Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

 

 

GiG, IIIŚ

2010/2011

semestr letni

Temat ćwiczenia:

Identyfikacja pól akustycznych, materiały
i ustroje dźwiękochłonne

Data wykonania

ćwiczenia:

16.05.2011

30.05.2011

Grupa dziekańska: 4/1

Wykonujący ćwiczenie:

Trojan Wiktoria
Trybulec Arleta
Wielgus Katarzyna
Wiśniowska Anna

 

Podtemat zadania zespołu wykonującego:

·         pole swobodne

·         pole rzeczywiste, rozproszone

·         (próba Fakudy)pole dyfuzyjne

 

Ocena:

 

1.      Cel ćwiczenia i jego zakres:

 

Ćwiczenie obejmowało pomiar równoważnego poziomu dźwięku w polu swobodnym (komora bezechowa), polu dyfuzyjnym (komora pogłosowa) oraz w polu rzeczywistym rozproszonym (laboratorium 6E). Pola zostały wytworzone przez to samo punktowe źródło emitujące hałas ustalony.Komory oraz laboratorium znajdują się w Katedrze Mechaniki i Wibroakustyki AGH.

Celem ćwiczenia było porównanie tych trzech pól akustycznych.

 

2.      Wstęp teoretyczny:

 

Pole akustyczne jest to obszar przestrzeni, w którym istnieją (rozchodzą się) fale akustyczne, pobudzając cząstki tego obszaru do drgań. Pole akustyczne tworzone jest przez dwa rodzaje fal: fale odbiegające od źródła i fale odbite powracające do źródła. Może być ono wytworzone przez nieograniczoną liczbę źródeł, a także w przestrzeni ograniczonej występować może wiele odbić.

W przypadku gdy pole akustyczne jest nieograniczone lub powierzchnie ograniczające obszar pola doskonale pochłaniają dźwięki → nie ma fal odbitych – pole takie nazywamy polem akustycznym swobodnym. W polu takim pomijamy więc wpływ powierzchni ograniczających jego obszar a także znajdujących się w nim przedmiotów.

Jeśli przestrzeń jest ograniczona, a ściany ograniczające tę przestrzeń nie pochłaniają fal akustycznych, odbijają się one i tworzą fale odbite. Wówczas do czynienia mamy z polem rozproszonym. Pole rozproszone jest polem dyfuzyjnym tylko w przypadku, gdy odbicia mają charakter równomiernego statystycznego rozkładu niezależnie od kierunku (na przykład w komorze pogłosowej).

Współczynnik pochłaniania dźwięku jest ilorazem energii akustycznej pochłoniętej Epochł do energii akustycznej fali padającej Ec:

α=EpochłEc

Izolacyjność akustyczna to odporność przegrody na przenoszeniedźwięków powietrznych lub dźwięków uderzeniowych (definicja zgodna z PN-B-02153).

Komora bezechowa to zamknięte, odizolowane od zewnętrznych zakłóceń wibro-akustycznych pomieszczenie, którego ściany pokryte są ustrojami dźwiękochłonnymi, zapewniającymi warunki akustyczne zbliżone do warunków panujących w przestrzeni nieograniczonej. W komorze takiej poziom tła powinien być porównywalny z progiem słyszalności. Głównym zadaniem komory bezechowej jest zapewnienie pola swobodnego. W przypadku komory bezechowej Katedry Mechaniki i Wibroakustyki AGH, ściany wewnętrzne komory, podłoga i sufit wyłożone są klinami akustycznymi mocowanymi w specjalnych kasetonach (po 4 sztuki na każdym). Kasetony przytwierdzone są do drewnianej konstrukcji znajdującej się 5 cm od ściany komory. Na suficie komory, kliny mocowane są za pomocą specjalnego zawieszenia.

 

 

Komora pogłosowa jest również zamkniętym pomieszczeniem, odizolowanym od zewnętrznych zakłóceń wibroakustycznych – ma ona jednak nieregularny kształt i zapewnia w swym wnętrzu właściwości pola rozproszonego. W budowie komór pogłosowych dąży się do tego, aby fala akustyczna rozpraszała się w miarę równomiernie – a więc aby rozkład energii akustycznej nie zależał od miejsca. Aby nie powstawały fale akustyczne stojące, przeciwległe ściany komory, sufit i podłoga powinny być usytuowane względem siebie skośnie, muszą być one wykonane z gładkiego twardego materiału o małym współczynniku pochłaniania dźwięku. W przypadku komory pogłosowej Katedry Mechaniki i Wibroakustyki AGH, ściany wykonane są z 25-centymetrowej warstwy betonu i pokryte z zewnątrz 5-centymetrową warstwą wełny mineralnej.

 

 

3.      Użyte przyrządy:

 

·         analogowy miernik Sonopan

·         cyfrowy miernik Bruel-Kjaer 2231 – klasa modułowa, rodzaj pomiarów: całkujący, zakres pomiarów: 24÷146 dB, charakterystyki korekcyjne: A i C, uśrednianie: Leq, SEL, zakres dynamiczny: 70 dB

 

 

4.      Przebieg ćwiczenia, wyniki i obliczenia pomiarów:

 

4.1  Laboratorium ergonomii 6E, WiMiR, Katedra Mechaniki i Wibroakustyki

·         rodzajpola akustycznego: pole rzeczywiste, rozproszone

·         schemat stanowiska pomiarowego:

 

Opis stanowisk:

1 – odległość od źródła: 1,5m, pomiędzy ścianą a źródłem dźwięku

2 – odległość od źródła: 1,5m

3 – odległość od źródła: 3m

4 – odległość od źródła: 5m, stanowisko przed kotarą

5 – odległość od źródła: 6m, stanowisko za kotarą

6 – odległość od źródła:7,5m, stanowisko w kabinie dźwiękoszczelnej

7 – odległość od źródła: 7m, stanowisko przed kabiną dźwiękoszczelną

8 –odległość od źródła: 3m, stanowisko przed drzwiami

9 – odległość od źródła: 4m, stanowisko za drzwiami

 

nr

LAeq

SPL

Lc

1

87,7

-

-

2

88,4

-

-

3

84

-

-

4

80,9

81,3

-

5

75,3

76,2

-

6

52,4

-

64,8

7

80,1

-

81,9

8

85

85,4

-

9

69,1

69,5

-

 

·         różnica poziomu dźwięku przy podwojeniu odległości pomiaru:

88,4 – 84 = 4,4 dB

 

 

 

 

 

·         izolacyjność kotary:

80,9 – 75,3 =  5,6 dB

współczynnik pochłaniania dla kotary:

 

α=5,6dB80,9dB=0,07

 

·         izolacyjność kabiny dźwiękoszczelnej:

charakterystyka A:

80,1 – 52,4 = 27,7 dB

współczynnik pochłaniania:

α=27,7dB80,1dB=0,35

 

 

charakterystyka C:

81,9 – 64,8 = 17,1 dB

współczynnik pochłaniania:

α=17,1dB81,9dB=0,21

 

 

·         izolacyjność drzwi:

85 – 69,1 = 15,9 dB

współczynnik pochłaniania dla drzwi: 


α=15,9dB85...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed