Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Sprawozdanie
Ochrona powietrza
Temat ćwiczenia:
Ocena uciążliwości zapachowej
Wykonali:
Bakierski Kamil
Blitek Piotr
Filipowski Radosław
Wydział: Górnictwa i Geoinżynierii
Rok Akademicki:2012/2013
Data wykonania ćwiczenia: 03.03.2013
Cel ćwiczenia:
Ćwiczenie ma za zadanie zapoznanie się z metodami oznaczania zanieczyszczenia powietrza
w postaci uciążliwości zapachowej.
Krótkie wprowadzenie teoretyczne:
Zapach jest to wrażenie zmysłowe rejestrowane w mózgu, wywołane pobudzeniem receptorów węchowych, przez niektóre lotne substancje chemiczne wdychane wraz z powietrzem. Zapachy o nieprzyjemnym działaniu nazywa się odorami (gazy złowonne)
Substancje odorotwórcze: gazy obejmujące związki organiczne jak i nieorganiczne.
Źródła uciążliwości zapachowych:
• Fermy hodowlane
• Ubojnie rzeźnie i przetwórnie odpadów rzeźnych
• Przemysł spożywczy (przetwórnie ryb i rybich odpadów, prażalnie kawy, jej surogatów oraz kakao, inne zakłady przemysłu spożywczego)
• Przemysł tytoniowy
• Zakłady gospodarki komunalnej
• Przemysł tekstylno-włókienniczy, przemysł chemiczny, przemysł rafineryjny, lakiernie i produkcja lakierów, fabryki płyt wiórowych i paździerzowych, przemysł celulozowy, odlewnie metali, itp..
Najprościej:
- przyjemne
- nieprzyjemne
W zależności od oddziaływania na nasze samopoczucie i stan emocjonalny: odprężające (kojące), mile podniecające, otępiające (oszałamiające), wywołujące stany podniecania do agresji włącznie. Mogą powodować zagrożenie komfortu oraz bytu człowieka, niektóre wykazują działanie toksyczne (np. wyższe aminy aromatyczne, pochodne siarkowe jak tiole i sulfidy, tlenowe niższe kwasy alifatyczne).
Nazwa czynności pomiarów:
1) Metoda parzysta
Występują dwie próbki. Zadaniem oceniającego jest odpowiedź, która próbka w danej parze jest bardziej intensywna lub bardziej przyjemna.
2) Metoda trójkątowa
Występują dwie próbki o różnej jakości, oceniający dostaje dwie próbki o jednej jakości i jedną o innej od tych dwóch. Zadaniem oceniającego jest wskazanie próbki odmiennej od pozostałych.
3) Metoda duo-trio
Występują trzy próbki w układzie parzystym. Zadaniem oceniającego jest wskazanie próbki zgodnej ze wzorcem.
4) Metoda dwóch z pięciu
Występuje pięć próbek o różnej jakości. Zadaniem oceniającego jest odpowiedź, które dwie próbki mają tą samą cechę, nie występującą w pozostałych trzech próbkach
5) Metoda "A" nie "A"
Występuje wiele próbek o różnej jakości. Zadaniem oceniającego jest wskazanie próbki identycznej ze wzorcem.
Tabele z wynikami:
1) Metoda parzysta
Ocena indywidualna
Próbki
Osoba 1
Osoba 2
Osoba 3
Osoba 4
IG
Mdły
Słaby
Słaby
b. słaby
JP
Słodki
Mocny
Mocny
mocny
AMM
Mocny
Przyjemny
Ostry
słaby
BL
Słaby
Mdły
Łagodny
średni
IR
Słaby
Słaby
Słaby
słaby
WJ
Mocny
Mocny
Mocny
ostry
KM
Słaby
Mocny
Słaby
słaby
SP
Mocny
Słaby
Mocny
ostry
2) Metoda Trójkątowa
Ocena indywidualna
Próbki
Osoba 1
Osoba 2
Osoba 3
Osoba 4
WL
IJ
IJ
IJ
IJ
IJ
JJ
MP
MK
KM
MK
KM
KM
KM
3) Metoda duo-trio
Ocena indywidualna
Próbki
Wzorzec
Osoba 1
Osoba 2
...