Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Karta pod KP  opodatkowanie następuje na wniosek podatnika złożony w deklaracji według ustalonego wzoru (PIT16) i ma zastosowanie do podatników, których działal. nie jest prowadzona poza terytorium RP. Wniosek o zast. tego opodatkowania za dany rok podatkowy, podatnik składa właściwemu naczelnikowi US nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, a jeżeli podatnik rozpoczyna działal. w trakcie roku pod - przed rozpoczęciem działal. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku pod podatnik nie zgłosił likwidacji działal gosp lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że prowadzi nadal działal opodatkowaną w tej formie. W przypadku prowadzenia pozarolniczej działal gosp. w formie spółki cywilnej wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej składa jeden ze wspólników.  Podatnicy opodatkowani w formie karty podatkowej są zwolnieni od obowiązku prowadzenia ksiąg, składania zeznań podatkowych oraz wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. Stawki karty podatkowej określone są kwotowo i podlegają corocznie podwyższeniu w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku poprzedzającego rok podatkowy w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Ich wysokość uzależniona jest od:

- rodzaju i zakresu prowadzonej działalności; - liczby zatrudnionych pracowników; - liczby mieszkańców miejscowości, w której prowadzona jest działalność gospodarcza.

Wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej ustalana jest w drodze decyzji naczelnika US odrębnie na każdy rok podatkowy. Podatnik dokonuje wpłaty tego podatku na rachunek US właściwego wg miejsca położenia zakładu, a w razie braku takiego zakładu - wg miejsca zamieszkania, co miesiąc - do 7 dnia każdego miesiąca za miesiąc ubiegły, a za grudzień do 28 grudnia roku podatkowego w wysokości ustalonej w decyzji urzędu skarbowego. W pierwszej kolejności podatek ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne.   

 

Ryczałt od przych ewid  Opodatkowaniu podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej dział gosp, w tym również, gdy dział ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych oraz w formie spółki jawnej osób fizycznych. RPE mogą opłacać podatnicy uzyskali przychody z działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 150.000 euro.   

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynoszą:

· 20% przych osiąganych w zakresie wolnych zawodów· 17% przych ze świadczenia niektórych usług niematerialnych . pośr w handlu hurt, hoteli, wynajmu sam os,

· 8,5% od przych z działi usł, w tym od przych z dział gastr w zakresie sprzed napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%; od przych z tytułu um najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze

· 5,5% od przych z dział wytwórczej, robót budowlanych,

· 3,0% od przych z dział usł w zakresie handlu oraz z dział gastr, z wyj przych ze sprzed napojów o zawartości powyżej 1,5% alkoholu, z ods od śr na rach bank  

Podstawę opodatkowania  ryczałcie ewidencjonowanym stanowi przychód bez pomniejszania o koszty jego uzyskania. Dla podmiotów będących jednocześnie płatnikami VAT jest przychód netto 

Podatnicy obowiązani są do prowadzenia ewidencji przychodów odrębnie za każdy rok podatkowy, do prowadzenia ewidencji wyposażenia, a także wykazu ŚT oraz WNiP.  

Opodatkowania tego nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przych z tytułu prowadzenia aptek, dział w zakresie kupna i sprzed wart dewizowych, dział w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.   

 

W zakresie rozliczeń oraz obowiązków sprawozdawczych podatnicy obowiązani są:

-          w ciągu roku podatkowego co miesiąc obliczać kwotę podatku i dokonywać jej wpłaty na rachunek urzędu skarbowego właściwego wg miejsca zamieszkania podatnika w terminie do 20 dnia następnego miesiąca, a za miesiąc grudzień - w terminie złożenia zeznania;    

Podatnicy mogą - pod warunkami, o których mowa w art. 21 ust. 1b i 1c ustawy - obliczać podatek i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 następnego miesiąca po upływie kwartału, za który ryczałt ma być opłacony, a za ostatni kwartał roku podatkowego - w terminie złożenia zeznania;

-          złożyć w urzędzie skarbowym, właściwym według miejsca zamieszkania, zeznanie o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku (PIT 28). Zgodnie z art. 12 Ordynacji podatkowej, jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy.  

W pierwszej kolejności podatek ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne.   
 

CECHY PODATKU

przymusowy charakter -  wyraża się w tym, że związek publicznoprawny (np. państwo), uprawniony do pobierania podatków, może stosować środki przymusu w celu wyegzekwowania od osoby zobowiązanej do zapłaty podatku, zatem  przymusowy charakter wynika z władczych uprawnień państwa

bezzwrotność - wyraża się w tym , że beneficjent świadczenia podatkowego  nie ma obowiązku, a nawet prawnych możliwości zwrotu środków pieniężnych uzyskanych z podatków, z wyjątkiem podatku pobranego nienależnie lub w nadmiernej wysokości

nieodpłatność - w zamian za uiszczenie podatku podatnik nie otrzymuje świadczenia wzajemnego, poza jedynie odpłatnością ogólną

jednostronność ustalania odnosi się do faktu, że wysokość obciążenia podatkowego określana jest przez państwo i nie jest przedmiotem negocjacji pomiędzy podatnikiem a państwem. Podatnicy mają wpływ na wysokość podatków, lecz nie w indywidualnych wypadkach, ale poprzez kształtowanie - przy wykorzystaniu mechanizmu demokracji parlamentarnej - systemu podatkowego

ogólny charakter podatku, oznacza, że podatki ustalane są dla określonych kategorii podmiotów, a nie indywidualnie. O ogólnym charakterze podatków przesądza wprowadzenie ich w życie aktami normatywnymi mającymi z reguły charakter ogólny

pieniężna forma

 

FUNKCJE PODATKÓW

fiskalna sprowadza się do tego że za pośrednictwem podatków państwo i samorząd gromadzą zdecydowaną większość wszystkich dochodów budżetowych; podstawowym zadaniem podatku jest zatem dostarczanie jak największych wpływów do danego budżetu

redystrybucyjna rozumiana jako możliwość dokonywania, za pomocą podatków, podziału dochodu i majątku narodowego między podatnikami i związkami publicznoprawnymi; pobór podatków na rzecz  budżetu umożliwia sfinansowanie określonych zadań państwa i samorządu, a przez to rozdysponowanie wygospodarowanego w danym roku dochodu narodowego.

stymulacyjna za pomocą podatków można oddziaływać bodźcowo na różnego rodzaju procesy i zjawiska; kształtując konstrukcję podatków można zakładać, że wywoła to określone zachowanie się podatników: podejmą zatem oni pewne działania bądź ich zaniechają.

 

Organy Akcyzy zgodnie z art. 14 ustawy, są naczelnicy urzędów celnych i dyrektorzy izb celnych. Zasadą jest, że właściwość organów podatkowych ustala się ze względu na miejsce wykonywania czynności lub wystąpienia stanu faktycznego, podlegających opodatkowaniu. Od ww. zasady ustawa przewiduje jednak szereg wyjątków, i tak jeżeli czynności podlegające opodatkowaniu są wykonywane na terenie właściwości miejscowej dwóch lub więcej organów podatkowych, właściwość miejscową określa się dla:

- osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej – ze względu na ich siedzibę i adres,

- osób fizycznych - ze względu na ich miejsce zamieszkania.

W przypadku osób fizycznych, które dokonują nabycia wewnątrzwspólnotowego poza prowadzoną działalnością gospodarczą lub dokonują tego nabycia, nie prowadząc działalności gospodarczej, organami podatkowymi są naczelnik urzędu celnego i dyrektor izby celnej właściwi ze względu na ich miejsce zamieszkania. 

 

Stawki akcyzy  w ustawie o podatku akcyzowym w art. 89, art. 93-97 oraz art. 99 oraz art. 105 określone zostały stawki akcyzy dla wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych.

Stawki te są wyrażane w: - kwocie na jednostkę wyrobu, - procencie podstawy opodatkowania, - procencie maksymalnej ceny detalicznej, - kwocie na jednostkę wyrobu i procencie maksymalnej ceny detalicznej. 

Zgodnie z ustawą aktualnie obowiązujące stawki akcyzy dla niektórych wyrobów akcyzowych wynoszą:

- dla benzyny silnikowej - 1.565,00 zł/1.000 l,

- dla oleju napędowego - 1.048,00 zł/1.000 l,

- dla gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a) skroplonych - 695,00 zł/1.000kg,

b) w stanie gazowym - 100,00 zł/1.000 kg,

- dla biokomponentów stanowiących samoistne paliwa - 10,00 zł/1.000 l,

- dla olejów smarowych - 1.180,00 zł/1.000 l,

- dla energii elektrycznej - 20,00 zł/1 MWh,

- dla alkoholu etylowego - 4.960,00 zł/1 hl 100% vol,

- dla papierosów - 138,50 zł za każde 1.000 sztuk i 31,41% maksymalnej ceny

detalicznej. 

 

Znaki akcyzy  system znaków akcyzy jest formą kontrolowania przez państwo działalności gospodarczej polegającej na produkcji i obrocie napojami alkoholowymi oraz wyrobami tytoniowymi, mającą na celu eliminowanie przemytu i nielegalnego obrotu tymi wyrobami oraz ochronę interesów podmiotów prowadzących legalnie działalność gospodarczą.

Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe 

 

 

Podmiot podatku CIT

Zgodnie z przepisami  ustawy podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są:

· osoby prawne,

· jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z tym że podatnikami są spółki kapitałowe w organizacji,

· podatkowe grupy kapitałowe (grupy składające się z co najmniej dwóch spółek prawa handlowego mających osobowość·  prawną, które funkcjonują w związkach kapitałowych i spełniają określone w ustawie warunki),

· spółki niemające osobowości prawnej mające siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Osoba prawną jest jednostka organizacyjna, której przepisy szczególne przyznają osobowość prawną, a także Skarb Państwa oraz gminy. Osobami prawnymi są także: przedsiębiorstwa państwowe, państwowe jednostki organizacyjne, fundusze, spółki (akcyjna, z o.o.), wspólnoty samorządowe (województwa, powiatu, gminy, stowarzyszenia gmin, związki komunalne), spółdzielnie, fundacje, Kościół katolicki i inne kościoły, stowarzyszenia, organizacje społeczne, partie polityczne, związki zawodowe, organizacje pracodawców, jednostki samorządu gospodarczego i zawodowego oraz związki grup producentów rolnych. 

 

Nieograniczony obowiązek podatkowy polega na tym, że opodatkowaniu podlega całość dochodów podatnika jeżeli miejscem zamieszkania jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez względu na to, gdzie położone są źródła przychodów, z których te dochody są osiągane (art. 3.ust.1)     

W myśl powyższego uregulowania obowiązkiem tym - opierając na zasadzie r e z y d e n c j i - objęte są zarówno dochody ze źródeł krajowych jak i znajdujących się za granicą.

 

Ograniczony obowiązek podatkowy - polega na tym, że podatnicy, nie mający na terytorium Polski miejsca zamieszkania, podlegają opodatkowaniu tylko od dochodów uzyskanych ze źródeł położonych na terytorium Polski czyli dochody ze stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. (art. 3 ust.2a) 

 

Podstawa opodatkowania, jest to ilościowo lub wartościowo ujęty przedmiot opodatkowania. Tak więc podstawą opodatkowania osiąganych dochodów jest dochód w określonej kwocie, władanie gruntami - powierzchnia gruntu, nabycia własności rzeczy - czysta wartość tych rzeczy. Prawie zawsze podstawa opodatkowania ma wymiar matematyczny, liczbowy. Wyjątek stanowi podstawa opodatkowania od środków transportu czy psów.

 

podstawę obliczenia podatku. Podstawa wymiaru podatku to konkretna wielkość przyjęta przez organ podatkowy w decyzji wymierzającej podatek lub przez podatnika zobowiązanego do samodzielnego obliczenia podatku w deklaracji, uwzględniająca wszystkie odliczenia i pomniejszenia podstawy opodatkowania.

 

Jednostronność podatku ustalania odnosi się do faktu, że wysokość obciążenia podatkowego określana jest przez państwo i nie jest przedmiotem negocjacji pomiędzy podatnikiem a państwem. Podatnicy mają wpływ na wysokość podatków, lecz nie w indywidualnych wypadkach, ale poprzez kształtowanie - przy wykorzystaniu mechanizmu demokracji parlamentarnej - systemu podatkowego

 

Nieodpłatność podatku - w zamian za uiszczenie podatku podatnik nie otrzymuje świadczenia wzajemnego, poza jedynie odpłatnością ogólną

 

 

 

Zjawisko PRZERZUCALNOŚCI sprowadza się do  możliwości przeniesienia przez podatnika ekonomicznego ciężaru podatku na osobę trzecią. Podatki bezpośrednie to takie, których podatnik sam nie jest w stanie przenieść na inny podmiot. Natomiast podatki pośrednie umożliwiają takie działanie podatnika, np. przez doliczenie podatku do ceny towaru czy usługi. Podatki pośrednie z reguły wliczane w cenę formalnie płacone są przez jeden podmiot

(podatnika) a jego ekonomiczny ciężar ponoszony jest przez inne podmioty (nabywców - klientów).

   Z reguły przyjmuje się, że podatki dochodowe są nieprzerzucalne, natomiast podatki konsumpcyjne i częściowo podatki przychodowe mogą być przerzucane na osoby trzecie.  Znajomość zjawisk przerzucalności podatków pozwala też na prawidłowe ustalenie faktycznego ciężaru opodatkowania poszczególnych podmiotów i ich grup. A więc ma ogromne znacznie praktyczne.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed