Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
PIŁKA WODNA:poczatki 1869 Anglia,napoczątku bez reguł,w morzu,pkt zdobywało się np. przez włożenie piłki do kajaka,zasady opracowane przez Winsona(w Glasgow).
Wymiary boiska-dl 30m,szer 20, głęb min 1,8m.Wymiary bramki szer 3m,wys 0,9m, gra się 4x7 min czystej gry,każda przerwa w grze to zatrzymanie stopera,druzyna liczy 7 ludzików razem z bramkarzem, czas na rozegranie akcji 35s.linia czerwona-2m-linia rzutu.
SKOKI DO WODY:rodzaje skoków-uzytkowe(start pływacki,skok ratowniczy)/podstawowe(skoki na nogi,opady),sportowe(różny stopień złożoności),pokazowe(skoki humorystyczne,high diving).
Skok do wody(sportowy)-poprzedza odbicie od przyrządu ewolucja w powietrzu zakończona wejściem do wody.
Urządzenia i konkursy-trampolina1m(MŚ,PŚ,ME,PE,MEJun),
trampolina3m(IO,MŚPŚ,ME,PE,MEJun indyw synchron),
trampolina pneumatyczna-cele szkoleniowe(regulacja wysokości 1-5m),
wieża 5mPŚ,PE,MEJun, 7,5m-PŚ,PE,MEJun, 10m-IO,MŚ,PŚ,ME,PE,MEJun,
platformy od 0-3 m szkoleniowe.
Grupy skoków-1przodem w przód,2tyłem w tył,3przodem w tył,4tyłem w przód(delfin), 5skoki ze śrubami,6skoki z podporu.
Fazy skoku-pozycja wyjściowa,ruchy przygotowawcze,odbicie,lot,wejście do wody.
Skoki do wody mogą być z msca(all grupy) lub z rozbiegu(tylko1,2,3)
Pozycja skoku-A wyprostowana,B łamana,C kuczna,D dowolna(tylko gr 5)
Współczynnik trudności skoku-wartosc liczbowa wyrazajaca stopien zlozonosci skoku
Sędziowanie-7 sędziów-konkurs indywidualny,9 synchroniczny.
SPORT PŁYWACKI NA ŚWIECIE:
1869r-powst Angielski związek pływacki 1 Mistrzostwa Anglii
1869r-IO Ateny 100,500,1200m styl dowolny mężczyźni
1908r-19.07 w Londynie powstaje FINA
1926r-1 ME Budapeszt
1927r-powst Europejska Liga Pływania
1912r-IO Sztokholm(1 raz kobiety)
1927r- ME Bolonia kobiety
Wielcy pływacy:
-Weismuller 1930 100m poniżej 1min,Mark Splitz-7 złotych medali na IO za jednym zamachem,Montgomery-100m poniżej 50s,Aleksander Popow.
Sport pływacki w Polsce:
1897-Kraków-1 zawody pływackie na Wiśle
30,04,1922-PZP
1922-Mistrzostwa Polski w Wawie
1923-MP Kraków-oficjalne rekordy Polski
1927-kryta pływalnia w Krakowie
Rekordy Świata:
Marek Petrusewicz-1953-100 klas 1:10,9 1954 100m klas 1:09,8
Artur Wojdat:1988 Orlando 400m dowolnym3;47,38
Otylia Jędrzejczak-2002 ME Berlin 200m delfin 2:05,78
Igrzyska Olimpijskie:
Agata Czopek-1980 Moskwa-brąz 400m st zmiennym
Wojdat-1988 Seul brąz 400m dowolny
Rafał Szukała-1992 Barcelona srebro 100m delfin
Otylia Jędrzejczak-2004 Ateny 100m delf srebro,400m dow srebro 200m delfin złoto
Mistrzostwa Świata:
1944-Rzym-Szukała złoto 100m delfin
2003-Barcelona-Otylia złoto 200m i srebro 100m delfin
grzbiet-żaba-delfin-kraul-100m zmiennym,sztafeta
delfin-grzbiet-żaba-kraul 100m zmiennym
dowolny-można wszystkim płynąć 50,100,200,400,800,1500m
grzbiet-50,100,200m
klasyczny-50,100,200m
delfin-50,100,200m
zmienny-100,200,400m
sztafeta st dowolnym-4x100 i 4x200
sztafeta st zmiennym-4x100
15 uczestników na 1 instruktora pływania może przypadać
do nauki pływania głębokość wody do 70cm(najlepiej do piersi)
I zajecia na pływalni:
-1)natrysk,
-2)gry i zabawy w grupie,indywidualnie(chodzenie, zanurzanie głowy, zmiana kierunku itd.), przybory-deska, piłeczki do ćw wydechu, proste skoki do wody,wdechy i wydechy do wody, zanurzanie, wyciąganie z dna przedmiotu(otwieranie oczu pod wodą), próby przepłynięcia pod przyborem, nad przyborem,
-3)ćw wypornościowe (meduza, korek,leżenia z deską i bez, odbicia od dna,brzegu-poślizgi na grzbiecie i piersi), zmiany położenia w poślizgu.
-4)wdechy i wydechy do wody
Ćwiczenia metodyczne:
-1)ćw do grzbietu i kraula-objaśnienie pracy nóg,przy ścianie z przyborem, elementarna praca ramion-kraul, praca rak z deską między nogami,próba przepłynięcia(kraul) bez koordynacji wdechu.
-2)ćw do klasyka-ćw na lądzie(głównie praca nóg), ćw w wodzie przy brzegu, ćw w wodzie z deską, przy ścianie na piersi, leżąc na brzegu ramiona w wodzie-nauka pracy ramion,z współczwiczącym w wodzie, próby koordynacji pracy ramion i nóg, nauczanie przy brzegu pracy ramion z koordynacją wdechu i wydechu.
-3)przejście z płytkiej pływalni na głębszą-próby przepłynięcia.
-4)proste skoki na wodę głęboką z próbą przepłynięcia.
METODYKA NAUCZANIA DZIECI I MŁODZIEŻY:
1)CELE PEDAGOGICZNE PROCESU NAUCZANIA:
a)bezpieczne przebywanie nad wodą-poznanie zasad zachowania,opanowanie sposobów otrzymywania się na powierzchni wody(leżenia na plecach,pływanie elementarne), opanowanie technik samoratownictwa w sytuacjach zmęczenia, przykurczu,zachłysnięcia,opanowanie pływania użytkowego(skok,pływanie w ubraniu)
b)zachowanie zdrowia-opanowanie umiejętności
c)utrzymywanie, doskonalenie kondycji fizycznej(opanowanie sportowych technik-kraul,grzbiet,żaba)
d)higieniczny tryb życia-wytwarzanie nawyków higienicznych
e)przygotowanie do wypoczynku nad wodą
f)poprawa i kompensacja wad rozwojowych-poznanie wad i ich przyczyn,opanowanie sposobów autokorekcji,symetryczne i asymetryczne pływanie korekcyjne,
g)wyczynowe uprawianie pływania sportowego-opanowanie 4 technik,startów i nawrotów,poznanie przepisów,wdrożenie do współzawodnictwa i rywalizacji,wykształcenie podstaw związanych z dążeniem do mistrzostwa sportowego,
h)poznanie srodowiska wodnego-podstawowe prawa hydrofizyki,opanowanie ratownictwa i pływania ze sprzętem ABC,
i)nawiązywanie i rozwój kontaktów społecznych,
j)udzielenie pomocy tonącemu
2)ETAPY NAUCZANIA:
-etapI-nauczanie wstępne-ćw oddechowe, wypornościowe,
-etapII-nauczanie i doskonalenie plywania sportowego,
-etapIII-trening i specjalizacja.
I etap:
-podst. cel: stwarzanie odpowiednich warunków do opanowania pł, czas 3-10mieś,
Ilość lekcji w tygodniu: 2-3( w całym etapie 30-50)
Czas lekcji:30-45min
Sprawdzian:test 6 ćw-poslizg na piersiach i grzbiecie, skok na nogi z wys 1m, wślizg ze stania na głowe, wyciągnięcie przedmiotu z dna z głęb 2m, przepłynięcie 12lub 25m.
II etap:
-podst. cel: nauczenie, doskonalenie technik sportowych, starty i nawroty,
Czas-2 lata
Ilość lekcji w tyg:3-5
Czas lekcji:45-660min
Sprawdzian-w połowie etapu stworzyć warunki do zdobycia karty
DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI PŁYWACKICH:
1)tech ruchu –pozycja ciała,zwiększenie dł kroku pływackiego,czucie wody, koordynacja.
2)Kondycja pływacka-wytrzymałość,szybkość,siła,gibkość.
3)zastosowanie nabytych umiejętności pływackich
METODY NAUCZANIA:
-syntetyczna(całościowa)
-analityczna(częściowa)
-kompleksowa(mieszana)
...