Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Diagnoza resocjalizacyjna – rozpoznanie stanu sytuacyjno – społecznego, jego odchyleń od normy, symptomów, mechanizmów psychospołecznych oraz uwarunkowań konkretnej jednostki lub grupy społecznej

 

Diagnostyka to dyscyplina naukowa o sposobach trafnego i rzetelnego diagnozowania, jest, więc metoda rozpoznawania określonych stanów oraz parametrów charakteryzujących je w wymiarach:

·          Normalne – Zaburzone

·          Prawidłowe – Wadliwe

·          Korzystne – Niekorzystne

 

Funkcje diagnoz:

·          Opisowa – dotyczy opisów symptomów, genezy oraz mechanizmów generujących nieprzystosowanie społeczne

·          Poznawczo – praktyczna – rzetelny i trafny opis służący korekcji, doskonaleniu lub kreacji czynności praktycznych, zmieniających wybrany odcinek rzeczywistości

·          Eksplanacyjna – wyjaśnienie, uzasadnienie, usprawiedliwienie występowania pewnych zjawisk, procesów, stanów czy obiektów (ich struktury, funkcji, genezy) w kategoriach naukowych danej dyscypliny

·          Prognostyczna – racjonalne przewidywanie (kierunku i przebiegu) ewolucji zjawisk i procesów w dwojakim sensie:

o         W razie nie interweniowania w zjawisko

o         W razie podejmowania działań resocjalizacyjnych

·          Optymalizacyjna – dobór najtrafniejszych sposobów i środków modyfikowania rzeczywistości

·          Ewaluacyjna – ocena z punktu widzenia przyjętego systemu norm, standardów i wartości

·          Ekspresyjno – terapeutyczna

·          Represyjno – traumatyzująca

·          Konstatująca – porównanie aktualnego stanu wychowanka ze stanem postulowanym, opisanie różnic, diagnoza obejmuje opis, wyjaśnienie i ocenę:

o         Rodzaje zaburzeń w wychowaniu

o         Rodzaje mechanizmów psychologicznych i społecznych prowadzących do powstania rozpoznanych zaburzeń przystosowania

o         Udziału poszczególnych przyczyn w powstawaniu i utrzymywaniu się rozmaitych odchyleń

o         Pozytywnych cech wychowanka i środowiska

·          Ukierunkowująca (projektująca) – dotyczy sporządzania projektu resocjalizacji w zakresie metod, środków i warunków

·          Weryfikująca (sprawdzająca) – sprawdza słuszność rozpoznania wypadku i efektywność zastosowania procedury resocjalizacyjnej

 

Socjometria:

Socjometryczna Skala Akceptacji

Pozycja na skali antypatii

N

-X

X

+X

W

Pozycja na skali sympatii

W

A0

A1

A1

P1

P0

+X

A2

A2

X

P1

P1

X

I2

X

X

X

O1

-X

I1

I1

X

O2

O1

N

I0

I1

I2

O2

O0

 

Krytyczne wartości statusów socjometrycznych

Liczba wyborów

Trzy kryteria

N

-X

X

+X

W

1

0

1

2-4

5-7

8-

2

0-1

2-4

5-7

8-11

12-

3

0-3

4-7

8-10

11-14

15-

Metoda – typowe i powtarzalne sposoby zbierania, opracowania, analizy i interpretowania sanych empirycznych, sluzace do uyskania maksy,malnie…

 

·          Monografia – terenowa

·          Metoda sondażowa – reprezentacyjna

·          Metoda indywidualnych przypadków – studium przypadku

·          Metoda eksperymentalna

·          Metoda socjometryczna

 

Technika to zespól konkretnych czynności praktycznych związanych ze zbieraniem materiałów niezbędnych do przeprowadzenia analizy i wysuwania na tej podstawie wniosków i ogólnie

·          Techniki bezpośrednie – wywiad, rozmowa

·          Techniki pośrednie – badania ankietowe, wszelkie prace pisemne, wytwory działania, analiza dokumentów

·          Techniki standaryzowane – obserwacja kontrolowana, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, testy pedagogiczne itd.

·          Techniki niestandaryzowane – obserwacja niekontrolowana, wywiad swobodny, analizy informacji zawartych w dokumentach, wytworach, pamiętnikach, listach itd.

 

Wywiad - jest to rozmowa badającego z respondentem lub respondentami wg opracowanych wcześniej dyspozycji lub oparcia o specjalny kwestionariusz

·          W zależności od zasad konstrukcyjnych

o         Skategoryzowany

o         Nieskategoryzowany

·          Ze względu na sposób prowadzenia

o         Jawny – badany zna cel wywiadu

o         Ukryty – badany nie zna celu wywiadu

o         Jawny nieformalny – badany nie zna rzeczywistego celu wywiadu

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed