Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Przemienność alternatywy:
p ∨ q ⇔ q ∨ p
Łączność alternatywy:
(p ∨ q) ∨ r ⇔ p ∨ (q ∨ r)
Przemienność koniunkcji:
p ∧ q ⇔ q ∧ p
Łączność koniunkcji:
(p ∧ q) ∧ r ⇔ p ∧ (q ∧ r)
Rozdzielność koniunkcji względem alternatywy:
p ∧ (q ∨ r) ⇔ (p ∧ q) ∨ (p ∧ r)
Rozdzielność alternatywy względem koniunkcji:
p ∨ (q ∧ r) ⇔ (p ∨ q) ∧ (p ∨ r)
Pierwsze prawo De Morgana:
~(p ∨ q) ⇔ ~p ∧ ~q - zaprzeczeniem alternatywy jest koniunkcja zaprzeczeń
Drugie prawo De Morgana:
~(p ∧ q) ⇔ ~p ∨ ~q - zaprzeczeniem koniunkcji jest alternatywa zaprzeczeń
Zaprzeczenie implikacji:
~(p ⇒ q) ⇔ p ∧ ~q
Zastąpienie równoważności implikacją:
(p ⇔ q) ⇔ [(p ⇒ q) ∧ (q ⇒ p)]
Prawo kontrapozycji:
(p ⇒ q) ⇔ (~q ⇒ ~p)
Prawo przechodniości:
[(p ⇒ q) ∧ (q ⇒ r)] ⇒ (p ⇒ r)
 

 

 

1.nazwy proste to nazwy jednowyrazowe

nazwy złożone to nazwy składające się z co najmniej dwóch

wyrazów.

                           2.Nazwy ogólne są nazwami posiadającymi co najmniej dwa

                         desygnaty.

Nazwy jednostkowe mają dokładnie jeden desygnat

nazwy puste nie mają desygnatów

3.nazwa zbiorowa jest to nazwa, której poszczególny desygnat

składa się z części czy elementów (które same w sobie są

jednostkowymi przedmiotami)

nazwa niezbiorowa to taka nazwa, której poszczególny

desygnat jest niepodzielny.

4.nazwa konkretna jest to nazwa, która odnosi się do obiektów

materialnych lub tego co jako materialne sobie wyobrażamy

(w przypadku nazw pustych).

Nazwa abstrakcyjna jest to nazwa, która nie jest konkretna.

Mówiąc inaczej nazwami abstrakcyjnymi są: nazwy relacji ,

nazwy własności , nazwy sytuacji, zdarzeń, stanów rzeczy,

nazwy uczuć i odczuć, nazwy liczb i zbiorów liczbowych.

5.nazwą ostrą nazwa która ma jednoznacznie wyznaczony zakres.

Nazwą nieostrą jest taka nazwa, której  zakres nie jest

jednoznacznie wyznaczony.

6. nazwa  wyraźna to taka nazwa, która ma  wyznaczoną treść

pozwalającą na

jednoznaczne wyznaczenie jej zakresu. 

Nazwami niewyraźnymi  są nazwy pojęć, których definicje

nie pozwalają na jednoznaczne wyznaczenie zakresów tych nazw.

7.Nazwa jest generalna gdy jest nadana ze względu na cechy

jej desygnatów

Nazwa indywidualna jest nadawana tylko po to, aby

oznaczyć desygnaty, a nie ze  względu na ich cechy.

 

Sposób czytania zapisów symbolicznych:

SaP- każdy S jest P (wszystkie S-y są P)

SeP- żaden S nie jest P

SiP – niektóre S są P (co najmniej niektóre S są P;    istnieje taki S, który jest P)

SoP- niektóre S nie są P (co najmniej niektóre S nie są P;    istnieje taki S, który jest P)

TylkoSaP – tylko S jest P (tylko S-y są P)

TylkoSeP – tylko S nie jest P (tylko S-y nie są P)

TylkoSiP – tylko niektóre S-y są P

TylkoSoP – tylko niektóre S-y nie są P

Prawa kwadratu logicznego

dotyczące par zdań sprzecznych:

SaP « ~(SoP)

SoP « ~(SaP)

SeP « ~(SiP)

SiP « ~(SeP)

dotyczące par zdań miedzy którymi jest związek wynikania logicznego

SaP ® SiP

SeP ® SoP

 

dotyczące par zdań dopełniających się wzajemnie (podprzeciwnych)

SiP Ú SoP

wykluczających się wzajemnie (przeciwnych)

SaP ® ~(SeP)

SeP ® ~(SaP)

Prawa konwersji

SiP « PiS

SeP « PeS

SaP ® PiS

SeP ® PoS

Prawa obwersji

SaP « S e nie-P

SeP « S a nie-P

SiP « S o nie-P

SoP « S i nie-P

Prawa kontrapozycji

SaP « nie-P a nie-S

SoP « nie-P o nie-S

SaP ® nie-P i nie-S

SeP ® nie-P o nie-S

 

 

SYMETRYCZNOŚĆ

1.Być w tym samym wieku – X jest w tym samym wieku co Y,  czy Y jest w tym samym wieku co X? Tak, a więc SYMETRYCZNA

2.Być ojcem – X jest ojcem Y, czy Y jest ojcem X? Nie, a więc ASYMETRYCZNA

3.Lubić – X lubi Y, czy Y lubi X? Może być tak lub może być nie, a więc NONSYMETRYCZNA

TRANZYTYWNOŚĆ (PRZECHODNOŚĆ)

1.Być w tym samym wieku- X jest w tym samym wieku co Y, Y jest w tym samym wieku co Z, czy X jest w tym samym wieku co Z? Tak, a więc TRANZYTYWNA

2. Być ojcem-X jest ojcem Y, Y jest ojcem Z, czy X jest ojcem Z? Nie, a wiec ATRANZYTYWNA

3.Lubić-X lubi Y, Y lubi Z, czy X lubi Z? Możliwe, a więc NONTRANZYTYWNA

ZWROTNOŚĆ

1.Być w tym samym wieku- X jest w tym samym wieku co X? Tak, a więc ZWROTNA

2.Być ojcem-Czy X może być ojcem X? Nie, a więc AZWROTNA

3.Lubić-Czy X może lubić X? Możliwe tak albo nie, a więc NONZWROTNA

Relacja równościowa

A. zawsze jest tranzytowa, symetryczna, spójna (tym samym, to samo)

B. kryterium podziału logicznego (wyczerpujący i rozłączny)

C. dziedzina i przeciwdziedzina relacji uzupełniają się

D. dzieli zbiory na klasy abstrakcji

E. elementy wewnętrzne danej klasy abstrakcji wykluczają się

Relacja porządkująca

A. zawsze asymetryczna i tranzytowa

B. układ elementów w zbiorze tworzą szereg np.: Być wyższym  (niższym, cięższym) w zbiorze studentów.

Relacja porządkująca całkowicie

A. asymetryczna, tranzytowa, spójna

B. uporządkowana np.: Każdy student ma inny nr indeksu, inny głos, inny wzrost w zbiorze studentów z całej Polski itp.

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed