Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Tryb tekstowy
Rozmiary tych matryc uzależnione są od rodzaju karty graficznej oraz
ustawionego trybu, w jakim ta karta pracuje. Standardowe matryce zapisane są w pamięci stałej sterownika graficznego. W kartach EGA i VGA można zmienić zestaw znaków oferowanych przez sterownik. Podaje się inne miejsce w pamięci, z którego pobierane będą wyświetlane znaki, dzięki funkcji 11h (podfunkcje 00h i 10h). W innych kartach trzeba zmieniać pamięć stałą na karcie grafiki. Każdy znak reprezentowany jest przez dwa bajty pamięci obrazu. Pierwszy z nich zawiera kod ASCII wyświetlanego znaku, drugi zaś określa jego atrybut. Wyświetlanie znaków odbywa się bardzo szybko, gdyż do zapisania jednego znaku wymagane jest przesłanie tylko dwóch bajtów. W pamięci obrazu kody znaków zapisane są na przemian z atrybutami. W pamięci obrazu można przechowywać do 8 stron tekstu, w zależności odilości zainstalowanej pamięci i trybu pracy.
Rysunek znaku w matrycy 8x8
Tryb graficzny
We wszystkich trybach graficznych kolejne komórki pamięci obrazu
reprezentują kolejne punkty położone w kolejnych liniach poziomych, odczytywane z lewa na prawo i od góry do dołu. W trybach dwukolorowych pojedynczy punkt opisywany jest przez 1 bit. Osiem kolejnych punktów opisywanych jest przez jeden bajt pamięci obrazu, przy czym najbardziej znaczący bit znajduje się z lewej strony, zaś najmniej znaczący z prawej. W trybach czterokolorowych pojedynczy punkt opisywany jest dwoma bitami, a w trybach 16kolorowych- 4.
Specyficznym trybem jest tryb 13h, który był często stosowany w grach pomimo niskiej rozdzielczości. Jest to tryb 256-kolorowy, w którym pojedynczy punkt opisany jest jednym bajtem. Do umieszczenia punktu na ekranie nie trzeba wykonywać żadnych złożonych operacji, wystarczy policzyć przesunięcie względem początku pamięci obrazu. Napisać o rozdzielczości ilości kolorów, pikselu.
Funkcje BIOS
Do wszystkich funkcji BIOS-u sterownika można odwołać się poprzez
przerwanie programowe INT 10h.
Funkcje te można podzielić tematycznie na:
- funkcje określające tryb pracy i ogólne parametry sterownika
- funkcje dostępu do ekranu (08h-0Eh),
- funkcje służące do definiowania kolorów (10h),
- funkcje generatora znaków (11h),
- funkcje konfigurujące sterownik (12h),
- funkcje uzupełniające (13h, 1Ah-1Ch).
Tryb tekstowy
Rozmiary tych matryc uzależnione są od rodzaju karty graficznej oraz
ustawionego trybu, w jakim ta karta pracuje. Standardowe matryce zapisane są w pamięci stałej sterownika graficznego. W kartach EGA i VGA można zmienić zestaw znaków oferowanych przez sterownik. Podaje się inne miejsce w pamięci, z którego pobierane będą wyświetlane znaki, dzięki funkcji 11h (podfunkcje 00h i 10h). W innych kartach trzeba zmieniać pamięć stałą na karcie grafiki. Każdy znak reprezentowany jest przez dwa bajty pamięci obrazu. Pierwszy z nich zawiera kod ASCII wyświetlanego znaku, drugi zaś określa jego atrybut. Wyświetlanie znaków odbywa się bardzo szybko, gdyż do zapisania jednego znaku wymagane jest przesłanie tylko dwóch bajtów. W pamięci obrazu kody znaków zapisane są na przemian z atrybutami. W pamięci obrazu można przechowywać do 8 stron tekstu, w zależności odilości zainstalowanej pamięci i trybu pracy.
Rysunek znaku w matrycy 8x8
Tryb graficzny
We wszystkich trybach graficznych kolejne komórki pamięci obrazu
reprezentują kolejne punkty położone w kolejnych liniach poziomych, odczytywane z lewa na prawo i od góry do dołu. W trybach dwukolorowych pojedynczy punkt opisywany jest przez 1 bit. Osiem kolejnych punktów opisywanych jest przez jeden bajt pamięci obrazu, przy czym najbardziej znaczący bit znajduje się z lewej strony, zaś najmniej znaczący z prawej. W trybach czterokolorowych pojedynczy punkt opisywany jest dwoma bitami, a w trybach 16kolorowych- 4.
Specyficznym trybem jest tryb 13h, który był często stosowany w grach pomimo niskiej rozdzielczości. Jest to tryb 256-kolorowy, w którym pojedynczy punkt opisany jest jednym bajtem. Do umieszczenia punktu na ekranie nie trzeba wykonywać żadnych złożonych operacji, wystarczy policzyć przesunięcie względem początku pamięci obrazu. Napisać o rozdzielczości ilości kolorów, pikselu.
Funkcje BIOS
Do wszystkich funkcji BIOS-u sterownika można odwołać się poprzez
przerwanie programowe INT 10h.
Funkcje te można podzielić tematycznie na:
- funkcje określające tryb pracy i ogólne parametry sterownika
- funkcje dostępu do ekranu (08h-0Eh),
- funkcje służące do definiowania kolorów (10h),
- funkcje generatora znaków (11h),
- funkcje konfigurujące sterownik (12h),
- funkcje uzupełniające (13h, 1Ah-1Ch).
Tryb tekstowy
Rozmiary tych matryc uzależnione są od rodzaju karty graficznej oraz
ustawionego trybu, w jakim ta karta pracuje. Standardowe matryce zapisane są w pamięci stałej sterownika graficznego. W kartach EGA i VGA można zmienić zestaw znaków oferowanych przez sterownik. Podaje się inne miejsce w pamięci, z którego pobierane będą wyświetlane znaki, dzięki funkcji 11h (podfunkcje 00h i 10h). W innych kartach trzeba zmieniać pamięć stałą na karcie grafiki. Każdy znak reprezentowany jest przez dwa bajty pamięci obrazu. Pierwszy z nich zawiera kod ASCII wyświetlanego znaku, drugi zaś określa jego atrybut. Wyświetlanie znaków odbywa się bardzo szybko, gdyż do zapisania jednego znaku wymagane jest przesłanie tylko dwóch bajtów. W pamięci obrazu kody znaków zapisane są na przemian z atrybutami. W pamięci obrazu można przechowywać do 8 stron tekstu, w zależności odilości zainstalowanej pamięci i trybu pracy.
Rysunek znaku w matrycy 8x8
Tryb graficzny
We wszystkich trybach graficznych kolejne komórki pamięci obrazu
reprezentują kolejne punkty położone w kolejnych liniach poziomych, odczytywane z lewa na prawo i od góry do dołu. W trybach dwukolorowych pojedynczy punkt opisywany jest przez 1 bit. Osiem kolejnych punktów opisywanych jest przez jeden bajt pamięci obrazu, przy czym najbardziej znaczący bit znajduje się z lewej strony, zaś najmniej znaczący z prawej. W trybach czterokolorowych pojedynczy punkt opisywany jest dwoma bitami, a w trybach 16kolorowych- 4.
Specyficznym trybem jest tryb 13h, który był często stosowany w grach pomimo niskiej rozdzielczości. Jest to tryb 256-kolorowy, w którym pojedynczy punkt opisany jest jednym bajtem. Do umieszczenia punktu na ekranie nie trzeba wykonywać żadnych złożonych operacji, wystarczy policzyć przesunięcie względem początku pamięci obrazu. Napisać o rozdzielczości ilości kolorów, pikselu.
Funkcje BIOS
Do wszystkich funkcji BIOS-u sterownika można odwołać się poprzez
przerwanie programowe INT 10h.
Funkcje te można podzielić tematycznie na:
- funkcje określające tryb pracy i ogólne parametry sterownika
- funkcje dostępu do ekranu (08h-0Eh),
- funkcje służące do definiowania kolorów (10h),
- funkcje generatora znaków (11h),
- funkcje konfigurujące sterownik (12h),
- funkcje uzupełniające (13h, 1Ah-1Ch).
Tryb tekstowy
Rozmiary tych matryc uzależnione są od rodzaju karty graficznej oraz
ustawionego trybu, w jakim ta karta pracuje. Standardowe matryce zapisane są w pamięci stałej sterownika graficznego. W kartach EGA i VGA można zmienić zestaw znaków oferowanych przez sterownik. Podaje się inne miejsce w pamięci, z którego pobierane będą wyświetlane znaki, dzięki funkcji 11h (podfunkcje 00h i 10h). W innych kartach trzeba zmieniać pamięć stałą na karcie grafiki. Każdy znak reprezentowany jest przez dwa bajty pamięci obrazu. Pierwszy z nich zawiera kod ASCII wyświetlanego znaku, drugi zaś określa jego atrybut. Wyświetlanie znaków odbywa się bardzo szybko, gdyż do zapisania jednego znaku wymagane jest przesłanie tylko dwóch bajtów. W pamięci obrazu kody znaków zapisane są na przemian z atrybutami. W pamięci obrazu można przechowywać do 8 stron tekstu, w zależności odilości zainstalowanej pamięci i trybu pracy.
Rysunek znaku w matrycy 8x8
Tryb graficzny
We wszystkich trybach graficznych kolejne komórki pamięci obrazu
reprezentują kolejne punkty położone w kolejnych liniach poziomych, odczytywane z lewa na prawo i od góry do dołu. W trybach dwukolorowych pojedynczy punkt opisywany jest przez 1 bit. Osiem kolejnych punktów opisywanych jest przez jeden bajt pamięci obrazu, przy czym najbardziej znaczący bit znajduje się z lewej strony, zaś najmniej znaczący z prawej. W trybach czterokolorowych pojedynczy punkt opisywany jest dwoma bitami, a w trybach 16kolorowych- 4.
Specyficznym trybem jest tryb 13h, który był często stosowany w grach pomimo niskiej rozdzielczości. Jest to tryb 256-kolorowy, w którym pojedynczy punkt opisany jest jednym bajtem. Do umieszczenia punktu na ekranie nie trzeba wykonywać żadnych złożonych operacji, wystarczy policzyć przesunięcie względem początku pamięci obrazu. Napisać o rozdzielczości ilości kolorów, pikselu.
Funkcje BIOS
Do wszystkich funkcji BIOS-u sterownika można odwołać się poprzez
przerwanie programowe INT 10h.
Funkcje te można podzielić tematycznie na:
- funkcje określające tryb pracy i ogólne parametry sterownika
- funkcje dostępu do ekranu (08h-0Eh),
- funkcje służące do definiowania kolorów (10h),
- funkcje generatora znaków (11h),
- funkcje konfigurujące sterownik (12h),
- funkcje uzupełniające (13h, 1Ah-1Ch).
Tryb tekstowy
Rozmiary tych matryc uzależnione są od rodzaju karty graficznej oraz
ustawionego trybu, w jakim ta karta pracuje. Standardowe matryce zapisane są w pamięci stałej sterownika graficznego. W kartach EGA i VGA można zmienić zestaw znaków oferowanych przez sterownik. Podaje się inne miejsce w pamięci, z którego pobierane będą wyświetlane znaki, dzięki funkcji 11h (podfunkcje 00h i 10h). W innych kartach trzeba zmieniać pamięć stałą na karcie grafiki. Każdy znak reprezentowany jest przez dwa bajty pamięci obrazu. Pierwszy z nich zawiera kod ASCII wyświetlanego znaku, drugi zaś określa jego atrybut. Wyświetlanie znaków odbywa się bardzo szybko, gdyż do zapisania jednego znaku wymagane jest przesłanie tylko dwóch bajtów. W pamięci obrazu kody znaków zapisane są na przemian z atrybutami. W pamięci obrazu można przechowywać do 8 stron tekstu, w zależności odilości zainstalowanej pamięci i trybu pracy.
Rysunek znaku w matrycy 8x8
Tryb graficzny
We wszystkich trybach graficznych kolejne komórki pamięci obrazu
reprezentują kolejne punkty położone w kolejnych liniach poziomych, odczytywane z lewa na prawo i od góry do dołu. W trybach dwukolorowych pojedynczy punkt opisywany jest przez 1 bit. Osiem kolejnych punktów opisywanych jest przez jeden bajt pamięci obrazu, przy czym najbardziej znaczący bit znajduje się z lewej strony, zaś najmniej znaczący z prawej. W trybach czterokolorowych pojedynczy punkt opisywany jest dwoma bitami, a w trybach 16kolorowych- 4.
Specyficznym trybem jest tryb 13h, który był często stosowany w grach pomimo niskiej rozdzielczości. Jest to tryb 256-kolorowy, w którym pojedynczy punkt opisany jest jednym bajtem. Do umieszczenia punktu na ekranie nie trzeba wykonywać żadnych złożonych operacji, wystarczy policzyć przesunięcie względem początku pamięci obrazu. Napisać o rozdzielczości ilości kolorów, pikselu.
Funkcje BIOS
Do wszystkich funkcji BIOS-u sterownika można odwołać się poprzez
przerwanie programowe INT 10h.
Funkcje te można podzielić tematycznie na:
- funkcje określające tryb pracy i ogólne parametry sterownika
- funkcje dostępu do ekranu (08h-0Eh),
- funkcje służące do definiowania kolorów (10h),
- funkcje generatora znaków (11h),
- funkcje konfigurujące sterownik (12h),
- funkcje uzupełniające (13h, 1Ah-1Ch).
Tryb tekstowy
Rozmiary tych matryc uzależnione są od rodzaju karty graficznej oraz
ustawionego trybu, w jakim ta karta pracuje. Standardowe matryce zapisane są w pamięci stałej sterownika graficznego. W kartach EGA i VGA można zmienić zestaw znaków oferowanych przez sterownik. Podaje się inne miejsce w pamięci, z którego pobierane będą wyświetlane znaki, dzięki funkcji 11h (podfunkcje 00h i 10h). W innych kartach trzeba zmieniać pamięć stałą na karcie grafiki. Każdy znak reprezentowany jest przez dwa bajty pamięci obrazu. Pierwszy z nich zawiera kod ASCII wyświetlanego znaku, drugi zaś określa jego atrybut. Wyświetlanie znaków odbywa się bardzo szybko, gdyż do zapisania jednego znaku wymagane jest przesłanie tylko dwóch bajtów. W pamięci obrazu kody znaków zapisane są na przemian z atrybutami. W pamięci obrazu można przechowywać do 8 stron tekstu, w zależności odilości zainstalowanej pamięci i trybu pracy.
Rysunek znaku w matrycy 8x8
Tryb graficzny
We wszystkich trybach graficznych kolejne komórki pamięci obrazu
reprezentują kolejne punkty położone w kolejnych liniach poziomych, odczytywane z lewa na prawo i od góry do dołu. W trybach dwukolorowych pojedynczy punkt opisywany jest przez 1 bit. Osiem kolejnych punktów opisywanych jest przez jeden bajt pamięci obrazu, przy czym najbardziej znaczący bit znajduje się z lewej strony, zaś najmniej znaczący z prawej. W trybach czterokolorowych pojedynczy punkt opisywany jest dwoma bitami, a w trybach 16kolorowych- 4.
Specyficznym trybem jest tryb 13h, który był często stosowany w grach pomimo niskiej rozdzielczości. Jest to tryb 256-kolorowy, w którym pojedynczy punkt opisany jest jednym bajtem. Do umieszczenia punktu na ekranie nie trzeba wykonywać żadnych złożonych operacji, wystarczy policzyć przesunięcie względem początku pamięci obrazu. Napisać o rozdzielczości ilości kolorów, pikselu.
Funkcje BIOS
Do wszystkich funkcji BIOS-u sterownika można odwołać się poprzez
przerwanie programowe INT 10h.
Funkcje te można podzielić tematycznie na:
- funkcje określające tryb pracy i ogólne parametry sterownika
- funkcje dostępu do ekranu (08h-0Eh),
- funkcje służące do definiowania kolorów (10h),
- funkcje generatora znaków (11h),
- funkcje konfigurujące sterownik (12h),
- funkcje uzupełniające (13h, 1Ah-1Ch).
Tryb tekstowy
Rozmiary tych matryc uzależnione są od rodzaju karty graficznej oraz
ustawionego trybu, w jakim ta karta pracuje. Standardowe matryce zapisane są w pamięci stałej sterownika graficznego. W kartach EGA i VGA można zmienić zestaw znaków oferowanych przez sterownik. Podaje się inne miejsce w pamięci, z którego pobierane będą wyświetlane znaki, dzięki funkcji 11h (podfunkcje 00h i 10h). W innych kartach trzeba zmieniać pamięć stałą na karcie grafiki. Każdy znak reprezentowany jest przez dwa bajty pamięci obrazu. Pierwszy z nich zawiera kod ASCII wyświetlanego znaku, drugi zaś określa jego atrybut. Wyświetlanie znaków odbywa się bardzo szybko, gdyż do zapisania jednego znaku wymagane jest przesłanie tylko dwóch bajtów. W pamięci obrazu kody znaków zapisane są na przemian z atrybutami. W pamięci obrazu można przechowywać do 8 stron tekstu, w zależności odilości zainstalowanej pamięci i trybu pracy.
Rysunek znaku w matrycy 8x8
Tryb graficzny
We wszystkich trybach graficznych kolejne komórki pamięci obrazu
reprezentują kolejne punkty położone w kolejnych liniach poziomych, odczytywane z lewa na prawo i od góry do dołu. W trybach dwukolorowych pojedynczy punkt opisywany jest przez 1 bit. Osiem kolejnych punktów opisywanych jest przez jeden bajt pamięci obrazu, przy czym najbardziej znaczący bit znajduje się z lewej strony, zaś najmniej znaczący z prawej. W trybach czterokolorowych pojedynczy punkt opisywany jest dwoma bitami, a w trybach 16kolorowych- 4.
Specyficznym trybem jest tryb 13h, który był często stosowany w grach pomimo niskiej rozdzielczości. Jest to tryb 256-kolorowy, w którym pojedynczy punkt opisany jest jednym bajtem. Do umieszczenia punktu na ekranie nie trzeba wykonywać żadnych złożonych operacji, wystarczy policzyć przesunięcie względem początku pamięci obrazu. Napisać o rozdzielczości ilości kolorów, pikselu.
Funkcje BIOS
Do wszystkich funkcji BIOS-u sterownika można odwołać się poprzez
przerwanie programowe INT 10h.
Funkcje te można podzielić tematycznie na:
- funkcje określające tryb pracy i ogólne parametry sterownika
- funkcje dostępu do ekranu (08h-0Eh),
- funkcje służące do definiowania kolorów (10h),
- funkcje generatora znaków (11h),
- funkcje konfigurujące sterownik (12h),
- funkcje uzupełniające (13h, 1Ah-1Ch).
Tryb tekstowy
Rozmiary tych matryc uzależnione są od rodzaju karty graficznej oraz
ustawionego trybu, w jakim ta karta pracuje. Standardowe matryce zapisane są w pamięci stałej sterownika graficznego. W kartach EGA i VGA można zmienić zestaw znaków oferowanych przez sterownik. Podaje się inne miejsce w pamięci, z którego pobierane będą wyświetlane znaki, dzięki funkcji 11h (podfunkcje 00h i 10h). W innych kartach trzeba zmieniać pamięć stałą na karcie grafiki. Każdy znak reprezentowany jest przez dwa bajty pamięci obrazu. Pierwszy z nich zawiera kod ASCII wyświetlanego znaku, drugi zaś określa jego atrybut. Wyświetlanie znaków odbywa się bardzo szybko, gdyż do zapisania jednego znaku wymagane jest przesłanie tylko dwóch bajtów. W pamięci obrazu kody znaków zapisane są na przemian z atrybutami. W pamięci obrazu można przechowywać do 8 stron tekstu, w zależności odilości zainstalowanej pamięci i trybu pracy.
Rysunek znaku w matrycy 8x8
Tryb graficzny
We wszystkich trybach graficznych kolejne komórki pamięci obrazu
reprezentują kolejne punkty położone w kolejnych liniach poziomych, odczytywane z lewa na prawo i od góry do dołu. W trybach dwukolorowych pojedynczy punkt opisywany jest przez 1 bit. Osiem kolejnych punktów opisywanych jest przez jeden bajt pamięci obrazu, przy czym najbardziej znaczący bit znajduje się z lewej strony, zaś najmniej znaczący z prawej. W trybach czterokolorowych pojedynczy punkt opisywany jest dwoma bitami, a w trybach 16kolorowych- 4.
Specyficznym trybem jest tryb 13h, który był często stosowany w grach pomimo niskiej rozdzielczości. Jest to tryb 256-kolorowy, w którym pojedynczy punkt opisany jest jednym bajtem. Do umieszczenia punktu na ekranie nie trzeba wykonywać żadnych złożonych operacji, wystarczy policzyć przesunięcie względem początku pamięci obrazu. Napisać o rozdzielczości ilości kolorów, pikselu.
Funkcje BIOS
Do wszystkich funkcji BIOS-u sterownika można odwołać się poprzez
przerwanie programowe INT 10h.
Funkcje te można podzielić tematycznie na:
- funkcje określające tryb pracy i ogólne parametry sterownika
- funkcje dostępu do ekranu (08h-0Eh),
- funkcje służące do definiowania kolorów (10h),
- funkcje generatora znaków (11h),
- funkcje konfigurujące sterownik (12h),
- funkcje uzupełniające (13h, 1Ah-1Ch).
Tryb tekstowy
Rozmiary tych matryc uzależnione są od rodzaju karty graficznej oraz
ustawionego trybu, w jakim ta karta pracuje. Standardowe matryce zapisane są w pamięci stałej sterownika graficznego. W kartach EGA i VGA można zmienić zestaw znaków oferowanych przez sterownik. Podaje się inne miejsce w pamięci, z którego pobierane będą wyświetlane znaki, dzięki funkcji 11h (podfunkcje 00h i 10h). W innych kartach trzeba zmieniać pamięć stałą na karcie grafiki. Każdy znak reprezentowany jest przez dwa bajty pamięci obrazu. Pierwszy z nich zawiera kod ASCII wyświetlanego znaku, drugi zaś określa jego atrybut. Wyświetlanie znaków odbywa się bardzo szybko, gdyż do zapisania jednego znaku wymagane jest przesłanie tylko dwóch bajtów. W pamięci obrazu kody znaków zapisane są na przemian z atrybutami. W pamięci obrazu można przechowywać do 8 stron tekstu, w zależności odilości zainstalowanej pamięci i trybu pracy.
Rysunek znaku w matrycy 8x8
Tryb graficzny
We wszystkich trybach graficznych kolejne komórki pamięci obrazu
reprezentują kolejne punkty położone w kolejnych liniach poziomych, odczytywane z lewa na prawo i od góry do dołu. W trybach dwukolorowych pojedynczy punkt opisywany jest przez 1 bit. Osiem kolejnych punktów opisywanych jest przez jeden bajt pamięci obrazu, przy czym najbardziej znaczący bit znajduje się z lewej strony, zaś najmniej znaczący z prawej. W trybach czterokolorowych pojedynczy punkt opisywany jest dwoma bitami, a w trybach 16kolorowych- 4.
Specyficznym trybem jest tryb 13h, który był często stosowany w grach pomimo niskiej rozdzielczości. Jest to tryb 256-kolorowy, w którym pojedynczy punkt opisany jest jednym bajtem. Do umieszczenia punktu na ekranie nie trzeba wykonywać żadnych złożonych operacji, wystarczy policzyć przesunięcie względem początku pamięci obrazu. Napisać o rozdzielczości ilości kolorów, pikselu.
Funkcje BIOS
Do wszystkich funkcji BIOS-u sterownika można odwołać się poprzez
przerwanie programowe INT 10h.
Funkcje te można podzielić tematycznie na:
- funkcje określające tryb pracy i ogólne parametry sterownika
- funkcje dostępu do ekranu (08h-0Eh),
- funkcje służące do definiowania kolorów (10h),
- funkcje generatora znaków (11h),
- funkcje konfigurujące sterownik (12h),
- funkcje uzupełniające (13h, 1Ah-1Ch).