Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

0. Definicje

1. Tarcie

2. Smarowanie

3. Procesy zużyciowe

4. Analiza uszkodzeń + uszkodzenia produkcyjne i poregeneracyjne

5. Ocena wartości zużycia silnika, zasada pomiarów elementów:

6. Obsługa silnika spalinowego przez użytkownika

 

0. Definicja eksploatacji

Procesem eksploatacji będziemy nazywać ogół czynności mających na celu wydłużenie okresu użytkowania danego obiektu(silnika).

Rodzaje działań w procesie eksploatacji

1.Użytkowanie

2.Obsługiwanie i konserwacja(regulacja, czyszczenie, uzupełnianie płynów, konserwacja)

3.Zasilanie

4.ZarzÄ…dzanie

Naprawy

1.demontaż 2.weryfikacja 3.regeneracja 4.montaż

Ocena stanu

-pomiary bezpośrednie (odpowiednimi przyrządami mierniczymi)

-pomiary pośrednie (diagnostyka)

Czynności i wymagania eksploatacyjne

1.Niezawodność eksploatacyjna (wytrzymałość i sztywność konstrukcji, odporność na zużycie, odporność na drgania, zabezpieczenie przed przeciążeniem, niezawodność urządzeń rozruchowych)

2.Stosowalność maszyny(silnika) do wykonywania wyznaczonych zadań (wykonywanie przez maszyne żądanych czynności, możliwość podwyższenia wydajności pracy, odpowiedni zakres regulacji, konieczna i wystarczająca moc, ochrona bezpieczeństwa pracownika, najmniejszy możliwy gabaryt).

3.Specjalne wymagania eksploatacyjne (największa moc przy najmniejszym gabarycie i masie, trwałe zachowanie dokładności, cichobieżność pracy, estetyka maszyny i komfort wyposażenia).

 

1. Tarcie w elementach silników spalinowych

Tarcie-ogół zjawisk powstających przy poruszaniu się dwóch stykających się powierzchni.

Tarcie jest zespołem zjawisk przeciwdziałających ruchowi względnemu stykających się ze sobą powierzchni. Wywołuje ono: straty energii, zużywanie powierzchni części współpracujących ruchowo, wzrost temperatury w miejscu tarcia podczas pracy, drgania i efekty akustyczne.

µ=T/N , µ-współczynnik tarcia, T-siła tarcia, N-nacisk normalny

Tarcie wywołujące zużycie z reguły doprowadza do:

1.Pogorszenia jakości powierzchni części podlegających tarciu, w wyniku czego tracą one właściwości użytkowe lub nawet nie nadają się do eksploatacji

2.Pęknięcia lub złamania części przy dostatecznie dużym osłabieniu przekroju prowadzącym zawsze do awarii.

Rodzaje tarcia

-zewnętrzne (występuje w obrębie styku fizycznego dwóch ciał stałych).

-wewnętrzne (występujące w obrębie jednego ciała-opór powstający między elementami tego ciała przy ich względnym przemieszczaniu. Zależy od właściwości tłumiących materiałów).

Klasyfikacja tarcia

1.Ze względu na rodzaj styku

-płynne

-suche

-graniczne

-mieszane

2.Ze względu na rodzaj ruchu

-ruchowe

-spoczynkowe

3.Ze względu na cechy ruchu

-ślizgowe

-toczne

-toczno-ślizgowe

Tarcie spoczynkowe(statyczne) – występuje gdy dwa ciała nie przemieszczają się względem siebie, jest równe sile, jakiej należy użyć, aby wprowadzić w ruch jedno ciało względem drugiego.

Tarcie ruchowe(kinetyczne) – występuje gdy dwa ciała przemieszczają się względem siebie ślizgając się lub tocząc po sobie. Siła tarcia przeciwstawia się ruchowi.

Tarcie toczne- na całkowity opór tarcia tocznego składają się:

-opory wywołane poślizgami na powierzchni styku toczących się elementów

-opory związane ze zjawiskiem histerezy sprężystej

-opory związane z molekularnym oddziaływaniem współpracujących powierzchni

-opory związane z przemieszczaniem zanieczyszczeń znajdujących się na powierzchniach współpracujących.

Tarcie ślizgowe – przeciwdziała przesuwaniu się względem siebie stykających się powierzchni współpracujących elementów. Wartość siły T w tym przypadku jest zależna od stanu przesuwających się względem siebie powierzchni.

Tarcie suche – występuje wówczas, gdy między współpracującymi powierzchniami nie ma żadnych ciał obcych np. substancji smarowych, tlenków, wody. Przebiega bardzo intensywnie podczas ślizgania się materiałów chropowatych. Wydzielane są duże ilości ciepła, co prowadzi do spadku wytrzymałości i wzrostu intensywności zużywania.

Tarcie płynne – powierzchnie tarcia są rozdzielone przez warstwę smaru w postaci cieczy lub gazu, w rezulatacie tarcie zewnętrzne zostaje zastąpione tarciem wewnętrznym zachodzącym pomiędzy warstwami czynnika smarującego.

Tarcie graniczne – powstaje, gdy powierzchnie trące są pokryte smarami zawierającymi substancje powierzchniowo czynne. Smar tworzy na powierzchni smarowanego elementu warstwy odporne na duże naciski. Cechuje się dużą zdolnością do przylegania do powierzchni trących.

Tarcie mieszane – występowanie wszystkich wymienionych rodzajów tarcia w pewnym obszarze współpracujących powierzchni.

2. Smarowanie elementów silnika

Zespół czynności mających na celu doprowadzenie środka smarowego do współpracujących elementów. W sensie fizycznym jest to ogół zjawisk prowadzących do wytworzenia klina smarowego. Aby środek smarowy mógł spełnić swoje zadanie i doprowadzić do wytworzenia stabilnego klina smarowego muszą być spełnione następujące wymagania:

1.) Ciągłe wprowadzanie smaru między trące powierzchnie

2.) Muszą występować sprzyjające warunki rozprowadzania smaru na współpracujących powierzchniach

3.) Muszą występować odpowiednie prędkości tarcia zapewniające wytwarzanie odpowiednich klinów smarowych mających własności unoszenia obciążonych elementów np. czopa w łożysku ślizgowym.

Zasada smarowania hydrostatycznego

Polega na tworzeniu poduszki smarowej rozgraniczającej współpracujące elementy w tym celu należy doprowadzić środek smarowy (gaz lub ciecz) pod tak wysokim ciśnieniem aby można było zrównoważyć obciążenie normalne. Może być realizowane np. w łożyskach stopowych(w maszynach, urządzeniach typu stacyjnego).

Zasada smarowania hydrodynamicznego

Przy doprowadzaniu smaru płynnego do przestrzeni między czopem a łożyskiem smar zostaje zabierany przez czop i przetłczany zgodnie z ruchem czopa w kierunku malejącego luzu. Średnia prędkość smaru w przekroju A jest taka sama jak w miejscu małego luzu – przekrój B. Skutkuje to wzrostem ciśnienia w przekroju B  tymbardziej, im bardziej maleje luz. Powstaje siła unosząca Pu, która równoważy obciążenie normalne N.

Rozkład ciśnień

Zakłócenia w tworzeniu klina smarowego

-nieodpowiednia lepkość oleju

-zbyt duży lub zbyt mały luz pomiędzy współpracującymi elementami...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed