Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Malwina Probe, Agnieszka Kłopotek- Główczewska ENI gr. A
Szkoła specjalna, klasa II.
Obszar: Polska – moja Ojczyzna.
Temat : Symbole Narodowe.
Lekcja powtórzeniowa
Cele ogólne: uczniowie znają symbole narodowe.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- potrafi wskazać na mapie stolice Polski: Gniezno, Kraków, Warszawę oraz rzeki: Wisłę, Odrę i Wartę
- zna takie pojęcia jak: legenda, Ojczyzna, godło, Orzeł Biały, barwy ojczyste – flaga biało-czerwona
- zna legendę o powstaniu państwa polskiego
- wie, że Mazurek Dąbrowkiego jest hymnem polski
- poprawia sprawność manualną
- rozwija myślenie logiczne
- liczy w zakresie 30
Metody:
· podająca
· poszukująca
· praktycznego działania
· problemowa
Środki: mapa Polski, godło, szablon godła, karty pracy/ podręcznik „ Wesoła szkoła” , wycinanki, krepa, klej, utwór „mazurek Dąbrowskiego”
Czas trwania : 4 godziny lekcyjne
Plan lekcji:
1. Przywitanie z dziećmi, sprawdzenie obecności.
2. Rozmowa na temat legend, czy dzieci wiedzą czym legenda jest i czy słyszały o jakiś legendach.
3. Odczytanie po cichu legendy „Legenda o Lechu i Orle Białym”.
4. Wyjaśnienie niezroumiałych wyrazów.
5. Odczytanie tesktu na głos.
6. Rozmowa na temat tekstu i odpowiedzi na pytania:
- Kto według legendy był założycielem Gniezna?
- Dlaczego Lech na znak swojego grodu wybrał orła?
- Czym dla nas jest znak Orła Białego?
7. Wykonanie ćwiczenia z podręcznika: Ustalenie kolejności zdarzeń i podpisanie obrazków.
8. Przypomnienie dzieciom flagi i godła Polski, opisanie go przez dzieci.
9. Uzupełnienie tekstu podanymi wyrazami ( na tablicy ) i przepisanie go do zeszytu.
* Orzeł Biał * czerwone tło *zwrócony w prawo * złota korona * rozpostarte skrzydała * złoty dziób i szpony * symbol państwa
„Godłem Polski jest .............. na czerwonym tle. Orzeł zwrócony jest ......... i ma ............ szkrzydła. Na głowie ma ............... . Jego dziób i szpony są .......... . Wizerunek Orła Białego jest ......... naszej Ojczyzny.
10. Pokazanie dzieciom gdzie na mapie znajduje się Gniezno, Kraków, Warszawa oraz rzeki: Wisła, Odra, Warta.
11. Zaproszenie chętnych dzieci do wskazania podanego miasta lub rzeki na mapie.
12. Wykonanie ćwiczenia: Podpisanie rzek i stolic na mapie.
13. Wykonanie ćwiczeń matematycznych.
14. Odtworzenie hymnu Polski.
15. Próba zaśpiewana hymnu.
16. Wykonanie pracy plastycznej. Pokolorowanie lub wyklejenie Orła Białego bądź flagi krepą lub wycinankami.
Ewaluacja:
Uczniowie zrobili pracę plastyczne, potrafili wskazać rzeki i miasta na mapie, przeczytali legendę oraz zaśpiewali hymn Polski. Ćwiczenia matematyczne wykonali z drobną pomocą nauczyciela. Uczniowie mieli problem z wpisaniem poprawnie odmienionych wyrazów w luki w zdaniach. Problemem było również ustalenie kolejności zdarzeń.