Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
A
SYSTEM PRODUKCYJNY
STANOWI CELOWO ZAPROJEKTOWANY I ZORGANIZOWANY UKŁAD MATERIALNY, ENERGETYCZNY I INFORMACYJNY EKSPLOATOWANY PRZEZ CZŁOWIEKA I SŁUŻY PRODUKOWANIU OKREŚLONYCH PRODUKTÓW (WYROBÓW LUB USŁUG) W CELU ZASPOKOJENIA POTRZEB KONSUMENTÓW
PROCESY PRODUKCYJNE PODSTAWOWE BEZPOŚREDNIO REALIZUJĄ ZASADNICZE CELE LUB ZADANIA PRODUKCYJNE W POSTACI WYROBÓW PRZEMYSŁOWYCH LUB USŁUG MATERIALNYCH
PROCESY PRODUKCYJNE POMOCNICZE I PROCESY INFORMACYJNO – STERUJĄCE OBSŁUGUJĄ WSZYSTKIE PROCESY W SYSTEMIE PRODUKCYJNYM ZASILAJĄC JE SWOIMI WYROBAMI, USŁUGAMI LUB INFORMACJAMI. EFEKTEM REALIZACJI PROCESÓW PODSTAWOWYCH I POMOCNICZYCH W SYSTEMIE PRODUKCYJNYM JEST ISTNIENIE SIECI SPRZĘŻEŃ MATERIAŁOWO – ENERGETYCZNYCH MIĘDZY JEGO ELEMENTAMI I OTOCZENIEM.
WYRÓB MOŻE BYĆ PROSTY LUB ZŁOŻONY
PROSTA OPERACJA TECHNOLOGICZNA: operacja produkcyjna wykonywana na jednym stanowisku roboczym przez jednego pracownika (grupę pracowników) bez przerw, której wynikiem jest zmiana form, kształtu wymiarów lub właściwości fizyko-chemicznych obrabianego materiału; OPERACJE TRANSPORTOWE, KONTROLI,KONSERWACJI,MAGAZYNOWANIA
ZASADY RACJONALNEJ ORGANIZACJI PROCESU PRODUKCYJNEGO
TEORIA ORGANIZACJI PROCESU PRODUKCYJNEGO ZAJMUJE SIĘ POSZUKIWANIEM PRAWIDŁOWOŚCI WE WSPÓŁZALEŻNOŚCIACH, KTÓRE WYSTĘPUJĄ W REALNYCH PROCESACH PRODUKCYJNYCH
ZASADA PROPORCJONALNOŚCI
N1, N2, ... Nn - zadania poszczególnych komórek (faz) produkcyjnych, F1, F2, ... Fn - fundusze czasu będące w dyspozycji
ZASADA LINIOWOŚCI MIARĄ OCENY LINIOWOŚCI JEST WSPÓŁCZYNNIK IL
lp – najkrótsza (w linii prostej) droga przemieszczania przedmiotów pracy,
lrz – rzeczywista droga ruchu przedmiotów (określana przy użyciu tzw. wykresów sznurkowych)
ZASADA CIĄGŁOŚCI
STOPIEŃ CIĄGŁOŚCI PROCESÓW PRODUKCYJNYCH MOŻNA SCHARAKTERYZOWAĆ WSPÓŁCZYNNIKIEM Ic Ot– okres technologiczny cyklu produkcyjnego,
Cp – cykl produkcyjny,Pp – przerwy w cyklu produkcyjnym, Wp – współczynnik przerw (przestoju) cyklu produkcyjnego
ZASADA RÓWNOLEGŁOŚCI
POZIOM RÓWNOLEGŁOŚCI PROCESU PRODUKCYJNEGO MOŻNA SCHARAKTERYZOWAĆ UŻYWAJĄC WSPÓŁCZYNNIKA IR Cpr – cykl produkcyjny przy równoległym przebiegu procesu produkcyjnego, Cprz – rzeczywisty cykl produkcyjny
ZASADA KONCENTRACJI MOŻLIWOŚĆ SPECJALIZACJI KOMÓREK PRODUKCYJNYCH DOWOLNEGO SZCZEBLA
ZASADA SPECJALIZACJI postęp w zakresie techniki, technologii i organizacji produkcji przez astosowanie wyspecjalizowanych maszyn i urządzeń,optymalne wykorzystanie zdolności produkcyjnych,uproszczenie organizacji produkcji i jej struktury,wzrost wydajności produkcji wskutek wzrostu ilości wytworzonych wyrobów i zmniejszenie się pracochłonności, obniżanie kosztów wytwarzaniawiększe tzw. koszty stałe, które należy ponieść przy zakupie wyspecjalizowanych (droższych) maszyn i urządzeń,zwiększenie inercji systemu produkcyjnego, obniżające jego elastyczność w dostosowaniu się do zmiennych warunków wytwarzania,
ZASADA RYTMICZNOŚCI - RÓWNOMIERNOŚCI
PLANOWANIE PRODUKCJI W USTALONYCH RYTMACH, CO DAJE REGULARNE POWTARZANIE SIĘ TYCH SAMYCH ZJAWISK W PROCESIE PRODUKCYJNYM W ODNIESIENIU DO TEGO SAMEGO ODCINKA CZASU
ZASADA ELASTYCZNOŚCI
ZDOLNOŚĆ DO WYTWARZANIA DETALI RÓŻNORODNYCH POD WZGLĘDEM TECHNOLOGICZNYM (A WIĘC KONIECZNOŚĆ SZYBKIEGO PRZEZBRAJANIA STANOWISK ROBOCZYCH),ZDOLNOŚĆ DO ZMIANY W PROGRAMACH PRODUKCYJNYCH (WPROWADZANIE NOWYCH URUCHOMIEŃ),ZDOLNOŚĆ DO PRZEWIDYWANIA I SZYBKIEGO REAGOWANIA NA ODCHYLENIA I ZABURZENIA W REALIZACJI PRODUKCJI.
A
B
STRUKTURA PRODUKCYJNA
STRUKTURĄ PRODUKCYJNĄ NAZYWA SIĘ UKŁAD KOMÓREK PRODUKCYJNYCH ORAZ ZESPÓŁ ZWIĄZKÓW KOOPERACYJNYCH ZACHODZĄCYCH MIEDZY NIMI, WŁAŚCIWY DLA DANEGO SYSTEMU PRODUKCYJNEGO JAKO CAŁOŚCI Najmniejszym ogniwem produkcyjnym potrzebnym do tej struktury jest stanowisko robocze, (komórka produkcyjna zerowego stopnia KP0)
SPOSOBY GRUPOWANIA STANOWISK ROBOCZYCH
GRUPY STANOWISK JEDNORODNYCH – wyposażonych w maszyny i urządzenia jednego rodzaju i spełniających podobna funkcję (gniazda tokarek, frezarek).
GRUPY STANOWISK RÓŻNORODNYCH (rozmieszczonych gniazdowo) – wyposażonych w maszyny i urządzenia różnych rodzajów, pozwalających realizować różne procesy cząstkowe, składające się łącznie na cały proces produkcyjny lub jego fragment w postaci kompletu powiązanych ze sobą procesów cząstkowych (gniazdo obróbki cylindra).
GRUPY STANOWISK ROBOCZYCH RÓŻNORODNYCH – pozwalających zrealizować cały proces produkcyjny wyrobu lub jego zamkniętego fragmentu, lecz rozmieszczonych liniowo – zgodnie z kolejnością marszruty technologicznej (linia montażu wałów przegubowych)
TYPY PRODUKCJI
TYPEM ORGANIZACJI PRODUKCJI NAZYWA SIĘ STOPIEŃ SPECJALIZACJI STANOWISKA ROBOCZEGO I ZWIĄZANY Z NIM POZIOM STABILNOŚCI WYKONYWANEJ TAM PRODUKCJI
Współczynnik liczby detalooperacji (liczby przezbrojeń) przypadających na stanowisko robocze w badanej komórce produkcyjnej, k:w zależności od niego produkcja masowa itd.
FORMY PRODUKCJI
FORMĄ ORGANIZACJI PRODUKCJI NAZYWA SIĘ SPOSÓB POWIĄZANIA STANOWISK ROBOCZYCH W PROCESIE PRODUKCYJNYM POSZCZEGÓLNYCH WYROBÓW NIERYTMICZNE NISKI STOPNIEŃOPRZYRZĄDOWANIA,DUŻYE I WAHLIWE ZAPASY PRODUKCJI W TOKU,ZLECENIOWY SYSTEM PLANOWANIA PRODUKCJI,BIEŻĄCE DYSPONOWANIE OBCIĄŻENIAMI STANOWISK ROBOCZYCH RYTMICZNE WYSOKI STOPNIEŃ OPRZYRZĄDOWANIA SPECJALNEGO,WIELKOŚĆ PRODUKCJI W TOKU POSIADA CHARAKTER USTABILIZOWANY, A ZAPASY MIĘDZYOPERACYJNE SĄ MINIMALNE,
ZE WZGLĘDU NA ŚCISŁY PRZYDZIAŁ ZADAŃ DO KONKRETNYCH STANOWISK ROBOCZYCH (SPECJALIZACJĘ) JEST ONA MAŁO ELASTYCZNA,
ELASTYCZNY SYSTEM PRODUKCYJNY
POWINIEN REAGOWAĆ NA:ZMIENNOŚĆ ŻĄDAŃ RYNKOWYCH (KRÓTKIE SERIE I KRÓTKIE TERMINY),WDRAŻANIE NOWYCH URUCHOMIEŃ (INNOWACJE PRODUKTOWE, PROCESOWE),ZMIENNOŚCI WEWNĘTRZNE (STOPIEŃ WYKORZYSTANIA STANOWISK ROBOCZYCH I EFEKTYWNOŚĆ PRACY). SYSTEM ŁĄCZY DWIE PRZECIWSTAWNE WŁAŚCIWOŚCI SYSTEMÓW PRODUKCYJNYCH:
WYSOKĄ WYDAJNOŚĆ; TAKĄ, JAK W AUTOMATYCZNYCH LINIACH PRODUKCYJNYCH (W SYSTEMIE RYTMICZNEJ PRODUKCJI),RÓŻNORODNOŚĆ ASORTYMENTU PRODUKCJI; TAKĄ, JAK W GNIAZDACH TECHNOLOGICZNYCH (W SYSTEMIE NIERYTMICZNEJ PRODUKCJI).
B
C
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE SYSTEMY WYTWARZANIA
PROCES PRODUKCYJNY WYMAGA BARDZO DUŻEJ ILOŚCI POWIĄZAŃ INFORMACYJNYCH ZSYNCHRONIZOWANYCH PRECYZYJNIE W CZASIE
Computer Integrated Manufacturing - CIM (wytwarzanie komputerowo zintegrowane). Istotą tej filozofii jest to, aby informacja wygenerowana w dowolnym punkcie procesu wytwarzania docierała w możliwie krótkim czasie do tych odbiorców, których działanie jest od niej uzależnione
CAD (Design), CAE (Engineering), CAP (Planning), CAM (Maufacturing),PPC (Production Planning and Control)CAQ (Quality), TDM (Total Data Management)
ORGANIZACJE SIECIOWE (network business), STANOWIĄ WZGLĘDNIE TRWAŁE ZGRUPOWANIE AUTONOMICZNYCH, WYSPECJALIZOWANYCH JEDNOSTEK LUB PRZEDSIĘBIORSTW, UCZESTNICZĄCYCH W SYSTEMIE WZAJEMNYCH KOOPERACJI WEDŁUG ZASAD RYNKOWYCH
BROKER - JEDNOSTKA KOORDYNUJĄCA SIECI
ZADANIA BROKERA:
KREOWANIE POMYSŁU WSPÓLNEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA,IDENTYFIKOWANIE NIEZBĘDNYCH KLUCZOWYCH KOMPETENCJI, PROJEKTOWANIE road mapDOBÓR PARTNERÓW GOSPODARCZYCH, PRZYDZIAŁ PROCESÓW POSZCZEGÓLNYM FIRMOM WEDŁUG KRYTERIUM POSIADANYCH PODSTAWOWYCH KOMPETENCJI,KOORDYNACJA, MONITORING,KONTROLA REALIZACJI, ZAPEWNIENIE PROCESU DOSTARCZANIA PRODUKTU DO KLIENTA,ROZLICZENIE TRANSAKCJI ZEWNĘTRZNYCH (Z KLIENTEM) ORAZ WEWNĘTRZNYCH (MIEDZY UCZESTNIKAMI).
STEROWANIE PRODUKCJĄ TO FUNKCJA KIEROWANIA, I REGULACJI PRZEPŁYWU MATERIAŁÓW OBEJMUJĄCA CYKL WYTWARZANIA, POCZĄWSZY OD OKREŚLENIA ZAPOTRZEBOWANIA NA SUROWCE, AŻ PO DOSTAWY PRODUKTU FINALNEGO
PLANY OPERACYJNE :
PRZYDZIELANIE ZADAŃ PRODUKCYJNYCH, DOSTARCZANIE WYPOSAŻENIA NARZĘDZIOWEGO, MATERIAŁÓW, INSTRUKCJI USTALENIE KOLEJNOŚCI I TERMINU WYKONYWANIA ZADAŃ,AKTUALIZACJA STANU ZAAWANSOWANIA PRAC,KOREKCJA PROGRAMÓW,BADANIA JAKOŚCI WYKONANIA,BADANIE POZIOMU KOSZTU REALIZACJI
PLANY TAKTYCZNE :
PLANY ZASOBÓW MATERIAŁOWYCH I PRODUKCYJNYCH,PLANY STEROWANI JAKOŚCIĄ PRODUKTÓW,PLANY UTRZYMANIA RUCHU I NIEZAWODNOŚCI URZĄDZEŃ, SIECI I INSTALACJI PRODUKCYJNYCH
SEKWENCJE PLANOWANIA: PLANOWANIE TECHNICZNO-EKONOMICZNE, PLANOWANIE MIĘDZYKOMÓRKOWE, PLANOWANIE WEWNĄTRZKOMÓRKOWE
C
D
STEROWANIE PRZEPŁYWEM PRODUKCJI
ISTOTĄ PROCESU STEROWANIA PRZEPŁYWEM PRODUKCJI SĄ WSZYSTKIE DZIAŁANIA ZMIERZAJĄCE DO DOPROWADZENIA (LUB UTRZYMANIA) PROCESU DO OKREŚLONEJ NORMY, KTÓRA MOŻE BYĆ WEKTOREM RÓŻNYCH PARAMETRÓW. WAHANIA W WYDAJNOŚCI PRACY, AWARIE, BRAKI PRODUKCYJNE, NIETERMINOWE DOSTAWY MATERIAŁÓW, PILNE NOWE ZAMÓWIENIA; ZAUWAŻONE ODCHYLENIA SĄ PODSTAWĄ DO KOREKTY (KOORDYNACJI) PRZEPŁYWU KONTROLOWANEGO PROCESU. ODPOWIEDNIE DECYZJE ZAPADAJĄ W RÓŻNYCH KOMÓRKACH SŁUŻBY STEROWANIA PRZEPŁYWEM PRODUKCJI, - BLOK „REGULATOR”.
PLANOWANIE POTRZEB MATERIAŁOWYCH MRP I
METODA MRP I (Material Requirement Planning) JEST METODĄ ZARZĄDZANIA PRODUKCJĄ I ZAPASAMI PRODUKCYJNYMI OBEJMUJĄCĄ DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z WYPRZEDZAJĄCYM USTALENIEM RODZAJU I WIELKOŚCI ZADAŃ DLA KOMÓREK PRODUKCYJNYCH PRZEDSIĘBIORSTWA I PLANOWANIEM POTRZEB MATERIAŁOWYCH ORAZ SPOSOBÓW ICH ZASPOKAJANIA ;
POTRZEBY NA POSZCZEGÓLNE RODZAJE MATERIAŁÓW SĄ NIECIĄGŁE I SKOKOWE.
METODA MRP II (Manufacturing Resource Planning) DODANO DALSZE SPRZĘŻENIA ZWROTNE MIĘDZY WYKONYWANYMI OPERACJAMI TECHNOLOGICZNYMI ORAZ UZUPEŁNIONO JE INFORMACJĄ O KOSZTACH
METODA MRP III. PLANOWANIE ZASOBÓW PRZEDSIĘBIORSTWA (Enterprise Resource Planning) – UNIWERSALNA METODA ODNOSZĄCA SIĘ DO WSZYSTKICH ISTOTNYCH ZASOBÓW PRZEDSIĘBIORSTWA W ASPEKCIE MARKETINGOWYM, LOGISTYCZNYM I FINANSOWYM
TECHNOLOGIA OPTYMALIZACJI PRODUKCJI OPT
METODA OPT (Optimized Production Technology) MA CECHY METOD MRP, A GŁÓWNA RÓŻNICA POLEGA NA TYM, ŻE JEJ GŁÓWNYM CELEM JEST MAKSYMALIZACJA WYNIKU PRODUKCYJNEGO POPRZEZ ELIMINACJĘ „WĄSKICH GARDEŁ” PRODUKCYJNYCH;WĄSKIE GARDŁO DETERMINUJE PRODUKCJE CAŁEGO SYSTEMU,OSZCZĘDNOŚCI W PRACY WĄSKIEGO GARDŁA SĄ ZŁUDNE I OBNIŻAJĄ WYDAJNOŚĆ CAŁEGO SYSTEMU,
STOSUJĄC METODĘ OPT NALEŻY KIEROWAĆ SIĘ TRZEMA CHARAKTERYSTYCZNYMI PRZESŁANKAMI: RÓWNOWAŻYĆ PRZEPŁYW, A NIE MOCE WYTWÓRCZE,STRATY POWSTAJĄCE W WĄSKICH GARDŁACH SĄ NIE DO ODROBIENIA,RÓŻNICOWAĆ WIELKOŚĆ PARTII.
DOKŁADNIE NA CZAS – JIT (Just-in-time) JEST METODĄ ELIMINUJĄCĄ ZAPASY ORAZ PRZYSPIESZAJĄCĄ PRZEPŁYW MATERIAŁÓW, PÓŁPRODUKTÓW I PRODUKTÓW W UKŁADZIE LOGISTYCZNYM PRZEDSIĘBIORSTWA .
KAŻDY PRODUKT, WYKONYWANY JEST W ODPOWIEDZI NA KONKRETNĄ, WYSTĘPUJĄCĄ W DANEJ CHWILI POTRZEBĘ; CECHY JIT :JAKOŚĆ – 0% BRAKÓW (PRODUKCJA BEZBRAKOWA),ILOŚĆ – NIE MNIEJ, NIE WIĘCEJ (NIE PRODUKOWAĆ ANI ZBYT MAŁEJ,ANI ZBYT DUŻEJ ILOŚCI),TERMINOWOŚĆ – NIE ZA WCZEŚNIE, NIE ZA PÓŹNO (DOTRZYMYWAĆ DOKŁADNEGO TERMINU DOSTARCZANIA).
INTEGRALNYM ELEMENTEM SYSTEMÓW JIT JEST METODA ZARZĄDZANIA PRODUKCJĄ KANBAN OPARTA NA PRZEPŁYWIE DOKUMENTÓW W POSTACI KART ; SYSTEM KANBAN URUCHAMIA WYTWARZANIE SKŁADNIKÓW WYROBÓW DOPIERO WÓWCZAS, GDY POJAWIA SIĘ NA NIE ZAPOTRZEBOWANIE.
D
E
LOGISTYKA
„LOGISTYKA JEST TERMINEM OPISUJĄCYM PROCES PLANOWANIA, REALIZOWANIA I KONTROLOWANIA SPRAWNEGO I EFEKTYWNEGO EKONOMICZNIE PRZEPŁYWU SUROWCÓW, MATERIAŁÓW DO PRODUKCJI, WYROBÓW GOTOWYCH ORAZ ODPOWIEDNIEJ INFORMACJI Z PUNKTU POCHODZENIA DO PUNKTU KONSUMPCJI W CELU ZASPOKOJENIA WYMAGAŃ KLIENTA..... CELE LOGISTYKI:ZAPEWNIENIE WŁAŚCIWEGO POZIOMU OBSŁUGI KLIENTA,UMOCNIENIE POZYCJI RYNKOWEJ,REDUKCJA KOSZTÓW. ŁAŃCUCH DOSTAW.: DOSTAWCY – PRZEDSIĘBIORSTWO – ODBIORCY; STREFA ZAOPATRZENIA PRZEDSIĘBIORSTWA,STREFA PRODUKCJI,STREFA DYSTRYBUCJI. FAZY: 1. STEROWANIE PROSTYM PRZEPŁYWEM PRODUKCJI 2. STEROWANIE PROSTYM WIELOKROTNYM PRZEPŁYWEM PRODUKCJI 3. STEROWANIE PRZEPŁYWEM PRODUKCJI WE WSPÓŁPRACY Z POŚREDNIKAMI (WIELOSZCZEBLOWY KANAŁ LOGISTYCZNY). 4. OUTSOURCING (Outside-resource-using; WYKORZYSTANIE ZASOBÓW ZEWNĘTRZNYCH): PRZEWOZY,SPEDYCJA,MAGAZYNOWANIE,DOSTAWY W SYSTEMIE JUST-IN-TIME, DORADZTWO I SZKOLENIA,WDROŻENIA ZAAWANSOWANYCH SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH , KSIĘGOWOŚĆ
PROGNOZOWANIE POPYTU RYNKOWEGO
NIEPEWNOŚĆ – cen, kursów walut, ,KONKURENCJA – wynikająca z podziałów i fuzji firm, OCZEKIWANIA – kreowanie nowych potrzeb klientów w zakresie jakości, niskich cen,itp. ROZWÓJ – nowych wyrobów, materiałów, technologii
TOYOTYZM-WYSOKA INNOWACYJNOŚĆ I KONIECZNOŚĆ SZYBKIEGO WDRAŻANIA NOWOŚCI,NIEZAWODNOŚĆ ORGANIZACYJNA I KRÓTKIE CYKLE REALIZACJI DOSTAW,NAJWYŻSZA JAKOŚĆ I PRODUKTYWNOŚĆ,MAŁA SKALA PRODUKCJI, INDYWIDUALIZACJA PRODUKTÓW I GLOBALNY ZASIĘG PENETRACJI RYNKU
PROGNOZOWANIE: MODELE ADAPTACYJNE PROGNOZOWANIA KRÓTKOTERMINOWEGO; MODELE ADAPTACYJNE OPARTE NA WYKŁADNICZYM WYRÓWNANIU DANYCH;
TWORZENIE HARMONOGRAMÓW PROCESÓW LOGISTYCZNYCH
FAZY PLANOWANIA WSTECZNEGO, STANOWIĄCE PODSTAWĘ SPORZĄDZANIA HARMONOGRAMÓW:OKREŚLENIE POPYTU RYNKOWEGO NA WYROBY GOTOWE,OPRACOWANIE HARMONOGRAMU DOSTAW PRODUKTÓW GOTOWYCH DO SKŁADÓW ZEWNĘTRZNYCH (STANOWIĄ JE POŚREDNICY, REGIONALNE CENTRALE DYSTRYBUCJI, HURTOWNICY, DETALIŚCI, ew. KLIENCI INDYWIDUALNI),OPRACOWANIE HARMONOGRAMU ZAMAWIANIA WYROBÓW GOTOWYCH I ICH SKŁADNIKÓW WE WŁASNEJ JEDNOSTCE,OPRACOWANIE PLANU PRODUKCJI WYROBÓW,ZARZĄDZANIE ZASOBAMI PRZEDSIĘBIORSTWA POD NADZOREM SYSTEMU MRP II.
E
F
OBSŁUGA KLIENTA
LOGISTYCZNA OBSŁUGA KLIENTA POSTRZEGANA JEST JAKO ZDOLNOŚĆ ZASPOKAJANIA WYMAGAŃ I OCZEKIWAŃ KLIENTÓW ZGODNIE Z REGUŁĄ 6R: WŁAŚCIWA ILOŚĆ, STAN,CZAS,MIEJSCE, KOSZT, KLIENT
JAKOŚĆ OZNACZA SPEŁNIENIE WYMAGAŃ KLIENTA
KOMPLEKSOWE STEROWANIE JAKOŚCIĄ TQM - SKUTECZNY SPOSÓB INTEGROWANIA RÓŻNYCH INICJATYW W DZIEDZINIE JAKOŚCI, UMOŻLIWIAJĄCYCH REALIZACJE PROCESU PRODUKCYJNEGO I DOSTARCZANIE USŁUG MOŻLIWIE NAJTANIEJ PRZY PEŁNYM ZADOWOLENIU KLIENTÓW (A.F. FEIGENBAUM 1961) PODSTAWOWE ZASADY KOMPLEKSOWEGO ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ:
UZGADNIANIE WYMAGAŃ ZARÓWNO KLIENTÓW WEWNĘTRZNYCH JAK I ZEWNĘTRZNYCH,SPEŁNIANIE WYMAGAŃ KLIENTÓW ZA PIERWSZYM I KAŻDYM NASTĘPNYM RAZEM,DOSKONALENIE JAKOŚCI W CELU ZMNIEJSZENIA MARNOTRAWSTWA I KOSZTÓW CAŁKOWITYCH,KAŻDA PRACA MUSI PODWYŻSZAĆ WARTOŚĆ,ZAANGAŻOWANIE PRACOWNIKÓW NA WSZYSTKICH SZCZEBLACH ZARZĄDZANIA I NA KAŻDYM STANOWISKU,
TQM = WSPÓŁDZIAŁANIE WSZYSTKICH PRACOWNIKÓW ORGANIZACJI W PRZEDSIĘWZIĘCIACH PRODUKCYJNYCH, MAJĄCYCH NA CELU WYPRODUKOWANIE DÓBR I USŁUG, KTÓRE ODPOWIADAŁYBY WYMAGANIOM KLIENTÓW, A NAWET PRZEKRACZAŁY ICH POTRZEBY I OCZEKIWANIA.
BURZA MÓZGÓW
STOSOWANA W CELU ZNALEZIENIA W KRÓTKIM OKRESIE WIELU POMYSŁÓW PRZEZ GRUPĘ PRACOWNIKÓW. SKŁADA SIĘ Z DWÓCH SESJI: TWÓRCZEJ, NA KTÓREJ ZGŁASZANE SĄ POMYSŁY (UCZESTNICY ZGŁASZAJĄ MOŻLIWIE NAJWIĘKSZĄ LICZBĘ POMYSŁÓW, NIE PODDAJĄC ICH JEDNOCZEŚNIE KRYTYCE), ORAZ OCENIAJĄCEJ, NA KTÓREJ DOKONYWANA JEST ICH WERYFIKACJA.
SCHEMATY OPISOWE
WYKRESY SPORZĄDZANE W RÓŻNEJ FORMIE ZNACZNIE SKUTECZNIEJ PRZYCIĄGAJĄ UWAGĘ NIŻ ZBIÓR DANYCH ZAWARTYCH W TABELI CZY POJEDYNCZYM SZEREGU STATYSTYCZNYM. ŚWIETNIE NADAJĄ SIĘ DO PODSUMOWAŃ, PREZENTACJI I PRZEDSTAWIANIA EFEKTÓW PRACY
DIAGRAM PRZYCZYNOWO-SKUTKOWY ISHIKAWY
GRAFICZNA PREZENTACJA ANALIZY WZAJEMNYCH POWIĄZAŃ PRZYCZYN WYWOŁUJĄCYCH OKREŚLONY PROBLEM PRZYCZYNY (5M):
MANPOWER,METHOD,MACHINERY,MATERIAL.,MANAGEMENT
METODA ABCD (SUZUKI) JEST STOSOWANA, GDY NIE WIADOMO, KTÓRE Z PRZYCZYN MAJA WIĘKSZY, A KTÓRE MNIEJSZY, ETAPY:UPORZĄDKOWANIE PRZYCZYN,SPORZĄDZENIE ORAZ WYPEŁNIENIE TABELI INDYWIDUALNYCH WYBORÓW RANGI,SPORZĄDZENIE ORAZ WYPEŁNIENIE TABELI ZBIORCZEJUSZEREGOWANIE PRZYCZYN WEDŁUG WAŻNOŚCI (RANGI).
DIAGRAM PARETO JEST NARZĘDZIEM UMOŻLIWIAJĄCYM HIERARCHIZACJĘ CZYNNIKÓW WPŁYWAJĄCYCH NA BADANE ZJAWISKO; NALEŻY SKUPIĆ SIĘ NA PRZEPROWADZENIU DZIAŁAŃ KORYGUJĄCYCH W STOSUNKU DO NAJISTOTNIEJSZYCH 20% PRZYCZYN NIEZGODNOŚCI. A ZATEM ANALIZĘ PARETO STOSUJE SIĘ, GDY CHCE SIĘ WYELIMINOWAĆ ZJAWISKA O NAJWIĘKSZEJ CZĘSTOTLIWOŚCI WYSTĘPOWANIA,...