Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Filozofia pozytywizmu
August Comte·Â             DzieÅ‚a:o             “Kurs filozofii pozytywnej"o             "WykÅ‚ady filozofii pozytywnej" ·Â             Przedmiotem nauki powinno być rejestrowanie faktów i spostrzeżeÅ„, bowiem godne poznania jest tylko to, co sprawdzalne, udowodnione empirycznie·Â             ŻądaÅ‚ ciÄ…gÅ‚ego weryfikowania wiedzy, żadne twierdzenie nie jest do koÅ„ca wÅ‚aÅ›ciwe; twierdziÅ‚ że wiedza jest relatywna·Â             Badania naukowe powinny prowadzić do konkretnych wynalazków, wzbogacać ludzkie życie·Â             Odrzucenie psychologii ·Â             ZwróciÅ‚ uwagÄ™ na dużą różnicÄ™ miÄ™dzy naukami przyrodniczymi a spoÅ‚ecznymi – czÅ‚owiek wie niemal wszystko o naturze i swoim otoczeniu, a nie wie prawie nic o mechanizmach rzÄ…dzÄ…cych życiem spoÅ‚ecznym·Â             ByÅ‚ przekonany, że ludzkość i natura rzÄ…dzÄ… siÄ™ tymi samymi prawami Å• monizm przyrodniczy·Â             ZakÅ‚adaÅ‚ stopniowÄ… globalizację spoÅ‚eczeÅ„stwa, zanik dotychczasowych religii i obyczajów ·Â             twierdziÅ‚, że wszystkie religie zostanÄ… zastÄ…pione przez jednÄ… ogólnoludzkÄ…, zbudowanÄ… na tolerancji i miÅ‚oÅ›ci – jej ideaÅ‚em i najwiÄ™kszÄ… wartoÅ›ciÄ… bÄ™dzie sama ludzkość, zamieÅ›ciÅ‚ nawet projekt kalendarza przyszÅ‚oÅ›ci, w którym Å›wiÄ™ta poÅ›wiÄ™cone byÅ‚y postaciom zasÅ‚użonym dla ludzkoÅ›ci.·Â             SformuÅ‚owaÅ‚ prawo rozwoju spoÅ‚ecznego realizujÄ…cego siÄ™ w trzech fazach:o             Teologicznej (czÅ‚owiek tÅ‚umaczy Å›wiat odwoÅ‚ujÄ…c siÄ™ do kategorii ducha)o             Metafizycznej (wykorzystuje pojÄ™cia abstrakcyjne i intelekt)o             Pozytywnej, uwalniajÄ…cej siÄ™ od mitologii i metafizyki, stwierdzajÄ…cej fakty·Â             "Pozytywna filozofia podporzÄ…dkowuje niezmiennym prawom wszystkie zjawiska organiczne, nieorganiczne, fizyczne, moralne, indywidualne, spoÅ‚eczne"Herbert Spencer·Â             dostrzegÅ‚ analogie pomiÄ™dzy prawami rzÄ…dzÄ…cymi biologiÄ… a istnieniem spoÅ‚eczeÅ„stwa·Â             podstawa egzystencji jest harmonijna współpraca pomiÄ™dzy organami i klasami spoÅ‚ecznymi. Jeżeli jedna z klas nie domaga siÄ™, to caÅ‚e spoÅ‚eczeÅ„stwo jest chore, stad wniosek, że walka klas jest zgubna, jest zjawiskiem szkodliwym·Â             harmonia podstawÄ… spoÅ‚eczeÅ„stwa·Â             jedyna i prawdziwÄ… formÄ… rozwoju jest ewolucja, rozwój przy ciÄ…gÅ‚ym doskonaleniu siÄ™·Â             wszystkie instytucje tworza swoisty organizm spoÅ‚eczny, funkcjonuje on na zasadach podobnych do biologicznych Å• organicyzm (choroba,ble ble ble) ·Â             sformuÅ‚owaÅ‚ system filozofii ewolucjonistycznej·Â             "SpoÅ‚eczeÅ„stwo jest organizmem, w którym dziaÅ‚anie poszczególnych jego czesci wzajemnie siÄ™ warunkuje"Hipolit Taine·Â             stworzyÅ‚ kierunek zwany determinizmem – jakiekolwiek dzieÅ‚o jest zdeterminowane przez 3 czynniki dotyczÄ…ce twórcy:o             rasa (czynniki psychiczne i biologiczne)o             srodowisko (geograficzne, spoÅ‚eczne)o             chwila dziejowa (tradycja, przeszÅ‚oÅ›c, teraźniejszość)·Â             twierdziÅ‚, że w ten sposób trzeba badać literaturÄ™, w sposób socjologiczny·Â             literatura dostarcza wiedzy o spoÅ‚eczeÅ„stwie·Â             stworzyÅ‚ teoriÄ™ kultury – fenomeny kultury wyjaÅ›nia Å›rodowisko , zarazem jednak czynnik kultury i historii uważaÅ‚ on nie za spoÅ‚eczeÅ„stwo, lecz jednostkÄ™Karol Darwin·Â             jest twórca ewolucjonizmu·Â             przyczyny ewolucji:o             walka o byto             dobór naturalnyStuart Mill·Â             twierdziÅ‚, że filozofia powinna sÅ‚uzyc rozwiÄ…zywaniu konkretnych i Å›cisÅ‚ych problemów naukowych oraz organizowaniu życia spoÅ‚ecznego·Â             odrzucaÅ‚ wszelkie rozwazania abstrakcyjne, uważajÄ…c to za zajÄ™cie bezsensowne, i skupiaÅ‚ siÄ™ na problemach metod naukowych i logiki·Â             byÅ‚ zwolennikiem liberalizmu i jednoczeÅ›nie utylitaryzmu·Â             jego liberalizm opieraÅ‚ siÄ™ na przekonaniu, że miarÄ… wartoÅ›ci spoÅ‚eczeÅ„stw jest dawanie jednostkom prawa do samodzielnego rozwoju. Podstawowym zadaniem paÅ„stwa ma być strzeżenie tej wolnoÅ›ci w odniesieniu do wszystkich grup spoÅ‚ecznych·Â             UważaÅ‚ utylitaryzm za podstawowe prawo etyki. Utylitarne Å• uzyteczne.·Â             Przydać siÄ™ oznacza zapewnić spoÅ‚eczeÅ„stwu możliwie najwiÄ™ksze szczęście. To co przyda siÄ™ mu ma prawdziwÄ… wartość·Â             "Nauka, która przyjmuje jako podstawÄ™ moralnoÅ›ci uzyteczność, gÅ‚osi, że czyny sÄ… dobre, jeżeli przyczyniajÄ… siÄ™ do szczęścia, zÅ‚e, jeÅ›li przyczyniajÄ… siÄ™ do czegoÅ› przeciwnegoPojÄ™cia·Â             scjentyzm – zaufanie do nauki, która miaÅ‚a być jedynym kryterium poznania. Stosowanie tych samych zasad naukowych w odniesieniu do badania jakiejkolwiek dziedziny wiedzy. Tymi zasadami sa: obserwacje, doÅ›wiadczenie, analiza, wnioskowanie. Scjentyzm miaÅ‚ kierować myÅ›l ludzkÄ… ku konkretnej rzeczywistoÅ›ci·Â             ewolucjonizm- tworzenie wiedzy o spoÅ‚eczeÅ„stwie i czÅ‚owieku wraz ze stworzeniem wiary w stopniowe przeksztaÅ‚cane siÄ™ form życia w coraz doskonalsze. Wytworzenie przekonania, że im wiÄ™ksze osiÄ…gniÄ™cia nauki i techniki, tym lepsze warunki życia czÅ‚owieka i moralne i intelektualne.·Â             Utylitaryzm- moralność ludzka okreÅ›la siÄ™ stopniem altruizmu (troska o dobro innych ludzi). Każda jednostka powinna wnosić jakiÅ› wkÅ‚ad do wspólnego dobra. Miernikiem wartoÅ›ci czÅ‚owieka jest praca·Â             Agnostycyzm- odrzuca dyskusjÄ™ o zjawiskach metafizycznych, gdyz nie podlegajÄ… naukowemu poznaniu, badać można wyÅ‚acznie doÅ›wiadczane umysÅ‚owo zmysÅ‚owo zjawiska i Å‚Ä…czace je relacje – co wynika ze scjentyzmu·Â             Determinizm – uwarunkowania, zwiÄ…zki przyczynowo skutkowe