Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
1. Definicje: doradztwo, doradztwo rolnicze, doradztwo wiejskie, doradztwo w agrobiznesie.
2. Przepływ wiedzy w doradztwie rolniczym.
3. System wiedzy i informacji rolniczej.
4. Modele powiązań nauki i doradztwa (modele doradztwa).
5. Metody (sposoby)wpływania na zachowania ludzkie.
6. Percepcja; cechy i znaczenie w doradztwie.
7. Proces komunikowania i jego elementy.
8. Modele podejmowania decyzji w doradztwie: normatywny, empiryczny i Bos’a w podejmowaniu decyzji.
9. Etapy procesu podejmowania decyzji przez rolnika i rola doradcy w tym procesie.
10. Innowacje i ich cechy.
11. Fazy procesu adaptacji innowacji.
12. Kategorie osób adaptujących.
13. Formy doradztwa i ich charakterystyka.
14. Metody i techniki stosowane w doradztwie.
15. Zalety i wady dyskusji grupowej w porównaniu z wykładem.
16. Modele dyskusji indywidualnej.
17. Nowoczesne techniki informatyczne w doradztwie.
18. Organizacja doradztwa rolniczego w Polsce.
19. Systemy doradztwa rolniczego na świecie.
20. Rodzaje doradztwa rolniczego w Unii Europejskiej i ich charakterystyka.
21. Efektywność doradztwa rolniczego.
22. Mocne i słabe strony doradztwa państwowego oraz prywatnego.
23. PROW 2007-2013: osie, działania i instytucje wdrażające.
24. Prywatyzacja i komercjalizacja usług doradczych.
25. Źródła wiedzy i informacji w doradztwie .
26. Właściwe i niewłaściwe postawy doradców w obsłudze klientów.
27. Planowanie programów doradczych.
28. Reaktywna i proaktywna praca doradcza.
29. Grupy celowe w doradztwie.
30. Dopłaty bezpośrednie
1
2. Przeplyw wiedzy w doradzt. Rol.
Organizacja Dor. Otrzymuje informacje z badan rolniczych, z postanowien polityki rolnej i z badan psychologicznych i socjol. Infor. Te sa wykorzystywane przez dyrekcje organizacji aby udzielac doradcom instrukcji na temat tego co maja mowic rolnikom z zalozeniem ze takie komunikaty przyniosa zmiany w zarzadzaniu gospodarstwie. Glowne uproszczenie dotyczy tego ze nie wskazuje ona faktu istnienia także przepływu informacji od rolnikow do doradcow, szefow organizacji doradczych i twórców polityki rolnej. Takie inf. Maja ogromne znaczenie dla skutecznej pracy doradczej i polityki rozwoju wsi i rolnictwa.
Schemat:
3. system wiedzy i inf. Rolniczej (AKIS) Koncepcja AKIS jest przydatna do analizowania sposobow dzieki którym rolnicy otrzymuja wieksze wsparcie ze strony wiedzy i informacji. DEFINICJA osoby sieci i instytucje oraz kontakty i relacje miedzy nimi, zajmujące się lub kierujące tworzeniem transformacją, przekazywaniem, magazynowaniem, integracja dystrybucja i wykorzystywanie wiedzy i informacji, a które potencjalnie będą pracowaly w drodze współdziałania w celu doskonalenia powiazan wiedzy i środowiska oraz technologii stosowanych w rolnictwie. AKIS analizuje tez przeplyw inf od rolnikow do ich kolegow, naukowcow twórców polityki i biznesmenow. Aby dobrze prowadzic gosp. Rolnik potrzebuje wiedzy i inf. Tj. –wyniki badan naukowych dot. Technologii produkcji i zarzadzania gosp. –dosw. Innych rolnikow. –aktualna sytuacja i trendy zmian na rynkach srodkow produkcji i produktow –polityka rzadu wobec produkcji +Istotne jest aby przeanalizowac AKIS w celu wykrycia jego slabych punktow +koniecznym staje się stworzenie sieci roznych uczestnikow, w ktorej integrowane bylyby inf. Pochodzące od kazdeoo z nich. +uczestnicy AKIS powinni Dzielic się swoja wiedza i wspolnnie opracowywac nowe pomysły co do kierunkow rozwoju rolnictwa.
4. Modele powiazan nauki i doradztwa. Wyniki badan nie sa użyteczne jeżeli nie zostana zastosowane przez rolnikow. Havelock opracowal 3 modele: 1. Model transferu technologii (TOT) w Polsce znany jako badawczo-wdrozeniowo-upowszenieniowy, obejmuje: -badania podstawowe –badania stosowane –rozwoj technik i techno. –wdrozenie –upowszechnienie (dyfuzja), +potrzebni doradcy-specjalisci SCHEMAT
Wady TOT; -jednokier. Przepływ inf., brak inf. Zwrotnej od rolnika do doradcy i nauk., -barak podania potrzeb klientow doradztwa –nieuwzglednienie potrzeb ekonomicznych –wysokie mniemanie o sobie doradców –brak krytycyzmu co do umiejętności komunikowania się z klientem –korekta informacji czy sposób jej przekazu nie może być kwestionowana
2. modele społecznej interakcji -wykorzystuje teorie dyfuzji innowacji –uwzglednia potrzeby klientow +potrzebni doradcy nauczyciele, edukatorzy. ZALETY –wykorzystuje teorie dyfuzji Inn. I rozroznia rozne grupy odbiorcow –wyk. Inf. Zwrotna od rolnikow –uwzglednia potrzeby i oczekiwania klientow, -uwzglednione w doradztwie znaczenie zagadnien ekonom, socjal, psych, pol. Rolnej i otocz. Instytucji –wazna nie tylko wiedza, ale umiejętności marketingowe i komunikacji interpersonalnej 3. Model. Rozwiązywania problemow –punktem wyjscia jest problem rolnika a nie rezultat badan czy innowacja rolnicz +potrzebni doradcy liderzy, facyliatorzy znajacy zasady rozw. Problemow i majacy wiedze rolnicza oraz komunikacje interpersonalna. KAŻDY z modeli może okazac się skuteczny jeśli zostanie uzyty adekwatnie do problemu. 3 model jest stosowany coraz czesciej bo wiedza i doświadczenie rolnikow jest b. waznym zasobem w rozwiązywaniu problemow.
5. Metody wpływania na zachowanie ludzkie 5a. przymus lub obowiązek +nacisk jest wywierany przez osobe która zmusza kogos do tego aby cos zrobil +ludzie stosujacy przymus musza spełniać warunki –posiadac wystarczajaca wladze -wiedziec jak mogą osiągać swoje cele –mozliwosc sprawdzenia czy przymuszany zachowuje się w por zadany sposób +ludzie wywierajacy nacisk sa odpowiedzialni za osoby które probuja zmienic +w krotkim czasie można w ten sposób osiągać swoje cele jednak trudno je utrzymac +metoda nieprzydatna do zmiany zachow. Które wymuszalyby od przymuszanych inicjatywy. Doradztwo może spełnić kluczowa robe inf. O sankcjach i próbując przekonac niechętne osoby do dobrowolnego przestrzegania przepisów. 5b. wymiana – warunki konieczne: +kazda ze stron uwaza transakcje za korzystna +k.z.s posiada towary i usługi pozadane przez druga. +k.z.s. dostarczy swoja czesc transakcji gdy towary, usługi zostana dostarczone przez druga strone. 5c. porada –porad udziela się co do tego, które rozw. Problemu wybrac. Warunki: wiemy duzo o sytuacji rolnikow i inf. Aby rozwiązać problem –rolnicy sa pewni naszej pomocy nie potrafisz rozwiązać go samodzielnie –doradczy sa odpowiedzialni za jakość porad +rolnik wykorzysta wiedze doradcow ale nie zawsze oznacza to rozwuj jego umiejętności 5d. otwarte wymienianie wpływu na wiedze i postawe rolnikow –brak wiedzy ronikow co do rozwoju problemu –chcemy pomoc rolnikom w celu zmiany ich postaw –posiadamy wiedze –możemy wykorzystac met. Pedagogiczne w celu wpływania na rolnika –rolniczy ufaja naszemu doświadczeniu i chetnie współpracują +dlugoterminowa zmiana zachow. +wzrost pewności i zdolności do samodzielnych rozwiązań problemow rolnikow +metoda pracochlonna, najlepsze efekty 5e. manipulacja –wplywanie na postawe rolnika bez jego wiedzy WAR –rolnicy nie sprzeciwiaja się takim wpływom –zmiana zachowania rolnika jest konieczna –nie jest konieczne aby rolniko podjal samodzielna decyzje +osoby manipulujące ponosza konsekwencje swoich działań np. stosowanie stosowanie niebezpiecznych srodkow ochrony 5f. dostarczanie srodkow –rolnik nie dysponuje srodkami potrzebnymi do osiągnięcia celu lub nie chce podjac ryzyka –posiadamy srodki i uzyczymy ich na pewien czas lub bezzwrotnie +np. kredyty na zakup ziemi srodkow produkcji +tymczasowe rozwiązania by zachęcić do wprowadzania innowacji +lub pomoc przy skladaniu wnioskow kredyt., podan o subsydia, dotacje, dofinansowanie. 5g. świadczenie usług –wiedza, srodki do wykonywania zadania lepiej od rolnika –wykonanie tych zadan przynosi korzyści –jestesmy przygotowani do wykonania ich dla rolnika +przyjecie od rolnika pewnych zadan (wypełnianie skomplikowanych formularzy, itd.,), +łatwość uzależnienia od tej bezpłatnej pomocy +rozwiązanie-wstepna pomoc, szkolenie potem rolnika samodzielny. 5h. zmiana struktury społeczno-ekonomicznej –rolnik nie może się tak zachowac przez bariery struktury ekon.-spol. –zmiany w strukturze sa por zadane –mozliwosc swobodnego pracowania nad tymi zmianami –wiedza i kompetencje. PODSUM. Rolnik i doradca musza być swiadomi wspolnych interesow gdyz sa od siebie wzajemnie uzależnieni. 6. Precepcja, cechy i znaczenie P.to proces, w którym otrzymujemy z naszego srodowisak inf. Lub bodzce i przekształcamy je na psychologiczna świadomość. Ogolne podst. Percepcji 1.relatywnosc -nasze wrazenia sa relatywne a nie absolutne 2. Selektywność-zalozenie ze widzimy i słyszymy to samo co inni może spowodowac problemy. Wpływ na selektywność maja: czynn. Psych. (postawy), czynn. Fizyczne., dosw. Z przeszl., wykszt, wiek, Plec, wpływ środowiska. 3. Organizacja –nasza percepcja jest zorganizowana. Jedna z form organizacji jest dzielenie obrazu na figure i tlo. Inna jest „dopełnienie’, obserwator ma tendencje do zamkniecia (dokończenia) czegos, co traktuje jako figure otwarta, niedokonczoną. 4. Kierunek-nasze nastawienie mentalne (mental sets) wpływa na to jak dokonujemy selekcji, organizacji i interpretacji zauważamy to czego się spodziewanulub to , na co jesteśmy nastawieni (podpis na zdj., tytul prezentacji). 5. Styl poznawczy (kognitywny) w tych samych warunkach percepcja jednej osoby będzie się różniła od drugiej z powodu roznych stylow poznawczych. Dlatego tak wazne jest aby doradca rozumiał dlaczego inni ludzie w różny sposób interpretuja swoje otoczenia. Doradcza powinien przyjąć strategie, która przedstawia ten sam pomysl na wiele roznych sposobow, odpowiednich dla większości stylow poznawczych. Zrozumienie zróżnicowania percepcji roznych osob umozliwia wybranie odpowiednich metod dla projektowania skutecznych komunikatow doradczych(metody nauczania powinny odpowiadac zdolnościom wszystkich odbiorcow lub ich większości). 1. Zdobywanie i utrzymanie uwagi (sluchac≠slyszec).2 wykorzystywanie obrazow i slow –komunikaty w formie mieszanej +obrazy –brak skutkow od slow w rozroznianych produktow przestrzennych (zdjęcia, rysunki) +slowa –dla rozr. Zynn związanego z czasem (częstotliwość, kolejność). 3. Nauka przez dzialanie (learning by doing) największe znaczenie maja dzialanie które: -angażują wszystkie zmysły, -sa nowe i interesujące –maja składnik emocjonalny –sprawiaja, ze chce się osiągnąć cos konkretnego (widoczny rezultat).
7.Proces komunikowania i jego elementy. Schemat:
Komunikowanie-proces wysyłania i odbierania komunikatow za pośrednictwem kanałów tworzących wsolne znaczenie u nadawcy i odbiorcy. Doradca może komunikowac się z rolnikami w następujący sposób: jestem ekspertrm, który wie jak rozwiązać twój problem lub razem popracujemy nad znalezieniem rozw, tego problemu”. Cechy właściwego komunikatu doradca-rolnik: -empatia –elastycznosc –zorientowanie na odbiorce –skutecznosc –korzystanie z inf. Zwrotnej.
8. Modele podejmowania decyzji w doradztwie. 1. Model normatywny. Rozni naukowcy probowali okreslic w jaki sposób powinien przebiegac proces decyzyjny, aby przynieść najlepsze rezultaty. „najlepsze”-czyli, ze cele podejmującego zostaja osiągnięte w największym możliwym stopniu. Normatywne podejście zaklada, ze rozsadny proces decyzyjny powinien przejść przez fazy: a. uswiadomienie sobie problemu –obecna syt. jest niezadowalajaca –obieramy wczesniej kierunek procesu prowadzi do trudności –swiadomosc nowego rozwiązania problemu b. ustalenie jakie sa nasze cele c. rozpoznanie przyczyn problemu d. rozpatrzenie alternatywnych rozw. Problemu i wynikow po ich zastosowaniu e. ocena spodziewanych rezultatow...