Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
diagram przypadków użycia (Use Case)- diagram, który przedstawia funkcjonalność systemu wraz z jego otoczeniem. Diagramy prz. uż. pozwalają na graficzne zaprezentowanie własności systemu tak, jak są one widziane po stronie użytkownika. Specyfikują wymagania stawiane systemowi; obrazują zachowanie systemu; modelują otoczenie systemu; nie definiują sposobu implementacji systemu; opisują jedynie najważniejsze aspekty zachowania systemu; nie są przesadnie szczegółowe; są platformą do komunikacji analityka z klientem
aktor- jest funkcją, jaką pełni użytkownik w stosunku do systemu oraz przypadków użycia. Reprezentuje spójny zbiór ról, które są odgrywane przez użytkowników przypadku użycia w czasie interakcji z tym przypadkiem. Aktorem może być człowiek, urządzenie, inny system lub czas. Aktor nie musi być fizycznym obiektem. Istotne by pełnił określoną funkcję wobec systemu i przypadku użycia, którego używa. Osobowy to : osoba, zespół, dział, instytucja, organizacja. Bezosobowy: system zewnętrzny(podsystem, baza danych) urządzenie, czas.
związek asocjacja- (linia)relacja między aktorem a biznesowym przypadkiem użycia. Asocjacja reprezentuje możliwość wykorzystania przez aktora określonej funkcji systemu biznesowego czyli właśnie bizn. prz. uż. Nie zawiera inf na temat sposobu użycia danej funkcji.W rzeczywistości oznacza ze aktor ma cos wspólnego z przypadkiem użycia.
biznesowy przypadek użycia –(elipsa z napisem w srodku) opisuje interakcje miedzy aktorem a sys. biznes , tzn opisuje funkcje systemu biznesowego wykorzystywana przez aktora. Biz.prz.uż jest określany z perspektywy aktora. Uszczegółowienie przypadku użycia elementów występujących w sys. biznes.
związek zawierania- stosuje się w celu uniknięcia wielokrotnego opisywania tego samego ciągu zdarzeń. polega na tym, że bazowy przypadek użycia rozszerza swoją funkcjonalność o zachowanie innego przypadku użycia. Zawierany przypadek użycia nie jest autonomiczny.
związek rozszerzenia- służy do modelowania fragmentów przypadku użycia postrzeganych przez użytkownika jako opcjonalne zachowanie systemu. Wskazuje, że dany przypadek użycia opcjonalnie rozszerza funkcjonalność bazowego przypadku użycia. Funkcjonalność bazowego przypadku użycia jest rozszerzana o inny przypadek użycia po spełnieniu określonego warunku.
punkty rozszerzenia- pozwalają na dokładniejsze określenie jakie rozszerzające przypadki użycia mają być wywołane. wskazuje na to miejsce w zachowaniu (scenariuszu) przypadku użycia, które jest rozszerzone o inny przypadek użycia za pomocą związku rozszerzenia.
związek uogólnienie-polega na tym że pewien przypadek może być szczegolna odmiana innego, już istniejącego przypadku użycia. Notacja to linia ciągła zakończona pustym trójkątem skierowanym od wyspecjalizowanego ku bardziej ogólnemu przypadkowi użycia.
związek realizacja
konstruowanie biznesowych przypadków użycia,
weryfikacja biznesowych przypadków użycia: weryfikujemy za pomocą listy kontrolnej -> kompletność- diagram przypadków jest kompletny jeśli w systemie nie ma już zadnych nieudokumentowanych biznesowych przypadków użycia. Wszystkie towary i usługi dostępne dla klienta i partnerów biznesowych sa opisane w formie biznesowych przypadków użycia. Zgodność – wszystkie biznesowe przypadki użycia uwzgld. na diagramie przyp. użycia są rzeczywiste co oznacza ze są zgodne z definicją biznesowego przypadku użycia. Poziom szczegółowości – szczegółowość biznesowych przypadków użycia spełnia następujące wymogu: biznesowy przyp użycia reprezentuje spójną z punktu widzenia działań sekwencję iteracji; biznesowy… jest zainicjowany przez aktora i wykorzystuje tylko kilku aktorów; biznes… reprezentuje funkcję dostępną dla odbiorców i dającą wymierne wyniki. Związki między przypadkami użycia — związki zawierające są zdefiniowane właściwie. Nazewnictwo i opisy — nazwy biznesowych przypadków użycia opisują funkcje systemu biznesowego. Terminologia jest dobrana zgodnie z obowiązującą w ramach systemu biznesowego. Aktorzy — aktorzy w diagramie przypadków użycia odpowiadają rolom przyjmowanym w interakcjach przez uczestników zewnętrznych, organizacje lub inne systemy biznesowe.
dokumentowanie biz.n przyp. uż.-(scenariusz)-przedstawia istotne info, które sa niezbedne w realizacji dalszych faz cyklu zycia systemu. Dla danego przypadku uzycia zawsze nalezy wyróznic scenariusz główny (możliwe alternatywne). Oba precyzyjnie opisuja pełna funkcjonalnosc danego przypadku uzycia. Prowadzenie konsekwentnej dokumentacji przypadków uzycia prowadzi do odnajdywania niescisłosci i przeoczen powstałych podczas tworzenia wstepnej wersji diagramu przypadków uzycia. Trzeba podac:
Nazwa – pełna nazwa przypadku uzycia.
Numer – numer identyfikacyjny prz. uz.
Twórca – dane twórcy prz. uż, np. imie, nazwisko, stanowisko.
Typ prz uz. – okreslenie typu z punktu widzenia jego złozonosci (np.ogólny/szczegółowy) oraz waznosci dla zaspokojenia potrzeb uzytkownika(np.niezbedny/istotny/przecietnie istotny/mało istotny).
Aktorzy – lista aktorów bedacych w zwiazku z prz. uż .
Krótki opis – krótka, ogólna charakterystyka prz. uż.
Warunki wstepne – Charakterystyka koniecznych warunków inicjujacych przypadek.
Warunki koncowe – charakterystyka stanu systemu po realizacji prz. uż.
Główny przepływ zdarzen – wypunktowana i scharakteryzowana lista przepływów zdarzeń zachodzacych podczas realizacji prz. uż - scenariusz główny.
Alternatywne przepływy zdarzen - wypunktowana i scharakteryzowana lista mozliwych, alternatywnych przepływów zdarzen przypadku uzycia.
Specjalne wymagania - wypunktowana i scharakteryzowana lista dodatkowych zidentyfikowanych wymagan niefunkcjonalnych, które moga byc istotne przykładowo podczas projektowania czy kodowania.
Notatki i kwestie – lista komentarzy i lista pozostałych otwartych kwestii, które powinny zostac rozwiazane wraz z propozycjami osób, które mogłyby je rozwiazac.
diagram przypadków użycia (Use Case)- diagram, który przedstawia funkcjonalność systemu wraz z jego otoczeniem. Diagramy prz. uż. pozwalają na graficzne zaprezentowanie własności systemu tak, jak są one widziane po stronie użytkownika. Specyfikują wymagania stawiane systemowi; obrazują zachowanie systemu; modelują otoczenie systemu; nie definiują sposobu implementacji systemu; opisują jedynie najważniejsze aspekty zachowania systemu; nie są przesadnie szczegółowe; są platformą do komunikacji analityka z klientem
aktor- jest funkcją, jaką pełni użytkownik w stosunku do systemu oraz przypadków użycia. Reprezentuje spójny zbiór ról, które są odgrywane przez użytkowników przypadku użycia w czasie interakcji z tym przypadkiem. Aktorem może być człowiek, urządzenie, inny system lub czas. Aktor nie musi być fizycznym obiektem. Istotne by pełnił określoną funkcję wobec systemu i przypadku użycia, którego używa. Osobowy to : osoba, zespół, dział, instytucja, organizacja. Bezosobowy: system zewnętrzny(podsystem, baza danych) urządzenie, czas.
związek asocjacja- (linia)relacja między aktorem a biznesowym przypadkiem użycia. Asocjacja reprezentuje możliwość wykorzystania przez aktora określonej funkcji systemu biznesowego czyli właśnie bizn. prz. uż. Nie zawiera inf na temat sposobu użycia danej funkcji.W rzeczywistości oznacza ze aktor ma cos wspólnego z przypadkiem użycia.
biznesowy przypadek użycia –(elipsa z napisem w srodku) opisuje interakcje miedzy aktorem a sys. biznes , tzn opisuje funkcje systemu biznesowego wykorzystywana przez aktora. Biz.prz.uż jest określany z perspektywy aktora. Uszczegółowienie przypadku użycia elementów występujących w sys. biznes.
związek zawierania- stosuje się w celu uniknięcia wielokrotnego opisywania tego samego ciągu zdarzeń. polega na tym, że bazowy przypadek użycia rozszerza swoją funkcjonalność o zachowanie innego przypadku użycia. Zawierany przypadek użycia nie jest autonomiczny.
związek rozszerzenia- służy do modelowania fragmentów przypadku użycia postrzeganych przez użytkownika jako opcjonalne zachowanie systemu. Wskazuje, że dany przypadek użycia opcjonalnie rozszerza funkcjonalność bazowego przypadku użycia. Funkcjonalność bazowego przypadku użycia jest rozszerzana o inny przypadek użycia po spełnieniu określonego warunku.
punkty rozszerzenia- pozwalają na dokładniejsze określenie jakie rozszerzające przypadki użycia mają być wywołane. wskazuje na to miejsce w zachowaniu (scenariuszu) przypadku użycia, które jest rozszerzone o inny przypadek użycia za pomocą związku rozszerzenia.
związek uogólnienie-polega na tym że pewien przypadek może być szczegolna odmiana innego, już istniejącego przypadku użycia. Notacja to linia ciągła zakończona pustym trójkątem skierowanym od wyspecjalizowanego ku bardziej ogólnemu przypadkowi użycia.
związek realizacja
konstruowanie biznesowych przypadków użycia,
weryfikacja biznesowych przypadków użycia: weryfikujemy za pomocą listy kontrolnej -> kompletność- diagram przypadków jest kompletny jeśli w systemie nie ma już zadnych nieudokumentowanych biznesowych przypadków użycia. Wszystkie towary i usługi dostępne dla klienta i partnerów biznesowych sa opisane w formie biznesowych przypadków użycia. Zgodność – wszystkie biznesowe przypadki użycia uwzgld. na diagramie przyp. użycia są rzeczywiste co oznacza ze są zgodne z definicją biznesowego przypadku użycia. Poziom szczegółowości – szczegółowość biznesowych przypadków użycia spełnia następujące wymogu: biznesowy przyp użycia reprezentuje spójną z punktu widzenia działań sekwencję iteracji; biznesowy… jest zainicjowany przez aktora i wykorzystuje tylko kilku aktorów; biznes… reprezentuje funkcję dostępną dla odbiorców i dającą wymierne wyniki. Związki między przypadkami użycia — związki zawierające są zdefiniowane właściwie. Nazewnictwo i opisy — nazwy biznesowych przypadków użycia opisują funkcje systemu biznesowego. Terminologia jest dobrana zgodnie z obowiązującą w ramach systemu biznesowego. Aktorzy — aktorzy w diagramie przypadków użycia odpowiadają rolom przyjmowanym w interakcjach przez uczestników zewnętrznych, organizacje lub inne systemy biznesowe.
dokumentowanie biz.n przyp. uż.-(scenariusz)-przedstawia istotne info, które sa niezbedne w realizacji dalszych faz cyklu zycia systemu. Dla danego przypadku uzycia zawsze nalezy wyróznic scenariusz główny (możliwe alternatywne). Oba precyzyjnie opisuja pełna funkcjonalnosc danego przypadku uzycia. Prowadzenie konsekwentnej dokumentacji przypadków uzycia prowadzi do odnajdywania niescisłosci i przeoczen powstałych podczas tworzenia wstepnej wersji diagramu przypadków uzycia. Trzeba podac:
Nazwa – pełna nazwa przypadku uzycia.
Numer – numer identyfikacyjny prz. uz.
Twórca – dane twórcy prz. uż, np. imie, nazwisko, stanowisko.
Typ prz uz. – okreslenie typu z punktu widzenia jego złozonosci (np.ogólny/szczegółowy) oraz waznosci dla zaspokojenia potrzeb uzytkownika(np.niezbedny/istotny/przecietnie istotny/mało istotny).
Aktorzy – lista aktorów bedacych w zwiazku z prz. uż .
Krótki opis – krótka, ogólna charakterystyka prz. uż.
Warunki wstepne – Charakterystyka koniecznych warunków inicjujacych przypadek.
Warunki koncowe – charakterystyka stanu systemu po realizacji prz. uż.
Główny przepływ zdarzen – wypunktowana i scharakteryzowana lista przepływów zdarzeń zachodzacych podczas realizacji prz. uż - scenariusz główny.
Alternatywne przepływy zdarzen - wypunktowana i scharakteryzowana lista mozliwych, alternatywnych przepływów zdarzen przypadku uzycia.
Specjalne wymagania - wypunktowana i scharakteryzowana lista dodatkowych zidentyfikowanych wymagan niefunkcjonalnych, które moga byc istotne przykładowo podczas projektowania czy kodowania.
Notatki i kwestie – lista komentarzy i lista pozostałych otwartych kwestii, które powinny zostac rozwiazane wraz z propozycjami osób, które mogłyby je rozwiazac.
diagram przypadków użycia (Use Case)- diagram, który przedstawia funkcjonalność systemu wraz z jego otoczeniem. Diagramy prz. uż. pozwalają na graficzne zaprezentowanie własności systemu tak, jak są one widziane po stronie użytkownika. Specyfikują wymagania stawiane systemowi; obrazują zachowanie systemu; modelują otoczenie systemu; nie definiują sposobu implementacji systemu; opisują jedynie najważniejsze aspekty zachowania systemu; nie są przesadnie szczegółowe; są platformą do komunikacji analityka z klientem
aktor- jest funkcją, jaką pełni użytkownik w stosunku do systemu oraz przypadków użycia. Reprezentuje spójny zbiór ról, które są odgrywane przez użytkowników przypadku użycia w czasie interakcji z tym przypadkiem. Aktorem może być ...