Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

SCENARIUSZ ZAJĘĆ W KLASIE II

METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO W. SHERBORNE

 

 

TEMAT:  Wesoło się bawimy – zajęcia prowadzone Metodą Ruchu Rozwijającego  W. Sherborne

 

Data 19.11.2012 r.

 

Prowadzący: Anna Kaczmarek i Joanna Jankowska

 

Edukacja zdrowotna

Czas zajęć 45 min

 

Cele ogólne:

-          Wykorzystanie kontaktu emocjonalnego, fizycznego oraz ruchu w celu wspomagania               i stymulowania rozwoju psychoruchowego dzieci oraz terapii zaburzeń tego rozwoju.

-          Rozwijanie u dzieci poczucia własnej wartości i pewności siebie, poczucia bezpieczeństwa.

-          Rozwijanie umiejętności nawiązywania kontaktów z drugą osobą i zaufania do innych dzieci.

 

Cele operacyjne: dziecko

-          potrafi poznawać własne ciało i usprawnia je

-          ma silniejsze poczucie samego siebie i swojej tożsamości

-          potrafi  używać własnego ciała i kontrolować je

-          potrafi być wrażliwe na potrzeby i uczucia innych

-          potrafi kształtować związek z otoczeniem fizycznym ( tworzyć świadomość przestrzeni i działać w niej)

-          porusza się w pozycji niskiej, średniej i wysokiej

-          potrafi stawiać opór

 

 

Metody: Ruchu Rozwijającego W. Sherborne

Formy pracy: z całą grupą, w małych grupach, w parach, indywidualna.

 

Środki dydaktyczne i pomoce: płyta CD z muzyką relaksacyjną, chusta animacyjna.

 

Przebieg zajęć

 

Lp.

Etapy zajęć

Przebieg zajęć

Uwagi

 

Powitanie grupy

·                     Powitanie się dzieci ze sobą:

Wszyscy są (dzieci zataczają półkole ręką i wskazują tym samym stojące w kole pozostałe dzieci)

Witam Was (dzieci kłaniają się w pół)

Zaczynamy (dzieci pstrykają palcami)

Już czas ( dzieci pokazują zegarek na ręce)

Jestem ja (każe dziecko wskazuje siebie dwoma rękami)

Jesteś Ty (każde dziecko wskazuje ręką inne dziecko)

Raz, dwa, trzy (dzieci klaszczą w dłonie)

 

·     Powitanie się w parach (dziecko-dziecko)

Witają się nasze dłonie, łokcie, głowy, stopy, kolana plecy itp.

 

 

Ćwiczenia świadomości osoby, schematu ciała i przestrzeni.

·     „Bajka o moim ciele” – wszyscy znajdują się w pozycji siedzącej i nazywają różne części ciała i jednocześnie wykonując konkretny ruch:
- poznajemy swoje rączki,
- rączki witają się z nóżkami, dotykamy swoje stopy,
- paluszki spacerują dalej i spotykają kolanka,
- po kolankach mamy brzuszek, głaszczemy i masujemy,
- idą paluszki dalej i witają się z szyjką, kręcimy szyjką raz w jedna, raz w drugą stronę,
- po szyi poznają paluszki buźkę, dotykają oczka, nos – liczą dziurki w nosie, dotykają brodę,
- paluszki – wędrowniczki głaszczą włosy i spotykają uszy, liczą uszy.
- poprawianie fryzury.

·     Zabawa pt. ,,Bączek”. Wszyscy siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi. Odpychając się rękoma, każdy próbuje samodzielnie obracać się w miejscu wokół własnej osi. 

·     „Zabawne miny": wytrzeszczanie i mrużenie oczu, robienie min propo­nowanych przez prowadzącego i uczestników.

 

 

 

Ćwiczenie relaksacyjne

·         Masażyk „Skrobie serek myszka mała”

 

 

Relacje

„z”

·    „Lustro” – dzieci siedzą naprzeciwko siebie: jedno wykonuje dowolne ruchy, gesty, drugie naśladuje jego ruchy.

·    Prowadzenie "ślepca": ćwiczący zamyka oczy i jest oprowadzany (jest to ćwiczenie trudniejsze, niż się wydaje – wymaga zaufania do "przewodnika’ oraz zdecydowania i pewności siebie osoby aktywnej). 

·     Zabawa pt. ,,Wycieczka” – jedno dziecko stoi przed leżącym na podłodze. Dziecko leży na plecach na podłodze, z ramionami wyciągniętymi w tył ( za głowa). Natomiast drugie dziecko, trzymając dziecko za dłonie i nadgarstki, lekko ciągnie je po podłodze.

 

 

Ćwiczenie relaksacyjne

·     ,,Usypiamy misia” – relaks przy muzyce. Podczas słuchania muzyki prowadzący spokojnym głosem opowiada jak zasypia mis. Jak zasypiają jego części ciała ( oczy, głowa, ręce, nogi), jak misie rozluźniają się.

 

 

Relacje

„przeciwko”

Prowadzący kieruje podziałem na pary (partner „aktywny" - partner „bierny", który staje się aktywny).

·     „Przepychanki” – dzieci siedzą na podłodze plecami do siebie i próbują się przepychać. 

·    "Skała": ćwiczący staje stabilnie w rozkroku podpartym lub siedzi mocno podparty o podłoże; współćwiczący próbuje przesunąć "skałę", pchając lub ciągnąc w różnych kierunkach. 

·    "Worek": to samo ćwiczenie ze współćwiczącym leżącym na plecach lub brzuchu, a także próbowanie przewrócenia współćwiczącego na drugą stronę. 

 

 

Relacje

„razem”

·     Zabawa pt. ,,Piłowanie drewna”. – Dzieci siedzą w rozkroku, zwrócone przodem, trzymając się za dłonie. Nogi jednego dziecka znajdują się pod nogami drugiego dziecka. Następnie na przemian kładą się na plecach na podłodze, cały czas trzymając się za ręce. 

·     „Rowerek” –dzieci leżą na plecach na podłodze z nogami uniesionymi w górę i ugiętymi kolanami. Dzieci leżą tak, aby ich stopy były oparte o stopy partnera. Następnie wspólnie wykonują tzw. rowerek. Prowadzący powtarza rymowankę, różnicuje tempo: „Jedzie Radek na rowerze, a pan Romek na skuterze. Raz, dwa, trzy, jedz i ty”.

·     „Balansowanie”. Dziecko z rozbiegu rzuca się na szyję dorosłego i obejmuje go nogami w tali.

 

 

 

Ćwiczenia z rekwizytem - chusta.

Na początek spotkania:

·                                          „Kolory” - wszyscy uczestnicy zajęć, tworząc krąg trzymają chustę; Wszyscy jednocześnie wachlują chustą, podnosząc ją wysoko, a następnie opuszczając. Kiedy chusta jest wysoko, osoba prowadząca mówi: zmienia się kolor, np. zielony i w tym momencie dzieci, które trzymają kolor zielony chusty przebiegają pod nią i zmieniają się miejscami.

 

Zabawy w pozycji stojącej:

·                   „Zabawa z numerem” - wszyscy uczestnicy zabawy trzymają chustę za uchwyty; odliczają do czterech, każdy zapamiętuje swój numer; na sygnał dany przez prowadzącego zajęcia grupa porusza się krokiem dostawnym w lewo. Następnie prowadzący wywołuje numer, np. 4. Osoby będące w zabawie wskazanym numerem puszczają chustę i obiegają krążących, poruszając się w kierunku przeciwnym – starając się jak najszybciej wrócić na swoje miejsce.

 

Zabawy w pozycji siedzącej:

·                            „Paczka” – dzieci siedzą na środku rozłożonej na podłodze chusty, a pozostali uczestnicy zajęć stoją dookoła niej, trzymając ją za uchwyty; Grupa łączy ze sobą krawędzie chusty – ponad siedzącymi na niej dziećmi; po krótkiej chwili należy rozpakować „paczkę” – dorośli zaglądają do środka i pytają, jak się czują dzieci. Zabawę można powtórzyć, wydłużając moment zamknięcia dzieci. 

·                            „Huśtawka” – jedno z dzieci kładzie się na środku chusty a pozostałe mocno trzymając ją za krawędzie przesuwają się do tyłu naciągając chustę tak aby dziecko na niej leżące znajdowało się parę centymetrów nad ziemią. Wtedy zgodnie z poleceniami osoby prowadzącej lekko kołyszemy chustą.

 

 

Pożegnanie grupy

·  „Iskierka przyjaźni”: dzieci siedząc w kręgu przesyłają sobie iskierkę przyjaźni poprzez uścisk dłoni. Każdy kto poczuje uścisk dłoni, uśmiecha się i ściska dłoń następnej osoby.

 

 

 

 

 

1

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed