Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

1-Podział silników spalinowych

2-Zasada działania silnika spalinowego czterosuwowego

4- Obiegi teoretyczne tłokowych silników SPALINOWYCH

7- Wskaźniki pracy silnika (podstawowe zależności)

8- Wskaźniki porównawcze silnika

9- Bilans cieplny silnika

10- Proces napełniania

11- Proces spalania

12- Proces wylotu

13- DOŁADOWANIE SILNIKÓW

15- Komory spalania ZI

16- Systemy  spalania ZS 

17- Układ korbowo – tłokowy

18- Układ rozrządu

19- Układ olejenia

20- Układ chłodzenia

22- Uklad zasilania

 

 

Elementy chłodzenia powietrzem

- powierzchnia chłodząca

- dmuchawy

- przewody powietrzai osłony

- urzadzenia do regulacji chlodzenia

- osprzęt

Powierzchnia chłodząca - tworza zewnętrzne ścianki głowicy i cylindrów silnika.  W celu zwiększenia pola wymiany ciepła są one użebrowane.

Dmuchawy- służą do wytworzenia intensywnego przepływu powietrza wokół silnika umieszczonego pod osłona. Istnieja dwa rodzaje dmuchaw: osiowe i promieniowe Cześciej stosuje się dmuchawy osiowe gdyż maja one wiekszy wydatek. Dmuchawy zasysaja zimne powietrze i tłoczą je na silnik. Napędzane są one przez wał korbowy silniki za pośrednictwem pasków klinowych.

Przewody powietrza i osłony kierujące –przez przewody jest doprowadzane powietrze prze dmuchawe na powierzchnie chlodzaca .W ten sposób uzyskuje się równomierny nadmuch wszystkich cylindrów cylindrów głowic silnika. Wykonane są cienkiej blachy stalowej. 

22. Uklad zasilania

Zadaniem jego jest dostarczenie do cylindrów silnika a paliwa i powietrza w takich ilościach oraz w taki sposób, aby zapewnić prawidłowy przebieg spalania. Stosowane sadwa rodzaje układów zas.gaznikowe- w silnikach ZI, wtryskowe o ZI, i ZS. Układ zasilania silnik z ZI sklada się z:

-zbiornik paliwa

- filtr paliwa

-pompa paliwa

- gaźnik

- przewody paliwowe

Zbiornik paliwa i przewody paliwowe – zbiorniki wykonane są najcześciej z wytłoczek z blachy stalowej. Wewnętrzna część jest cynkowana lub lakierowana w celu zabezpieczenia przed korozją. Paliwo zasysane jest ze zbiornika przez rurkę zasilającą, która znajduje się w najniższym miejscu zbiornika, tak aby osady nie przedostały się do przewodów paliwowych. Przewody paliwowe wykonane są ze stali, gumy i tworzyw sztucznych.

Filtr paliwa – są stosowane w celu zatrzymania zanieczyszczeń. Wykonany jest z gęstej siatki metalowej lub stosu blaszek lub z papierowym wkładem.

Pompa paliwa-do przeprowadzenia paliwa do gaźnika służą pompy przeponowe o napędzie mechanicznym, sa one uruchamiane mimośrodem umieszczonym z zasady na wale rozrządu. Mimośród działa na dzwignię związaną jednym końcem ze środkiem przepony pompy. Ruch tłoczący pompy odbywa się pod działaniem sprężyny  co zapewnia stałe wysokie ciśnienie tłoczenia. Stosuje się też pompy o napędzie elektrycznym, których zaletą jest utrzymanie przewodów paliwa pod ciśnieniem od chwili włączenia zapłonu, więc przed właściwym rozruchem.

Gaznik – urzadzenie dawkujące paliwo i ułatwiające wymieszanie go z powietrzem. Skład niego wchodzi: komora pływakowa składające się z pływaka i zaworu. Komora pływakowa połączona jest przewodem z rozpylaczem. Najczęściej stosowane to gazniki opadowe, gdzie przepływ powietrza odbywa się od góry do dołu. Wada takich układów jest trudność regulacji.

Układ zasilania paliwem silnika ZS Główne elementy to: zbiornik paliwa pompa podająca, filtry paliwa, pompa wtryskowa, wtryskiwacze i rozpylacze oraz przewody niskiego i wysokiego ciśnienia.

Zbiornik paliwa- zbliżona  konstrukcja do silników ZI.  Pompa podająca –przetłacza olej napędowy ze zbiornika do pompy wtryskowej

Filtry paliwa- olej dostarczany do pompy wtryskowej musi być czysty, gdyż nawet drobne zanieczyszczenia mogą uszkodzić i zużyć pompę wtryskową i rozpylaczy. Musza one być łatwo dostępne , aby ułatwić wymianę filtru.

Pompa wtryskowa- stosuje się sekcyjne o stałym skoku tłoczka , rozdzielaczowe o  zmiennym skoku tłoczka. Elementy tłoczące to cylinderek tłoczek , napęd tłoczków nastepuje od wałka krzywkowego. Pompy rodzielaczowe stosuje się do silników o pojemności az co 2,2dm3 objętości jednego cylindra.

Wtryskiwacze – paliwo dopływa do wtryskiwacz przewodem wysokiego ciśnienia i otworkami dopływa do zbiorniczka. Wtryskiwacz dostarcz do paliwo do komory spalania. Wtryskiwacze dzieli się na czopkowe i wielootworkowe ich wspólnym elementem jest iglica

 

Sucha miska olejowa – stosowane sa dwie pompy , pierwsza z nich jest o dużym wydatku umieszczona w dolnej części silnika , zasysa olej ze spalinami i tłocz go do chłodnicy , później do zbiornika , a druga zaś rozprowadza olej na pozostałe części układu zaletą tego układu jest kontrola poziomu oleju, ale układ jest droższy, skomplikowany w budowie, stosuje się go gdy warunki tego wymagają . Napęd pompy oleju to najbardziej rozpowszechniony poprzez Kola zębate o uzębieniu zewnętrznym. Pompy te mają małe wymiary są tanie i nie zbyt czułe na zanieczyszczenia  zmianę lepkości oleju. W silnikach o ZI pompa oleju napedzana jest za pomącą kół zębatych Śrubowych od wału rozrządu, natomiast w silnikach ZS pompa oleju napedzana jest najcześciej od koła zębatego na wale korbowym z przodu silnika.

Filtr oleju – oczyszczaja olej w czasie pracy silnika. Filtry oleju można podzielisz na: -wstepne- zgrubne- dokładnego oczyszczania-odśrodkowe- specjalne

Filtry wstępne - Role tego filtru spełnia smok umieszczony w misce oleju lub w zbiorniku oleju silnika i połącony przewodem ssacym z pompa oleju. Elementem filtrującym jest siatka wykonana z drutu mosiądzowego, stalowego, oczyszczona olj z zanieczyszczeń najgrubszych.

Filtr zgrubny – zatrzymuje zanieczyszczenia o wymiarach około 0,7mm. sA to inaczej filtry szczelinowe ,a role filtrującą spełniają otworki lub szczeliny miedzy elementami metalowymi Mogą one być w postaci blaszek cienkich .

Filtry dokładnego oczyszczania- powinny zatrzymywać wszystki cząski zanieczyszczeń olejuniżależnie od ich wymiarów . Można je podzielić: -Objętościowe

- powierzchniowo-chłonne - kombinowane

Filtry odśrodkowe- nie mja wkładu filtrującego , oczyszczanie oleju polega na nadaniu szybkiego ruch obrotowego, podczas którego zanieczyszczenia sa odwirowane. Dokładnośc zleży od siły odśrodkowej . Stosuje się filtry napędzie hydraulicznym , mechanicznym

Filtry specjalne- stosowane sa jako magnetyczne .Magnesu umieszcza sie w misce olejowej lub w filtrze olej. Wyławiaja one cząstki materiałów  ferromagnetycznych .

Chłodnice oleju Istnieja dwa typy chłodnic

- chłodnice wodne

- powietrzne

Chłodnice wodne –są w postaci rurek cienkich prze które przepływa olej smarujący. Składa si eona z rdzenia z rurek aluminiowych mosiądzu. Dzieki liczbie żeber powierzchnia stykajaca z olejem jest rozbudowana. Zalety to małe wymiary , zdolność podgrzewania oleju porzzruch silnika szaybikego, wady to skomplikowana budow , przecieki.

Chlodnice powietrzne- szereg rurek stalowych , na których nawinięte sa spiralnie tasma stalowa tworząc powierzchnie chłodzaca .

20. Układ chłodzenia.

Rozróżnia się następujące rodzaje układów:

-bezpośredni (powietrzem),zaletą jest szybkie podgrzanie do temp. pracy.

-pośredni (cieczą), 

Układ chłodzenia – Zadaniem układu jest utrzymywanie stałej temp. pracy silnika poprzez jego chodzenie. Może ono odbywać się cieczą lub powietrzem

Chłodzenie cieczą pośrednie – krążenie cieczy w takim układzie jest wywołane pompą cieczy chłodzącej  i napędzana wałem korbowy. Pompa zasysa ochłodzona ciecz z zbiornika i tłoczy ciecz do płaszczza cieczowego silnika. Chłodnica jest natomiast chłodzona powietrzem, którego ruch wymusza wentylator.

Chłodzenie bezpośrednie

Zalety chłodzenia to

- szybkie nagrzewanie się silnika przy rozruchu

- wyeliminowanie instalacji cieczowej

wady to

- potrzeba stosowania oleju silnikowego

- większa hałaśliwość podczas pracy wskutek większych luzów w układzie 

Elementy chłodzenia cieczą :

- płaszcz cieczowy

- chłodnica

- pompa cieczy chłodzącej

- wentylator

Płaszcz cieczowy- tworzą ścianki kadłuba i głowicy , przy czym przestrzeń cieczowa tych części łączą się ze sobą zwykle przez otwory  w przepływających do siebie ściankach oraz uszczelce podgłowicowej

Chłodnice – składa się z rdzenia połączonego z dwoma zbiornikami cieczy , górnym i dolny. W samochodach stosuje się chłodnice wodno-rurkowe. Na budowę rdzenia chłodnice dzieli się na

- rurkowe-pływakowe

- rurkowe-taśmowe

Pompa cieczy chłodzącej – są z zasady nisko ciśnieniowe, jednostopniowymi wirnikami pompami odśrodkowymi. Pompę odśrodkową cechuje duża wydajność , wytwarza ona małe ciśnienie tłoczenia , zaleta jej jest konstrukcja prosta Napęd pompy uzyskuje się zwykle za pomocą paska klikowego od wału korbowego silnika. Pas ten często napędza wentylator i prądnicę.

Wentylator – wymusza intensywny przepływ powietrza przez rdzeń chłodnicy. W chłodzeniu cieczą stosuje się wentylatory osiowe- zasysa on powietrze znajdujące się przed chłodnica i tłoczy je za siebie zmniejszając przepływ przez rdzeń chłodnicy i wzdłuż silnika Umieszcza się je przed chłodnicą, aby miały większa intensywność przepływu często maja osłonę .

 

Kształty pierścieni uszczelniających :

-cylindryczny,

-stożkowy,

-beczkowy,

-trapezowy

-noskowy.

Sworznie  Zadania i warunki pracy* Zadaniem sworznia tłokowego jest zapewnienie przegu­bowego połączenia tłoka z korbowodem w sposób zabezpieczający prawidłowe prze­noszenie siły ciśnienia gazów.

Wobec ograniczonych wymiarów geometrycznych sworzeń tłokowy podlega znacz­nym naciskom jednostkowym, przy czym obciążenia sworznia są zmienne co do

wartość, a w silnikach czterosuwowych — również i co do kierunku. Wysokie tem­peratury piast tłoka podczas pracy silnika oraz wahadłowe ruchy sworznia nie sprzyjają uzyskaniu warunków tarcia płynnego. Z tych względów sworzeń tłokowy powinien mieć twardą i gładką powierzchnię zewnętrzną, małą masę (z uwagi na siły bezwładności) i odpowiednią wytrzymałość do przenoszenia siły ciśnienia ga­zów.

Korbowód. Zadaniem korbowodu jest przekazanie siły nacisku gazów na tłok, na wał korbowy oraz pośrednictwo w zamianie ruch posuwisto- zwrotnego na obrotowy.

Siły działające na korbowód powodują: rozciąganie, ściskanie, wyboczenie, zginanie.

Wał korbowy. Przenosi moment obrotowy  uzyskany na poszczególnych cylindra na zewnątrz silnika celem wykorzystania.

Składa się z:

-czopy główne,

-czopy korbowe,

-ramiona,

-przednie i tylne zakończeie wału korbowego,

-przeciwciężary,

-koła zamachowe,

-tłumik drgań skrętnych.

18. Układ rozrządu:

Wałki rozrządu  Zadania i warunki pracy. Wał rozrządu (albo wałek rozrządczy, a w dużych silnikach wał sterujący) zmusza popychacze do wykonywania ruchów posuwisto-zwrotnych o przebiegu dokładnie określonym przez kształt krzywek. Ponadto wał rozrządu często napędza rozmaite mechanizmy pomocnicze silnika: pompę oleju, rozdzielacz zapłonu, zasilającą pompę paliwa, pompę wtryskową i inne. Wał rozrządu jest obciążony siłami ciśnienia gazów, bezwładności i napięcia sprężyn, które wywołują naprężenia zginające i skręcające oraz powodują zużywanie się powierzchni czopów, a zwłaszcza krzywek. Z tego względu wymienione powierzch­nie są zwykle utwardzane powierzchniowo.

Materiały i obróbka cieplna* Wały rozrządu są wykonywane jako kute lub odlewane. Wał odkuwa się najczęściej ze stali węglowej lub chromowej do nawęglania (15,20, 15H, 20H), lub do ulepszania cieplnego (40, 45, 40H, 50H), a w przypadku dużych obciążeń, ze stali do nawęglania 12HN3A lub 13H2A. Lane wały rozrządu są prze­ważnie odlewane z żeliwa stopowego. Typowym przykładem może być np. żeliwo znane pod nazwą „Monicrom" o składzie: Ccalk 3,1-3,4%, Si 2,04-2,4%, Mn 0,5-0,8%, Ni 0,154-0,25% Cr 0,8-1,0%, Mo 0,15-0,25%, S max 0,1%, P max 0,2%. Powierzchnie robocze najbardziej rozpowszechnionych wałów kutych utwardza się przez nawęglanie lub hartowanie powierzchniowe (płomieniowe lub indukcyjne), w wyniku czego twardość tych powierzchni po odpuszczeniu wynosi zwykle 54 — 64 HRC.

Konstrukcja wałów rozrządu. Wały rozrządu silników małej i średniej mocy są jed­nolitej natomiast w silnikach wielkiej mocy są stosowane z reguły składane wały rozrządu (z nasadzanymi krzywkami).

Jednolite wały rozrządu. Zasadniczymi częściami jednolitego wału rozrządu  są czopy łożyskowe ł i krzywki 2. Na jednym końcu znajduje się zwykle czop 3 z rowkiem na wpust do osadzenia koła napędu rozrządu .Zwykle na środkowym czopie wału rozrządu do silnika z zapłonem iskrowym są nacięte zęby koła 4, słu­żącego do napędu pompy oleju i rozdzielacza zapłonu. Ponadto między krzywkami znajduje się mimośród 5 do napędu zasilającej pompy paliwa.

Składane wały rozrządu. W dużych silnikach nie stosuje się jednolitych wałów rozrządu, lecz krzywki wykonuje się zawsze oddzielnie i osadza na wale o jednakowej średnicy, zaopatrzonym we wpusty. Osiowo krzywki ustala się wówczas za pomocą wkrętów lub też tulei odległościowych. Krzywki mogą być wykonane jako poje­dyncze lub też podwójne , a nawet jako zespół wszystkich krzywek dla jednego cylindra (łącznie z krzywkami zaworów rozruchowych i pomp wtryskowych).

Zawory. Wykonywane są ze stali stopowych chromoniklowych niekiedy są stellitowane. Składa się z: grzybka, trzonka stopki.

19. Układ olejenia

Celem jest smarowanie i chodzenie powierzchni części współpracujących w silniku. Poza tym pomaga także uszczelnić tłok w tulei cylindrowej  i chłodzenie powierzchni trących Rodzaje układu olejenia: rozbłyskowe, mieszankowe, ciśnieniowe

Układ olejenia ciśnieniowy – olej jest dostarczany pod ciśnieniem, głównym elementem jest pompa  oleju ,która zasysa olej z miski olejowej poprzez smok oleju, zaopatrzony w siatkę spełniającą role filtru wstępnego. Pompa oleju tłoczy olej do chodnicy oleju . Bezpośrednio na pompie tuż za nią umieszczony jest zawór zabezpieczający ,chroni on pompę chłodnicę oleju przed przed nadmiernym wzrostem ciśnienia oleju im przeciążeniem pompy . Podział na;  z such miską olejowa i z mokrą miską olejową

 

13. DOŁADOWANIE SILNIKÓW.

Rodzaje: doładowanie dynamiczne, doładowanie sprężarką mechaniczną, turbosprężarka, system complex

Stopień doładowania STD- jest to informacja wyrażona w % o tym o ile moc silnika zwiększyła się w wyniku doładowania.

Ciśnienie doładowania- jest to ciśnienie, pod jakim znajduje się ładunek cylindrze pod koniec suwu napełniania (pd)

Temp. powietrza doładowanego Td- temp. ładunku pod koniec procesu napełniania.

Spręż пs- dot. urządzeń sprężarkowych, jest to stosunek ciśnienia za sprężarką do ciśnienia przed sprężarką. пs=p2/p1

Doładowanie niskoprężne- pd=<150 kPa (pe=750-900 ...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed