Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Diagnoza resocjalizacyjna – rozpoznanie stanu sytuacyjno – społecznego, jego odchyleń od normy, symptomów, mechanizmów psychospołecznych oraz uwarunkowań konkretnej jednostki lub grupy społecznej
Â
Diagnostyka to dyscyplina naukowa o sposobach trafnego i rzetelnego diagnozowania, jest, więc metoda rozpoznawania określonych stanów oraz parametrów charakteryzujących je w wymiarach:
·         Normalne – Zaburzone
·         Prawidłowe – Wadliwe
·         Korzystne – Niekorzystne
Â
Funkcje diagnoz:
·         Opisowa – dotyczy opisów symptomów, genezy oraz mechanizmów generujących nieprzystosowanie społeczne
·         Poznawczo – praktyczna – rzetelny i trafny opis służący korekcji, doskonaleniu lub kreacji czynności praktycznych, zmieniających wybrany odcinek rzeczywistości
·         Eksplanacyjna – wyjaśnienie, uzasadnienie, usprawiedliwienie występowania pewnych zjawisk, procesów, stanów czy obiektów (ich struktury, funkcji, genezy) w kategoriach naukowych danej dyscypliny
·         Prognostyczna – racjonalne przewidywanie (kierunku i przebiegu) ewolucji zjawisk i procesów w dwojakim sensie:
o        W razie nie interweniowania w zjawisko
o        W razie podejmowania działań resocjalizacyjnych
·         Optymalizacyjna – dobór najtrafniejszych sposobów i środków modyfikowania rzeczywistości
·         Ewaluacyjna – ocena z punktu widzenia przyjętego systemu norm, standardów i wartości
·         Ekspresyjno – terapeutyczna
·         Represyjno – traumatyzująca
·         Konstatująca – porównanie aktualnego stanu wychowanka ze stanem postulowanym, opisanie różnic, diagnoza obejmuje opis, wyjaśnienie i ocenę:
o        Rodzaje zaburzeń w wychowaniu
o        Rodzaje mechanizmów psychologicznych i społecznych prowadzących do powstania rozpoznanych zaburzeń przystosowania
o        Udziału poszczególnych przyczyn w powstawaniu i utrzymywaniu się rozmaitych odchyleń
o        Pozytywnych cech wychowanka i środowiska
·         Ukierunkowująca (projektująca) – dotyczy sporządzania projektu resocjalizacji w zakresie metod, środków i warunków
·         Weryfikująca (sprawdzająca) – sprawdza słuszność rozpoznania wypadku i efektywność zastosowania procedury resocjalizacyjnej
Â
Socjometria:
Socjometryczna Skala Akceptacji
Pozycja na skali antypatii
N
-X
X
+X
W
Pozycja na skali sympatii
W
A0
A1
A1
P1
P0
+X
A2
A2
X
P1
P1
X
I2
X
X
X
O1
-X
I1
I1
X
O2
O1
N
I0
I1
I2
O2
O0
Â
Krytyczne wartości statusów socjometrycznych
Liczba wyborów
Trzy kryteria
N
-X
X
+X
W
1
0
1
2-4
5-7
8-
2
0-1
2-4
5-7
8-11
12-
3
0-3
4-7
8-10
11-14
15-
Metoda – typowe i powtarzalne sposoby zbierania, opracowania, analizy i interpretowania sanych empirycznych, sluzace do uyskania maksy,malnie…
Â
·         Monografia – terenowa
·         Metoda sondażowa – reprezentacyjna
·         Metoda indywidualnych przypadków – studium przypadku
·         Metoda eksperymentalna
·         Metoda socjometryczna
Â
Technika to zespól konkretnych czynności praktycznych związanych ze zbieraniem materiałów niezbędnych do przeprowadzenia analizy i wysuwania na tej podstawie wniosków i ogólnie
·         Techniki bezpośrednie – wywiad, rozmowa
·         Techniki pośrednie – badania ankietowe, wszelkie prace pisemne, wytwory działania, analiza dokumentów
·         Techniki standaryzowane – obserwacja kontrolowana, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, testy pedagogiczne itd.
·         Techniki niestandaryzowane – obserwacja niekontrolowana, wywiad swobodny, analizy informacji zawartych w dokumentach, wytworach, pamiętnikach, listach itd.
Â
Wywiad - jest to rozmowa badającego z respondentem lub respondentami wg opracowanych wcześniej dyspozycji lub oparcia o specjalny kwestionariusz
·         W zależności od zasad konstrukcyjnych
o        Skategoryzowany
o        Nieskategoryzowany
·         Ze względu na sposób prowadzenia
o        Jawny – badany zna cel wywiadu
o        Ukryty – badany nie zna celu wywiadu
o        Jawny nieformalny – badany nie zna rzeczywistego celu wywiadu
...