Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Przedmiot : Obwodowe modelowanie układów elektromagnetycznych

Temat: Badanie silnika synchronicznego

Data Wykonania:15.04.2013

Wykonał:

Michał Pabisek , Marek Lichoń

Ocena:

 

1.     Wprowadzenie:

 

 

 

 

 

 

 

Równania silnika synchronicznego w współrzędnych 0dq.

 

 

 

Równanie mechaniczne

 

 

2.     Wykonanie ćwiczenia:

 

Za pomocą pakietu do symulacji stanów dynamicznych silników przeprowadzone zostało badanie silnika synchronicznego z wydatno-biegunowym w układzie współrzędnych 0dq.

 

Badana maszyna typ: GCe32b Wamel

 

Parametry silnika:

 

 

P = 4kW

Uz = 400 V Y

fz = 50 Hz

nN = 3000 obr/min

IsN = (5.8 ÷ 7.2) A

Ifn = (3.5 ÷ 5.6) A

ksf = 0.25

 

 

Parametry schematu zastępczego:

Rs = 1 Ω

Rfp = 0.44 Ω

RDp = 0.48 Ω

RQp = 0.62 Ω

Ld = 0.22 mH

Lq = 0.115 mH

μd = 0.0005

μf = 0.0133

σD = 0.067

J=0.05 kg*m2

D = 0.03

 

Rozruch asynchroniczny

 

Parametry poczÄ…tkowe = 0

Zadajemy czas t0 = 0 , t1 = 0.5s , t2 = 0.5s , t3 = 0.5s

Napięcie zasilania stojana Us = 311 V (a=0 , b=1)

Częstotliwość zasilania  fz=50 hz

Zwiększamy rezystancje dodatkową w uzwojeniu wzbudzenia Rdf = 4.4 Ω

 

 

Po przeprowadzonych obliczeniach za pomocą pakiet dynamika  wynika że w czasie tk=0.5 s silnik wykonał rozruch asynchroniczny ale nie wszedł w prędkość synchroniczną .Maszyna dokonała rozruchu w tym przypadku do prędkości kątowej równej 312.85 rad/s co odpowiada prędkości obrotowej równej 2987.5 obr/s co wynika ze wirnik nie obraca się z prędkością synchroniczną równą 314.16 rad/s (3000 obr/s). Silnik poprzez zwarte uzwojenie wzbudzenia wykazuje drobny poślizg wynoszący s= 0.000416. Na przedstawionych charakterystykach można zauważyć ze silnik wykonał rozruch i jego prędkość ustaliła się w t = 0.42s Wartość  maksymalna prądu wzbudzenia wynosi 15.86 [A] a następnie maleje od wartości blisko 0. Wartość prądu wzbudzenia , klatki zmniejsza się z częstotliwością od 50 ÷ 0 Hz . Na wykresie odnoszącego się do momentu elektromagnetycznego można zauważyć składową oscylacyjną o częstotliwości 50 Hz.

 

 

 

 

 

 

·         Rozruch asynchroniczny przypadek drugi.

 

Podobnie jak w przypadku pierwszym przeprowadzamy rozruch ze zmianą czasu końcowego symulacji tk=1.5s. Z otrzymanych wyników wynika że zmiana czasu symulacji nie wpływa na wejście modelu silnika w obroty synchroniczne. Otrzymane wykresy są takie same jak w przypadku pierwszym jedyna różnica to wartość wektora czasu.

 

·              Rozruch asynchroniczny przypadek trzeci.

 

Parametry symulacji:

t0=0 , t1=0.5s  , t2=1.5s , t3=1.5s

Uf2=2.8 V

Rf=0.44 Ω

Rd=4.4 Ω

 

 

W ostatnim etapie badania silnika synchronicznego dokonane zostały zmiany napięcia wzbudzenia w chwili czasowej t1. Początkowo w modelu dokonywany był rozruch z zwartym uzwojeniem wzbudzenia po przez dodatkową rezystancje wynoszącą 4.4 Ω do przedziału czasowego t0 ÷ t1. Dlatego przedziału czasowego otrzymane wyniki są jak w poprzednich przypadkach. W dalszej części symulacji w przedziale czasowym od  t1 ÷ tk następuje rozwarcie uzwojenia wzbudzenie i podanie napięcia wzbudzenia Uf = 2.8 v powoduje to że obroty wirnika przyspieszają i wchodzą w synchronizm. Prędkość obrotową jaką otrzymano na końcu symulacji wynosi 314.8 ras/s co oznacza że dokonaliśmy poprawnego rozruchu sinika synchronicznego. Wartość rezystancji klatki w czasie synchronizmu wynosi 0. Na przedstawionych wykresach można zauważyć że osiągnięcie nN przejawia się drobnymi oscylacjami prędkości obrotowej. Wartość prądu wzbudzenia ustala się na wartości 6.64 A w czasie t > 0.5. W stanie ustalonym wartości prądu stojana wynoszą 6.64 A natomiast moment wydawany na wale silnika równy jest 9.41 Nm.  

 

   

 

 

 

 

 

 

3.     Wnioski:

 

Aby przeprowadzić poprawny rozruch silnika synchronicznego należy początkowo dokonać rozruchu asynchronicznego polegającego na zwarciu uzwojenia wzbudzenia po przez rezystancje ,a następnie po ustaleniu się prędkości obrotowej wirnika rozwiera się uzwojenie wzbudzenia i zasilamy je z źródła napięcia. W czasie synchronizmu rezystancja klatki równa jest 0.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed