Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

CO TO JEST LOGISTYKA

To proces planowania, realizacji i kontrolowania sprawności i ekonomicznej efektywności przepływu surowców produkcji niezakończonej i wyrobów gotowych oraz związanych z tym informacji od miejsc pochodzenia do miejsc konsumpcji w celu zaspokojenia wymagań klienta

DZIAŁANIA LOGISTYCZNE MOGĄ OBEJMOWAĆ: obsługę klienta, prognozowanie popytu, przepływ informacji, kontrolę zapasów, czynności manipulacyjne, realizowanie zamówień, czynności reprezentacyjne i zaopatrywanie w części, lokalizacje zakładów produkcyjnych i składów, procesy zaopatrzeniowe, planowanie, pakowanie, obsługę zwrotów, gospodarowanie odpadami, czynności transportowe i składowanie.

EWOLUCJA LOGISTYKIàRYSUNEK

FAZY EWOLUCJI LOGISTYKI:

1) faza startu i „budzenia się” logistyki - połowa lat 50 w USA logistyka (dystrybucja fizyczna) jako funkcja pomocnicza i podrzędna wobec produkcji

2) faza definiowania i formułowania koncepcji teorii logistyki - oraz pierwsze próby zastosowania w praktyce - lata 60te w USA i początek 70tych w Europie Zach.

3) faza zmian priorytetów i kreowanie podstawowych wymiarów zintegrowanej logistyki (rozszerzenie roli logistyki) II połowa lat 70 i II połowa lat 80 logistyka jako:

• systemowa determinanta sprawności i efektywności

• koncepcja i metoda zarządzania

• instrument planowania i działania strategicznego na rynku.

• funkcja organizacji przedsiębiorstwa

• koncepcja zintegrowanej logistyki w skali przedsiębiorstw oraz całego łańcucha dostaw

4)faza dynamicznego rozwoju logistyki jako zintegrowanej koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem i układu powiązań rynkowych - koniec lat 80 i 90 (powszechne wykorzystanie walorów logistyki w praktyce) logistyka jako:

• potencjał wzrostu wydajności i korzyści ekonomiczno-rynkowych w aspekcie strategicznym

• orientacja i komponent zintegrowanego zarządzania przedsiębiorstwem:

- rozwój strategii (zintegrowanych) logistycznych

- internacjonalizacja struktur i działań logistycznych: Euro-logistyka, kooperacja z partnerami rynku w łańcuchu logistycznym (wzrost możliwości i zdolności czerpania korzyści rynkowych - efektów synegicznych)

KORZYŚCI CENTRALIZACJI:

• dogodność kontroli kosztów logistycznych

• łatwość kontroli wykonywania zadań logistycznych

• ułatwienie procesu podejmowania decyzji

• możliwość uzyskiwania oszczędności produkcji lub obrotów

• lepsze wykorzystanie komputerów i technologii

• lepszy poziom obsługi klientów

• dogodniejsze strategiczne związki kooperacyjne

• lepsze wykorzystanie potencjału ludzkiego w zarządzaniu procesami logistycznymi

• możliwość ograniczania rozmiarów firmy

• łatwiejsze dokonywanie kompromisów decyzyjnych (trade off)

KORZYŚCI DECENTRALIZACJI:

• zwiększone możliwości reagowania na zmieniające się potrzeby rynku

• ogromne zróżnicowanie klientów i konieczności indywidualizacji ich obsługi

• zbliżenie się do klientów

GENEZA LOGISTYKI

Logistyka wojskowa (np. dostarczanie leków do szpitali wojskowych, polowych) – genetyczny przodek logistyki gospodarczej

×         Lata 50-te ubiegłego wieku

×         USA – produkcja dużej ilości dóbr ® konkurencja a rynki, kto szybciej dotrze do klienta ® z wyrobem gotowym, wyrób gotowy ® dystrybucja, a przy tym oszczędność kosztów transportu

×         W Europie lata 60/70 – gdy kryzys energetyczny i sfera zaopatrzenia w gospodarce materiałowej (nauki o przepływach materiałowych np. w DE), dopiero później przejęcie koncepcji z USA

×         Lata 80 – bujny rozwój informatyki, techniki, też rozwoju logistyki; w gospodarce przyjęto koncepcję łańcucha dostaw (Porter). Logistyka – jak system rzeczny (sieć) łańcuch

Dziedzina wiedzy mocno informatyczna

 

SYSTEM LOGISTYCZNY + RYSUNEK

System logistyczny to celowy, zorganizowany i zintegrowany w obrębie danego układu gospodarczego (gosp UE) przedsiębiorstw łańcuch dostaw kooperacji i informacji, przepływ materiałów i surowców, części, wyrobów gotowych i towarzyszących mu informacji.

System logistyczny to celowo zorganizowany i połączony zespół takich elementów (podsystemów) jak: produkcja, transport, magazynowanie, odbiorca - wraz z relacjami między nimi oraz ich własnościami, warunkującymi przepływ strumieni towarów, środków finansowych i informacji.

SYSTEMY LOGISTYCZNE PRZEDSIĘBIORSTWA

To celowo zorganizowany i zintegrowany w obrębie danego układu gospodarczego (np. gospodarka całego kraju, przedsiębiorstwa, korporacje, grupa przedsiębiorstw współpracujących) przepływ materiałów, produktów i informacji

LOGISTYKA W PRZEDSIĘBIORSTWIE: to sfera zaopatrzenia i dystrybucji

CELEM SYSTEMU LOGISTYCZNEGO – jest optymalizacja przepływu pod względem ekonomicznym, co oznacza oszczędność w kosztach i ze względu na sprawność tego przepływu, która zapewnia odpowiedni poziom obsługi klienta.

PRZESŁANKI INTEGROWANIA SYSTEMU:

Wszystkie części systemu muszą być ze sobą zintegrowane, muszą mieć wspólny cel, muszą działać wobec wspólnych reguł, zasad, standardów, wspólny system kontroli wykonania zadań, muszą spełniać określone wymogi.

PRACE KOORDYNACYJNE – wzajemne komunikowanie się dotyczące wykonywanych zadań.

TECHNOLOGIE INFORMACYJNE – błyskawiczne reagowanie na zmiany miejsca produktów

PODSTAWĄ UKSZTAŁTOWANIA SYSTEMU LOGISTYCZNEGO JEST

(warunki idealnego systemu logistycznego):

-Odpowiednia infrastruktura logistyczna

-Odpowiednia struktura organizacyjna przedsiębiorstwa

-Równocześnie przedsiębiorstwo prowadzi określoną politykę związaną z obsługą, która pozwoli określić cele dla systemu logistycznego

-Procedury i przepisy, które należy przestrzegać, wypracowane w poszczególnych komórkach przedsiębiorstwa.

KLASYFIKACJA SYSTEMÓW LOGISTYCZNYCH

KRYTERIA:

Kryterium instytucjonalne:

I Systemy logistyczne:

1.Systemy makrologistyczne

2.Systemy mikrologistyczne

a)logistyka w szpitalach

b)logistyka wojskowa

c)logistyka w przedsiębiorstwach

-logistyka w przemyśleà logistyka wewnątrzzakładowaàlogistyka międzyzakładowa

d)logistyka w innych organizacjach

-logistyka w handluà logistyka wewnątrzzakładowaàlogistyka międzyzakładowa

-logistyka w usługach àprzedsiębiorstwo w logistyceàlogistyka w pozostałych przedsiębiorstwach usługowych

3.Systemy metalogistyczne

Kryterium funkcjonalne (ręcznie)

SYSTEM MAKROLOGISTYCZNY – te same reguły finansowania operacji logistycznych, zasad, standardów EU – napotyka wiele barier. System transportowy, system dystrybucji w obrębie danego kraju.

SYSTEM METALOGISTYCZNY – łańcuchy dostaw tworzone poza przedsiębiorstwem, w obrębie regionów danego kraju. Jest to łańcuch logistyczny.

SYSTEM MIKROLOGISTYCZNY – zastosowanie w usługach

-logistyka w szpitalach – rozwija się cały czas, zaopatrzenia szpitali – nowoczesne koncepcja logistyczne, outsourcing; teraz szpital leczy i obsługuje pacjentów

-logistyka wojskowa – rozwiązania logistyczne dotyczące sfery zaopatrzenia, też zaopatrzenia inwestycji wojskowych, ważna skuteczność, mniej patrzy się na koszty (w wojnie nie patrzy się na koszty) (w biznesie patrzy się na kryteria efektywnościowe)

-logistyka w przedsiębiorstwach – w przedsiębiorstwach produkcyjnych (przemysłowych), handlowych i usługowych

-logistyka w innych organizacjach np.: w organizacjach „non-profit” oraz charytatywnych; przy organizowaniu różnych imprez masowych (mecze, pielgrzymki).

System logistyczny można też opisać za pomocą węzłów i ścieżek ® to sieć logistyczna ® wychodzi ona poza przedsiębiorstwo

Punkty węzłów: terminale, magazyny, centra logistyczne, stacje zbiorcze, stacje zbiorczo-odbiorcze, centra dystrybucji ® połączone ścieżkami przewozu ładunku (autostrady koleje)

KRYTERIUM FUNKCJONALNE WG TREŚCI WYKONYWANIA CZYNNOŚCI I USŁUG, PODZIAŁ NA MODUŁY CZYNNOŚCIOWE

-podsystem transportu

-podsystem magazynowania

-podsystem sterowania (zarządzania) zapasami

-podsystem zamawiania

-podsystem pakowania

Inaczej ten podział nazywamy logistyką mix

KRYTERIUM WG ILOŚCI WEJŚĆ I WYJŚĆ DO I Z SYSTEMU LOGISTYCZNEGO

-zrównoważone kiedy liczba strumieni na wejściu do systemu jest równa liczbie strumieni na wyjściu z systemu

-z przewagą zaopatrzenia na wejściu do systemu (przewaga przepływu na systemie zaopatrzenia, a na końcu mamy gotowy tylko jeden produkt, istnieje w obrębie przedsiębiorstw, w których wytwarza się produkty na indywidualne zamówienie np. przy produkcji samolotu)

- z przewagą dystrybucji, czyli na wyjściu z systemu ( np. artykuły chemiczne produkuje się z tych samych prostych składników, wytwarza się wiele produktów różnych)  

SIEĆ LOGISTYCZNA – węzłami sieci są punkty magazynowe, terminale, centra dystrybucji, ścieżki tworzą wszystkie drogi, którymi przemieszczane są ładunki łącznie z autostradami morskimi i powietrznymi, liniami kolejowymi, drogami, a także rurociągami, sieciami przemysłowymi, wodociągami.  

CECHY NOWOCZESNEJ STRUKTURY LOGISTYKI:

1.Sformalizowana organizacja logistyki

2.Formalne konkurencje logistyki

3.Stanowisko kierownicze do spraw logistyki znajduje się na wysokim szczeblu

4.Organizacja logistyki jest „płynna” w tych przedsiębiorstwach i zachęca do reorganizacji, w momencie kiedy tylko zajdzie taka potrzeba

5.Preferuje się scentralizowaną strukturę logistyki

6.Rezygnuje się z tradycyjnej struktury liniowej i sztabowej

CZYNNIKI OD KTÓRYCH ZALEŻY ORGANIZACJA W PRZEDSIĘBIORSTWIE:

1)         Poziom kosztów logistyki

2)         Poziom obsługi logistycznej (standardowa, zindywidualizowana)

3)         Struktura wyrobów (liczba i rodzaje)

4)         Relacje wartości produktów do ich wagi

5)         Relacje wartości produktów do ich objętości

6)         Specyficzne wartości produktów

7)         Właściwości produktów

8)         Zasady organizacji produkcji – masowa, czy na zamówienie

9)         Stosowane technologie produkcji

10)       Struktura zaopatrzenia i dystrybucji

11) Przestrzenny wymiar działalności logistycznej (w regionie czy w skali międzynarodowej)

ŁAŃCUCH DOSTAW. DEFINICJA, UCZESTNICY I RYSUNEK

Łańcuch dostaw (w sensie podmiotowym) to współdziałające ze sobą w różnych obszarach funkcjonalnych firmy: wydobywcze, produkcyjne, handlowe, usługowe (w tym logistyczne), między którymi przepływają strumienie: produktów, informacji i środków pieniężnych.

Łańcuch dostaw można zdefiniować jako:

- Integrującą filozofię zarządzania całym przepływem w kanale dystrybucyjnym od dostawcy do ostatecznego klienta.

- Strategiczną koncepcję polegającą na zrozumieniu i zarządzaniu sekwencją działań – od dostawcy do klienta – dodających wartości produktom przepływającym przez rurociąg dostaw.

- Zintegrowane zarządzanie sekwencjami przepływu logistycznego, przetwarzaniem i czynnościami związanymi z obsługą - od dostawców do ostatecznych klientów – niezbędnymi do wytworzenia produktu lub usługi w sposób sprawny i efektywny.

Uczestnicy: dostawcy, producenci, hurtownicy, detaliści, klienci

Dosta-       Produ-        Hurto-      Detali-       Klie-

wcy          cenci            wnicy       ści             nci

    transport      transport   transport    transport

 



            Przepływ produktów

 

Przepływ informacji

 



Przepływ pieniędzy

 

Trzy podstawowe przepływy produktów, informacji i pieniędzy dokonują się między uczestnikami kanału. Przepływ informacji i pieniędzy odbywa się w obu kierunkach, podczas gdy produkty zazwyczaj płyną tylko w jednym kierunku, z wyjątkiem systemów, w których zachodzą odwrotne przepływy zwracanych produktów i części. Odwrotne przepływy produktów nabiorą prawdopodobnie większego znaczenia w przyszłości m.in. ze względu na ochronę środowiska.

ŁAŃCUCH LOGISTYCZNY             

Łańcuch logistyczny jest to łańcuch magazynowo- transportowy stanowiący technologiczne połączenie punktów magazynowych i przeładunkowych drogami przewozu ładunków (drogami) oraz organizacyjne i finansowe skoordynowanie operacji procesów zamówienia i polityki zapasów wszystkich ogniw tego łańcucha. Łańcuch log. jest częścią łańcucha dostaw.

SZTABOWO LINIOWE GRUPOWANIE CZYNNOŚCI+RYSUNEK

Sztabowo-liniowe organizacja logistyki w przedsiębiorstwie – tak utworzona struktura nie będzie dotyczyć dużych przedsiębiorstw tylko małej organizacji

OBSŁUGA LOGISTYCZNA TO:

-obsługa klienta w logistyce to zdolność systemu logistycznego do zaspakajania potrzeb klienta pod względem czasu dostawy i niezawodności komunikacji.

-wykonywanie względnie skoordynowanych czynności/usług logistycznych mających wpływ na satysfakcję klienta przy zakupie produktu, czyli ostatnim akcie procesu, który zwykle rozpoczyna się złożeniem zamówienia, a kończy dostawą produktu do klienta. Akt zakupu znajduje kontynuację w czynnościach posprzedażnych, konserwacyjnych związanych z pomocą techniczną itd.

NAJBARDZIEJ POWSZECHNE STAŁO SIĘ POSTRZEGANIE OBSŁUGI LOGISTYCZNEJ JAKO:

-wykonanie na bieżąco czynności w cyklu zamawiania obejmujących przygotowanie niezbędnych informacji, dokumentacji oraz fizyczne realizowanie i rozliczanie się z klientem, usuwanie szkód i błędów w dostawach,

-oferowanych standardów tej obsługi podlegających pomiarowi i ocenie w trakcie i po wykonaniu,

-filozofia zarządzania deklarująca całkowite zorientowanie na klienta i podporządkowanie całej działalności firmy/ korporacji wymogom obsługi

KLIENT jest osoba fizyczną lub prawną dokonującą zakupu towaru/produktu przeznaczonego na sprzedaż i po zapłacie przejmująca tytuł jego własności.

Najważniejszym klientem/odbiorcą ładunku/towaru jest końcowy użytkownik. Końcowym użytkownikiem może być indywidualny konsument lub użytkownik zbiorczy.

Klientem jest nie tylko osoba prawna lub fizyczna zamawiająca produkty fizyczne i w wyniku transakcji wchodząca w ich posiadanie (konsument, inny użytkownik) ale i osoba/podmiot zamawiająca na zewnątrz wyłącznie usługi w tym logistyczne (producenci, centra logistyczne, terminale, inni usługodawcy) oraz osoba zamawiająca zarówno produkty fizyczne jak i zlecająca usługę logistyczną i inne usługi (pośrednicy handlowi, niektórzy konsumenci).

TRZY POZIOMY OBSŁUGI LOGISTYCZNEJ

Obsługa logistyczna zmierzająca do pełnego zaspokojenia potrzeb klienta (customer accomodation) obejmuje 3 poziomy zaspokajania tych potrzeb.

1. Poziom standardów/obsługa standardowa (customer service).

W ramach obsługi posprzedażowej zapewnia się klientowi dostępność części zamiennych, naprawę, obsługę zwrotów, bądź wycofanie produktu, które okazały się niebezpieczne w konsumpcji lub użytkowaniu (lekarstwa, kosmetyki tip.)

Klient zaopatrywany w części zamienne zorientowany jest wysokimi standardami takich elementów jak:

- terminowością dostaw – brak punktualnych dostaw części zamiennych grozi przestojem w produkcji, niesprawnością urządzeń,

-     niezawodność dostaw – jest istotna przy podejmowaniu konserwacji i napraw planowych zgodnie z harmonogramem lub w razie potrzeby

-     kompletność i dokładność dostaw – dla prawidłowej pracy urządzeń potrzebne są wszystkie zamówione części

-     elastyczność dostaw – wiąże się z koniecznością organizowania nagłych i pilnych przesyłek, czasem do klientów rozproszonych na wielu kontynentach

Standardy obsługi dostaw części zamiennych, czasy i terminy, załatwienie reklamacji, serwis i okresy gwarancji, powinny być na bieżąco monitorowane przez usługodawców systematycznie mierzone i oceniane w zakresie wykonastwa.

