Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

EGZAMIN Z MARKETINGU 

MARKETING – wg amerykańskiego stowarzyszenia marketingu,

Jest to planowanie i realizowanie koncepcji produktów (idei lub usług, dobra), ceny, dystrybucji i promocji, w celu doprowadzenia do wymiany zapewniającej satysfakcję nabywcom i zysku przedsiębiorcom.

 

MARKETING

-          Z ang. Market - rynek

-          Jest to próba odbudowy więzi, jaka istniała między producentem, a ostatecznym nabywcą w warunkach masowej produkcji, masowej dystrybucji, masowej komunikacji

PROMOCJA – informacyjne wspieranie oferty firmy

NEGOCJACJA – ustalanie, jaki produkt, za jaką cenę, w jakiej ilości i w jakim czasie zostanie dostarczony klientowi.

DYSTRYBUCJA – proces fizycznego przemieszczania się produktu od producenta do ostatecznego nabywcy.

 

4 EPOKI (ORIENTACJE) W MARKETINGU

1.      Orientacja produkcyjna

- brak bariery popytu – wszystko, co wyprodukowano natychmiast sprzedawano, dlatego masowa produkcja rozwijała się i celem marketingu było jak najwięcej produkować. Walczono o lepszą organizację pracy, mechanizacja, materiało – oszczędność. Tu doskonalił się producent. Nie interesowano się potrzebami klientów. Produkowano dla przeciętnego klienta. Jeśli każdy producent produkował coraz więcej, a jednocześnie producentów przybywało, więc w pewnym momencie pojawiła się bariera popytu, zaczął się stopniowo zmniejszać, co wywołało recesję.

2.      Orientacja sprzedażowa

Marketing zaczyna się koncentrować na sprzedaży. Pojawiają się w dystrybucji agenci i hurtownicy. Zaczyna się handel detaliczny, sklepy samoobsługowe, handel obwoźny, a przede wszystkim rozwija się promocja i reklama.

3.      Orientacja marketingowa.

Bariera popytu dawał się we znaki i zaczęto badać psychologiczne zachowania konsumentów, zaczęto dzielić klientów na grupy o wspólnych cechach, wybierać sobie jeden lub kilka i planować produkt zastosowany do potrzeb klienta.

4.      Orientacja marketing strategiczny

Twórcą tej koncepcji jest prof. Kotler i prof. Porter. Marketing ten zakłada planowanie. Prowadzi się badania marketingowe, analiza mikro i makro otoczenia, a sytuacja firm.

PLAN MARKETINGOWY – stanowi projekcję działań rynkowych dotyczących celu działania, wyboru rynku docelowego.

Podstawowe procedury firmy:

-          Kreowanie swojego rynku, rozwój rynku oraz jego zaniechanie,

-          Wyodrębnienie rynku,

-          Określenie rodzajów i ilości produktów, które firma zamierzy produkować.

O sytuacji przedsiębiorstwa na rynku decyduję:

+ jego otoczenie zewnętrzne

+ klienci

+ rynek przedsiębiorstwa

CYKL ŻYCIA PRODUKTU

Teoria prof. R. Vermona 1966 r.

Zgodnie z tą teorią każdy produkt przechodzi kolejne fazy swojego istnienia:

-          Nowy produkt (innowacja, krótka seria, wysokie koszty),

-          Produkt standalizowany (konkurencja nie cenowa, niskie koszty),

-          Dojrzały produkt (konkurencja cenowa, duża skala produkcji, niskie koszty).

Zdaniem większości autorów każdy produkt ma określony cykl życia zakreślony granicami wejścia na rynek i momentem wycofania.

Wyróżniamy następujące fazy cyklu życia produktu:

1)     Wprowadzenie nowego produktu na rynek

2)     Faza rozwoju – sprzedaż produktu szybko wzrasta

3)     Faza dojrzałości – sprzedaż rośnie mimo konkurencji

4)     Starzenie się - spadek sprzedaży.

 

CENA – jest to wyrażona w pieniądzach wartość towaru.

Wg Foga – cena to ilość pieniędzy, jaką należy zapłacić za nabycie jednostki określonego towaru. Cena jest elementem strategii marketingowej konkurencji. Konkurencja cenowa stanowi siłę koordynującą, która doprowadza do zgodności między wielkością produkcji a ilością dóbr, które nabywcy są skłonni kupić. Koordynująca cena na rynku wynika z dwóch funkcji, jakie pełni:

1)     Informacyjna

2)     Bodźcowa

 

Wyjątkiem takim jest strategia „spijania śmietanki”, cena dla odbiorcy jest jednym z głównych kryteriów przy nabywaniu produktów.

O poziomie ceny decyduje:

-          Charakter produktu

-          Przeznaczenie produktu

-          Koszty opakowania

-          Koszty promocji

-          Koszty sprzedaży

 

DYSTRYBUCJA – stanowi funkcję marketingu polegająca na dostarczaniu produktów nabywcom.

Można sprzedawać wyroby bezpośrednio nabywcom – marketing bezpośredni i można korzystać z pośredników.

 

DLACZEGO KOŻYSTAMY Z POŚREDNIKÓW?

Zalety:

–          Przeważnie koszty pośrednictwa są niższe niż samodzielna sprzedaż,

–          Stanowią gotową siatkę kontaktów z klientami,

–          Hurtownicy tworzą swoiste środowisko i klient ma możliwość wyboru,

–          Pośrednik rozkłada koszty n wszystkie posiadane produkty i obniża je,

–          Pośrednicy mają dużą wiedzę na temat handlu, dlatego nie popełniają dużych błędów.

WADY:

–          Pośrednik nie jest tam samo zainteresowany sprzedażą twojego produktu jak ty,

–          Pośrednik może zawsze skreślić twój produkt z listy zamawianych, jeśli znajdzie inny, który przyniesie mu większe zyski.

 

RODZAJE KANAŁÓW DYSTRYBUCJI (narysować)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HURTOWNICY – jest to klasyczny pośrednik między producentem a ostatecznym nabywcą.

Zadania hurtownika:

–          Gromadzenie produktów różnych wytwórców i kompletowanie w zestawy asortymentowe,

–          Uszlachetnianie produktów,

–          Przechowywanie, żeby się nie zepsuło,

–          Konserwacja,

–          Dostarczanie zamawiającemu,

–          Organizacja dostaw,

–          Załadunek,

–          Transport i zabezpieczenie dokumentacji,

–          Zabezpieczenie transportu,

–          Kontakty z detalistami.

 

Rodzaje detalistów:

§         Handel ruchomy

§         Sprzedaż za pośrednictwem automatów

§         Domy dyskontowe

§         Supermarkety

§         Domy towarowe

§         Hipermarkety

§         Sprzedaż poza sklepowa (akwizycja)

§         Sprzedaż z Internetu

§         Telemarketing (przez telefon)

§         Telewizyjny marketing

§         Ośrodki handlowe

 

 

Konflikty dystrybucji:

 

Pionowe                            poziome

P                                H → H → H

H

D

 

Konflikt wewnątrz szczeblowy – prowadzący sprzedaż detaliczną producenci wchodzą w konflikt z hurtownikiem i detalistą;

 

Konflikt pionowy – wynika z dążenia detalisty do uniezależnienia się od producenta i zastąpienia swoim znakiem jego znaku.

 

Wywiad socjologiczny

Mamy 3 metody:

-          Badanie oparte na obserwacji,

-          Badanie oparte na eksperymencie,

-          Wywiad z kwestionariusza, ankieta

Etapy badania

ü      Określenie celów i przedmiotów działań (badania wyjaśniające, gromadzenie wstępnych danych),

ü      Opracowanie planu badawczego,

ü      Analiza i przetwarzanie informacji

ü      Prezentacja wyników.

 

 

 

ZACHOWANIA KONSUMENCKIE – są to wszystkie czynności związane z dokonywaniem zakupów.

 

Fazy dokonywania zakupów:

1)     Uświadomienie potrzeb – poczucie braku

2)     Poszukiwanie sposobów zaspokojenia tej potrzeby

3)     Ocena alternatyw

4)     Wybór sposobu i zakup

5)     Odczucia po zakupie

6)     Ewolucja – użytkowanie

A.    Malow – ojciec psychologii humanistycznej stworzy piramidę potrzeb.

Potrzeby DC (deficyt) – potrzeby podstawowe, których zaspokojenie umożliwiają egzystencje (zimno, głód), nie zaspokojenie tych potrzeb prowadzi do zdenerwowania, choroby, śmierć.

Potrzeby B (być) – potrzeby związane z potrzebami ducha. Ich niezaspokojenie może prowadzić do zdenerwowania.

Potrzeby B to wg Maslowa: bezpieczeństwo, przynależność, władza, sukces;

 

Wpływ na zachowania konsumenckie ma osobowość. Typy osobowości:

-          Pionierzy – to ludzie młodzi, wykształceni, nastawieni do życia poznawczo, chcą wszystkiego spróbować,

-          Rozważni – pytają innych, nie podejmują szybkich i pochopnych decyzji,

-          Naśladowcy – imitują, naśladują innych; moda, trendy

-          Konserwatyści – nie akceptują, nie zgadzają się z nowymi standardami.

 

STYL ŻYCIA – jest to zespół codziennych zachowań jednostek lub zbiorowości społecznej, specyficzny ze wzg. na swoją treść i ze wzg. na swoją konfigurację dla tych jednostek i dla tych zbiorowości.

Na styl życia składa się:

ü      Zachowanie ludzi

ü      Motywacje tych zachowań

ü      Funkcje rzeczy będące rezultatem

 

Wg Jabłońskiej i Mokrzyckiego wyróżniamy style życia:

ü      Elitarny

ü      Neomieszczański

ü      Wiejski

 

Wg Tyszki wyróżniamy style życia miejskiego:

ü      Elity kulturalnej w miastach

ü      Pracowników umysłowych

ü      Neomieszczański

ü      Ludowo-plebejski

ü      Gwarski

 

TRENDY, KTÓRE OKREŚLAJĄ WSPÓŁCZESNE ZACHOWANIA KONSUMENCKIE:

–          Chęć odmiany

–          Izolowanie się

–          Odmładzanie się

–          Egomania – koncentrowanie się na sobie

–          Poszukiwanie przygód

–          Odpowiedzialność za społeczeństwo i środowisko

–          Małe słabostki

–          Zdrowie – odżywki, badania

–          Konsument walczący

Trzeba znać oczekiwania klienta wzg. oferty, dotyczą one standardów;

Oczekiwania są zróżnicowane pod wzgl.:

-          Narodowościowym

-          Warstwowo

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed