Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
1 Napisać równanie dynamiki napędu i podać określenie zależności prędkości w funkcji czasu napędu w stanie nieustalonym gdy moment dynam. Jest liniowy w funkcj czasu.
dEe= dEm +dEd
Ed=1/2Jω2
Pe-Pm=Jω∙dωdt+12ω2dJdt→Me-Mm=Jω∙dωdt+12ωdJdt
GD2=mg2ρ2=4gmρ2=4gJ-moment zamachowy
n=375GD2Md+npocz
2 Kryterium doboru mocy silnika napędowego i opisać metodę strat średnich doboru silnika przy obciążeniu okresowo zmiennym.
*Kryterium nagrzewania- moc silnika musi być na tyle duża, by występujące podczas pracy silnika się spowodowały przekroczenia dopuszczalnej temp silnika nawet przez krótki okres.
*Kryterium dynamiczne- silnik musi rozwijać moment rozruchowy na tyle duży, aby mógł się odbyć rozruch napędu w określonym czasie. Silnik musi także posiadać odpowiednią przeciążalność aby był w stanie pokonać występujące przeciążenia.
*Kryterium ekonomiczne- silnik powinien pracować przy pełnym obciążeniu ze względu na cosφ oraz η. Silnik niedociążony zwiększa koszty inwestycyjne i ciężar układu napędowego.
-Dobór przy pracy ciągłej i obciążeniu stałym.
Pn≥P, Mrsil ≥Mrmech
-Dobór przy pracy ciągłej i obciążeniu okresowo zmiennym.
∆PŚr=∆P1t1+,,,+∆Pktkt1+..+tk , ΔPn≥ΔPśr, ∆Pn=Pnηn-Pn≥∆Pśr, Pn≈1,1-1,3Pśr,
PŚr=P1t1+,,,+Pktkt1+..+tk.
Kryterium doboru maszyny
-kryterium cieplne ϫP ≤ϫ Pn
-kryterium dynamiczne (Mr>Mm, Mmmax<Msmax,)
-kryterium ekonomiczne (koszty eksploatacji ϫP <ϫ Pn)
Dobór dla pracy ciągłej:
obciążenie silnika podczas pracy jest stałe i wynosi Moi sprzężenie wału silnika z wałem maszyny jest bezpośrednie. Moc silnika
PN=Mo*ωN
Jeśli wystepuje przekładnia mechaniczna to:
PN=ωN*Mo/i*ɳ
I -przełożenie przekładni
ɳ - sprawność przekładni
z katalogu dobiera się silnik o najbardziej zbliżonych wartościach mocy Pn spełniające oba warunki powyższe
Dobór praca silnika dla pracy ciągłej obciążenie okresowo zmienne.
Najczesciej wystepuje obciążenie zmienne w czasie . wybieramy odcinek najbardziej charakterystyczny
I przyjmuje czas trwania to . Po uproszczeniu przebiegów i określeniu czasów trania wartości P1 P2 Pi
Moc wynaczamy metodami:
Strat średnich metoda najdokładniejsza kazda wartości obciazenia Pi odpowiadają straty delta Pi prąd Ii oraz ilośc wydzielanego ciepła Qi.
Wydziela się ciepło w czasie to:
Q=Q1+Q2+…Qi lub ϫPz*to= ϫ P1*t1+ ϫP2*t2...
ϫPz=∑_(i=1)^n ϫPi*ti/∑_(i=1)^n ti=∑ϫPi*ti/to
dla każdego obciążenia straty wyznaczamy według wzoru:
ϫ Pi=Pi*1-ɳi/ɳi
ɳi- sprawność silnika przy obciążeniu Pi wyznaczona z charakterystyki eksplotacyjnej silnika.
Moc znamionową dobiera się z katalogu żeby spełniała warunek:
ϫPN=PN *1-ɳN/ ɳN≥ϫPz
oznacza ze straty a wiec ciepło wydalone z silnika podczas rzeczywistego okresowego obciążenia nie są wieksze nizpodczas ciagłego obciążenia.
W praktyce moc wyznacza się metoda kolejnyc przybliżeń. Najpierw na podstawie wykresu obciążenia na wale silnika wyznacza się moc
P=(1.1do 1.3)Psr=(1.1do1.3)∑Pi*ti/to
Następnie wyznacza się straty dla kolejnych ti ,straty srednie,
Jeśli okres to zawiera okres postoju ts (straty ϫPs=0)lub okresy rozruchu tr(straty ϫPr)i hamowania Th(straty ϫPh)to przy przewietrzaniu własnym silnika ,warunki chłodzenia w tych okresach pogarszają się i straty średnie liczy się
ϫPz=ϫPrtr+∑ϫPi*ti+ϫPh*th/α(tr+th) +∑ti+βts
β-współczynnik pogorszenia się warunków chłodznia
β=Tc/Ts stałe czasowe nagrzewania przez stygnięcia
α-średnia arytmetyczna liczby 1 całkowita prędkość wirowania i najlepszym warunkom chłodzenia
α=1+ β/2
1 Napisać równanie dynamiki napędu i podać określenie zależności prędkości w funkcji czasu napędu w stanie nieustalonym gdy moment dynam. Jest liniowy w funkcj czasu
2 Kryterium doboru mocy silnika napędowego i opisać metodę strat średnich doboru silnika przy obciążeniu okresowo zmiennym
3 Określenie energi cieplnej wydzielanej w obwodzie wirnika silnika indukcyjnego w nieustalonym stanie pracy( przejście z n1do n2)
4 Wpływ układu soft start na zjawisko zachodzące podczas rozruchu silnika
5. bilans cieplny
6 Rozwiązać równanie dynamiki ruchu napędu wyznaczając zależność na czas przejścia do prędkości w1 do w2 gdy moment dynam jest stały.
7.Zasada sterowania metodą orientacji wektora
8.Praca
3 Określenie energi cieplnej wydzielanej w obwodzie wirnika silnika indukcyjnego w nieustalonym stanie pracy( przejście z n1do n2)
Pe=M*ω0 – moc pola wirującego
P=M*ω – moc na wale
ΔP2=Pe-P=M(ω0-ω)=Mω0*s – moc tracona w obw. wirnika
M=Jdωdt+Mm Mm- moment statyczny
ω = ω0(1-s) prędkość silnika ind.
d ω= - ω0ds , M=-Jω0dsdt+Mm,
Q2=0t∆P2dt - energia cieplna wirnika
Q2=0t∆P2dt=(-Jω0dsdt+Mm)ω0sdt
Q2=Jω0s2s1sds+0tMmω0=Jω02s2s1sds+0tMm(ω0ω)
Gdy Mm=0 czyli stan jałowy
Q20=12Jω02(s12-s22) -energia cieplna wydzielana w wirniku przy zmianie poślizgu\
4 Wpływ układu soft start na zjawisko zachodzące podczas rozruchu silnika
-zmniejszenie prądów rozruchowych
-obniżenie naprężeń mechanicznych
-możliwość większej częstości ponownych rozruchów
-dłuższy czas rozruchu
-Mniejsze straty na ciepło spowodowane rozruchem
5. bilans cieplny
QΔP=QAk+Q0D τ- różnica temperatur
ΔP*dt= m*c*dτ+Aτ dt
(ΔP-Aτ)dt=m c dτ
dt=mcΔP-Aτ*dτ
podstawienieΔP-Aτ=z-A dτ=dzdτ=dz-A
dt=mC-Adzz /całka
t=mc-A lnz+C
t=m*c-AlnΔP-Aτ+C
Założenie: t = 0, τ = τp
t=m*c-AlnΔP-Aτp+C
0=m*c-AlnΔP-Aτp+C
C=-m c-AlnΔP-Aτp
mcA=T-cieplna stała czasowa
t=-TlnΔP-Aτ+TlnΔP-Aτp //:T
-tT=lnΔP-Aτ+lnΔP-Aτp
-tT=lnΔP-AτΔP-Aτp
e-tT=ΔP-AτΔP-Aτp //*ΔP-Aτp
e-tT ΔP-e-tT Aτp=ΔP-Aτp
e-tTΔPA-e-tTτp=ΔPA-τ
ΔPA=τu-przyrost temperatyry ustalonej
τu*e-tT-τp*e-tT=τu-τp
τ=τu-τu*e-tT+τp*e-tT
τ=τu1-e-tT+τp*e-tT
6 Rozwiązać równanie dynamiki ruchu napędu wyznaczając zależność na czas przejścia do prędkości w1 do w2 gdy moment dynam jest stały.
JdΩdt=Me-...