2. Poziom satysfakcji/ obsługa satysfakcjonująca klienta (customer satisfaction)

Satysfakcja, zadowolenie to pojęcie trudno uchwytne i podlegające wielu czynnikom i uwarunkowaniom w tym emocjonalnym i sytuacyjnym. Jest reakcją emocjonalną klienta na wykonaną usługę. W przypadku obsługi logistycznej podstawy do satysfakcji, zadowolenia daje:

-     niezawodność usługi,

-     reagowanie obsługi na potrzeby klienta,

-     łatwy kontakt z klientem,

-     komunikacja, doinformowanie klienta,

-     wiarygodność i uczciwość dostawcy,

-     poczucie bezpieczeństwa,

-     uprzejmość, solidność, fachowość wyposażenia,

-     traktowanie klienta w sposób indywidualny.

3. poziom sukcesu/obsługa przynosząca sukces klientowi ( customer success)

Obsługa przynosząca sukces klientowi przenosi uwagę usługodawcy z oczekiwań na rzeczywiste, indywidualne wymogi klienta. Wymogi klienta nie są tym samym co oczekiwania. Spełnienie oczekiwań nie przedkłada się w każdej sytuacji na sukcesy klienta.

Poziom obsługi logistycznej mający na celu sukces klienta tworzy się poprzez zrozumienie indywidualnych wymagań klienta i koncentracji na długoterminowych związkach biznesowych pomiędzy klientem i usługodawcą. Obsługa na tym poziomie nie jest oferowana wszystkim klientom dotyczy liderów rynku odnoszących sukces z dużymi perspektywami rozwojowymi u dochodowością.

POMIARY!!!!!!!:POMIAR OBSŁUGI STANDARDOWEJ

W ramach indywidualnej obsługi klienta usługodawcy mogą zapewnić klientowi unikalne pakowanie produktów, tworzenie jednostek ładunkowych, etykietowanie nadawanie numerów paletom, usługi paletowe specjalne, umieszczanie metek cenowych na produktach, unikalne usługi informacyjne, elektroczniczne zarządzanie zapasami u sprzedawcy, kompletowanie palet, przygotowanie dokumentów ADR

Dostosowanie do wymogów konkretnego klienta może wymagać także polonizacji instrukcji obsługi urządzeń, przepakowanie, foliowanie, przygotowanie dokumentów wysyłkowych, obsługę posprzedażową.

POMIAR ZDOLNOŚĆI ZASPOKAJANIA OCZEKIWAŃ I WYMAGAŃ KLIENTA

Nie ogranicza się on tylko do obsługi standardowej. Wychodzi poza nią i ma na celu badanie zdolności zaspakajania oczekiwań klienta. Służy temu pomiar poziomu zamówień zrealizowanych perfekcyjnie, pomiar wykonania bezwzględnie każdego zamówienia i pomiar satysfakcji klienta. Sukces klienta nie podlega pomiarowi lecz pozostaje celem organizacji współpracujących w łańcuchach dostaw.

PODSTAWY STANDARDU OBSŁUGI LOGISTYCZNEJ to normy wykonania jej poszczególnych elementów. Powinny być precyzyjnie ustalone dla każdego elementu/cechy obsługi, tak jak i pomiar ich wykonania. Podstawowym elementem standaryzowanym obsługi logistycznej jest dostępność produktu.

DOSTĘPNOŚĆ PRODUKTU Z ZAPASU oznacza posiadane w zapasie produkty w momencie gdy klient go potrzebuje lub wielkość popytu, który może być natychmiast zaspokojony z zapasów pozostających w składzie dostawcy. Utrzymanie wysokiej dostępności zapasu wymaga doświadczenia w ich planowaniu. Kluczową sprawą jest minimalizacja nakładów w zapasy i w infrastrukturę magazynową.

Poziom dostępności mierzy się wskaźnikiem poziomu dostępności, wyczerpaniem zapasu i wskaźnikiem kompletności.

WSKAŹNIK POZIOMU DOSTĘPNOŚCI to odsetek zamówień zrealizowanych lub możliwych do zrealizowania w danym momencie z zapasów dostawcy.

WSKAŹNIK WYCZERPANIA jest przeciwieństwem wskaźnika dostępności zapasów. Mierzy prawdopodobieństwo braku zapasów danych produktów w chwili gdy klient o nie pyta lub je zamawia.

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed