Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

 

 

Sprawozdanie

Ochrona powietrza

Temat ćwiczenia:

Ocena uciążliwości zapachowej

 

 

 

 

 

 

 

Wykonali:

Bakierski Kamil

Blitek Piotr

Filipowski Radosław

Wydział: Górnictwa i Geoinżynierii

Rok Akademicki:2012/2013

Data wykonania ćwiczenia: 03.03.2013

Cel ćwiczenia:

Ćwiczenie ma za zadanie zapoznanie się z metodami oznaczania zanieczyszczenia powietrza

w postaci uciążliwości zapachowej.

 

Krótkie wprowadzenie teoretyczne:

Zapach jest to wrażenie zmysłowe rejestrowane w mózgu, wywołane pobudzeniem receptorów węchowych, przez niektóre lotne substancje chemiczne wdychane wraz z powietrzem. Zapachy o nieprzyjemnym działaniu nazywa się odorami (gazy złowonne)

Substancje odorotwórcze: gazy obejmujące związki organiczne jak i nieorganiczne.

Źródła uciążliwości zapachowych:

• Fermy hodowlane

• Ubojnie rzeźnie i przetwórnie odpadów rzeźnych

• Przemysł spożywczy (przetwórnie ryb i rybich odpadów, prażalnie kawy, jej surogatów oraz kakao, inne zakłady przemysłu spożywczego)

• Przemysł tytoniowy

• Zakłady gospodarki komunalnej

• Przemysł tekstylno-włókienniczy, przemysł chemiczny, przemysł rafineryjny, lakiernie i produkcja lakierów, fabryki płyt wiórowych i paździerzowych, przemysł celulozowy, odlewnie metali, itp..

Najprościej:

- przyjemne

- nieprzyjemne

W zależności od oddziaływania na nasze samopoczucie i stan emocjonalny: odprężające (kojące), mile podniecające, otępiające (oszałamiające), wywołujące stany podniecania do agresji włącznie. Mogą powodować zagrożenie komfortu oraz bytu człowieka, niektóre wykazują działanie toksyczne (np. wyższe aminy aromatyczne, pochodne siarkowe jak tiole i sulfidy, tlenowe niższe kwasy alifatyczne).

 

Nazwa czynności pomiarów:

1) Metoda parzysta

Występują dwie próbki. Zadaniem oceniającego jest odpowiedź, która próbka w danej parze jest bardziej intensywna lub bardziej przyjemna.

2) Metoda trójkątowa

Występują dwie próbki o różnej jakości, oceniający dostaje dwie próbki o jednej jakości i jedną o innej od tych dwóch. Zadaniem oceniającego jest wskazanie próbki odmiennej od pozostałych.

3) Metoda duo-trio

Występują trzy próbki w układzie parzystym. Zadaniem oceniającego jest wskazanie próbki zgodnej ze wzorcem.

4) Metoda dwóch z pięciu

Występuje pięć próbek o różnej jakości. Zadaniem oceniającego jest odpowiedź, które dwie próbki mają tą samą cechę, nie występującą w pozostałych trzech próbkach

 

 

5) Metoda "A" nie "A"

Występuje wiele próbek o różnej jakości. Zadaniem oceniającego jest wskazanie próbki identycznej ze wzorcem.

 

Tabele z wynikami:

1) Metoda parzysta

 

 

Ocena indywidualna

Próbki

Osoba 1

Osoba 2

Osoba 3

Osoba 4

IG

Mdły

Słaby

Słaby

b. słaby

JP

Słodki

Mocny

Mocny

mocny

AMM

Mocny

Przyjemny

Ostry

słaby

BL

Słaby

Mdły

Łagodny

średni

IR

Słaby

Słaby

Słaby

słaby

WJ

Mocny

Mocny

Mocny

ostry

KM

Słaby

Mocny

Słaby

słaby

SP

Mocny

Słaby

Mocny

ostry

 

2) Metoda Trójkątowa

 

 

Ocena indywidualna

Próbki

Osoba 1

Osoba 2

Osoba 3

Osoba 4

WL

 

 

 

 

IJ

IJ

IJ

IJ

IJ

JJ

 

 

 

 

MP

 

 

 

 

MK

KM

MK

KM

KM

KM

 

 

 

 


 

3) Metoda duo-trio

 

 

 

Ocena indywidualna

Próbki

Wzorzec

Osoba 1

Osoba 2

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed