Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Socjologia-nauka o społeczeństwie bada ona:

-prawidłowości rozwoju społecznego

-struktury, formy zorganizowania się społ.

-zasady współżycia;- relacje między ludźmi

Śr.info.mas- media nastawione na zbieranie i

Przekazywanie info. prasa, TV, radio Internet

Przekazują też komunikat,treści,info,w1str.

Tj. od nadawcy do odbiorcy. Śr.mas.kom np.

Internet(kom. interpersonalne masowe)

Sys.kom.mas- zbiór wszystkich mediów

masowych starających się dotrzeć do jak

największej liczby odbiorców => media +

odbiorcy = system komunikowania masowego

Cechy kom.masowego:- interpersonalny

charakter(nie ma styczności między nadawcą a

odbiorcą);-ograniczona ilość zmysłów

potrzebnych by być odbiorcą

komunikatu(słuch, wzrok)

-opóźnione sprężenie zwrotne, bądź go nie ma;

-anonimowa i rozproszona gr. odbiorców.

Koncepcja marketingowa-w centrum uwagi jest

odbiorca. gate-keeping- proces selekcjonowania

info.sys.med- zespół elementów, które oddział

łują na siebie i społ.

Model procesu kom.mas.

Clude Shannona1948r.nadawca->nadajnik

->(przekaz wys)->(szum)kanał(szum)->

odbiornik-> odbiorca. Podzielił przekaz na wys i

odebrany. Pokazuje, że przekaz wys. może być

inny niż odebrany z powodu szumów. Ważną

rolę w kom. mas odbiera technika (nadajnik, 

odbiornik) O kom.mas decyduje technika przekazu.

Źródła szumu: wewn.zewn. Wniosek: eliminować

Lub poznawać i akceptować szumy; wybór

Odpowiedniego kanału, który jest mniej podatny na szumy.

Model stworzony pod radio.

Model procesu kom.mas H.Lasswella kto? - co?-

Jakie medium? - z jakim skutkiem? Kto-nadawca

Co-treść przekazu Jakie medium-radio, TV, Inter

net do kogo-odbiorca.

SYSTEM MEDIALNY – to

wszystkie legalnie działające w kraju media masowe

(centrum systemu), oraz zbiorowości, instytucje,

organizacje i przedsiębiorstwa ściśle z mediami

współpracujące. Mechanizm funkcjonowania

systemu medialnego jest zależny od systemu

politycznego i opiera się o 3 elementy :-przepisy

prawne; -zasady organizacyjne; -normy etyczne

2005 wyrzucono 4 członków KRRT. Zostało 5

(większość to działacze polityczni)

ETAPY DOMINACJI MEDIÓW MASOWYCH

DOMINACJA PRASY –

koniec XV w. do końca I WŚDOMINACJA KINA –

1885 do lat 20-stych (kino nieme) i 30-stych

(kino dźwiękowe)DOMINACJA RADIA – lata 20-ste

i 30-ste; kres 1939DOMINACJA TELEWIZJI – lata 50

USA i 60 EuropaETAP NOWYCH MEDIÓW – lata

80/90 XX w. do dziś.

Teoria dwustopniowego przepływu

– informacja przekazywana od bardziej aktywnych

liderów opinii do mniej aktywnych odbiorców

Teoria dyfuzji informacji – brak liderów opinii;

informacja jest przekazywana na zasadzie plotki

Teoria spirali milczenia – media podsuwają tematy

i sugerują pewną opinię

Interakcja paraspołeczna - gdy medium pozwala na przekaz jednostronny.

Teoria wszechmocy mediów - media masowe są jedynym czynnikiem integrującym społeczeństwo, gdyż dostarczają ludziom sybmbolicznej identyfikacji i poczucia uczestnictwa.

Przekazy masowe są odbierane przez  całe audytorium jednakowo, jako bodźce wywołujące bezpośrednią reakcję.

Teza o dwustopniowym przepływie informacji i idei - informacje i idee rozpowszechniane przez media docierają najpierw do bardziej aktywnych odbiorców a potem przekazywane są przez nich jednostkom mniej aktywnym. (Katz i Lazarsfeld). Wpływy osobowe przywódców opinii stanowią integralny element całego układu interkacji w małych grupach społecznych.

Odbiór przekazów masowych nie odbywa się w próżni społecznej, tylko jest zapośredniczony przez interakcje między członkami grup, dzięki którym aktywni odbiorcy mogą wzmacniać lub osłabiać oddziaływanie przekazów na mniej aktywnych odbiorców.

Dyfuzja informacji - występuje gdy ogłoszona przez media wiadomość o zdarzeniu dociera do odbiorców i jest przez nich natychmiast przekazywana dalej innym ludziom, stymuluje nawiązywanie interakcji komunikacyjnych.

3 typy informacji :

1.informacje interesujące mniejszość - zdarzenia małej wagi

2. informacje rutynowe - zdarzenia ważne i znaczące

3.informacje sensacyjne i dramatyczne - zdarzenia bardzo ważne, niespodziewane.

 

 

 

Spirala milczenia - zwolennicy określonego poglądu w kwestii spornej i kontrowersyjnej tracą ochotę do publicznego prezentowania swojego stanowiska, gdy dowiadują się z mediów, że zmienia się klimat opinii publicznej wokół tej kwestii i ich punkt widzenia traci na znaczeniu, zaczyna natomiast dominować pogląd przeciwny, który według mediów zyskuje szersze poparcie społeczne.

Opinia publiczna - to zbiór publicznie wyrażanych w danej społeczności opinii dotyczących kwestii publicznych, kontrowersyjnych i ważnych dla tej zbiorowości.

Czynniki warunkujące spiralę milczenia :

- pod wpływem informacji dostarczanych przez media ludzie uznają wagę danej kwestii i wyrabiają pogląd na nią

- ludzie starają się poznać rozkład opinii publicznej

- gotowośćdo wyrażania swojego poglądu zmienia się z tym, jak jednostka postrzega rozkład opinii i jej ewolucję

- wpływ mediów masowych na postrzeganie rozkładu i kierunku ewolucji opinii publicznej rośnie gdy : daną opinię przedstawiają jako dominującą, informacje na ten temat częściej pojawiają się w mediach, dochodzi do kumulacji tych informacji

- jednostka traci ochotę do publicznego ujawniania stanowiska

- wyciszenie poglądów odmiennych od dominującego, media przedstawiają jako potwierdzenie tezy o sile dominującej opinii publicznej.

Komunikowanie perswazyjne - ma miejsce gdy jego celem jest bezpośrednie wpływanie na poglądy, postawy, zachowania.

Warunki efektywnej komunikacji (Zbigniew Zemler) :

1. dostępność przekazu

2. przyciągnięcie uwagi odbiorcy

3. zrozumienie przekazu

4. akceptacja przekazu

5. spełnienie przekazu zgodnie z intencją nadawcy

Skuteczność perswazyjnego przekazu warunkuje dobór stosowanych argumentów. Najbardziej skuteczna jest właściwa proporcja argumentacji racjonalnej oppartej ekspresją emocjonalną.

Gdy media sugerują podjęcie działania, odbiorcy zaakceptują przekaz gdy jest on zaopatrzony w jakieś uzasadnienie.

Duże znaczenie dla skuteczności przekazu ma sposób jego sformułowania oraz jakość zawartych w nim treści.

Dyskusyjne znaczenie ma realność lub fikcyjność zdarzeń przedstawionych w przekazie.

Do większości ludzi silniej przemawia wykorzystane w przekazie czyjeś osobiste doświadczenie niż dane statystyczne.

Ważnym elementem jest kolejność prezentacji. (efekt świeżości - najłatwiej zapamiętywane są ostatnie słowa).

Dużą rolę ma powtarzanie przekazu.

4 funkcje mediów (Roland J. Aldag i Michael Stearns) :

     1. Informacyjna - polega na przekazywaniu informacji niezbędnych do podejmowania określonych działań.

     2. Motywacyjna - ma przekazywać zachęty do podejmowania działań w celu osiągnięcia zamierzonych celów.

    3. Kontrolna - wyraża się w przekazie informacji o obowiązkach jednostek, grup itp. o naruszeniach obowiązków i ich skutkach.

   4. Emotywna - media nie tylko przekazują informacje i motywują do działań, ale stwarzają też możliwości wyrażania emocji i zaspokajania psychospołecznych potrzeb.

Pełny zestaw społecznych funkcji mediów w społeczeństwie (McQuail)

  1. Informacja - informowanie o bieżących wydarzeniach

  2. Korelacja - wzajemne powiązanie i harmonijna współzależność segmentów życia społecznego.

  3. Kontynuacja - eksponowanie dominującej kultury, wytwarzanie i utrzymywanie wspólnoty wartości

  4. Mobilizacja - aktywizowanie społeczeństwa do kampanii publicznych

  5. Rozrywka - arganizowanie zabawy, redukcja napięć społecznych.

FORMY DZIAŁANIA TOKSYCZNOŚCI PROCESÓW MEDIALNYCH.

1. Demokratyzacja procesów informowania na wszystkich szczeblach - oznacza zlikwidowanie monopolu informacyjnego przez :

a) przyznanie społecznym grupom czy jednostkom statusu aktywnych partnerów

b) mniej komunikowania pionowego a więcej poziomego

c) prawo do bycia poinformowanym

d) porzeszenie dostępu do źródeł informacji.

2. Przezwyciężenie zjawiska "mentalności komunikowania masowego".

3. Przypisanie mediom funkcji sumienia społecznego.

4. Doskonalenie mechanizmów selekcyjnych i specjalizacyjnych w komunikowaniu masowym.

 

 

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed