Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
N znaczy sens, znaczenie, treść STUDENT-Wyraz DESYGNAT to przedniot dla którego dana nazwa przy jej ustalonym znaczeniu jest znakiem,zat em oznaczać to-być znaki em przedmiotu Zbior wszystkich desygnatów tej nazwy, przy jej ustalonym znaczeniu nazywamy ZAKRESEM TEJ NAZWY. Kasprowy Wierch ma jeden desygnat.---------------------------Problem- wyraz pochodzi z greckiego problema- trudność, przeszkoda : znaczenie problemu może być: potoczne, dydaktycz ne i naukowe. Problem w znaczeniu potocznym- to zadanie wymagające rozw iązania, załatwienia sprawy, a gdy wymagają tego okoliczności lub sytu acja natychmiastowego rozstrzygnięcia, to zależy od naszej wiedzy, umieję tności i kompetencji. Problem badawczy, to, co chcemy poznać----------------------
Badania naukowe Aby można było przeprowadzić badanie naukowe należy wyraźnie określić: 1 problem badawczy, to, co chcemy poznać 2 określić przedmiot badań 3 tezy(założenie, konkluzję lub twierdzenie, które w procesie badawczym na podstawie przyjętych przesłanek należy wyjaśnić lub udowodnić) 4 hipoteza- jest to zdanie twierdzące lub przeczące będące przeformułowaniem pytania problemowego 5 zmienne i ich wskaźniki 6 wnioski
Rodzaje badań naukowych: 1 Badania podstawowe- ich celem jest teoretyczne wzbogacenie wiedzy danej dziedziny poprzez odkrywanie nowych praw i związków zachodzących między zjawiskami tworzenia podbudowy teoretycznej i opracowywanie nowych teorii. 2Badania stosowane- są to empiryczne, czyli doświ adczzalne, na podstawie uzyskanych z obserwacji lub eksperymenty wyników formułuje się wnioski, które mogą być wdrożone praktycznie w celu prognozy efektywn ości działania. Empiryczne prace badaw cze na potrzeby praktyki mogą mieć charakter: deskryptywny- opisowy, eksploracyjny- wyjaśniaj ący i replikacyjny- odtwarzający, wyjaśniający. W pracach deskryptywnych przedstawia się zjawiska lub fakty z punktu widzenia ich struktury i mechanizmów funkcjonowania. Prace eksploracyjne- zajmują się badaniem związków i zależności przyczynowych między określonymi zjawiskami. Prace replikacyjne- zmierzają zazwyczaj do znalezienia podobieństwa lub różnicy w badanym uprzednio zjawisku lub procesie. Z reguły są to prace odtwórcze, gdyż będące przedmiotem ich zainteresowania problem badawczy był już badany przez innych, czasem przy pomocy innych metod. 3 Badania diagnostycz ne- diagnoza- rozpoznanie choroby na podstawie wyników badań chorego, ponieważ rzetelna diagnoza jest warunkiem optymalnego funkcjonowania i działania to badana diagnostyczne mają na się celu uzyskanie wiarygod nych informacji, ustale nie stanu faktycznego, poznanie cechy rzeczyw istej. Ustalenie stanu faktycznego polega na wykryciu faktycznych zależności między zjawiskami i procesami. Informacje i dane uzysk ane w badaniach
diagnostycz nych mogą być używane jako podst awa prognozowania czyli przewidywania.
4 Badania weryfika cyjne- VERUS- prawdziwy: weryfikować- to sprawd zać lub potwierdzać prawdziwość, FALSYFIKOWAĆ – jest to przeciwieństwo weryfikacji. Celem ich jest potwierdzenie pewnej tezy lub zaprzecz enie jej. Badania te zmierzają do ustalenia zależności między zmien nymi niezależnymi, a zmiennymi zależnymi. Chodzi o sytuacje badaw cze, w których znane są skutki bez znajomości przyczyn lub odwrotnie znane są przyczyny a nieznane skutki i w związku z powyższym badania weryfikacyjne mogą być indukcyjne lub redukcyjne. Indukcyjny- pochodzi od wyrazu indukcja, rodzaj wniosk owania, który w uproszc zeniu polega na przecho dzeniu od szczegółu do ogółu. Indukcja zupełna- wszystkie elementy populacji zostały zbada ne(np. wszystkie dzieci w klasie miały niebieskie oczy): indukcja ougulniająca – może być wnioskowaniem zawodów. Indukcja jest to budowanie twierdzeń. a.Badania weryfikacyjne typu indukcyjnego polegają na ustalaniu następstw dla danych przyczyn to znaczy: przyczyny są dane szuka następstw, a określone są w nich zmienne zależne, które są wynikiem zmiennych zmiennych niezależnych np.: ustalając w jakim stopniu różne czynniki wpływają na poprawę efektywności uczenia się na danym kierunku studiów. Z kolei badania weryfikacy jne typu redukcyjnego- polegają na ustaleniu w jakim stopniu znane zmienne zależne wpływają na nieznane zmienne niezależne, w tym przypad ku znając skutki potrzebuje się ustalić przyczyny. 5Badania kompleksow e- mówimy wtedy( o nich), kiedy cechy badane nie są jednorod ne, a badanie całości nie tworzy wyrazist ego, spójnego systemu.
Stosuje się wtedy różno odne metody, techniki i narzędzia badawcze. Problem badawczy ma, zatem charakter interdys cyplinarny i do jego rozwiązania potrzebni są różni specjaliści, co narzu ca konieczność organizowa nia zespołu badawczego. 6 Badania przyczynkarskie- dotyczą wąskiego zakresu zjawiska i są ograniczone do wąskiej populacji. Mogą one być przydatne przy analizowa niu motywacji wybranej grupy pracowników jakieś instytucji lub też przy dokonywaniu wstępnego przeglądu literatury jakieg oś tematu. 7 Badania heurystyczne- punktem wyjścia jest greckie słowo HEURYSKO- znajduję, HEURYSTYKA- to sztuka znajdowania, umiejętność odkrywania czegoś w nauce stawianie hipotez, dzięki, którym dochodzi się do odkrywania nowych prawd o świecie. Badania heurystyczne wiążą się nie tylko z umiejętnością wykr ywania nowych faktów i związków między nimi zachodzących, ale również z rozwiązywaniem zadań poprzez wyszukiwanie pomysłów odbiegających od rozwiązań stereotypowych. -----------------------------------Formy prezentacji wyników badań naukowych:Sprawozdanie, streszczenie, praca magisterska, praca doktorska i praca habilitacyjna. Kompilacja- niesamodz ielna praca naukowa oparta na wykorzystawa niu prac cudzych. To pojęcie odnosi się do sprawozdania, streszcze nia,pracy magisterskiej, w mniejszym stopniu do pracy doktorskiej Samokompilacja/Plagiat- pochodzi z łać COMPILATIO- grabież, zawłaszczenie cudzego. -------------------------------Cechy poznania naukowego: *postępowanie badawcze zapewniające racjonalny dobór, układ i poprawn ość metodologiczną czynności wykonywany ch w trakcie uprawiania danej nauki.
*Język, który umożliwia ścisłe i jednoznaczne formułow anie wyników poznaniagwarantujący ich Inters ubiektywność(powszechnie dostępny) i sprawdz alność*Uznawanie za naukowe jedynie twierdzeń odpowiednio uzasadnionych*Wewnętrzna niesprzeczność zbioru twierdzeń dotyczących przedmiotu badania danej nauki oraz uporządkowanie ich w logicznie powiązane systemy. *Postawa krytyczna wobec wszel kich formułowanych tez przejawiająca się z ich ciągłych sprawdzaniem i korygowaniu. --------------------------------- Nauki można podzielić ze względu na” -metody uzasadniania twierdzeń tych nauk( formalne- dedukcyjne oraz empiryczne). Nauki formalne to: matematyka, logika formalna, a nauki empiryczne to: biologia, fizyka, historia. -z punktu widzenia przedmiotu badań nauki dzielimy na: przyrodnicze i humanistyczne (społeczne) - ze względu na zadania: teoretyczne i praktyczne ---------------------------------
Warunki poprawności podziału logicznego Poprawny podział logiczny powinien być wyczerpujący i rozłącz ny. Podział logiczny jest wyczerpujący jeżeli suma zakresów, na jakie podzieliliśmy zakres danej nazwy równa się całemu zakresowi tej nazwy czyli każdy desygnat nazwy, której zakres dzielimy będzie zaliczony do jakiegoś z wyróżnionych członów podziału. Podział logiczny jest rozłączny kiedy wyróżnione zakresy cząstkowe wzajemnie się wyklucz ają czyli żaden element zakresu dzielonego nie zawiera się jednocześnie w dwóch różnych zakresach cząstkowych. Aby powyższe warunki były spełnione i aby podział logiczny był poprawny należy się trzymać określonej zasady podziału. Zasada podziału jest to cecha, której poszczególne odmiany odpowiednio charakteryzują każdy z wyróżnionych zakresów cząstkowych. Podział jest przeprowadzony wedle pewnej zasady i jeżeli są spełnione łącznie trzy następujące warunki: po 1 uwzględnione zostały odmiany cechy będące zasadą podziału, po 2 cecha stanowiąca zsadę podziału przysługuje wszystkim elementom dzielonego zbioru i po 3 żaden element zbioru dzielonego nie posiada dwóch odmian cechy będącej zasadą podziału. Dwa pierwsze warunki gwarantują nam, że podział jest wyczerpujący, trzeci,
że jest rozłączny.
Rodzaje podziałów logicznych Podział dyhotoniczny(według cech kontra- dyktorycznych czyli sprzecznych) Słowo dyhotoniczny znaczt tylko tyle co dwudzielny, dwuczłonowy. Są dawa zakresy członów. W zakresie dzielonej nazwy N wyróżniamy dwie klasy: klasę przedmiotów posiadających pewną cechę i klasę przedmiotów, które tej cechy nie posiadają. Klasa to inaczej zbiór, układ, jest to całość złożona z elemintów tego samego rodzaju. Podział odmian cechy ogólnej, odmian cechy ogólnel Za podstawę podziału przyjmuje się jakąś cechę ogólną na przykład kolor i według odmian tej cechy wyróżnia się człony podziału np. beret może być: biały, czarny, granatowy, fioletowy i dodanemu inny człon. Podział logiczny jest skończony, jeżeli liczba zaesów cząstkowych jest skończona. Wieloczłonowy-Podział jest nie skończony , jeżeli wyróżniamy nieskończenie wiele zakresów cząstkowych.np nieskończony- dzieląc liczby naturalne na kolejne dziesiątki liczb.
Wielostopniowy podział logiczny na każdym poziomie rządzi kryterium podziału.
Definicja jest to odpowiedź na pytanie co to jest, lub co to znaczy. Podział definicji:- ze względu na to co jest definiowane: def realne i def nominalne. W przypadku def realnej definiowany jest przedmiot i definicja ta podaje jednoznaczną charakterystykę przedmiotu definiowanego. Zatem gdybyśmy wzieli słowo wyraz księgarnia- jest to sklep, w którym sprze4daje się książki. Z kolei def nominalna jest to def wyrazu, podaje ona informację o znaczeniu słowa definiowanego, dąży ona do tego, aby pewne wyrazy uczynić zrozumiałymi za pomocą innych słów. Pozwala ona przełożyć zdanie zawierające wyraz definiowany na zdanie od niego wolny. Np. słowo „księgarnia” ma takie samo znaczenie albo znaczy tyle co(sklep, w którym sprzedaje się książki)
- podział definicji ze względu na zadania 1.definicja nominalna dzieli się na: sprawozdawczą i projekt ującą, a projektująca na: regulującą i konstrukc yjną. Definicja sprawozdawcza mówi nam jakie znaczenie miał lub miał dotychcz as wyraz definiowany w pewnym języku. Def, projektująca ustala znaczenie jakie goś słowa na przyszłość ustanawiając regułę znaczenia co do tego jakie znaczenie będzie danemu słowu nadaw ane w przyszłości. 2.Def. Regulująca zmieniając pierwotne nieostre znaczenie jakiegoś wyrazu zakreś la ostro kontury jego zakresu. Nazwa jest nieostra jeżeli nie o każdy napotkanym przedmiocie potrafimy jednoznacznie rozstrzy gaanąć czy on jest czy nie jest desygnatem tej nazwy. Nazwy nieostre wiążą się na ogół z takimi słowami jak: nowy, młody, stary, wysoki, niski, szybki, wolny, drigi, tani. Pozwal tę nieostrość usunąć przez podjęcie decyzji. 3.Def. Konstrukcyjna nosi czasem nazwę definicji swobodnie projektującej, ustala znaczenie słowa na przyszłość nielicząc się z dotychczasowym znaczeniem tego słowa jeżeli w ogóle słowo to jakiekolwiek znaczenie w tym języku posiadało. Być słowem jakiegoś języka to znaczy tyle co mieć w tym języku ustalone znaczenie. Czyli jeżeli słowo w danym języku niema ustalonego znaczenia nie jest słowem tego języka. Trzeba coś nazwać, nadać mu nazwę, mamy tu dwie możliwości:1 bierzemy słowo,które ma ustalone znaczenie w tym języku i nadajemu mu nowe słowo tzn tworzymy je lub skądże zapożyczamy i przypisujemy temu słowu jakieś znaczenie
podział def ze względu na budowę Dzielimy je na : równościowe i aksjomatyczne, aksjomat w języku potocznym to tyle co prawda niepowtarzalna. Jest to naczelne znaczenie pewnego systemu przyjęte bez dowodu, do którego twierdzenia jako do ostatecznej instancji rozstrzygającej odwołuje się wszelkie inne dowody przeprowadzany w ramach tego systemu. Def. Równościowe x=y , składa się z 3 elementów, każda definicja zbudowana jest z trzech części i te części definicji równościowej mają swoje nazwy: definiendum, zwrot łączący i definiens. Definiendum czyli to co jest definiowane, definiens-to wyrażenie definiujące, zwrot łączący jest to wyrażenie, które gwarantuje nam, że lewa strona definicji czyli definiendu w jakimś stopniu = się prawej stronie czyli definiensowi. np. Bursztyn jest to skamieniała żywica( bursztyn to definiendum, jest to – zwrot łączący, skamieniała żywica to definiens). Bursztyn żywica- jwest to stosunek podrzędności, a bursztyn , skamieniała żywica – stodinek zamienności. Definicje równościowe dzielą się na: klasyczne i nieklasyczne. O tym czy definicja jest klasyczna czy nieklasyczna decyduje budowa definiensa. Def bursztynu- def równościowa klasyczna. Jest ona zbudowana według następującego schematu A jest to B mające cechę C. A- bursztyn, B- żywica, C- skamimieniałość. Podaje ona jednoznaczną charakterystykę przedmiotu wskazując dla tegp przedmiotu rodzaj najbliższy dla bursztynu jest żywica Definicja równościowa nieklasyczna Zboże, jest to pszenica,żyto, owies, jęczmień proso, gryka, kukurydza, ryż, sorgo. Podać charakterystykę przedmiotu to podanie istotnej cechy.
Definicja wymienia w definiensie zakresy cząstkowe zakresu pojęcia definiowanego(zboże)
Stylizacje definicji równościowej klasycznej Definicja równościowa klasyczna może występować w 3 formach tzw. stylizacjach: -słownikowa wyraz bursztyn znaczy tyle, co wyrażenie”skamieniała żywica” - semantyczna wyraz „bursztyn” oznacza skamieniałą żywicę - przedmiotowa bursztyn jest to skamieniała żywica
Def wyraźna a kontekstowa Def wyraźna podaje odpowiednik(, w definiensie dla samego wyrazu definiowanego), def kontekstowa umieszcza wyraz definiowany w typowym dla niego kontekście.
...