarejestrowane - oznaczenia zarejestrowane w UP i chronione prawem, czego dowód stanowi wydane przez UP prawo ochronne oznaczane symbolem ® Rodzaje znaków towarowych:1.zapachowe np.: świeżo ścięta trawa – piłeczki tenisowe 2.dźwiękowe 3.graficzne (logo, słowo) 4.kolorystyczne (trudne do rejestracji)
Oznaczenie geograficzne to znak, symbol, słowo lub inny wyróżnik, który wskazuje na pochodzenie wyrobu z danego regionu lub miejscowości i  odzwierciedla  szczególne  cechy,  właściwości  wyrobu,  związane  z  tym pochodzeniem. - są oznaczenia słowne odnoszące się bezpośrednio lub pośrednio do nazwy miejsca, miejscowości, regionu lub kraju (teren), które identyfikują towar jako pochodzący z tego terenu, jeżeli określona jakość, dobra opinia lub inne cechy towaru są przypisywane przede wszystkim pochodzeniu geograficznemu tego towaru. Oznaczenia geograficzne podlegają ochronie bez potrzeby spełniania formalności związanych z ich rejestracją ,
Prawa ochronne na znaki towarowe 1Prawo wyłącznego używania znaku w sposób zarobkowy i zawodowy na obszarze RP (przez okres 10 lat od uzyskania prawa).
1.        Prawo używania ZT we własnym zakresie (umieszczania go na towarach objętych rejestracją lub ich opakowaniach i wprowadzanie ich do obrotu, umieszczanie ZT na dokumentach handlowych dotyczących tych towarów, posługiwania się ZT do celów reklamy),
2.        Prawo używania ZT na zasadzie monopolu i związane z tym możliwość zakazania używania tego znaku wszystkim innym osobom oraz żądania stosownego odszkodowania
3.        Uprawniony może wskazać, że jego znak został zarejestrowany poprzez umieszczenia odpowiedniego oznaczenia,
4.        Prawo ochronne na ZT może zostać przedłużone o kolejne okresy 10-letnie. 5 Prawo ochronne na ZT jest zbywalne ale tylko na mocy umowy sporządzonej na piśmie. 6 Prawo ochronne na ZT podlega dziedziczeniu.
Co się dzieje po 5 latach Uprawniony z prawa ochronnego na znak towarowy nie może zakazać innej osobie używania tego lub podobnego oznaczenia w obrocie, jeżeli znaku tego nie używał w sposób rzeczywisty przez okres 5 lat chyba, że istniały ku temu ważne powody.
Prawo ochronne na znak towarowy wygasa na skutek:
•         upływu okresu, na który zostało udzielone;
•         zrzeczenia się prawa przez uprawnionego przed Urzędem Patentowym, za zgodą osób, którym służą na nim prawa
Zwalczanie nieuczciwej konkurencji:
- roszczenia o usunięcie skutków niedozwolonych działań
-roszczenia o zaniechanie niedozwolonych działań
- żądania naprawienia szkody wyrządzonej czynem nieuczciwej konkurencji
- wystąpienie z roszczeniem o wydanie bezpodstawnie uzyskanych korzyści