Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ




 

Kierunek

Psychologia

 

Tryb studiów

Niestacjonarny

 

Nazwa przedmiotu

Podstawy seksualności człowieka

 

Prowadzący

Mgr Anna Hebenstreit-Maruszewska

 

Przedmioty wprowadzające/wymagania

Przedmiot wzbogaca wiedzę studentów psychologii klinicznej, lecz skonstruowany jest w taki sposób, że uczęszczać na niego mogą również studenci nie zaawansowani w przedmiotach klinicznych.

 

Forma zajęć: wykład

Liczba godzin dydaktycznych: 30

Liczba punktów ECTS: 3

 

Założenia i cele przedmiotu

 

Uzupełnienie i systematyzacja posiadanej już wiedzy teoretycznej z dziedziny seksualności człowieka. Wzbogacenie jej o umiejętność rozpoznawania podstawowych zaburzeń psychoseksualnych i ich źródeł.  Przedstawienie zarysu strategii pomocy osobom z zaburzeniami psychoseksualnymi.  Konwersatorium prowadzone jest z punktu widzenia pomocy psychologicznej. Przedstawia rolę seksualności jako jednej z ważnych sfer, które obejmuje obszar pomagania. Stawia przed studentami pytanie, jak seksualność człowieka może wpływać na inne sfery jego życia, a także na zmianę w procesie psychoterapii.

 

Treści programowe

 

 

√  Pojęcie seksualności i obszary, które obejmuje seksualność

√ Rodzaje norm obowiązujących w zakresie seksualności człowieka – podobieństwa i różnice między nimi

√ Pojęcie i rodzaje płci, tożsamość płciowa, orientacja seksualna, preferencja seksualna, role seksualne

√ Popęd seksualny, podniecenie, modele pożądania, potencja

√ Seksualność człowieka na przestrzeni jego życia

 

 

√ Podstawy anatomii narządów płciowych

√ Podstawy seksuologii klinicznej- krótkie omówienie podstawowych zaburzeń i różnic pomiędzy nimi:

 

- zaburzenia reakcji genitalnej

- zaburzenia popędu seksualnego

- zaburzenia orgazmu

- zaburzenia wytrysku

- pochwica i dyspareunia

- zaburzenia preferencji seksualnych

- zaburzenia identyfikacji płciowej

 

√ Przestępczość seksualna w Polsce

 

Forma i warunki zaliczenia przedmiotu

Wykład kończy się egzaminem na ocenę w postaci testu wiadomości. Egzamin dotyczyć  będzie wiedzy z wykładu (80 % pytań) oraz z dodatkowej literatury (20 % pytań). Szczegółowy zakres literatury obowiązującej studentów do egzaminu podany jest na końcu sylabusa.

 

Literatura do egzaminu

 

1.      Lew- Starowicz, Z, Skrzypulec, V. (2010). Podstawy seksuologii. Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

(str. 69- 77, 83- 122, 181- 237, 313- 333, 355 – 362)

2.      Bancroft, J. (2011). Seksualność człowieka. Wrocław: Elsevier Urban & Partner (249- 262, 265- 289)

 

Literatura uzupełniająca

(dla zainteresowanych, nie objęta egzaminem)

1.      Imieliński, K. (1990). Seksiatria. Warszawa: PWN.

2.      Depko, A. (2005). Pytania do seksuologa. Warszawa: Wiedza i Życie.

3.      Imieliński, K, Dulko, S. (2002). Apokalipsa płci. Kraków: Wydawnictwo Arc- En- Ciel.

4.      Lew- Starowicz, Z. (2000). Seksuologia sądowa. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

5.      Boyle, T. C. (2005). W kręgu Kinseya. Warszawa: Muza SA.

6.      Depko, A, Wanat, E. (2012). Chuć, czyli normalne rozmowy o perwersyjnym seksie. Warszawa: Wielka Litera.

7.      Długołęcka, A. , Reiter, P. (2011). Seks na wysokich obcasach. Warszawa: Agora SA

 

Wykorzystywane metody dydaktyczne

Konwersatorium

 

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed