Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Leczenie
1. instrumentalne ( podstawa badania) – 9% pacjntow tego oczekuje
2. ekspresyjne ( ukierunkowa na element emocjonalny ) – 49% pacjentow czynnika ekspresyjnych)
Pacjent po wypadku oczekujący na operacje: 62% oczekuje umiejętności, 38% oczekuje czynow ekspresyjnych
Pacjent z choroba przewlekla: 61% oczekuje funkcji emocjonalnej, 39% oczekuje umiejętności
Co trzeba robić, żeby uzyskiwac wiarygodne informacje:
1. dostosowac pyt do poziomu umysłowego pytanej osoby
2. tempo wypowiedzi ( szybsze – gorsze)
3. budowa pytania(dobre – proste)
4. dobor slow
5. pytania zgodna z chronologia( dotyczące jedenj sytuacji)
6. godny sposób i adekwatny zwracania się do pacjenta
7. zróżnicowanie tego co pacjent podejrzewa a wie na pewno(pytania o to samo w innej formie)
8. budowanie samodzielnej odpowiedzi pacjenta
Bodzce zew przy badaniu
1. obecność innych osob np. rodzicow czy współmałżonków
2. przychodzące i przeszkadzające osoby np. pielęgniarki
3. padający zarzut winy : dlaczego dopiero teraz?
4. wyladowanie emocji wobec pacjenta: najgorsze sa zachowania ekstremalne – nadmierna bliskość
Czynniki wzmacniające kontakt : cierpliwość, obiektywizm, otwartość, życzliwość, wrażliwość, wnikliwość, zainteresowanie
Skuteczne narzędzia słuchania: parafraza – powtarzanie własnymi słowami myśli rozmówcy - o ile dobrze Pana rozumiem…, odzwierciedlenie –odniesienie do nastroju pacjenta, prowadzenie – ośmielanie, zadawanie pyt, uformowywanie chaotycznych wypowiedzi
Zdolności do wyrazania wsparcia emocjonalnego: przykłady
1.przy znieczuleniu – „zaraz będzie po wszystkim”
2.Do placznego dziecka – „dlaczego jestes smutny, operacja się już skończyła”
3.do człowieka osłabionego – „pod wzgeledm fizycznym nic panu nie dolega ale chyba nie czuje się pan najlepiej”
do stresu fizjologicznego wyróżnimy fazy:
1. zgeneralizowane pobudzenie przyjazne dla czlwoieka pelna mobilizacja
2. pojawienie się silnych emocji o napieciu zabarwionym strachem , niepokoj, przerażenie
3. pojawia się motywacja do przezwyciężenia stresu, chec zwalczania stresu cel niewazny
Wystapienie stresu powoduje szereg zmian o charakterze nie specyficznym
1.faza mobilizacji + rozstrojenia (nie można sprostac zadaniu choc wiedza na to pozwala) reakcja podlega fiksacji
2.zmiay w ekspresji emocjonalnej
3.zmiany w wyrazaniu emocji
4.predyspozycje podmiotowe osobnicze wpływaja na radzenie ze stresem
5.jedyna korzyścią jest umiejętność przezwyciężania stresu
6.wazne jest natężenie emocji a nie ich znak
7.indywidualnie sprzyja walce ze stresem jakość ukl nerw
1. wysoki intelekt
2. stan somatyczny
8.obniżające
1. zle oświetlenie
2. niewlasciwa temp
3. zmierzenie się z autorytetem