Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Historia sieci komputerowych
Rok 1973 firma Kseroxs, opracowali technologie ethernet, wykorzystującą do przesyłania informacji kabel koncentryczny. Technologia ethernet to karta sieciowa, kabel i urządzenia sterujące typu Hub, drugim urządzenie ster może być switch, ostatnim urządzeniem sieciowym jest router.
Definicja SieciSiec komp. To zespół komputerów i innych urządzeń przetwarzania danych tak połączonych aby mogły komunikować się ze sobą w celu wymiany i współdzielenia inf oraz innych zasobów np. pliki, dane(tekstowe, graficzne)
Podstawowy schemat siecilHistoryczny schemat sieci Enthernetl
Typowa sieć komputerowa w firmie średniej wielkości
Wyróżniamy następujące rodzaje sieci:
lLAN( local area network) jest to siec, która ogranicza swój zasięg do kilku km, nazywana jest siecia lokalną. Struktura tej sieci przypomina schemat podstawowy sięci.llMAN(metropolien area network) sieci te nazywane miejskimi obejmują na ogół swoim zasięgiem obszar kilku miast lub jednego miasta.llWAN(Wide area network) na ogół jest to tzw siec krajowa o zasięgu danego kraju.llGAN(global area network) np. GPS, telefonia satelitarna. Częścią sieci GAN można powiedzieć są serwery firmy Google.lTypy sieci:
lWyróżniamy dwa typy sieci P2PllKlient –serwerlTypy sieci są oparte głównie na sieciach lokalnych, z tym ze sieci P2P(każdy z każdym) składają się z dwóch komputerów o takich samych priorytetach.
Siec tę można zrealizować przy pomocy kabla skrętki skrosowanej. Dwóch komputerów nie więcej.
Sieci typu klient- serwer są sieciami najważniejszymi. Siec ta zwane jest również siecią dedykowaną, pod warunkiem ze jeden z komputerów pełni role serwera. Rozwiązanie takie powoduje zwiększenie efektywności pracy sieci, kontrolę i archiwizację przepływu danych a co za tym idzie dyscypliny użytkowania zasobów. Nazywamy to centralizacją danych. Na ogół pracą serwera zarządza administrator (admin), decyduje on o przydzielaniu kont oraz sposobie korzystania z zasobów. Admin może w całości sterować przepływem danych między serwerem a stacją kliencką.
Na ogół komputer nazywany serwerem posiada specyfikowane do tej roli oprogramowanie systemowe, pozwala ono ułatwić administrowanie zasobami.
Zalety i wady sieciZalety:
lSzybka i bezpośrednia wymiana pakietów danych(nie wymaga nosników, co daje oszczędność czasu, zapobiega zagubieniu danych oraz błędom)llWspółdzielenie zasobów sprzętowych(jeden sprzęt może obsłużyć wielu użytkowników.llCentralne składowanie programów i danych.llCentralna ochrona antywirusowa i antywłamaniowa.llPozwala na najbardziej efektywną ochronęllAutomatyzacja kopii zapasowych i innych ważnych plików. Sieć jest wręcz nieoceniona w tworzeniu kopii ważnych danych na jednym z wybranych i dobrze zabezpieczonych komputerze, wówczas żadna awaria nie jest groźna dla funkcjonowania i ciągłości przedsiebiorastwa.llZdalny dostęp, funkcja niezwykle przydatna dla aminów sieci oraz osób, korzystających z zasobów swojego macierzystego komputera zdalniellŁatwa rozbudowa struktury sieci. W budowie sieci należy wykorzystywać perspektywiczne myślenie.lTopologia logiczna i fizyczna sieci10.09.07
Ze wzg na fizyczne połączenia wyróżnia się 3 pods topologie sieciowe:
lMagistralil
Komputery łączone są za pomocą odcinków kabli koncentrycznych i tak zwanych trójników a komputery skrajne mają terminatory. Istnienie jednego toru transmisji jest przyczyną kolizji(zderzenia) pakietów(występuje ono, kiedy równocześnie dwie lub więcej stacji usiłuje nawiązać połączenie). Zaletą jest prostota i taniość takiego rozwiązania. Szybkość tej sieci może osiągać do 100 Mb\s przy zastosowaniu kart Fast enthrnet.
lGwiazdyl
Komputery są połączone ze sobą za pośrednictwem koncentratora (HUB) lub Swich’a. Połączenia między koncentratorem a komputerami są zrealizowane przy użyciu kabla 4 parowego(skrętka), który posiada 8 żył. Rozbudowa takiej sieci jest dość prosta, awaryjność mniejsza i istnienie dwóch kierunków transmisji zmniejsza znacznie możliwość kolizji pakietów.
lPierścienial
W konfiguracji tej poszczególne komputery połączone są dwu żyłowym kablem transmisyjnym, tworzącym obwód zamknięty.
Wewnątrz obwodu krąży tak zwany token – pakiet aktywujący stacje robocze, stacje wybierane i aktywowane są kolejno, każda otrzymuje limit czasu, w którym wysyła informacje, po wyczerpaniu limitu aktywuje następną stacje itd. Jest stosowany niezwykle rzadko, ze wzg. na przestarzałość. Szybkość przesyłanie danych jest na poziomie 100 Mb\s .Występuje najczęściej w połączeniu z topologią gwiazdy.
Model warstwowy sieciInformacja, którą urządzenia sieciowe wymieniają między sobą jest podzielona na ponumerowane kolejno pakiety, pakiet składa się z danych oraz nagłówka.
W nagłówku zawarty jest adres nadawcy (IP tego, który wysyła) i adres odbiorcy(IP tego, do którego jest adresowana przesyłka). Typowa wielkość pakietu to 512 bajtów, ale mogą być większe. Kolejne pakiety wysyłane są po potwierdzeniu odebrania pakietu poprzedzającego do miejsca przeznaczenia. Pakiety są składane zgodnie z posiadanymi numerami.
Urządzenia i programy biorące udział w wymianie informacji spełniają szereg zadań które dzielimy na 7 grup funkcjonalnych, nazywanych modelem warstwowym OSI( open system interconetion).
Model warstw sieciowychKoncentrator zwany HUBEM jest urządzeniem, wieloportowym, które rozdziela sygnał do podłączonych do niego komputerów. Typowe HUBY są 4, 8, 16, 24, 48 portowe.
HABY można łączyć ze sobą, tworzą wówczas tzw. kaskadę jednak ze wzrostem liczby dołączonych komputerów spada znacznie wydajność, stąd zastosowanie HABÓW w dużych sieciach nie ma sensu. Jest on niezbędny w magistrali gwiazdy. Do łączenia HABA z używa się kabla skrętki.
Switche (przełącznik) zewnęcznie nie różni się od HUBA jednak jest urządzeniem bardziej inteligentnym, potrafi zapamiętać adresy MAC (media adres control), tak kieruje pakietami informacji, aby trafiały wyłącznie do tego portu, do, którego podłączony jest komputer o adresie zawartym w nagłówku pakietu.
Ogranicza to ruch w sieci, zwiększa wydajność. Most (z ang. Brige) to urządzenie dwu portowe, którego zadaniem jest połączyć lub podzielić rozbudowaną sieć na mniejsze grupy nazywane segmentami, dlatego proces tego podziału nazywa się segmentacją. Mosty ze wzg. na swoją rolę zmniejszają ruch pakietów w sieci a co za tym idzie przyspieszają prace sieci.
Router to urządzenie, którego zadaniem jest kierowanie ruchem w sieci. Odczytuje nagłówek adresowy pakietu i kieruje go do odpowiedniego adresu sieci, a więc stanowi swoistą granice między różnymi sieciami. W sieci lokalnej rozgranicza sieć wewnęcznej od zewnecznej. Do kierowania ruchem pakietów router używa tzw. tablicy routingu, zawierających informacje o sąsiadujących routerach i sieciach lokalnych. Tablice służą do ustalania optymalnej drogi pakietu w sieci.
Modemy dzielimy na:
lanalogowe llcyfrowe zwane terminalami.lW Cyfrowych modemach wyróżniamy ADSL (asynchroniczny przepływ danych), odbieramy dane z prędkością o 1\3 większą niż wysyłamy dane. Pierwsza prędkość 128 kb\s, następną byłą 512 kb\s.
DSL to modem synchroniczny pozwalający wysyłać i odbierać pakiety z taką samą prędkością. Modem DSL i ADSL pracują w odpowiednich sobie sieciach.
Modem analogowy
Kierunki rozwoju
l ll ll lUsługi i protokoły sieciowelTCP\IP – transmisjion control protocol( protokół kontroli transmisji pakietów). Jest on najważniejszy. Jest to zespół protokołów, z których pierwszy odpowiada za podział transmitowanych danych na pakiety, a drugi za właściwe kierowanie ich do adresata.llNetBEUI – jest to protokół, który odpowiada za komunikacje z biosem komputera i wykorzystywany jest w sieciach microsoft network. Netbios Ekstendet User Interface. NetBEUI jest rozszerzeniem NetBios czyli protokołu łączenia aplikacji z innymi komputerami i współdzielenia danych.llIPX\SPX – jest to protokół obsługi klientów sieci NetWare. Jest protokołem który działa podobnie jak protokół TCP\IP.lUsługi w sieciach lokalnych
Przez usługi rozumiemy następujące zadania, które możemy wykonać przez sieć:
lUdostępnianie plików, drukarek, połączeń internetowych(mapowanie dysków sieciowych)lNajważniejsze protokoły internetowelHTTP(hyper tekst transfer protokol) – jest protokołem odpowiedzialnym za przesyłanie w internecie dokumentów hipertekstowych.(są to strony WWW).llFTP(File transfer protocol) jest protokołem transmisji plików, umożliwia transmisje i odbiór plików z odległego systemu.llSMTP(simple maile transfer protocol) protokół ten jest podst protokolem poczty wychodzącej.llPOP(post ofice protokol) protokół ten jest podst protokolem poczty odbieranejllTELNET jest to usługa, która pozwala na uruchamianie na zdalnym komputerze programu w trybie tekstowym.lmiejsca sieciowe w panelu :
l l
Konfigurowanie karty sieciowej
Konfigurowanie karty sieciowej po włożeniu jej do komputera lub podłączeniu polega na
lZainstalowaniu sterowników właściwych dla danej kartyllKonfiguracja składników sieci takich jaklÞ Adres IP,
Þ Maska podsieci,
Þ Brama,
Jeśli możemy wybrać automatycznie adres IP wówczas powyższe ustawienia są nadawane automatycznie przez serwer DHCP. Poza tą konfiguracją możemy jeszcze konfigurować DNS.Tam musimy określić indywidualną nazwę komputera oraz nazwę grupy roboczej.
SŁOWNICZEK:
Brama (gateway) — jest urządzeniem posiadającym własny adres IP może być nim rutter lub komputer. Brama znajduje się w obrębie sieci lokalnej adres naszej bramy to 192.168.0.1
Serwer DHCP — jest to program przydzielający automatycznie adresy IP kolejno przyłączanym do sieci komputerom. W sieci lokalnej serwer DHCP może być powiązany z urządzeniem pełniącym funkcje bramy.
Lokalny serwer DHCP może przydzielać adresy z puli przeznaczonej dla sieci lokalnej Jeśli adres serwera DHCP jest 192.168.1.1 to dysponuje on pulą adresów od 192.168.1.2 do 192.168.1.255. Dynamicznie przydzielane adresy tracą ważność z chwilą odłączenia komputera od sieci, przy następnym połączeniu otrzymany adres może być inny. DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) protokół konfiguracji hosta (serwera)dynamicznego.
Serwer DNS (Domain Name Server) serwer nazw domenowych. Serwer DNS tłumaczy literowe nazwy serwerów używane przez ludzi na nazwy serwerów zrozumiałe dla komputerów.
W tej chwili dominuje Fast ethernet nazywany szybką siecią, pozwala osiągać transmisje od 100 Mbps – do 300 Mbps. Szybkość transmisji z wykorzystaniem tego standardu uzależniona jest od
lRodzaju kabla przesyłowegollSprzętu komputerowegolStandard Fast ethernet korzysta ze specyfikacji IEEE 802.3
(Institute of Electrical and Electronics Engineers, Inc.)
IEEE jest odpowiedzialna za definiowanie i publikowanie standardów komunikacyjnych oraz przesyłanych danych
Bazując na powyższym protokole możliwe było powstanie Internetu ale protokół ten ma pewne ograniczenia gdyż wykorzystuje 32 bitowy schemat adresowania w celu identyfikowania sieci, urządzeń sieciowych, komputerów przyłączonych do siec. Z zwi8ązku z tym jesteśmy w przdednuiu zastosowania nowego protokołu IPv76 będzie obsługiwał adresy od 32 bitów do 128 bitów.
Protokoły mają 4 klasy adresów (a, b, c, d)
klasa
zakres adresów
rodzaj sieci
liczba sieci
liczba hostów w obrębie sieci
identyfikacja
A
1.0.0.0 - 126.0.0.0
bardzo duże GAN
127
16.777.214
pierwszy bit = 0
B
128.1.0.0 - 191.254.0.0
średniej wielkości MAN
16.382
65.534
pierwsze dwa bity = 10
C
192.0.1.0 - 223.255.254.0
Małe LAN
2.097.150
254
pierwsze trzy bity = 110
D
224.0.0.0 - 239.255.255.254
do transmisji grupowej P2P
...