Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
1.             Dlaczego etery są silniejszymi zasadami od ketonów? (2)
2.             Dlaczego trifluorek boru (BF3) jest silniejszym kwasem Lewisa od trimetyloboranu              [(CH3O)3B]? (3)
3.             Dlaczego piperydyna jest znacznie silniejszą zasadą od pirydyny? (3)
4.             Wyjaśnij dlaczego tetrametyloguanidyna jest znacznie silniejszą zasadą (pKaH ≈ 12) od              N,N-dimetyloacetamidu (pKaH ≈ -0.5). (3)
5.             Dlaczego kwas pikrynowy (2,4,6-trinitrofenol) powoduje uwolnienie CO2 z wodnego              roztworu Na2CO3, a fenol nie? (2)
6.             Uszereguj poniższe związki według wzrastającej kwasowości, biorąc pod uwagę              zaznaczone protony w poniższych związkach (3):
7.             Który, bądź które, z protonów są najbardziej kwasowe w poniższych strukturach: (3)
8.             Dlaczego o-chloroanilina jest słabszą zasadą od p-chloroaniliny? (2)
9.             Ustaw poniższe związki w kolejności od najsłabszego do najsilniejszego kwasu biorąc              pod uwagę zaznaczone atomy wodoru. Podaj uzasadnienie. (3)
10.             Dlaczego kwas p-toluenosulfonowy (pKa ≈ -6) jest znacznie silniejszym kwasem od              kwasu p-metylobenzoesowego (pKa ≈ 5)? (2)
11.             W każdej z poniższych cząsteczek określ, który z wodorów jest najbardziej kwasowy. (2)
12.             Ustaw w kolejności od najsłabszego do najsilniejszego kwasu poniższe związki, biorąc              pod uwagę zaznaczone atomy wodoru. Podaj uzasadnienie. (3)
13.             Wartości pKa dla aminokwasu cysteiny wynoszą 1.8, 8.3 i 10.8. Przypisz te wartości              grupom funkcyjnym cysteiny. (3)
14.             Zidentyfikuj najbardziej kwasowy proton w poniższych związkach. (3)
             a. 3-pentanon
             b. 1,1,1-trifluoropropan
             c. 4-chlorobutanol
15.             W jaki sposób rozdzielisz naftalen, N,N-dimetyloanilinę [PhN(CH3)2] i kwas benzoesowy              (PhCOOH) wykorzystując ich właściwości kwasowo-zasadowe? (2)
16.             Wskaż i uzasadnij który ze związków w parach jest słabszą zasadą. (3)