Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Tr. .z Mastrit zakładał że UE będzie to pewna forma współpr. niektórych krajów Europy która wspierać się będzie na   III filarach: I-o charakt. gospodarczym-to Wspólnote E czyli dawne EWG, EWWiS, EURATOM + Unia Walutowa; II—wspólna polityka zagr. i bezpicz.

III-zadania z zakresu wymiaru spr. i spraw wewn.

Prawo Europejskie to przepisy które zostały ustanowione przez organy wspólnot E (nie UE bo UE to tylko p. konc. myśl)

Prawo E w zn. węższym obejmuje te przepisy  które zostały ustanowione w ramach WE.

W zn. szrszy uzupełnimy je o przepisy które są wydawane w ramach Rady Europy-dokumeny powstające w ramach KBWE(Konferencja Bezp. i Współpr. w Europie)

Konstrukcja Pr. wspólnotowego: może się dz. wg różnych kryteriów. Najważn. zn. ma podz na pierw. i wtórne.

 

ORGANY WSPÓLNOT.

-Parlament E (Strasburg-posiedzenia plenarne

Luksemburg-biura

Bruksela-sesje

- Rada  UE (Bruksela)

- Komisja E (Bruksela)

- T S Wsp.E- Luksemburg

- E TR. Obrach-Luksem.

 

PODZIAŁ WŁADZY:

-Ustawodawcza-Parl.E Rada-ministro.państw czł.,

-wykonawcza-Komisja

-Sądown.-ETS,Sąd I Inst

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trybunał Sprawiedl-jeden z gł organów wspólnot pełniący funkcję sądu międzynarod, konstytuc, i administr. Od początku istnienia wspólnot wiadome było że konieczne będzie stworzenie organu o charakterze sądowym którego przedmiotem działalności będzie rozstrzyganie spraw spornych. Już Traktat paryski zakładał stworzenie odpowiedniego trybunału.   Tr. Spr.

Orzeka w kilku kat. spraw zw. z funkcjonow. Wspólnot E i chodzi o spory między organami W, między państwami czł, między organami ws.a państwami europejskimi  a także między os. fiz i pr. a organami Wsp.

Od początku do Tr. była delegowana 1 osoba z kraju czł. Musi posiadać upr. do orzekania w najwyższych organach   (w Polsce w Sądzie Najwyż)Do Tr. sędziów powołują państwa członkowskie. Orzecz.Tr. mają charakter ostateczny, są niepodważalne i wiążące dla sądów państw czł. Sędziowie TS są  z zasady przedstawicielami UE i nie mogą orzekać w sprawach których stroną jest państwo które ich nominowało. Sedziowie wybierają spośród siebie przewodniczącego na 3 lataW jego skład  wchodzi także 8 rzeczników generalnych, którzy pełnią f. rzecznika interesu publ.

TR. czuwa nad jednolitym stosowaniem prawa WE, rozstrzyga m.in. sprawy dot. Instytucji Wspólnot, legalności wydawanych przez nie aktów pr, Dba o to aby wspólnotowe pr. wtórne było zgodne z pr. pierwotnym i ogólnymi zasadami prawa UE. Przyjmuje skargi osób fiz. na decyzje organów itp.

Od 1989 r.kiedy rozpoczął działaln. Sąd I Inst., do Tr. można wnosić odwołania od jego orzeczeń

TYPY SKARG rozpatrywanych przez Tr. SPR. WE:

Skargi przeciwko państwom członk. Jest to b. szcz.procedura która znajduje zastos.w sytuacji naruszenia przez państwo czł. obowiązków wynik. bądź z traktatów bądź z pr. wtórnego. Czynna legitymacja procesowa przysługuje Komisji E dlatego też jest ona nazwana strażnikiem prawa wspóln. Komisja może się dowiedzieć że prawo zostało naruszone np. z donosu, inf. prasowej.. Komisja wszczyna post. wyjaśni-jest to post. o charakterze nieformalnym. Najcz. polega na skierowaniu do kraju czł. zapytania bądź wysł. kogoś kto sprawdzi. Państwa czł. muszą w post. uczestniczyć, nie mogą zatajać informacji. Po ustaleniu że doszło do naruszenia Pr.WSP.- Kom. E przygot. dokument-PIERWSZE PISMO W SPRAWIE. To pismo jest skierowane do p. czł. Zawiera inf. o wszczęciu post, wskazuje które przepisy prawa wspóln. zost.naruszone przytacza argumenty na uzasadn. i zawiera wezwanie do wypowiedz się w sprawie w terminie najcz. 2 m-cy. Kraj czł:-bądź przyznanie się do winy i usunięcie przyczyny narusz. prawa wtedy dalsze post. się nie toczy – zaprzeczenie że pr. zost. naruszone. Nast. wtedy przygot. przez Kom.E  nast. dok.- OPINIA Z UZASADNIENIEM. W zależn. jak zachowa się kraj czł-jeśli nadal się stawia to kończy się to skargą do Tr. Spr. 

W Tr. post składa się z 2 etapów; pisemny i ustny

Etap pis-rozesł. do zaint. stron informacji o wpłynięciu skargi. Skarga jest drukowana Dz. U. WE podobnie jak opinie rzeczników generalnych. Nast. jest kierowana na posiedzenie. Większość spraw jest rozpatrz. w składach 3 os. Na rozpr. strony wyst. przez swoich pełnomocn-reprezent ich adwokaci. Zapada wyrok gdzie Tr. stwierdza uchybienie bądź nie. Orzeka też o kosztach post-najcz. każda strona ponosi własne koszty. Stwierdz. że kraj czł. dopuścił się narusz. pr-zobowiazuje do naprawienia stanu.

Skargi o bezprawność

Skarży się tutaj nie kogoś ale coś. Chodzi o te akty prawne które zdaniem skarżącego są sprzeczne z aktami wyższego rzędu. Jest to skarga Europejska. W zakresie czynnej legitymacji procesowej wyróżniamy 2 gr. Podmiotów;-uprzywilej. i nieuprzywil

Podm. uprzywil-państawa członk, organy WE oraz w niekt. sytuacjach E Bank Centr. P. uprzywil nie musi wskazywać wł. interesu w sprawie. Podm. nieuprzywil-osoby fiz i os pr. Możliwość skł przez te os. skarg jest ograniczona. Muszą wykazać że dany przedmiot sprawy dot. ich wprost i bezpośr. Przeciwnie skarga będzie odrzucona.

Skarga o zastos.tymczas. ochr. pr. Inst. tymcz. ochr. pr. polega na wydaniu przez Sąd(Trybunał) orzeczenia wprowadz. rozwiązania tymczas. do czasu załatwienia sprawy głównej. Komisja E zwróciła się do Tr. S aby wydał orzeczenie do czasu aż skarga nie zostanie rozpatrzona. Przesłanki zastos. tymczas. ochr. pr:

-fakt istnienia spr. gł.   - nie można wyst o nią przed złożeniem skargi

-okoliczność, iż na skutek realizacji danego aktu może dojść do nieodwrac. skutków pr.

- prawdpod. powodzenioa w spr. gł. czyli orzeczenie dot. tymczas. ochr. pr. może zostać wydane przez Tr. jeśli analizując akta sprawy uznał że orzeczenie będzie prawdopo. po myśli składaj.

IV KAT.-Wnioski o rozstrzygnięcie prejudycjalne(wstępne)

Jeśli  sąd krajowy poweźmie wątpliwość co do wykładni pr. wspólnotowego może a sąd II inst. musi zwrócić się do Tr. S. jak należy rozumieć ten przepis.       Z pyt. może wyst. tylko sąd. Przyjmuje się kilka cech charakt. które musi posiadać sąd: musi to być instyt. niezawisła-orzekają tylko sędziowie i ów sąd musi mieć charakter obligatoryjny(nie może być np. sąd konsumencki)

Wyst. z pytaniem prejudyc odbywa się często wbrew woli państwa członk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Parlament E-pierwotnie stanowił instytucję o charakt. gł. doradczym. Kolejne reformy doprowadz. do tego że poz. Parl.E ulegała zwiększeniu. Pierwotnie składał się z przedstawicieli poszcz. państw wysuniętych przez rodzime parlamenty wg ustalonej przez nie procedury. Już w Tr. rzymskim zakładano że docelowo będzie on wybierany w wyb. powszechnych. Pierwsze wyb.bezpośr. odbyły się w 1979 r od tego czasu co 5 lat jest wybierany nowy skład. Do czasu stworzenia ord. wyborczej całej Europy, będą stosowane przepisy obowiązujące w poszcz.. krajach. Widoczny jest więc wzrost znacz. Parl. gdyż jako jedyny organ jest org. pochodz. z demokr. wyborów.

Obraduje na sesjach plenarnych(na ogół 12 razy w roku)w Strasburgu oraz w ramach Komisji, których siedzibą jest Bruksela. Sekretariat i admin urzędują w Luksemburgu.

Kompetencje Parl. mogą zostać podzielone na kilka grup: -kreacyjne-to te które przyznają Parl. komp. kształt.składu niektórych innych organów czy też nominowania osób na poszcz. stanowiska w instytucjach E. Takim sztandarowym przykładem jest powołanie Rzecznika Praw E. Podobne komp. Przysł Parl względem Komisji E np. uchwalenie wotum nieufności względem Komisji E.

-O charakterze prawodawczym-bierze czynny udział w tworzeniu wspólnotowego prawa wtórnego i może wydawać wszystkie znane nam akty prawa wtórnego w odniesieniu do niektórych działając samodzielnie a co do niekt.łącznie z Radą.

-składanie niektórych typów skarg do E Tryb. S-ma w tych sprawach czynną legitymację i nie musi wykazywać własnego interesu

- o charakt. budżetowym-p. wszyst. duża rola w procesie uchwalania budż. a nast.w kontr.jego wykon.

-silva relum (nie dajace się sklasyfikować w żadnej grupie)

 

Rada Europy-powst.w 1949r Była pierwszą org. w Europie działająca na rzecz współpracy i integracji kontynentu.Jest org. międzynarod. obejmującą wszystkie demokratyczne kraje Europy i  nie ma nic wspólnego ze wspólnotami.W jej ramach działa np. E Tr.Praw  Czł.

Rada Europejska- powst. W 1974 r. jej obecność w strukturze instytucjon. wspólnot została potwierdz. formalnie w Jednolitym Akcie E. (1986) i Tr. o Uni E z Mastrit(1992). Nie jest ona organem wspólnot. Składa się z szefów państw wchodzących w skład wspólnot E.  Jest ona organem UE.

Rada Uni E – jest organem Wspólnot Europ -najwazniejsza instytucja decyzyjna. Do Tr. z Mastrit zwana Radą Ministrów. Jest ona instytucją 3 wspólnot Wsp. Europejskiej, EWWiS-traktat wygasł w 2002 r; i E W En. Atom.

Rada  UE jest jest organem prawodawczym WE. W skład jej wchodzi jeden przedstawiciel każdego państwa członk. Upoważniony do zaciągania zobowiązań w imieniu własnego rządu..Funkcja przewodn. Piastowana jest kolejno przez każde p. członk, przez 6 m-cy. Rada UE może wyst. jako rada ds. ogólnych(ministrowie spraw zagr) lub rada specjalna tzw. branżowa(ministr. rolnictwa,spr. wewn. itp.

COREPER-instytucja pomocnicza R UE z siedzibą w Brukseli. W jego skład wchodzą stali przedstawiciele państw członk. w randze ambasadorów. COREPER stanowi łącznik między adm. państwową a wspólnotową przygot. wstępne uzgodnienia stanowisk wobec propozycji Kom. E, dot. wszystkich dziedzin z wyj. wspólnej polit. rolnej i monetarnej.

Komisja E- jest org. wykonawczym wspólnot. Składa się z 25 członków. Większość komisarzy to politycy z partii rzadzących i opoz. państw członk. Na czele Komisji stoi przewodn. i 2 wiceprzew. Kierują oni pracą komisarzy. Każdy z Komisarzy jest odpowiedz. za 1 lub kilka obszarów polityki np. rolnictwo, handel itp. Komisja zbiera się na posiedz. raz w tygodniu. Odpowiada przed Parl E

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed