Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Logistyka - Dystrybucja
Dystrybucja - przemieszczanie produktów z miejsc ich wytworzenia i sprzedaży do miejsc ich konsumpcyjnego lub produkcyjnego użytkowania. DystrybucjÄ™ okreÅ›la siÄ™ jako dziaÅ‚alność zorientowanÄ… na zaspakajanie potrzeb nabywców i zapewnienie zysków przedsiÄ™biorstwu. OsiÄ…gniÄ™cie wysokiej jakoÅ›ci dystrybucji zależy od:-             rozpoznania potrzeb i wymagaÅ„ każdego rodzaju nabywców,-             przewidywania wysokoÅ›ci popytu,-             krótkiego okresu wprowadzania produktu na rynek i szybkiego osiÄ…gania fazy wzrostu sprzedaży,-             szybkiego realizowania zamówieÅ„ klientów,-             doboru sprawnych i efektywnych kanałów dystrybucji.We współczesnej gospodarce, wiÄ™kszość producentów nie sprzedaje swoich produktów bezpoÅ›rednio użytkownikom. Samo wytworzenie produktów ( nawet najlepszej jakoÅ›ci ) nie bÄ™dzie nigdy źródÅ‚em sukcesu, towar musi odbyć  drogę  do nabywcy.Wyróżniamy drogi  odlegÅ‚oÅ›ci:-             przestrzenna  dany produkt przy użyciu różnych Å›rodków transportu trafia do miejsca w którym jest zapotrzebowanie czyli klient, który zamierza go kupić. -             czasowa  wynika z faktu istnienia różnic miÄ™dzy czasem wytworzenia a czasem nabycia przez konsumenta.-             asortymentowa  umożliwia klientowi wybór danego produktu pochodzÄ…cych od różnych producentów.-             iloÅ›ciowy wymiar odlegÅ‚oÅ›ci  wytwarzany produkt jest masowo, który jest odsprzedawany do handlowców hurtowych Ci z kolei odsprzedajÄ… sprzedawcom detalicznym, którzy zaspakajajÄ… potrzeby nabywców w iloÅ›ciach zgodnych z oczekiwaniami.Funkcje dystrybucji:-             koordynacyjne  sÄ… to funkcje zmierzajÄ…ce do zrównania podaży z popytem, czyli Å‚Ä…czy oczekiwania nabywców i sprzedawców. Nabywca ma możliwość zakupu potrzebnego towaru a producent realizować cele swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci.Przy tej funkcji wyróżniamy :              czynnoÅ›ci zbierania i przekazywania producentom informacji o popycie              zawieranie transakcji kupna  sprzedaży-             organizacyjne  bezpoÅ›redni zwiÄ…zek z producentem czyli:              transport              magazynowanie              przerób handlowy              przeksztaÅ‚canie asortymentu produkcyjnego w asortyment handlowy              stworzenie odpowiednich warunków, w których odbywa siÄ™ sprzedażRodzaje dystrybucji:1)             strategia dystrybucji intensywnej2)             strategia dystrybucji selektywnej3)             strategia dystrybucji wyÅ‚Ä…cznejad.1)  polega na oferowaniu produktu jak w najwiÄ™kszej liczbie punktów sprzedaży. Ma to zastosowanie w przypadku produktów czÄ™sto kupowanych przez klientów ( np. nabiaÅ‚, pieczywo, warzywa itp. )ad.2)  dany produkt jest oferowany w ograniczonej liczbie miejsc tzn. do takiego produktu muszÄ… być stworzone odpowiednie warunki np. lokalowe sprzedaż mebliad.3)  strategia ta ma miejsce wówczas gdy dany towar jest sprzedawany w danym regionie tylko przez jednego sprzedawcÄ™ ma wyÅ‚Ä…czność na dany towar i jest nabywany rzadko ( np. samochody ).W procesie dystrybucji produktów wykorzystuje siÄ™ dwa podstawowe instrumenty:1)             kanaÅ‚y dystrybucji2)             logistykaKanaÅ‚ dystrybucji  wg. Sterna i El-Ansary ego  KanaÅ‚y marketingowe mogÄ… być postrzegane jako zbiór wzajemnie zależnych od siebie organizacji, współuczestniczÄ…cych w procesie dostarczania produktu lub usÅ‚ugi do użytkownika lub konsumenta .PodziaÅ‚ kanałów dystrybucji:I  Liczba podmiotów uczestniczÄ…cych w pokonywaniu przez produkt drogi od producenta do konsumenta1)             bezpoÅ›redni  producent sprzedaje wytworzony przez siebie produkt ostatecznemu nabywcy np. rolnik oferujÄ…cy swoje plony na targowisku.2)             poÅ›redni  ma miejsce gdy w drodze produktu pomiÄ™dzy producentem a konsumentem uczestniczÄ… poÅ›rednicy. PoÅ›rednikiem może być punkt skupu, hurtownik i sprzedawca.W ramach kanałów poÅ›rednich wyróżniamy:              kanaÅ‚ krótkiproducent  sprzedawca detaliczny  konsument              kanaÅ‚ dÅ‚ugiproducent  punkt skupu  hurtownik  sprzedawca detaliczny  konsumentII  Liczba podmiotów uczestniczÄ…cych w poszczególnych etapach dystrybucji produktów1)             szerokie  na poszczególnych etapach dystrybucji okreÅ›lonego produktu wystÄ™puje duża liczba podmiotów np. owoce cytrusowe jest dużo hurtowni i sprzedawców detalicznych2)             wÄ…skie  na poszczególnych etapach dystrybucji produktu wystÄ™puje niewielka liczba podmiotów np. dystrybucja wyrobów jubilerskichIII  Charakter powiÄ…zaÅ„1)             konwencjonalne  niski stopieÅ„ współpracy uczestników, zachowujÄ… peÅ‚nÄ… niezależność, za każdym razem negocjujÄ… warunki np. dystrybucja dóbr inwestycyjnych, nieruchomoÅ›ci              administrowane jeden z uczestników dominuje nad pozostaÅ‚ymi i narzuca im swojÄ… wolÄ™, posiada przewagÄ™ ekonomicznÄ… i jest niejako administratorem kanaÅ‚u dystrybucji              kontraktowe  oparta na zasadach partnerstwa podmioty gospodarcze reprezentujÄ… podobnÄ… pozycjÄ™ na rynku              korporacyjne  wszystkie szczeble sÄ… podporzÄ…dkowane jednemu kierownictwu, producent przejmuje prawo wÅ‚asnoÅ›ci przedsiÄ™biorstw np. poprzez zakup akcji2)             zintegrowane pionowo  współpraca pomiÄ™dzy uczestnikami jest wykorzystywana w wielu transakcjachPrzy wyborze kanaÅ‚u dystrybucji mamy trzy możliwoÅ›ci:-             zorganizowanie nowego kanaÅ‚u dystrybucji-             adaptacja już istniejÄ…cych kanałów dystrybucji-             modyfikacja istniejÄ…cych kanałów dystrybucjiLogistyka  nauka i sztuka praktycznego dziaÅ‚ania zajmujÄ…ca siÄ™ procesami sprawnego i efektywnego sterowania przepÅ‚ywami materiałów i wyrobów oraz zwiÄ…zanej z nimi informacjami z otoczenia do firmy, wewnÄ…trz firmy i z firmy do otoczenia: caÅ‚ość dziaÅ‚aÅ„ dotyczÄ…cych przepÅ‚ywu materiałów i wyrobów Å‚Ä…cznie z systemami informacyjnymi i systemami sterowania. Logistyka rozpoczyna siÄ™ od zakupu towarów, surowców, usÅ‚ug, informacji i metod instrumentów dziaÅ‚ania Å‚Ä…cznie z poradnictwem.Do zbioru czynnoÅ›ci logistycznych można zaliczyć:-             prognozowanie zaopatrzenia-magazynowanie i zarzÄ…dzanie zapasami-             zasilanie stanowisk pracy w materiaÅ‚y, surowce, podzespoÅ‚y-             pakowanie i konfekcjonowanie -             transport-             gospodarkÄ™ opakowaniami i odpadami produkcyjnymi-             gromadzenie, przetwarzanie i dystrybucjÄ™ informacji zwiÄ…zanych z tymi czynnoÅ›ciamiWyróżniamy logistykÄ™:-             marketingowÄ…Â Â ksztaÅ‚towanie, koordynacja i kontrola dziaÅ‚alnoÅ›ci dostawców, zorganizowanie procesów produkcji, obiegu produktów od dostawców do nabywców-             dystrybucji  przepÅ‚yw odpowiednich produktów do wÅ‚aÅ›ciwego miejsca, we wÅ‚aÅ›ciwym czasie po jak najniższym koszcie.ŹródÅ‚a:Tadeusz Sztucki, Encyklopedia marketingu ( AWP Placet )Józef Penc, Leksykon biznesu ( AWP Placet )Jacek MusiaÅ‚kiewicz  Marketing Philip Kotler  MarketingÂ