Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Osobowość-to zespół psychologicznych mechanizmów np. tożsamości, mentalności, potrzeby, postawy, inteligencja, które powodują że człowiek jest zdolny do kierowania własnym życiem, a jego zachowanie jest zorganizowane i względnie stałe. Osobowość to również zespół ustalonych cech określających zachowanie myśli, emocje. Najprościej osobowość można scharakteryzować jako zbiór względnie stałych charakterystycznych dla danej jednostki cech i właściwości.

Potrzeby: 1) potrzeba fizjologiczna(zaspokajanie głodu,oddychanie,sen) 2) potrzeba bezpieczeństwa (ochrona dla zdrowia zarówno psychicznego jak i fizycznego, praca w bezpiecznych warunkach, dom) 3) p. przynależności( do grupy,klasy,rodziny,miłości)

4) p. uznania i szacunku(pragnienie akceptacji i niezależności)

5)p. samorealizacji(realizacja zainteresowań,rozwoju) 6)p. wiedzy i rozumienia(p. kształcenia) 7)p. estetyczna (związane nie  tylko z ładem i czystością)

Motywacja-jest przedmiotem badań wielu nauk zajmujących się interpretacją ludzkich zachowań, np.socjologii,etyki, czy psychologii.

1.wewnętrzna-pobudza do działania, które ma wartość samą w sobie; jej przykładem jest zainteresowanie lub zamiłowanie do czegoś.

2.zewnętrzna-stwarza zachętę do działania, które jest w jakiś sposób nagradzane,lub które pozwala uniknąć kary. Takiej motywacji sprzyja system nagród i kar oraz zbiór przepisów regulujący tok postępowania.

3.pozytywna-polega na stworzeniu pracownikowi perspektyw coraz lepszego urzeczywistniania jego celów w miarę spełniania oczekiwań pracodwacy(np. wyższe pobory, lepsze stanowisko, większa samodzielność prac)

4)negatywna-opiera się na lenku,który pobudza do pracy przez stwarzanie poczucia zagrożenia(np.przesunięcie do mniej płatnej pracy,groźba utraty części wynagrodzenia w razie gorszego wykonania zadań,obniżenie uznania itp.)

 

Procesy Poznawcze-  proces psychiczny człowieka, sekwencja zmian zachodzących w przebiegu aktywności motoryczno- intelektualnej człowieka.P. poznawcze dostarczają człowiekowi informacji o przedmiotach, zjawiskach i związkach zachodzących między nimi. Podstawowe p. poznawcze to: spostrzeganie,uwaga, wrażenia, pamięć, myślenie, wyobrażenia.

Spostrzeganie-(percepcja)- jest pierwszym etapem przetwarzania informacji, które odbierane są przez narządy zmysłów.

Uwaga-jest to proces psychiczny decydujący o wybiórczości zachowania poprzez selekcjonowanie i blokowanie bodźców. Jest ona właściwością psychiki oraz cechą wszystkich procesów psychicznych. Uwaga jest aktywną formą spostrzegania umożliwiającą zdobycie wiadomości uwagą są związane nie tylko procesy spostrzegania i obserwacji, ale także inne procesy poznawcze,jak pamięć i myślenie.Cechy uwagi :

1)pojemność(zakres uwagi)-Stanowi ilość przedmiotów,na których potrafimy jednocześnie skupić swoje  wiadomości w danym momencie. 2)natężenie uwagi-oznacza siłę koncentracji świadomości przez dł. Czas na jakimś przedmiocie

3)podzielność-oznacza umiejętność jednoczesnego skupienia się na kilku przedmiotach i wykonywaniu kilku czynności jednocześnie.

4)przerzutność  uwagi- polega na zdolności szybkiego przenoszenia uwagi z jednego przedmiotu na inny.

5)trwałość uwagi-jest to zdolność utrzymywania koncentracji przez dł.czas na jednym przedmiocie lub zjawisku.

Uczenie się-jest działaniem niezwykle złożonym. Każdy z nas odbiera stały i zróżnicowany strumień doświadczeń, które częściowo mogą przyczynić się do uczenia się, ale których większość znika bez śladu z naszej świadomości.

Definiując  pojęcie uczenia się,możemy określić to,jako względnie trwałą zmianę w potencjalnym zachowaniu jednostki wywołaną przez nabywane doświadczenie.

Strategie opracowania informacji:Zapamiętywanie informacji to nie tylko samo zapamiętywanie ale również planowanie,kontrolowanie, podejmowanie decyzji. Strategie dzielimy na:

1)słowne(werbalne)-nazywanie obrazów, streszczenie tekstu, odszukiwanie sensu, powtarzanie 2)bezsłowne(obrazowe)

podkreślanie istotnych informacji,schematy, wyobrażenia.

3)koncentracja na jednym obiekcie

Sprawność umysłowa:

Na prawność umysłową wpływa wiele czynników np. talenty wrodzone, inteligencja, kształcenie w szkole, ogólny trening umysłu,trening fizyczny, sen,wypoczynek,zmęczenie, transfer pozytywny i negatywny,choroba.

 

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed