Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Scenariusz zajęć W. Sherborne
opracowała: Justyna Hejn

Poniedziałek 08.11.2010

1.       Powitanie przez ukłon, spojrzenie w oczy. Następnie – przez uderzenie wzniesionymi do góry dłońmi (każdy z każdym).

2.       Ćwiczeni kolan - chód bociana po okręgu, zmiana kierunku.

3.       Zabawa w grzybobranie - chód skupiony, z pochyleniem ciała, “szukanie grzybów”. Od czasu do czasu - przyklękanie by zerwać grzyba.

4.       Leżenie na plecach, ręce wzdłuż tułowia, na sygnał - podnoszenie rąk do góry, mocne zaciskanie w pięści, potem rozluźnianie, opuszczanie rąk.

5.       Uderzanie o podłogę na przemian stopami i dłońmi, najpierw w rytmie dowolnym, potem próba podporządkowania się podanemu rytmowi.

6.       Siedzenie dwójkami, plecami do siebie. Najpierw - delikatne ocieranie się, “wyczuwanie” plecami partnera, potem - pchanie partnera plecami (poznawanie własnej siły).

7.       Podobna próba sił w pozycji stojącej, twarzami do siebie (odpychanie rękami).

8.       Wycieczka po sali na kocu – 1 dziecko leży na kocu, 2 osoby go ciągną. Zmiana.

9.       Huśtanie 1 osoby na kocu przez pozostałych uczestników (wszyscy trzymają krawędź koca i usiłują huśtać).

10.   Odpoczynek, leżenie w kole z zamkniętymi oczami, “słuchanie ciszy”.

11.   Powolne “budzenie się”, podnoszenie, spokojne ubieranie bucików i swetrów, pożegnanie szeptem.

Poniedziałek 15.11.2010

1.       Leżenie na plecach (gwiazda, głowy w środku).

2.       Przewrót na brzuch, podania sobie rąk.

3.       Cofanie się na brzuchu, następnie - podciąganie do centrum (kilka razy).

4.       Pojedynczo - ślizganie się w kółko na brzuchu – potem obrót i to samo – na plecach.

5.       Siad - rozcieranie i poklepywanie kolan.

6.       Podciąganie stóp i te same ćwiczenia ze stopami.

7.       Ze stania - maszerowanie dookoła a potem bieganie w miejscu z podnoszeniem wysoko kolan.

8.       Poznawanie i wyczuwanie twarzy - wytrzeszczanie oczu, rozdziawianie ust i in. miny.

9.       Pary w siadzie: opieranie się plecami. Następnie całkowite przejmowanie ciężaru partnera.

10.   Ciągnięcie za kostki leżącego na plecach po sali (dorosły dziecko).

11.   Odpoczynek - oparcie głowami na ramieniu partnera, zamknięcie oczu, ew. kołysanie się.

12.   Ćwiczenia w trójkach o czwórkach:kołysanie, huśtanie.

13.   Leżenie w kole na plecach, obroty na brzuch, plecy i powtórka. Zakończenie - podanie sobie rąk w kole,

 

Poniedziałek  22.11.2010

1.       Leżenie na plecach (gwiazda). Podanie sobie rąk w kole,

2.       Obracanie głowy w kierunku sąsiada, patrzenie sobie w oczy,

3.       Wodzenie oczami za dłonią dorosłego - do góry, na dół, naokoło,

4.       Siad podparty z tyłu, podciąganie kolan (nogi razem, nogi na zmianę),

5.       W taj samej pozycji - dotykanie podłoża palcami stóp, piętami, całą stopą,

6.       Kołysanie się w parach w siedzeniu przodem (trzymając za przeguby),

7.       Kładzenie się na przemian na plecach,

8.       Powstanie, w pozycji twarzą do siebie, trzymanie się za ręce, odchylanie do tyłu (równocześnie i na przemian),

9.       Przechodzenie do siadu i wstawanie równocześnie z trzymaniem się za przeguby,

10.   Kołysanie dziecka przez dorosłego- siedzenie na podłodze, dziecko między udami dorosłego,

11.   Branie dziecka na plecy w klęku podpartym (na brzuchu, wzdłuż, w poprzek),

12.   To samo w kilka osób, dziecko na górze (“potrójny koń”),

13.   Przechodzenie pod mostem z kilku osób, będących w klęku podpartym,

14.   Leżenie “w gwieździe”, odpoczynek, wyhamowanie, zamknięcie oczu.

Poniedziałek 29.11.2010

1.       Siad skrzyżny w kole, powitanie przez ukłon. Nawiązanie przy tym kontaktu wzrokowego.

2.       “Śmieszne miny”- wytrzeszczanie oczu, wysuwanie języka, oblizywanie się, szczerzenie zębów, “smutna Chinka’, “wesoła Chinka” i in.

3.       Wstawanie z rękami założonymi z tyłu “po napoleońsku”.

4.       Napinanie mięśni barków – uniesienie do góry, rozluźnienie mięśni - opuszczenie w dół. Podobnie z mięśniami rąk (ramiona i przedramiona) założonymi z tyłu.

5.       Siad, oparcie się plecami o partnera, kołysanie się razem w przód, w tył, na boki.

6.       Dziecko kładzie się na brzuchu, dorosły je oklepuje

7.       To samo, gdy dziecko stoi na czworakach i równocześnie wypowiada jakąś samogłoskę. Zmiana ról.

8.       Pary spacerujące - dorosły prowadzi, oboje unoszą wysoko kolana. Zmiana kierunku i sposobu chodzenia , np. chód pingwina.

9.       Ciągnięcie leżącego dziecka za nogi po sali. Ewentualna zmiana ról.

10.   Ćwiczenia “przeciw” - odpychanie się (w pozycji stojącej), trącanie biodrami, przejście do siadu i podobne (odpychanie plecami, bokiem, stopami).

11.   Odpoczynek w oparciu plecami, oczy zamknięte, kołysanie się.

12.   Komórki: kołysanie 1 dziecka przez dwie osoby, stojące po bokach. Ewentualnie - zabawa w komórki do wynajęcia.

13.   Leżenie na brzuchu (dziecko), dorosły masuje plecy partnera.

Poniedziałek 13.12.2010

1.       Ustawienie się w kręgu, powitanie.

2.       Badanie własnego ciała – głowa, szyja, ramiona (dotykanie głaskanie, “cacy - cacy”, obroty głową).

3.       Siad w kręgu, poznawanie części ciała partnera (j.w.).

4.       Łokieć - dotykanie go dłonią, wbijanie prawego łokcia w prawe udo, lewego w lewe udo, wyczuwanie łokci dorosłego partnera, dotykanie łokciami własnych kolan.

5.       Maszerowanie po okręgu z podnoszeniem kolan wysoko, na sztywnych nogach, na “gumowych “nogach, na czworakach.

6.       Zabawa w owieczki w zagrodzie: dorośli robią zagrodę, dzieci na czworakach są owieczkami, na sygnał biegną do zagrody.

7.       Odpoczynek w leżeniu na plecach, stopy w centrum koła.

8.       Próby czołgania się na plecach w stronę zewnętrzną okręgu.

9.       Użycie siły w parach: dorosły zwija się na podłodze “w paczkę”, dziecko próbuje ją rozwiązać. Zmiana ról.

10.   Po walce – pojednanie, podanie sobie rąk, huśtanie się (na siedząco).

11.   Powstanie, spleciony krąg. W tej pozycji - kołysanie się, marsz rytmiczny w obie strony.

Poniedziałek 13.12.2010

1.       Po powitaniu - leżenie na brzuchu w kole, głowy w centrum, odsuwanie się na zewnątrz koła, przysuwanie z powrotem. Podanie sobie rąk w kole.

2.       Siad, podkurczenie nóg, kołysanie się na pośladkach, obroty wokół własnej osi na pośladkach.

3.       Wyczuwanie głowy: dotykanie czoła raz prawą raz lewą dłonią, dotykanie czołem a) kolan złożonych razem, b) na przemian lewego i prawego kolana.

4.       Łączenie się w pary, siad tyłem, 1 osoba bierze 2-gą częściowo na plecy, potem powrót do pozycji wyjściowej, napieranie plecami na siebie.

5.       Te same ćwiczenia w pozycji stojącej, w pozycji “z partnerem na plecach” - podrywanie go do góry, tak aby oderwał stopy od podłoża.

6.       Przejście do leżenia na plecach w rzędzie - odpoczynek, oczy zamknięte, słuchanie ciszy, relaks.

7.       W leżeniu - ręce położone ponad głową, stopy obciągnięte, turlanie się w stronę drzwi. W razie trudności, można zacząć od turlania dziecka przez dorosłego.

8.       Powrót do leżenia w rzędzie, dzieci kolejno czołgają się przez rząd leżących.

9.       W parach - dorosły przechodzi do pozycji “na czworaka”, dziecko przechodzi “nad mostem”, "pod mostem", naokoło. Próba zmiany ról.

10.   Kołysanie jednej osoby na kocu (wszyscy trzymają koc). Zmiana kołysanego.

11.   Stanie w kole, objęcie się ramionami, “taniec rytualny”: 3 kroki w jedną stronę - 3 kroki w drugą.

Poniedziałek 20.12.2010

1.       Przywitanie z głębokim ukłonem i patrzeniem w oczy (wszyscy ze wszystkimi). Następnie - “przybijanie piątki”, też każdy każdemu.

2.       Pozycja siedząca: opierając się o siebie plecami partnerzy “pocierają się o siebie”. Następnie – kładą głowy na swych ramionach, zamykają oczy, kołyszą się.

3.       Pozycja stojąca - uderzanie dłońmi o kolana. Najpierw dowolnie, potem – prawą ręką w prawe kolano, lewą w lewe.

4.       Pozycja stojąca- stukanie kolanem o kolano.

5.       Maszerowanie z wysokim unoszeniem kolan.

6.       Ćwiczenia skoczne - dwie osoby wspomagają skaczące dziecko, podtrzymując je za łokcie i dłonie. Zmiana ról.

7.       “Odklejanie”- jeden z partnerów leży na plecach, mocno “przyklejony” do podłogi, zadaniem drugiego jest oderwanie leżącego od podłogi. Zmiana ról.

8.       Czołganie się pod tunelem. Grupa tworzy “tunel” stając obok siebie na czworakach, reszta czołga się pod tunelem na brzuchu.

9.       Czołganie się górą, po plecach “tunelu”.

10.   Leżenie na plecach, głębokie oddychanie, odpoczynek, odprężenie.

11.   Pożegnanie - w pozycji siedzącej “żegnają się” ze sobą dłonie, stopy, kolana, głowy etc.

Poniedziałek 27.12.2010

1.       Stanie w kole, powitanie ogólne przez skinienie głową i spojrzenie w oczy.

2.       Powitanie prawymi częściami ciała (dłoń, łokieć, kolano, ucho, ramię etc).

3.       Pozycja stojąca w parach, oboje zamykają oczy, jedna osoba pozostaje bierna, druga “ogląda ją” dotykiem: włosy, uszy, twarz, ramiona, kark, przedramiona, palce. Zmiana ról.

4.       Podanie sobie rąk w parach, jedna osoba na sztywnych nogach wychyla się do tyłu, druga ja przyciąga z powrotem do pionu. Zmiana ról.

5.       Pozycja siedząca naprzeciw siebie, podanie dłoni i “piłowanie drzewa”.

6.       Przejście do leżenia, uniesienie nóg, oparcie stóp o stopy partnera, “rowerek”.

7.       Pozycja kuląca, walka kogutów.

8.       Odpoczynek w leżeniu kołem (głowy w centrum koła), oczy zamknięte, koncentracja, nasłuchiwanie odgłosów z zewnątrz.

9.       Utworzenie "tunelu”, jedna osoba czołga się pod tunelem (kolejno).

10.   Leżenie parami na brzuchu, jedna osoba turla się po plecach partnera z lewej na prawą i z powrotem. Zmiana ról

 

 

 

Scenariusz 9

1.       Powitanie ogólne, a następnie - lewymi częściami ciała (dłoń, kolano, policzek itd.)

2.       Poznawanie osób współćwiczących: 2 okręgi, wewnątrz dorośli, na zewnątrz dzieci. Dziecko opiera się plecami o partnera, najpierw lekko, potem - pchając się. Na sygnał - dzieci podnoszą się i przesuwają o jedno miejsce - to samo, aż do powrotu do swojego partnera.

3.       Utrzymywanie kontaktu wzrokowego w siadzie naprzeciwko siebie. Na sygnał - dzieci podnoszą się, biegają po sali i znów na sygnał - siadają naprzeciw innego dorosłego, który stara się utrzymać kontakt wzrokowy.

4.       W leżeniu tyłem, ramiona rozłożone w bok, druga osoba stara się oderwać od podłoża i unieść osoby leżącej (która celowo “oporuje”).

5.       Domki: 2 osoby wykonują klęk podparty obok siebie, 3 osoba biega wokół i kładzie się pod nim na określony sygnał.

6.       Potrójny koń: leżenie na brzuchu na plecach trzech osób będących w klęku podpartym. Delikatne kołysanie osobą na górze. Zmiana.

7.       Podskakiwanie w trójkach, 2 osoby podtrzymują łokcie osoby podskakującej między nimi.

8.       Podnoszenie jednej osoby przez dwie pozostałe.

9.       Wycieczka: 4 lub więcej osób ciągnie jedną na kocu naokoło sali.

10.   Powrót do partnerów, siad naprzeciwko siebie w bezpośredniej bliskości, poklepywanie siebie po plecach.

11.   Grupowe łapanie jednej osoby spadającej bezwładnie z ławeczki.

12.   Siad, przesuwanie się po sali na pośladkach, żegnanie się przez podanie prawej ręki.

Scenariusz 10

1.       Powitanie ogólne prze ukłon i spojrzenie w oczy, następnie prawymi dłońmi i prawymi stopami.

2.       Ćwiczenia równowagi - zabawa w śpiącego bociana: stanie na jednej nodze z zamkniętymi oczyma przez 10 sekund.

3.       Chód “stopa za stopą” na odległość 2 m.

4.       Przejście do pozycji “na czworaki”, następnie kręcenie głową w lewo i w prawo. (To ćwiczenie ma również wartość diagnostyczną jeżeli chodzi o integrację ruchową. Gdy jest zaburzona, wówczas dziecko ugina rękę w łokciu po stronie, w którą obróciło głowę).

5.       W tej samej pozycji - podnoszenie głowy do góry i opuszczanie na dół.

6.       Siad, przygięcie kolan do brody i “pchanie” ich rękami aż do pozycji leżącej (nogi oporują).

7.       W leżeniu - uderzanie piętami o podłogę, następnie dotykanie łokciami kolan (symetrycznie i skrzyżnie).

8.       Dzieci wracają do pozycji “na czworaka”, dorośli klęcząc przy nich, klepią je po plecach, dzieci wymawiają swoje imię.

9.       Stymulacja czucia głębokiego: dziecko w leżeniu tyłem podnosi nogi do góry, dorosły naciska, obciążając stopy. To samo na wyciągnięte do góry dłonie, naciskanie na poszczególne części ciała.

10.   Potrójny koń - kołysanie dziecka leżącego na plecach “konia”

11.   Powstanie, objęcie się ramionami, kołysanie się, próby zrobienia wspólnie “meksykańskiej fali”.

Scenariusz 11

1.       Powitanie : a) ukłon, b) głaskanie prawą ręką po głowie (każdy z każdym), c) “przybijanie piątki” prawa i lewą dłonią.

2.       Utrzymywanie równowagi: przejście stopa za stopą na odległość 2 m.

3.       Skoki obunóż do przodu (w kierunku środka koła), następnie powrót na swoje miejsce z zamkniętymi oczami. Podobne skoki na jednej nodze i powrót z zamkniętymi oczami.

4.       Dziecko ciągnie dorosłego partnera po podłodze za nogi.

5.       Dziecko stoi na czworakach, partner oklepuje je po plecach, dziecko mówi jakąś samogłoskę albo swoje imię.

6.       Stymulowanie czucia głębokiego poprzez: nacisk na stopy uniesione do góry w pozycji leżącej na plecach, nacisk na wyciągnięte dłonie, siadanie na podciągniętych kolanach dziecka.

7.       “Orły na śniegu”- leżenie na plecach, nogi wyprostowane. Przesuwanie najpierw rękoma na zmianę, potem obojgiem rąk równocześnie. Następnie – kolejno jedną i drugą nogą, potem obiema nogami równocześnie. Na koniec - nogi i ręce razem wykonują “orła”.

8.       Stanie w kole, jedna osoba pokazuje różne, wymyślone ruchy rąk (1 ręka, 2 ręce razem, 2 ręce skrzyżowane), pozostali naśladują.

9.       “Potrójny koń”- 2 pary robią konia, 1 dziecko kołysze się na plecach partnerów, potem wymienia drugie dziecko w “koniu”.

10....

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed