Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Scenariusz zajęcia z zakresu terapii pedagogicznej z wykorzystaniem techniki malowania dziesięcioma palcami pt. „Pszczółki”

 

Temat: „Pszczółki”

Cele

Dziecko:

-      kształci wyobraźnię ruchową

-      potrafi rozładować napięcie

-      ćwiczy koncentrację uwagi

-      rozwija umiejętność rozpoznawania i nazywania emocji

Pomoce:

ilustracje pszczoły z miną wesołą i smutną, farby plakatowe, muzyka relaksacyjna oraz muzyka szybka i wolna

Przebieg zajęć:

1.      „W ulu”- zabawa na powitanie. Każde dziecko („pszczółka”) wita się z każdym przez dotknięcie się brzuchami.

2.      „Głośno, cicho”. Dzieci naśladują brzęczenie pszczół (na znak graficzny – duża kropka - głośno, mała kropka - cicho /

3.      „Zabawy w ulu”. Dzieci poruszają się dowolnie z rytmem i nastrojem słuchanej muzyki.

 

4.      „Smutna i wesoła pszczółka”. Oglądanie ilustracji przedstawiających pszczoły, określanie ich nastroju. Wypowiedzi dzieci na temat: „po czym poznałem, że pszczółka jest wesoła czy smutna” -  można zabawić się w rysowanie „Buźki” określającej nastrój

5.      „Dokończ zdanie”. Uczestnicy zabawy siedzą w kręgu. Kończą zdania: „Jestem wesoły, gdy…”, „Jestem smutny, gdy…”

6.      „O czym opowiada muzyka”- interpretacja plastyczna utworu muzycznego. Po wysłuchaniu utworu nauczyciel zachęca dzieci do wypowiedzi: „Czy muzyka była smutna, czy wesoła?”, „Co wyobrażałeś sobie podczas słuchania utworu?”

Wykorzystanie techniki malowania dziesięcioma palcami.

Nauczyciel wypowiada następującą instrukcję: „W tych miseczkach jest farba, nie będziemy używać pędzli, mamy przecież dziesięć palców, pięć na jednej ręce i pięć na drugiej. Możesz malować to, co podpowiada ci muzyka”.

Zachęcenie dzieci do wypowiedzi na temat swoich wrażeń podczas malowania tą techniką. Prezentacja prac i nagradzanie ich oklaskami. 

7.      „Pszczoła Słoduszka”- bajka relaksacyjna. Dzieci leżą wygodnie na plecach. Nauczyciel opowiada bajkę, w tle słychać spokojną, kojącą muzykę.                          

„Pszczoła Słoduszka”

                  Zbliżało się lato. Słońce coraz mocniej grzało. Słoduszka od rana zbierała z kwiatów słodki nektar. Nagle poczuła zmęczenie. Ile to jeszcze kwiatów muszę odwiedzić? Zaczęła liczyć: jeden, dwa, trzy…jedenaście, dwanaście (przy liczeniu należy zwolnić tempo.

Położyła się wygodnie na dużym liściu, rozluźniła zmęczone nóżki i łapki, zamknęła oczy. Jej brzuszek zaczął spokojnie oddychać.” Jak mi dobrze, słyszę tylko piękną, cichą muzykę”- pomyślała Słoduszka. „Moja prawa łapka staje się coraz cięższa, nie chcę mi się jej podnieść. Moja lewa łapka staje się leniwa, nie chce mi się jej podnieść. Tylko mój brzuch równiutko, spokojnie oddycha. Prawa noga z przyczepionym woreczkiem miodu staje się ciężka, coraz cięższa i cięższa. Nie chcę mi się jej podnieść. Głowa jest tak wygodnie ułożona. Jestem spokojna, słyszę piękną muzykę. Czuję jak słońce ogrzewa moje nogi i łapki. Jest mi coraz cieplej… całe ciało jest przyjemnie ogrzane słońcem. Jestem spokojna, czuje się bezpiecznie. Jeszcze przez chwilę w ciszy posłucham tej pięknej muzyki (Ogarnie mnie senność).

8.      Pożegnanie. Siad w kręgu, korekcja postawy, pochwalenie dzieci.

 

 

 

 

Scenariusz zajęcia terapeutycznego z elementem ćwiczeń relaksacyjnych wg Jacobsona

 Temat: „Bawimy się wesoło przy muzyce”

Cele     Dziecko: 

-      Umiejętnie porusza się w rytm słuchanej muzyki 

-      Relaksuje się poprzez naprzemienne napinanie i rozluźnianie mięśni

-      Doskonali umiejętność współdziałania

Pomoce: Instrumenty perkusyjne, balony, płyta z utworem „Lato”, Vivaldiego, duży arkusz papieru, farby, pędzle.

Przebieg zajęć:

1.     „Muzyczne powitanie”

„Dzień dobry dzieci, dzień dobry pani”

            Dzieci po kolei wybierają dowolny instrument i przedstawiają się:

-         Ja jestem Kasia

-         Dzień dobry Kasiu

2.     „Zabawa z balonami”.

Każde dziecko ma jeden balon. Odbija balon delikatnie w rytm muzyki. Prowadzący zachęca do estetycznych i tanecznych ruchów zgodnych z muzyką. Sam może również włączyć się do zabawy i być dla dzieci przykładem. 

3.     „Silny, słaby” -  ćwiczenia relaksacyjne wg Jacobsona.

Dzieci leżą na materacu, nogi wyciągnięte swobodnie.

Prowadzący mówi:

-         zegnij ramie, napręż mięśnie, jesteś siłaczem, naprężaj mocno mięsień

-         a teraz jesteś słaby, rozluźnij napięte mięśnie, połóż rękę na materac, teraz czujesz jak rozluźniły się twoje mięśnie

-         druga ręka to samo ćwiczenie

-         odpocznij chwilę leż swobodnie i oddychaj

-         teraz silna i słaba będzie twoja noga

-         włóż klocek pod kolano i mocno ściśnij nogę w kolanie, a teraz noga słabnie, rozluźniasz mięśnie, wypuść klocek

-         to samo ćwiczenie z drugą nogą

-         a teraz napełń brzuch powietrzem, tak żeby był napięty jak balon, powoli wypuść powietrze i rozluźnij mięśnie

-         naciśnij mocno głową w poduszkę na której leżysz, głowa jest bardzo silna, naciskasz mocno a teraz rozluźnij mięśnie, głowa już nie naciska na poduszkę, odpoczywasz czujesz ulgę

-         jesteś niezadowolony i groźny, ktoś zniszczył twoją budowlę z klocków, marszczysz mocno czoło, jeszcze mocniej a teraz rozluźnij mięśnie, niech odpoczną, czoło jest już gładkie. 

4.     „Kolorowa muzyka”– Dzieci siedzą lub stoją przy jednym stole, na którym położony

             jest duży arkusz papieru. Słuchając muzyki malują wspólny obraz.

Instrukcja:

Będziecie malowali wspólnie muzykę, którą za chwilę usłyszycie.

Nie zastanawiajcie się, niech waszą dłoń prowadzi muzyka i zapełni arkusz.

Pamiętajcie, że malujecie na jednym kartonie.

 

Omówienie i prezentacja pracy. Dzieci dzielą się swoimi refleksjami na temat malowania muzyki. Czy trudno wam było malować razem? Jeśli tak, to dlaczego?

5.     „Pożegnanie”- Dzieci żegnają się w sposób przez siebie wymyślony np. ukłonami,

skinieniem głowy, machaniem ręki itp.

Scenariusz zajęcia terapeutycznego z elementem relaksacji opartej na treningu autogennym w wersji A.Polender

 

Temat: „Spotkanie z misiem Puchatkiem”

Cele

Dziecko:

-      Doskonali koordynację ruchową

-      Poddaje się sugestii zawartej w słowach prowadzącego

-      Relaksuje się 

Pomoce

Materace, poduszeczki, nagranie z muzyką relaksacyjną, bębenek.

Przebieg zajęć:

1.     Powitanie. Dzieci klaszczą rytmicznie ,raz w dłonie, raz o kolana.

 

Wszyscy są, witam was,

                                                         Zaczynamy, już czas.

                                                   Jestem ja, jesteś ty,

    ...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed