Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
1. Zasada Proporcjonalności
N1, N2, ... Nn - zadania poszczególnych komórek (faz) produkcyjnych,
F1, F2, ... Fn - fundusze czasu będące w dyspozycji
WSPÓŁCZYNNIKA STOPNIA PROPORCJONALNOŚCI PRODUKCJI Ip
Mpn – możliwości produkcyjne n-tej komórki (fazy) produkcyjnej,
Nn – zadanie produkcyjne n-tej komórki (fazy) produkcyjnej,
m – liczba komórek (faz) produkcyjnych,
n – numer kolejnej komórki produkcyjnej
2. Zadanie brokera w sieciowej organizacji produkcji
BROKER - JEDNOSTKA KOORDYNUJĄCA SIECI
ZADANIA BROKERA:
Ø KREOWANIE POMYSŁU WSPÓLNEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
Ø IDENTYFIKOWANIE NIEZBĘDNYCH KLUCZOWYCH KOMPETENCJI,
Ø PROJEKTOWANIE road map
Ø DOBÓR PARTNERÓW GOSPODARCZYCH
Ø PRZYDZIAŁ PROCESÓW POSZCZEGÓLNYM FIRMOM WEDŁUG KRYTERIUM POSIADANYCH PODSTAWOWYCH KOMPETENCJI,
Ø KOORDYNACJA, MONITORING
Ø KONTROLA REALIZACJI
Ø ZAPEWNIENIE PROCESU DOSTARCZANIA PRODUKTU DO KLIENTA
Ø ROZLICZENIE TRANSAKCJI ZEWNĘTRZNYCH (Z KLIENTEM) ORAZ WEWNĘTRZNYCH (MIEDZY UCZESTNIKAMI)
3. Na czym polega system sterowania produkcją Just-In-Time
DOKŁADNIE NA CZAS – JIT (Just-in-time) JEST METODĄ ELIMINUJĄCĄ ZAPASY ORAZ PRZYSPIESZAJĄCĄ PRZEPŁYW MATERIAŁÓW, PÓŁPRODUKTÓW I PRODUKTÓW W UKŁADZIE LOGISTYCZNYM PRZEDSIĘBIORSTWA
KAŻDY PRODUKT, WYKONYWANY JEST W ODPOWIEDZI NA KONKRETNĄ, WYSTĘPUJĄCĄ W DANEJ CHWILI POTRZEBĘ
STRATY
ü PRODUKCJA NADMIERNEJ ILOŚCI WYROBÓW W STOSUNKU DO ZAPOTRZEBOWANIA
ü PRODUKCJA CZĘŚCI NA ZAPAS
ü ZBĘDNY TRANSPORT
ü OCZEKIWANIE (NA MATERIAŁ, NA NARZĘDZIA, NA ZAKOŃCZENIE WYKONANIA POPRZEDNIEJ OPERACJI), A TAKŻE BEZCZYNNOŚĆ PRACOWNIKA W OKRESIE, GDY WYRÓB JEST OBRABIANY NA STANOWISKU BEZ JEGO BEZPOŚREDNIEGO UDZIAŁU
ü BRAKI (JEST TO STRATA NIE TYLKO MATERIAŁU, ENERGII, PRACY CZŁOWIEKA I MASZYNY, ALE TAKŻE STRATY WYNIKŁE Z KOSZTÓW NAPRAWY BRAKU, OBSŁUGI SERWISOWEJ ITP.)
ü ZAPASY ZABEZPIECZAJĄCE
ü BEZUŻYTECZNE DZIAŁANIE ROBOTNIKA (NP. PRZEKŁADANIE, PODNOSZENIE, PRZESUWANIE, SCHYLANIE SIĘ, A WIĘC WSZYSTKIE TE CZYNNOŚCI, KTÓRE ROBOTNIK MUSI WYKONAĆ W PRZYPADKU NIERACJONALNEJ ORGANIZACJI STANOWISKA ROBOCZEGO)
ü ZBĘDNE PROCESY
CECHY JIT :
q JAKOŚĆ – 0% BRAKÓW (PRODUKCJA BEZBRAKOWA)
q ILOŚĆ – NIE MNIEJ, NIE WIĘCEJ (NIE PRODUKOWAĆ ANI ZBYT MAŁEJ, ANI ZBYT DUŻEJ ILOŚCI)
q TERMINOWOŚĆ – NIE ZA WCZEŚNIE, NIE ZA PÓŹNO (DOTRZYMYWAĆ DOKŁADNEGO TERMINU DOSTARCZANIA)
4. Jak najprościej można zdefiniować istotę logistyki
PODSTAWOWE SKŁADNIKI PROCESÓW LOGISTYCZNYCH:
v FIZYCZNY PRZEPŁYW STRUKTUR RZECZOWYCH
v PROCESY INFORMACYJNO-DECYZYJNE,
v UTRZYMYWANIE ZAPASÓW RZECZOWYCH
INFRASTRUKTURA PROCESÓW LOGISTYCZNYCH:
v ŚRODKI TECHNICZNE, TAKIE JAK BUDYNKI, BUDOWLE MAGAZYNOWE, ŚRODKI TRANSPORTU...
CELE LOGISTYKI:
v ZAPEWNIENIE WŁAŚCIWEGO POZIOMU OBSŁUGI KLIENTA,
v UMOCNIENIE POZYCJI RYNKOWEJ,
v REDUKCJA KOSZTÓW.
5. DIAGRAM PRZYCZYNOWO-SKUTKOWY ISHIKAWY. GRUPY PRZYCZYN
GRAFICZNA PREZENTACJA ANALIZY WZAJEMNYCH POWIĄZAŃ PRZYCZYN WYWOŁUJĄCYCH OKREŚLONY PROBLEM
DO PODSTAWOWYCH CECH DIAGRAMU MOŻNA ZALICZYĆ:
ü UPORZĄDKOWANY PRZEKAZ INFORMACJI
ü TRAFNOŚĆ ANALIZY
ü HIERARCHIA DANYCH,
ü STARANNOŚĆ,
ü NACISK NA LOKALIZACJĘ I ELIMINACJĄ PRZYCZYN PROBLEMU
PRZYCZYNY (5M)
Ø MANPOWER (SIŁA ROBOCZA, CZŁOWIEK) – KWALIFIKACJE, PRZYZWYCZAJENIA, ZADOWOLENIE Z PRACY, STAŻ, SAMOPOCZUCIE ITP.
Ø METHOD (METODA) – PROCEDURY, INSTRUKCJE, ZAKRES OBOWIĄZKÓW, SPECYFIKACJE, NORMY, PRAWO, REGUŁY, KNOW-HOW, TECHNOLOGIA ITP.
Ø MACHINERY (MASZYNA) – LICENCJA, TRWAŁOŚĆ, NOWOCZESNOŚĆ, WYDAJNOŚĆ, PRECYZJA, BEZPIECZEŃSTWO, WARUNKI PRACY ITP.
Ø MATERIAL (MATERIAŁ) – SUROWCE WEJŚCIOWE, PÓŁFABRYKATY, ELEMENTY, SUBSTYTUTY ITP.
Ø MANAGEMENT (ZARZĄDZANIE, OTOCZENIE) – STRUKTURA ORGANIZACYJNA, ORGANIZACJA PRACY,ZMIANOWOŚĆ, WARUNKI PRACY ITP.
6. CO WSKAZUJE NA KARCIE KONTROLNEJ SHEWHARTA, ŻE PRZEBIEG PROCESU PRODUKCYJNEGO JEST STATYSTYCZNIE NIEKONTROLOWALNY
KARTA KONTROLNA SHEWHARTA JEST STOSOWANA PRZY OCENIE STABILNOŚCI PROCESU W CELU OKREŚLENIA, KIEDY PROCES WYMAGA REGULACJI, A KIEDY NALEŻY POZOSTAWIĆ GO BEZ ZMIAN
PROCES NIEKONTROLOWANY:
ü PUNKT (PUNKTY) NA KARCIE WYPADA POZA DOLNĄ LUB GÓRNĄ GRANICĄ KONTROLNĄ
ü DWA Z TRZECH KOLEJNYCH PUNKTÓW LEŻĄ BARDZO BLISKO GÓRNEJ LUB DOLNEJ LINII KONTROLNEJ,
ü SERIE KOLEJNYCH PUNKTÓW LEŻĄ PO JEDNEJ STRONIE LINII CENTRALNEJ
7. 10 ZASAD PRZEJRZYSTEGO PISANIA
· PISZ KRÓTKIMI ZDANIAMI
· MAJĄC DO WYBORU DWA SŁOWA, WYBIERAJ PROSTSZE Z NICH
· UŻYWAJ WYRAZÓW OGÓLNIE ZNANYCH
· UNIKAJ SŁÓW NIEPOTRZEBNYCH
· TCHNIJ ŻYCIE W SWOJE CZASOWNIKI
· PISZ TAK, JAK MÓWISZ
· UŻYWAJ TERMINÓW, KTÓRE TRAFIAJĄ PRACOWNIKOM DO WYOBRAŹNI
· NAWIĄZUJ ŚCIŚLE DO DOŚWIADCZEŃ ODBIORCY KOMUNIKATU
· MAKSYMALNIE WYKORZYSTUJ RÓŻNORODNOŚCI
· PISZ TAK, ABY WYRAZIĆ MYŚL, A NIE BY ZROBIĆ WRAŻENIE
8. WADY TRADYCYJNEGO EKSPERYMENTU JEDEN-W-CZASIE
Ø MOŻLIWOŚĆ BŁĘDNEJ KONKLUZJI
Ø DUŻA ILOŚĆ TESTÓW (WYKONYWANA NIEPOTRZEBNIE).
Ø BRAK OCENY BŁĘDU EKSPERYMENTU
Ø BRAK ZALEŻNOŚCI (INTERAKCJI) POMIĘDZY CZYNNIKAMI
9. WARUNEK WYBORU TABELI ORTOGONALNEJ
nLN ³ nd.f eksperymentu
10. PROCEDURA POSTĘPOWANIA PRZY PROWADZENIU DOŚWIADCZEŃ (PODEJŚCIE TAGUCHI’EGO)
FUNKCJI STRAT TAGUCHI’EGO (Taguchi Loss Function), ROZPOZNAJĄCA WYMAGANIA UŻYTKOWNIKA I DĄŻĄCA DO MINIMALIZACJI KOSZTÓW. W TAKIM PRZYPADKU RZECZYWIŚCIE MOŻNA WIĄZAĆ JAKOŚĆ WYROBU ZE STRATAMI SPOŁECZEŃSTWA
11. CO POKAZUJĄ WYKRESY EFEKTÓW GŁÓWNYCH
12. KTÓRA NORMA ISO SERII 9000 USTALA WYMAGANIA DLA WYROBÓW (jakości itp.)
ISO 9001. SYSTEMY ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ. WYMAGANIA.
NORMA MOŻE BYĆ STOSOWANA W CELU OCENY, CZY ORGANIZACJA MA ZDOLNOŚĆ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ KLIENTÓW, WYMAGAŃ ZAWARTYCH W PRZEPISACH I WŁASNYCH WYMAGAŃ ORGANIZACJI
POWINNA DOWIEŚĆ ZDOLNOŚCI DOSTARCZANIA WYROBU KONSEKWENTNIE ODPOWIADAJĄCEGO WYMAGANIOM KLIENTA I WYMAGANIOM ZAWARTYM W PRZEPISACH
USTANOWIENIE, UDOKUMENTOWANIE, WDROŻENIE, UTRZYMANIE I DOSKONALENIE SYSTEMU ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ POWINNO OBEJMOWAĆ NASTĘPUJĄCE CZYNNOŚCI:
Ø ZIDENTYFIKOWANIE PROCESÓW POTRZEBNYCH W TYM SYSTEMIE ORAZ ICH ZASTOSOWANIE W CAŁEJ ORGANIZACJI,
Ø USTALENIE KOLEJNOŚCI ORAZ OKREŚLENIE WZAJEMNEGO ODDZIAŁYWANIA NA SIEBIE TYCH PROCESÓW,
Ø USTALENIE KRYTERIÓW I METOD POTRZEBNYCH DO ZAPEWNIENIA, ŻE PROCESY PRZEBIEGAJĄ SPRAWNIE I STEROWANIE NIMI JEST SKUTECZNE,
Ø ZAPEWNIENIE DOSTĘPNOŚCI ZASOBÓW I INFORMACJI NIEZBĘDNYCH DO WSPOMAGANIA PRZEBIEGU I MONITOROWANIA TYCH PROCESÓW,
Ø MONITOROWANIE, POMIAR I ANALIZA PROCESÓW,
Ø PODJECIE DZIAŁAŃ NIEZBĘDNYCH DO OSIĄGNIĘCIA PLANOWANYCH REZULTATÓW I CIĄGŁE DOSKONALENIE TYCH PROCESÓW.