Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Sellingman str. 324-330

 

1.      Na podstawie kilku badań epidemiologicznych przeprowadzonych na wielką skalę w USA, Europie i Australii oszacowano, że w każdym momencie od 14 do 20% dzieci posiada umiarkowane do poważnych zaburzeń psychicznych. Z innych danych wynika, że w USA w ciągu roku u jednego na pięcioro dzieci obserwuje się oznaki i symptomy zaburzeń DSM-IV.

 

2.      Podatność na niektóre zaburzenia, może występować już w momencie urodzenia i być skutkiem struktur genetycznych. Przykładem zaburzenia uwarunkowanego genetycznie jest schizofrenia.

 

3.      Końcowy efekt rozwoju człowieka zależy nie tylko od rozwoju układu nerwowego, ale w dużym stopniu także od charakteru środowiska, w jakim przebywa on po porodzie. Istota doświadczeń środowiskowych, jakie zbierają dzieci zwłaszcza w okresie niemowlęcym, jest określana głównie przez dorosłych roztaczających nad nimi opiekę. Psycholodzy kliniczni, którzy badają dzieci, pragną dowiedzieć się jak najwięcej o ich otoczeniu i kontekście kulturowym.

 

4.      Większość zaburzeń dziecięcych jest wynikiem zarówno podatności konstytucjonalnej, jak i wpływów środowiskowych. To, czy u dziecka wystąpi zaburzenie będzie zależało od jego otoczenia oraz od posiadanych przez nie sił i czynników elastyczności. (model podatność- stres)

 

5.      Chłopcy zdecydowanie przewyższają dziewczynki, jeśli chodzi o zaburzenia przejawiające się tendencjami destrukcyjnymi (np. zaburzenia zachowania lub ADHD), natomiast dziewczynki częściej cierpią na zaburzenia odżywiania, depresje, lęki.

 

6.      Specyficzne aspekty zaburzeń dziecięcych:

·         U różnych dzieci normalny rozwój psychiczny postępuje w różnych tempie, w wyniku tego trudno rozróżnić prawdziwy problem psychiczny, który wymagałby interwencji specjalisty, od problemu, który po prostu odzwierciedla dany stan rozwojowy dziecka

·         Problemy psychiczne są trudniejsze do przewidzenia u dzieci niż u dorosłych- dzieci często bardzo zmieniają się czasie krótkiego okresu i trudno jest określić czy są one podatne na wystąpienie trwałych problemów

·         Dzieci nie umieją mówić o swoich problemach z taką łatwością jak dorośli, w związku z tym częściej będą objawiać się one w zachowaniach destrukcyjnych- gdy do tego dojdzie należy określić czy te zachowania są wskazówką do istnienia „prawdziwych” problemów

·         Sposób spostrzegania zachowań dzieci przez dorosłych charakteryzuje się sporym zróżnicowaniem

·         Problemy dzieci często mają charakter konkretny i dotyczą szczególnej sytuacji lub kontekstu

 

7.      Wszystkie zaburzenia dziecięce wymienione w DSM-IV obejmują zachowania stanowiące odstępstwo od tego, czego oczekuje się od dziecka w określonym wieku i kontekście kulturowym. Ponadto muszą one mieć charakter trwały i uciążliwy oraz wpływać na rozwój i codzienne funkcjonowanie dziecka. To czym różni się zaburzenie dziecięce od normalnych odmian rozwojowych, często jest sprawą uciążliwości- między zachowaniem normalnym a nienormalnym istnieją różnice ilościowe, nie jakościowe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.      Grupy zaburzeń dziecięcych ujętych w DSM-IV:

 

9. Wiele dzieci spełnia kryteria więcej niż jednej diagnozy przedstawionej w tabeli. Określa się to mianem współwystępowania zespołów chorobowych, co oznacza wielokrotność diagnozy. Badacze nie wiedzą dlaczego pewne syndromy mają tendencję do pojawiania się wspólnie z innymi. Jeden z poglądów mówi, że istnieje między nimi związek przyczynowo- skutkowy; istnieje również inna możliwość, mianowicie, że pojedynczy czynnik przyczynowy wywołuje więcej niż jedne typ zaburzenia.

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed