Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

1

 

SILNIK ASYNCHRONICZNY

1.Pierścieniowy.              2.Klatkowy

 

 

 

Pierścienie to wprowadzenia               Uzwojenie wirnika

uzwojeń wirnika.              Jest w postaci klat-                            ki aluminiwowej.

Charakterystyka mechaniczna:

                            p-p.pracy

                            Mr-mom.rozruch

Utknięcie-jeżeli silnik obciążymy momentem większym niż maksymalny wejdziemy na chara. niestabliną i silnik stanie pod napięciem. Znacznie wzrosną prądy.

Rozruch

Problem stanowi:

1.Duży prąd rozruchu.              2.Mały moment

 

 

 

IR=(10-15)IN                            1.Siln.pierścieniowy

                            2.Klatkowy

                            3.Klatkowy 2 żłobkowy

                            4.Silnki 2 klatkowy

 

 

-rozruch przez wprowadzenie opornicy która powoduje zmniejszenie prądu i zwiększenie MR

-przez przełącznik gwiazda-trójkąt.Uzwojenie stojana jest najpierw łączone w gwiazdę a następnie w trójkąt

-rozruch za pomocą autotransformatora przy obniżonym napięciu.

Hamowanie

-przeciwprądem przez zmianę kolejności faz

 

 

 

 

skrzyżowanie faz powoduje bardzo duże przeciążenie sieci. Robi się tak jak przy rozruch zmniejszając prąd przez opornicę rozruchową

-hamowanie dynamiczne-prądem stałym.

Odłancza się 3 fazowe napięcie od stojana a zasila się go prądem stałym. Silnik zasilany prądem stałym pracuje jak prądnica zwarta

 

 

Regulacja prędkości silnika.

Ns=60*f/P              S[%]=(ns-nw)*100%/ns

P-liczba par biegunów

-przez zmianę liczby par biegunów pola wirującego-są to silniki wielobiegowe(o skokowej regulacji np.3000,1500,750 obr.)

-zmianę częstotliwości prądu zmiennego(zbyt droga przetwornica częstotliwości)

-wprowadzenie podczas pracy w obwód wirnika opornika regulującego.Najpopularniejszy sposób.Wadą jest tego strata mocy tym większa im większy zakres regulacji.

BUDOWA

Zbudowany z blach silnikowych ferromagnetycznych ze żłobkami w których jest uzwojenie.Uzwojenie stojana jest uzwojeniem 3 fazowym, o zbudowanej strukturze. Silnik zasilany jest napięciem 3 fazowym -zasilany jest stojan ,a wirnik ma uzwojenie zwarte. Wirnik ma obr. mniejsze od pola wirującego, nie ma obrotów synchronicznych.

Zalety:

a)silnik z wirnikiem zwartym

-prawie strata prędkości obr. przy  różnym obciążeniu,

-możliwość przeciążenia,

-prosta budowa i urchomienianie

-większy cosj w porównaniu z pierścieniowym.

b)silnik pierścieniowy

-duży rozruchowy moment obrotowy

-możliwość przeciążenia

-sztywna charakterystyka

-mniejszy mom. rozruchowy w porównaniu z klatkowym

Wady:

a)wirnik zwarty,

-nie możliwość regulacji prędkości obr.

-znaczny prąd rozruchwy

-mały cosj przy małym obciążeniu

-wrażliwość na wahania napięcia

M=k*U2

b)pierścieniowy

-wrażliwość na wahania napięcia

-mniejszy cosj niż w klatkowym

-mały cosj przy małych obciążeniach

Zabezpieczenia

-nadprądowe zwarciowe

-nadprądowe przeciążeniowe

-ponadnapięciowe.

 

PRZETWORNIKI

Służą do odizolowania od obwodu wysokiego napięcia obwodów pomiarowych. Są to transformatory o odpowiednio małej mocy;

 

 

 

 

 

 

Przetworniki prądowe-pracują normalnie jak transformator podczas zwarcia.

Przetworniki napięciowe-pracują normalnie jak transformator w stanie biegu jałowego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SILNIK SYNCHRONICZNY

                            Stojan taki sam jak przy asy.

 

 

 

Wirnik napędzany prądem stałym. Uzwojenie stojana -uzwojenie twornika.

Uzwojenie wirnika-uzwojenie wzbudzenia.

Na wale silnika umieszcza się małą prądnicę która napędza wirnik. nw=ns=(60*f)/P

Jeżeli silnik przeciążymy momentem to wyprowadzimy go z synchronizmu.

 

 

Rozruch

Silnik ten ma moment rozruchowy równy 0

-rozruch częstotliwościowy-polega na zasilaniu napięciem o regulowanej częstotliwości.

-rozruch obcą maszyną-napędzamy wirnik do obrotów bliskich synchronicznych a następnie włanczamy napięcie.

-rozruch asynchroniczny-w wirniku jest klatka asynchroniczna,silnik rusza jako asynchroniczny, a dopiero włanczamy prąd stały.

Hamowanie

-hamowanie dynamiczne-napięcie 3 fazowe odpinamy od stojana zwieramy stojan ,silnik pracuje jako zwarta prądnica

Regulacja prędości

Nie istnieje chyba że przez zmianę częstotliwiości.

Zalety

-sztywna charakterystyka

-niewielka wrażliwość na napięcia M=kU

-duży cosj

Wady

-znacznie droższy

-nie możliwość regulacji prędkości obrotowej

-skompilkowany rozruch

-może się rozbujać w nieskończoność.

SILNIK PRĄDU STAŁEGO

Oprócz stojana i wirnika ma komutator

 

 

 

Wirnik ma żłobki i uzwojenie w żłobkach .Silnik prądu stałego jest drogi bo drogi jest komutator

-uzwojenie stojana-wzbudzenia

-uzwojenie wirnika-twornik

-uzwojenie biegunów pomocniczych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Silnik bocznikowy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opornice służą do zmiany prądu twornika i wzbudzenia.

 

 

 

Rozruch:

Prawie wszystkie silniki p.stałego mają duży Mr.Problem rozruchu stanowi duży prąd rozruchowy

 

 

 

 

Aby zmniejszyć prąd rozruchowy włanczamy w szereg opornicę Rr

Regulacja prędkości

-zmiana napięcia zasilającego i prądu wzbudzenia

-zmiana oporu twornika

 

 

 

Najwygodniej przez zmianę prądu wzbudzenia przez opornicę Rw. Przy zmianie przez opornicę rozruchową-tylko w dół. Przez zmianę napięcia jest niewielka możliwość regulacji. Zmiana biegunów.

Hamowanie

-hamowanie przeciwprądem(niekorzystny udar przeciwprądowy),konieczne jest włączenie opornicy

-dynamiczne-polega na odłączeniu  zasilania twornika i zwarciu uzwojenia twornika(silnik pracuje jako prądnica zwarta)

                                                                                                 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed