Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
1
SILNIK ASYNCHRONICZNY
1.Pierścieniowy. 2.Klatkowy
Pierścienie to wprowadzenia Uzwojenie wirnika
uzwojeń wirnika. Jest w postaci klat- ki aluminiwowej.
Charakterystyka mechaniczna:
p-p.pracy
Mr-mom.rozruch
Utknięcie-jeżeli silnik obciążymy momentem większym niż maksymalny wejdziemy na chara. niestabliną i silnik stanie pod napięciem. Znacznie wzrosną prądy.
Rozruch
Problem stanowi:
1.Duży prąd rozruchu. 2.Mały moment
IR=(10-15)IN 1.Siln.pierścieniowy
2.Klatkowy
3.Klatkowy 2 żłobkowy
4.Silnki 2 klatkowy
-rozruch przez wprowadzenie opornicy która powoduje zmniejszenie prądu i zwiększenie MR
-przez przełącznik gwiazda-trójkąt.Uzwojenie stojana jest najpierw łączone w gwiazdę a następnie w trójkąt
-rozruch za pomocą autotransformatora przy obniżonym napięciu.
Hamowanie
-przeciwprądem przez zmianę kolejności faz
skrzyżowanie faz powoduje bardzo duże przeciążenie sieci. Robi się tak jak przy rozruch zmniejszając prąd przez opornicę rozruchową
-hamowanie dynamiczne-prądem stałym.
Odłancza się 3 fazowe napięcie od stojana a zasila się go prądem stałym. Silnik zasilany prądem stałym pracuje jak prądnica zwarta
Regulacja prędkości silnika.
Ns=60*f/P S[%]=(ns-nw)*100%/ns
P-liczba par biegunów
-przez zmianę liczby par biegunów pola wirującego-są to silniki wielobiegowe(o skokowej regulacji np.3000,1500,750 obr.)
-zmianę częstotliwości prądu zmiennego(zbyt droga przetwornica częstotliwości)
-wprowadzenie podczas pracy w obwód wirnika opornika regulującego.Najpopularniejszy sposób.Wadą jest tego strata mocy tym większa im większy zakres regulacji.
BUDOWA
Zbudowany z blach silnikowych ferromagnetycznych ze żłobkami w których jest uzwojenie.Uzwojenie stojana jest uzwojeniem 3 fazowym, o zbudowanej strukturze. Silnik zasilany jest napięciem 3 fazowym -zasilany jest stojan ,a wirnik ma uzwojenie zwarte. Wirnik ma obr. mniejsze od pola wirującego, nie ma obrotów synchronicznych.
Zalety:
a)silnik z wirnikiem zwartym
-prawie strata prędkości obr. przy różnym obciążeniu,
-możliwość przeciążenia,
-prosta budowa i urchomienianie
-większy cosj w porównaniu z pierścieniowym.
b)silnik pierścieniowy
-duży rozruchowy moment obrotowy
-możliwość przeciążenia
-sztywna charakterystyka
-mniejszy mom. rozruchowy w porównaniu z klatkowym
Wady:
a)wirnik zwarty,
-nie możliwość regulacji prędkości obr.
-znaczny prąd rozruchwy
-mały cosj przy małym obciążeniu
-wrażliwość na wahania napięcia
M=k*U2
b)pierścieniowy
-wrażliwość na wahania napięcia
-mniejszy cosj niż w klatkowym
-mały cosj przy małych obciążeniach
Zabezpieczenia
-nadprądowe zwarciowe
-nadprądowe przeciążeniowe
-ponadnapięciowe.
PRZETWORNIKI
Służą do odizolowania od obwodu wysokiego napięcia obwodów pomiarowych. Są to transformatory o odpowiednio małej mocy;
Przetworniki prądowe-pracują normalnie jak transformator podczas zwarcia.
Przetworniki napięciowe-pracują normalnie jak transformator w stanie biegu jałowego.
SILNIK SYNCHRONICZNY
Stojan taki sam jak przy asy.
Wirnik napędzany prądem stałym. Uzwojenie stojana -uzwojenie twornika.
Uzwojenie wirnika-uzwojenie wzbudzenia.
Na wale silnika umieszcza się małą prądnicę która napędza wirnik. nw=ns=(60*f)/P
Jeżeli silnik przeciążymy momentem to wyprowadzimy go z synchronizmu.
Rozruch
Silnik ten ma moment rozruchowy równy 0
-rozruch częstotliwościowy-polega na zasilaniu napięciem o regulowanej częstotliwości.
-rozruch obcą maszyną-napędzamy wirnik do obrotów bliskich synchronicznych a następnie włanczamy napięcie.
-rozruch asynchroniczny-w wirniku jest klatka asynchroniczna,silnik rusza jako asynchroniczny, a dopiero włanczamy prąd stały.
Hamowanie
-hamowanie dynamiczne-napięcie 3 fazowe odpinamy od stojana zwieramy stojan ,silnik pracuje jako zwarta prądnica
Regulacja prędości
Nie istnieje chyba że przez zmianę częstotliwiości.
Zalety
-sztywna charakterystyka
-niewielka wrażliwość na napięcia M=kU
-duży cosj
Wady
-znacznie droższy
-nie możliwość regulacji prędkości obrotowej
-skompilkowany rozruch
-może się rozbujać w nieskończoność.
SILNIK PRĄDU STAŁEGO
Oprócz stojana i wirnika ma komutator
Wirnik ma żłobki i uzwojenie w żłobkach .Silnik prądu stałego jest drogi bo drogi jest komutator
-uzwojenie stojana-wzbudzenia
-uzwojenie wirnika-twornik
-uzwojenie biegunów pomocniczych
Silnik bocznikowy
Opornice służą do zmiany prądu twornika i wzbudzenia.
Rozruch:
Prawie wszystkie silniki p.stałego mają duży Mr.Problem rozruchu stanowi duży prąd rozruchowy
Aby zmniejszyć prąd rozruchowy włanczamy w szereg opornicę Rr
Regulacja prędkości
-zmiana napięcia zasilającego i prądu wzbudzenia
-zmiana oporu twornika
Najwygodniej przez zmianę prądu wzbudzenia przez opornicę Rw. Przy zmianie przez opornicę rozruchową-tylko w dół. Przez zmianę napięcia jest niewielka możliwość regulacji. Zmiana biegunów.
Hamowanie
-hamowanie przeciwprądem(niekorzystny udar przeciwprądowy),konieczne jest włączenie opornicy
-dynamiczne-polega na odłączeniu zasilania twornika i zwarciu uzwojenia twornika(silnik pracuje jako prądnica zwarta)