Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Mod. Funk. i procesów to- zakres i zbiór metod służących opisywaniu działań wykonywanych przez przedsiębiorstwo;klucz. Asp. poprawne zrozumienie przebiegu procesu i po zaakceptowaniu przez decydenta;zakres MF;-działania wyk.przez podm gosp (funkcje) by> celu;-powody rozpoczęcia działań przez przedsiębiorstwo(zdarzenia);-wpływ funkcji na rzeczy odgrywające znaczącą rolę w przedsiębiorstwie (encje) oraz ich własności (atrybuty).Encja- zbiór elementów danych opisujących „coś ze świata zewnętrznego”. Każda encja jednozn i określ rolę w przeds. I jeden atrybut opisujący jąAtrybut- element danych opisujący encję lub związek. Każde wystąpienie encji lub związku ma atrybut MF przeds -graficzne przedstawienie zadań realizowanych w przedsiębiorstwie, które zapewniają osiągnięcie zadanych celów (zadań). Funkcje realizowane przez podmioty gospodarcze wykorzystywane są do tworzenia opisów pracy (przepływy pracy) i struktur firm.Cele i zakres MPD i wykorzystanie: kontrola bieżących działań, planowanie i kontrola zmian; rekonstruk proc;zarządzanie przepływem pracy; plany rozwoju systemów informacji; wybór i wdrażanie systemu, oprogramowania.Efekty MPD:zw. szybkości i poprawa jakości procesów-uspraw. Kom.inf- spójności wszystkich elementów firmy;-poprawa efektyw. i skuteczności osiągania celów-zw.sprawności funkcjon.Model- hipotetyczne przedstawienie stanów, przedmiotów lub zdarzeń rzeczywistych występujących np. w procesie ekonomicznym.Rodzaje modeli Modele ikoniczne (obrazowe) Przedstawienie w skali stanów, przedmiotów lub zdarzeń, np. mapa, plan budynku, itp Modele anologiczne Przedstawienie badanych własności za pomocą innych cech, np. kolory na mapie Modele symboliczne Wyrażenie własności, cech, rzeczy za pomocą symboli, np. wzór na sukces Decyzja- akt świadomego i nielosowego wyboru kierunku działania, który został rozpoznany i uznany za dopuszczalnyProces- przebieg regularnie następujących po sobie i powiązanych przyczynowo określonych zmian (nakładów), stanowiących etapy rozwoju czegoś (produktu).
Procesy biznesowe:strategiczne (istotne z punktu widzenia funkcjonal)tworzące WD (elementy, za które klient jest w stanie zapłacić);nie tworzące WD(księgowość, finanse, zarządzanie personelem) niestrategicznetak jak wyżej- procesy pomocnicze;2 podział procesy główneobejmują główne obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa;są kluczowe dla sukcesu oraz konkurencyjności przedsiębiorstwa;są odbierane jako :użyteczne” przez klienta (value added);procesy strategiczne (sterujące)przykłady- strategia, rozwój przedsiębiorstwa, controlling;zapewniają nieprzerwane funkcj;procesy wspierającemarketing, księgowość;wspierają procesy główne, zapewniają odpowiednią „infrastrukturę” do ich realizacji; Funk i proc org wertykalnaOF (każdy realizuje swoje funkcje, brak wymiany informacji); OF z wyodrębnionymi procesami OP z zachowanym układem funkcjonalnym
(mamy wyodrębnione procesy, podmioty zarządzające danymi, procesami, spłaszczenie struktur organizacyjnych, podział obowiązków, istnieje między współpraca między komórkami, powoływane są komórki robocze odpowiedzialne za zarządzanie procesem);horyzontalna organizacja procesowa (całkowicie spłaszczona struktura organizacyjna Składniki zarządzania procesami biznesowymi:akt. dokumentacja;proc stanowisko org; cele i mierniki procesów; system inf o procesach;system motSymptomy ZP:plan i kontr klucz celów;definicja kryteriów i zbieranie informacji o rezultatach;określanie koordynatorów i nadawanie decyzyjnych;tw i akt map procesów; inf. Prac Rola TI w zarządzaniu:wsparcie realizacji procesów ,automatyzacja procesów;środek a nie cel!!!Powody stosowania IT: gromadzenie informacji; zarządzanie przebiegiem i przekształcenie procesu;Monitorowanie proc;_, udział ludzkiego.Drzewo funkcji cel, Nazwa funkcji Opisana jest za pomocą jednoznacznego zdania rozpoczynającego się od czasownika, schemat co jest robione, np. Hierarchia funkcji Funkcja nadrzędna (funkcja- rodzic) opisywana jest za pomocą funkcji podrzędnych (funkcji- dzieci);Opracowanie Niezależność od mechanizmów Definicja nie zawiera metod ich realizacji, np. Opracowanie oferty za pomocą komputeraZd na żądanie nie modeluję się – są jednorazowe, nie są objęte żadną procZd zew- pojawią się jako wynik czegoś co jest poza kontrolą naszego systemu, łatwe do identyfikacji.Zd zmiany- zdarzenia, które powstają na skutek zmiany jakiegoś stanu, powodują rozpoczęcie realizacji jakiejś funkcji procesu.Zd czasu rzeczywistego- inicjują pewne funkcje w pewnym czasie.Zd systemowe- zakres oddziaływań duży, pozwalają na zajście zmian w całym systemie.Zd wywołujące- zdarzenia będące poza kontrolą, spoza systemu, działu, przedsiębiorstwa, które powodują zajście jakiejś funkcji procesu.Zd wywoływane- efekty realizacji funkcji.
3. Składnia i rejestracja zdarzeń (sprawdzanie poprawności nazwy zdarzenia) składnia podstawowa- przy zajściu zdarzenia nazwa zdarzenia jest wywoływana funkcja nazwa funkcjiskładnia odwrócona- czy to prawda, że funkcja nazwa funkcji jest wywoływana tylko wtedy, gdy zajdzie zdarzenie nazwa zdarzeniaskładnia alternatywna (uproszczony zapis)- jeśli nazwa zdarzenia to nazwa funkcji.konstrukcja hierarchiiod góry do dołu- gdy jest wyraźnie sformułowane kryterium grupowania; określenie celu, potem identyfikacja funkcji nadrzędnych i podporządkowywanie im funkcji podrzędnych;od dołu do góry- odwrotnie, nie końcu określanie celu;od góry do dołu+ od dołu do góry;kontrola/ testowanie hierarchiiprzeredagowanie istniejących funkcji;dodawanie dodatkowych funkcji nadrzędnych;_,_niespójności (stany niestabilności);reorganizacja hsprawdzanie przez analogię;wykorzystanie listy zdarzeń;granie ról;wykorzystanie hierarchii generycznej.zakres wykorzystania modelowania współzależności funkcji:Poziom przedsiębiorstwa;Poziom systemu;Poziom procedury/ programu.identyfikacja elementów diagramuzdarzenia- wyzwalacze, które inicjują zajście funkcji;sekwencje funkcji- kolejność funkcji w modelurezultaty kluczowmodyfikacja i rozbudowa diagramurozszerzenie diagramu zależności;kontrola redundancji zależności dekomponowanie diagramówzalety:duża łatwość przyswojenia opisu sekwencji funkcji;dobra metoda do identyfikacji zasadniczych sekwencji funkcji przedsiębiorstwa;metoda skuteczna przy niezbyt wysokim poziomie szczegółowości i złożoności funkcji;efektywna metoda prezentacji procesów; wady:nie może uwzględnić skomplikowanych współzależności między funkcjami;niezbyt dobry środek prezentacji bardzo rozbudowanych procesów;duża czasochłonność przygotowania (bez narzędzi informatycznych).zakres stosowania diagramów zależności funkcjireinżynieria procesów (BPR, BPI);analiza (przeprojektowanie) istniejących procesów w celu benchmarkingu procesu;usprawnianie, reorganizacja procesów biznesowych, działań logistycznych;punkt wyjścia do analiz kosztowych;wdrożenie koncepcji zarządzania opartego na uczeniu się. Zakres wywiadu:Organizacja;Funkcje;DaneTechnologie informacyjne.Role modeli danych:Definiowanie i modelowanie potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa;Określenie strategii i analiza systemu informacyjnego przedsiębiorstwa;Prezentacja zorientowanego na dane obrazu rzeczywistości (systemu, przedsiębiorstwa);Ułatwianie dostępu do danych;Właściwa ocena danych;Ilustracja istotnych założeń systemu zarządzania w przed.;Opracowanie podstaw do nowych bądź ulepszenie istniejących systemów zarządzania;Opracowanie modeli niezależnych od istniejących w przed. Sposobów przechowywania i udostępniania danych;Rodzaje modeli:Modele związków encji (ERM- Entity Relationship Model);Rozszerzone modele związków encji (eERM).Kluczowe aspekty modelowania związków encji:Dane, zasoby informacyjne;Zaangażowanie kierownictwa;Konwencje;Niezależność danych;Inicjalizacja definicji i pojęć,Wzorce generyczne;Jasność i dokładność modeli;Komunikacja, współpraca;Istotność;Wspomaganie decyzji;Rodzaje encji:Materialne- pracownik, student;Niematerialne- rachunek bankowyFakty- choroba;Zdarzenia- znajomość języków obcych- nazwa języka, stopień znajomości języka w mowie i piśmie;Nazwa relacjiOkreśla związek w jaki wchodzą dwie encje w ramach tego związku;Między dwiema encjami mogą być więcej niż dwie relacje;
...