Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Syst.oper-program kontrol. pracę komp.

-uruchamianie innych progr użytkownika

-nadzoruje wykonanie tych progr.

-udostępnia zasoby komp

(pamięć, czas procesora, drukarki itp.)

-zapisyw. danych na dyskach

- komunikacja z innymi komp w sieci itp.

BIT(b)-najmniejsza jedn. informacji.Może być 0(brak sygnału) lub 1(sygnał). 8bitów=1bajt.

Na n bitach można zapisać 2do n wartości.

kilobit-1024bity, megabit-1024kilobity, gigabit(j.w), terabit.

BAJT(B)-samodzielnie adresowane elem.pamięci komp.Rozmiar dobrano tak by zapamiętał każdy znak(a,1,znaki topograficz.-@), kody(ASCII). Utożsam. jest ze znakiem.

KOD BINARNY-sposób zapisu infor. (0,1)oparty na dwójkowym syst.liczb. Wprowadzono również system ósemkowy i szesnastkowy.

PLIK-jedn zapisu i przechowyw. danych w komp.

-ciąg bitów danych opatrzonych nazwą i atrybutami(tylko do odczytu, archiwalny, tymczasowy, ukryty)

-dane zapisane w postaci kodu binarnego

-nazwa:część główna+rozszerzenie

-syst.operacyjny skład. się z pewnej liczby plików.

Komunikacja użytkownika z komp.-tę rolę spełnia warstwa syst. nazyw.powłoką(Shell)umożliwia uruchamianie aplikacji.

Dane przechowywane są na dyskach twardych, elastycznych, kartach pamięci) syst. umożliwia zarządz.plikami(tworzenie,kopiowanie,usuwanie,przenoszenie).

Syst.op. obsługuje:

-wew i zewn elem komp.(procesor, płyta gł.)

-bada stan urządzeń oraz poprawność komunikacji

-udostępnia urządzenia aplikacją, użytkownikowi

-chwilowe i trwałe odłączanie urządzeń od komp.

INSTALOWANIE-pobranie sterowników urządzenia, przypisanie przerwań sprzętowych(IRQ) oraz kanałów do komunikacji urządzeń z pamięcią kontrolną(DMA)

Syst.op. nie zawiera progr użytkowych. Aplikacje są dołączone do system.op. poprzez instalację. Przechowywane w pamięci masowej.

System dzielimy na:

-jednozadaniowe(MS-DOS)

-wielozadaniowe

Komunikacja z innymi maszynami-dzięki modułom odpowiedz.za obsługę sieci komp. Możliwy dostęp do sieci lokalnych(Internet), globalnych(Internet na skalę światową)

Warstwy syst.oper.:

-powłoka(interfejs-komunikacja z użytkownikiem)

-jądro syst.(realizuje jego funk., zarządza plikami, uruchamia aplikacje)

-warstwa odpowiedz. za współpracę ze sprzętem(zarządzanie zasobami maszyny, komunikacja z innymi maszynami)

Syst oper.- DOS

Dyskowy syst.oper.microsoftu. Działa na trybie tekstowym, syst.jednozadaniowy.

Microsoft Windows 3.x

MS Windows 95,98, Millenium

MS Windows NT, 2000

Syst.oper.-UNIX

Linux, BeOS, MacOS
Zastosowanie syst.oper:

-do domu, pracy, serwerowe(wys.stabilność,duża wydajność,rozbudow. narzędzia administrac., kontrolno-diagnostycz. zabezp.)

GUI-graficzny interfejs użytkownika

API-zbiór poleceń za pomocą których progr wykorzystuje różne funkc.-interfejs programowania aplikacji

WIELOZADANIOWOŚĆ Z WYWŁASZCZENIEM:

Syst.decyduje jak długo aplikacja korzysta z procesora,gdy czas mija przekazuje kontrolę kolejnej aplikacji(poprzednia jest wywłaszczona)zawieszony program nie zawiesza systemu

REJESTR WINDOWS:

Baza danych wind 9.x NT, przechowuje inf. niezbędne do poprawnej pracy.

JĄDRO SYST(KERNEL)

wykonuje podst.operacje:uruchamianie progr.,przyznawanie zasobów aplikacjom, obsługa urządzeń, daty, czasu.

STABILNOŚĆ SYST:

poprawna praca syst. wraz ze wzrastającą ilością przetwarzanych zadań oraz upływem czasu od uruchomienia syst.

SYST.PLIKÓW:

Sposób w jaki komp organizuje pliki i katalogi na nośniku danych. Określa jak infor. są zapisywane i odczytywane(FAT16)

STRONICOWANIE PAMIĘCI:

sposób zarządz. pamięcią w którym obszar wykonywanego procesu nie musi być ciągły. Usuwa fragmentację zewn a wprowadza wewn. Odbywa się przy udziale sprzętu komputerowego.

BITOWOŚĆ SYST:

Powszechne-16,32,64

Długość rejestrów procesora dla którego projektowany jest system, wyznacza podst.format wewnętrznych zmiennych, znaczników i tablic systemowych, długość wyznaczona jest w bitach.

Rodzaje oprogramowania:

Akcesoria, bezpiecz., biuro, dom , edukacja i nauka, firma, grafika, Internet i komunikacja, multimedia, narzędzia, programowanie.

Kategorie oprogramowania:

Przestrzeń, obiekty, narzędzia podst, narzędzia charakterystyczne.

Edytor tekstu:

Programowane, ekranowe, tekstowe, działające w trybie graficznym.

Baza danych: uporządkowany zbiór danych

-syst.bazy danych:baza danych wraz z wyspecjalizowanym oprogramowaniem umożliwiającym operowanie na niej.

Syst.zarządzania bazą danych DMBS:

-tworzenie nowej bazy

-przechowywanie danych

- obsługa zapytań(query)

-zapewnienie wielodostępności

-integralności danych

-ochrona danych

Syst.DMBS:

DBII,firebird,foxpro,Informix, ingres, MS Access, MS SQL server, My SQL, Oracle, Paradox, PostgreSQL, Sybase.

SQL

Struktur. język zapytań

SELECT jakie_pola_zaprezentowaćFROM nazwa_tabeli

[WHERE warunki_wyszukiwania]

[ORDER BY sortowanie[ASC|DESC],.]

[LIMIT[ofset] ilość_wierszy],

Grafika rastrowa:

Przestrzeń 2wymiarowa macierz pikseli.

Palety barw:RGB,GrayScale,Bitmap, Indexed.

Format zapisu:jpeg, gif, bmp, tiff

Licencja na oprogramow.:

-umowa na korzystanie z programu jakim jest aplikacja komp.

-określa pola eksploatacji

-restrykcyjne

Rodzaje:

-adware (rozpowszechniany za free,zawiera funk. zawierającą reklamy)

-Freeware(darmowe rozpowszechnianie,czasami zawiera dodat. ograniczenia, nie wolno czerpać na nich własnych korzyści)

-Shareware(bez opłat z ograniczeniem do wypróbowania przez użytkownika, na okres próbny-później należy wykupić bądź zrezygnować.

-Oem(organizacja sprzedająca produkty wytworzone przez inne firmy, sprzedawca sprzętu

-Common public license(powszechna licencja publiczna, oprócz prawa do użytkowania daje kody źródłowe, np. Linux)

 

 

VISUAL BASIC

Jęz.programowania wyższego rzędu. Określa sposób tworzenia aplikacji, tworzy programy zdarzeniowe, działanie zależy od tego co i kiedy robi użytkownik.

Microsoft VB-pełne środow. programistyczne.

Zawiera elem. niezbędne do: tworzenia, rozwijania, modyfikowania, testowania, kontrolowania, poprawiania i kompilowania tworzonych aplikacji.

Pozwala na:

-dostęp do plików dyskowych

-wykorzyst.plików graficznych

-tworzenie własnych formatów ActiveX

-dostęp do baz danych SQL

-wykorzyt.wewn.

funk.Windows przez użycie API

-wymianę danych z innymi aplikacjami

-dostęp do baz danych(Data Access Objests, Remote Data Objects)

-tworzenie rozbudowanych aplikacji w strukturze klient-serwer

-tworzeni aplikacji wykorzysta. Dostęp do Internetu

Visual Basic dla Aplikacji (VBA):praktyczny, prosty, popularny

Wersje:

-Learning Edition-najuboższa wersja z obszerną pomocą, dla początkujących

-Standard Edition-wersja podstawowa

-Proffessional Edition-rozbudowany standard, więcej kontrolek i możliwości

-Enterprise Editio-naj rozbudowany, dużo kontrolek i możliwości

-Control Creating Editio- ułatwia tworzenie własnych kontrolek VB

Instrukcje zorganiz. są w:

*procedury(aby kod był wykonany musi być w procedurze, najmniejsza część kodu, składa się z przynajmniej 1 instrukcji umieszczonej między 2specjalne instrukcje:deklarującą procedurę i zamykającą; posiada własną nazwę, można uruchomić niezależnie od innych części kodu)

*moduł(zawira 1 lub więcej procedur w której umieszczamy instrukcje wspólne dla wszystkich procedur tego modułu. Wyróżnia się 2rodzaje:m.standardowy i moduł klasy)

*projekt(obejmuje wszystkie moduły,formularze,obiekty aplikacji macierzystej i sam dokument)

Procedura zdarzenia:

Sub nazwa (liczba argumentów)

‘deklaracja zmiennych…

‘kod procedury…

End Sub

Typy procedur:

*podprogram(podst.VBA, Sub->End Sub, wykonuje akcje lecz nie zwraca wartości.

*funkcja(Function->End Function, może pobierać argumenty które są do niej przekazywane np. przez procedurę wywołującą, podobna do Sub lecz zwraca wartość.

Dej funkcji:

Function nazwa (lista argumentów)As zwracany typ

‘deklaracja zmiennych…

‘kod funkcji…

‘nazwa=…<-zwrócenie wartości

End Function

Przykład:

Sub Powitanie()

Dim MojaData

MojaData=Format(Date,”Lond Date”)

MsgBox „Witam dziś mamy ”&MojaData&”.Pozdrawiam i życzę miłej zabawy.”

End Sub

ZMIENNA-opatrzone nazwą miejsce w pamięci do przechowywania danych, mogą ulegać modyfikacjom, można określić typ danych, muszą zaczynać się literą.

Deklarowanie zmiennych-

Operacja polegająca na nadaniu jej nazwy oraz określeniu typu i dostępności. Deklaracja= przypisanie pamięci. Można umieścić wewn. procedury lub w sekcji deklaracji modułu kodu.

Dim MojaLiczba

Oprócz słowa Dim można użyć Private, Public, Static-deklaracja jawna

Typy danych-określając typ określamy ile miejsca zarezerwować dla zmiennej.

Dim MojaLiczna As Integer

Zakres zmiennej-w jakich częściach progr., jest ona dostępna, zależy od miejsca i słowa kluczowego

Poziom zasięgu zmiennej:

-poziom procedury-widoczna i dostępna wewn.procedury(zmienne lokalne) deklaracja za pomocą Dim, Static

-prywatny poziom modułu-widoczna wewn.modułu. Dim==Private(zmienna modułu), instrukcja private stosowana w celu polepszenia czytelności kodu.

-publiczny poziom-widoczna w całym programie. Słowo kluczowe Public (zmienna publiczna)

Wartości domyślne:

-numeryczne typy danych-0(zero)

-string(zmienna długość)-łańcuch znaków o zerowej długości ””

-string(stała długość)-łańcuch znaków o zadanej długości wypełniony znakami ASCII=0

-variant-empty(wskazuje zmienną bez wartości)

-obiect-wart.umowna Nothing(nic)

Zmienne statystyczne-zachowuje swoją wart. Po wykonaniu procedury

Stała-elem. zachowuje stałą wart.przez cały czas działania programu.

Const WartGranicz=559

Zakres stałej- zależy od miejsca i słowa kluczowego.

Tablica-zbiór kolejno indeksowanych elem. Każdy elem. tablicy posiada unikatowy nr. Indeksu

Deklarowania tablic-w ten sam sposób co zmienne.

Dim DniTygodnia(6)

Numerowanie elem.tablicy-instrukcja Option Base 1 stosuje się na początku modułu kodu w sekcji deklaracji.

Tablica 2-wymiarowa

Dim oceny(9,9) As Byte

Dim oceny(1 To 10, 1 To 10) As Byte

Instrukcje warunkowe:

If warunek Then instrukcja [Else instrukcja]

*Select Case nazwa

Instrukcje pętli:

-Do…Loop-wielokrotnie wykonuje blok kodu aż instrukcja warunkowa wykona instrukcję Exit Do

-Do While…Loop-rozpoczyna i powtarza blok kodu wewn.pętli jeżeli jest spełniony war.umieszczony napoczątku pętli

-Do…Loop While-wykonuje blok kodu 1raz i powtarza go póki spełniony jest war na końcu pętli

-Do Until…Loop-rozpoczyna i powtarza blok kodu dopóki nie zostanie spełniony war.na początku pętli

-Do…Loop Until- wykonuje blok kodu i powtarza go do czasu spełnienia warunku na końcu pętli.

Instrukcja Exit Do:

Kończy pętle, stosuje się do: Do…Loop, If…Then, Select Case.

Instruk. For Each…Next:

Odmiana pętli For, służy do wykonywania operacji na obiektach kolekcji.

Instrukcja-najmniejsza część kodu poprawna ze względu na składnię całość wyrażająca 1określony rodzaj operacji, deklaracji, definicji.

 

Typy przetwarzania:

-scentralizowane (syst.typu mainfame)

-rozproszone(architektura klient-serwer)

-archit.1warstwowa

-archit.2warstwowa

-archit.3warstwowa

Warstwy:

-cienki klient (HTML,JavaScript,aplety Javy,ActiveX-przeglądarka,WML-tel WAP.

-gruby klient(aplikacje)

-warstwa logiki biznesowej (serwery WWW,aplikacje-przetwarzanie żądań klienta,przygot.danych do wyświetlania)

-składowanie danych (serwery bez danych –zaplecze dla gromadzenia i składania danych)

Komunikacja między warstwami:

-bezpośrednia(2sąsiednie)

-warst.prezentacji i logiki biznesowej(cienki klient-HTML/XML/WML; gruby klient-RPC/ORPC/COBRA/SOAP/SQL)

-wartwa logiki biznesowej i składowania-proste rozw(SQL,XML);zaaw.rozw.(RPC/ORPC/COBRA/SOAP)

Oprogramowanie i jęz.programowania:

Tworzenie aplikacji internetowych

-(x)HTML/XML + rozszerzenie producent.

CSS, jęz. skryptowe JavaScript, VBScript, Jscript

-wtyczki: ActiveX, Java, Flash, XUL(mozilla)

Serwery www:

Apache, IIS, niszowe serwery (thttpd, lighttpd) serwery aplikacyjne(zope, apache tomcat..)

Rozw. rozszerzające funk serwerów:

-moduły(skompilowanie, przekształcenie, przekierowanie stron WWW)

-CGI (umożliwia wykorzystywanie zewn.programów)

-SSI (zestaw poleceń wykon.przez serwer zawartych w kodzie html; rozszerzen. .shtml, umożliwia wykonywanie prostych programów i wstawianie wyników w kodzie strony przerabiania HTML)

Moduły jęz. programowania i bibliotek programistycznych:

-ASP (wykonywanie kodu przez serwer IIS, rozszerzen. .asp, podst język VBScript)

-Java (tech.SUN pozwala na uruchamianie oprogramow. niezależnego od syst.operac. i sprzętu, implementuje obiektowość, tłumaczony na tzw. bytecode, może pracować jako niezależny program, podst.wielu serwerów aplikacyjnych.

-jęz. skryptowe PHP, perl, ruby, pyton.

-JSP (Java Server page-wykorzyst.jave, rozszerz. .jsp, jest jęz przypominającym JavaScript, dla Apacze, IIS i innych.

-Net (ma zastąpić Javę ale dzięki pewnym rozszerz. uzyskał nową jakość, tylko dla Windows, obsługuje Web Services (http+xml i soap oraz UDDI)

WebServices

Środowisko zorientowane na usługi, wykorzysta.standardy akceptowane przes przeglądarki HTML i XML, do komunikacji używane są otwarte protokoły(http< SMTP/POP,FTP..), samoopisowe, mogą być wykorzyst. przez inne aplikacje.

WebServices-SOAP

-WDSL oparty na XML protokół opisu usług sieciowych, zwiera schemat żadanego komponentu na odległej maszynie

-UDDI zawiera inf, kontaktowe, nie zawiera szczegółów usług

-DISCO specjalny jęz.opisu komponentów SDL i protokół SCL.

 

Protokół HTTP

Hypertext Transfer Protocol, protokół transmisji hipertekstu, zaprojektowany do komunikacji serwera WWW z klientem(przeglądarką), protokół warstwy aplikacyjnej dla rozproszonych hipermedialnych syst., może być używany do innych zad.niż WWW, umożliwia negocjację rodzaju i typu danych.

Wersja 1.0

Formaty podobne do MIME zawierające meta-infor.o danych, zmodyfikowane żadania i odpowiedzi

Wersja 1.1

Obsługa hiperarchaicznych serwerów Proxy, stałych połączeń i hostów wirtualnych

Serwer Proxy-pośredniczy w przesyłaniu żądań między przeglądarką WWW i serwerem WWW, działa jak klient-serwer, przechowuje raz ściągnięte strony.

Serwer wirtualny-wywoływny adres URL jest obsługiwany przez serwer którego podst.adres jest zupełnie inny, 1serwer fizycz.obługuje wiele serwerów wirtualnych.

MIME-format pozwalający na szczegółowy opis przesyłanych danych.

Hipertekst-znaczniki i odwoływania do innych dokumentów lub tekstu.

Protokół-jęz komunikacji

Protokół http- używa protokołu TCP/IP do przesyłania żądań i odp

*port 80 dla serwerów www

*8080 dla serwerów proxy

-wersja 1.0 wymaga oddzielnych połączeń dla każdego elem.strony-żądania

-wersja 1.1 pozwala na przesyłanie wielu żądań w 1 połączeniu

HTTP, URI i URL-identyfikują żądany zasób

http aplikacje:

-User-Agent-określa zgodność przeglądarki ze standardem konkretną wersje np.mozilla/4MSIE/4.0b2

-serwer określa nazwę i wersję serwera WWW np.apache/2.0.45

HTTP wiadomości:

-Typ(request-żadania, response-odpowiedź)

-nagłówek(skł się z par nazwa:wartość)

-treść wiadomości

-długość wiadomości(określana za pomocą Content-length

HTTP żądania-metody:

-options(żadanie infor. o połączeniu,dot.serwera a nie konkretnego zasobu)

-get(żądanie zasobów przekazywane poprzez URI,odmiany warunkowy lub częściowy.)

-Head(jak get w odp nie może być treści)

-post(żadanie nie jest widoczne w URL, do przesyłania większych porcji infor.,czas ważności ograniczony

-put(stosowany do umieszczania określonej infor.na serwerze)

-delete(usuwanie zasobów z serwera)

-trace(pozwala klientowi sprawdzić infor.otrzymaną przez serwer,odp nie zawiera treści, nie jest wysylane przez serwer Proxy)

-connect(używane przez serwer Proxy)

 

PHP

Języki skryptowe-gotowe do działania zaraz po napisaniu-nie trzeba ich kompilować, najczęściej nie musimy deklarować typu zmiennych, typ zmiennych ustalany jest w momencie przypisania wart. Nazwa zmiennej poprzedzona znakiem „$”.

Zalety: Szybsze tworzenie skryptów, łatwiejsza modyfikacja, brak konieczności deklaro...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed