Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

BADANIA MARKETINGOWE

Pytania z poprzednich lat:

 

Rok 2011:

1. etapy badania marketingowego wg Kottlera

·         sformułowanie  problemu  badawczego/celu  badania  –  ma  na  celu  wskazanie  jakiego rodzaju informacje mają zostać poddane badaniu.

·         przygotowanie    planu    badania    (propozycja    badawcza)    –    pełna    koncepcja przeprowadzenia badania. Wskazanie metod gromadzenia, analizy danych

·         zebranie danych i ich opracowanie – określanie metod pomiaru danych.

·         analiza danych i ich interpretacja – określenie najodpowiedniejszych metod analizy i interpretacji danych. W zależności od badanego zjawiska (ilościowe/jakościowe)

·         przedstawienie wyników badania – zazwyczaj raport zawierający opis korelacji.

2. wyjaśnij pojęcie pytanie otwarte

Pytania otwarte – pytania, w których nie przedstawiamy możliwych odpowiedzi, ani też nie wynikają one bezpośrednio z treści pytania.

3. stwórz pytanie o wiek i zakoduj

 

4. co to jest losowanie indywidualne proste

Losowanie indywidualne proste – losujemy pojedyncze jednostki, bezpośrednio z operatu losowania, przy  czym  każda  jednostka  populacji  ma  jednakowe  prawdopodobieństwo  dostania  się  do próby.

5. podstawowe sposoby wstępnej analizy danych

·         Zestawienie    tabelaryczne    w    postaci    tabulacji    prostych    (tabulacja    prosta    jest    to przedstawienie  rozkładu  liczebności  danej  zmiennej  w  tabeli,  bierzemy  pod  uwagę  tylko jedną zmienną – dlatego prosta),

·         Wykresy statystyczne,

·         Opis słowny.

6. metody ilościowe analizy danych pierwotnych

·         Obserwacje

·         Procedury surveyowe (ankiety + wywiady)

·         Eksperymenty

7. dekompozycja problemu

Ogólny problem badawczy (Pytania postawione badaczowi) -> Analiza merytoryczna OPB i określenie SPB ->Szczegółowe problemy badawcze(Analiza merytoryczna SPB)-> Wstępna lista pytań(Pytania skierowane do respondentów, bez wariantów odpowiedzi->Pytania w kwestionariuszu z wariantami odpowiedzi)

Piramidka

8. wymień skale metryczne i stwórz pytanie na najwyższym poziomie

Skale metryczne: (wyższego rzędu): przedziałowa i stosunkowa, najsilniejszą jest stosunkowa.

? Proszę podać swój wiek ( w latach)

9. stwórz pytanie w skali Stapela niewymuszujące ( Nie jestem pewny czy jest wymuszające czy nie)

Proszę o ocenę wyrobu „X” ze względu na każdą z poniżej podanych cech. Jeśli ocena jest pozytywna, to w jakim stopniu jest ona pozytywna od +5 do +1 (gdzie +5 najwyższa ocena). Jeśli ocena jest negatywna, to w jakim stopniu od -5 do -1 (gdzie -5 najniższa ocena).

10. co to interrogacja i podać 3 przykłady

oznacza że dane w badaniu uzyskujemy jako odpowiedzi badanych na zadane pytania (ustnie lub pisemnie)

·         Przesłuchiwanie

·         Dopytywanie

·         Uzyskiwanie informacji na zadawane pytania

11. Agregacja odpowiedzi

Odpowiedzi na pytania w kwestionariuszu -> Odpowiedzi na S.P.B. -> Odpowiedzi na O.P.B. Trzeba narysować piramidke

12. co to jest losowanie systematyczne

Losowanie systematyczne – wynika to z przebiegu losowania:

·         Wyznaczamy interwał losowania τ (tau)

·         Z przedziału <1, τ > losuje się jedną jednostkę, np. o numerze k,

·         Kolejne numery jednostek wchodzących do próby wg operatu losowania:  k, k+ τ, k+2 τ, k+(n-1) τ.

13. metody jakościowe analizy danych pierwotnych

·         Wywiady jakościowe i techniki projekcyjne

·         Obserwacje

14. przedstaw badanie panelowe

Badania  rozciągnięte  w  czasie.  Są   to  badania,  których  dobrana  próba  jest  stała  względem czasu i na tej próbie cyklicznie powtarza się  pomiary.

Przykłady badań  panelowych: 

• badania zakupów produktów – wybierana jest próba. Na tej próbie monitorowane są zakupy,  (dzienniczki  zawierają tabele  wykazowe  produktów,  przy  każdym  zakupie rejestrowana  jest  data,  ilość ,  cena,  marka  i  miejsce  danego  zakupionego  produktu) Dzienniczki  te  są   przesyłane  do  centrum  badawczego  i  na  tej  podstawie  powstaje regularny raport dla firm. Dzięki temu można określić preferowane marki, wielkości, miejsca  zakupów  danych  produktów.  Daje   cały  przekrój  zachowań   konsumentów. Próby tutaj tworzone są  nie tylko z gospodarstw domowych.

• badania mediów – np. słuchalność  radio.

Ogromną  zaletą  badań  panelowych jest przekrój pod względem czasu.

Podstawowymi wadami są  natomiast:

- złożoność

- duże koszty przeprowadzania tego typu badań

-  panela  dotyczy  kilkudziesięciu  kategorii  produktu.  Panela  więc  może  być   niedostosowana do części z nich

15. stwórz tabulacje prostą dla odpowiedzi o pytanie o płeć

 

16. co to jest wywiad częściowo-standaryzowany

Wywiady  częściowo   strukturalizowane(Standaryzowane)  –   bezpośredni   i   osobisty   wywiad   z   1 badanym,  w  którym  stosujemy  pewną  sekwencję  pytań  otwartych,  scenariuszem wywiadu jest lista pytań otwartych, z której w trakcie wywiadu zadajemy pytania, nie ma  możliwości  pogłębienia  wywiadu,  odpowiedzi  można  notować  albo  nagrywać, przeprowadza się od kilku do kilkunastu, trwają około 30 minut.

17. stwórz pytanie w skali przedziałowej

Przykładowe pytanie: „Jaką preferujesz temperaturę otoczenia?”

18. stwórz pytanie kafeterii koniunktywnej i podaj instrukcje do pytania

kafeterie koniunktywne – można wybrać więcej niż jedną odpowiedź

19. stwórz pytanie w skali semantycznej

Skala  semantyczna  (dyferencjał  semantyczny,  skala  różnicowania  słownego)  –  najpierw budujemy zbiór cech badanego obiektu wpływający na postawy nabywców, następnie co do każdej cechy  trzeba  znaleźć  przeciwstawne  cechy  (antonimy  –  ładny/brzydki,  tani/drogi),  potem  prosimy respondentów  o  ocenę  obiektu   ze   względu   na  daną   cechę   na   skali   porządkowej   zazwyczaj siedmiostopniowej, przy czym cechy obiektu wyrażone są za pomocą antonimów.

Proszę ocenić wyrób „X” ze względu na każdą z podanych niżej cech

A)   Niska jakość  ….Wysoka jakość

B)   Drogi  …. Tani

C)   Brzydki  …. Ładny

D)   Złożona obsługa  ….Prosta obsługa

20. warunki do spełnienia przez zmienne diagnostyczne w metodzie porządkowania liniowego

·         Zmienne diagnostyczne powinny być mierzone przynajmniej w skali porządkowe

·         Zmienne diagnostyczne powinny spełniać postulat jednolitej preferencji – ze względu na preferencje zmienne diagnostyczne możemy podzielić na stymulanty (S) oraz de stymulanty (D).

·         Jeżeli zmienne diagnostyczne są metryczne to należy je znormalizować

 

Rok 2010:

3. Podać przykład pytania kafeteryjnego dysjunktywnego i chyba też zakodować

kafeterie dysjunktywne – można wybrać tylko jedną odpowiedź

4. Wyjaśnić regułę przyporządkowania liczb obiektom i podać przykład pytania w skali porządkowej

Pomiar – jest to przyporządkowanie liczb obiektom zgodnie z określonymi regułami, w taki sposób, aby liczby odzwierciedlały relacje zachodzące pomiędzy tymi obiektami. 

Jak oceniasz wygląd produktu? Bardzo ładny, ładny etc.

6. Wyjaśnić pojęcie pojemności rynku

Ilość produktów, które przy danych cenach i dochodach mogą zostać sprzedane w określonym czasie i przestrzeni.

Rodzaje pojemności : Ilościowe( wyrażona w jednostkach naturalnych danego produktu)

Wartościowa( wyrażona w postaci pieniężnej, pojemność ilościowa pomnożona przez określoną cenę)

10. Skala Sokala-Michenera

Do oceny podobieństwa pomiędzy obiektami możemy użyć miar podobieństwa lub miar odległości. Jeżeli  zmienne  opisujące  obiekty  są  nominalne  to  miarą  podobieństwa  pomiędzy  dwoma obiektami jest miara Sokala-Michenera. Dik= (m-mr)/m

m- liczba zmiennych

m r  – liczba zmiennych, dla których zachodzi relacja równości pomiędzy obiektami „a i ” oraz „a k ”.

PYTANIA z roku 2009

1)      Definicja badań marketingowych wg Green’a, Tull’a, Albaum’a

badania   marketingowe   jest   to systematyczne  i  obiektywne  pozyskiwanie  oraz  analiza  informacji  w  celu  identyfikacji  i rozwiązania dowolnego problemu w dziedzinie marketingu.

2)      Podać przykład pytania zamkniętego i podać jego książkę kodową

P1. Czy jest Pan użytkownikiem komputera?

Tak

Nie

3)      Podać pytania, z których składa się kwestionariusz

Podział ze względu na przedmiot: pytania o opinie, treść, zachowania, fakty, cechy i wiedzę

Podział ze względu na strukturę:

Pytania prekateryzowane -  możliwe  odpowiedzi,  natomiast  nie  odczytuje  ich  respondentowi.  Pytania  te  są wykorzystywane    w    przypadku   tzw.    Wywiadów    kwestionariuszowych    (badacz [ankieter]   kontaktuje   się   bezpośrednio   z   respondentem,   odczytuje   pytania   z kwestionariusza   oraz   zapisuje   odpowiedzi   respondenta.

Pytania zamknięte

Pytania otwarte

Pytania filtrujące ( Występuje reguła przejścia)

 

Struktura kwestionariusza:

1.   Wstęp,

2.   Pytania kwalifikujące,

3.   Pytania merytoryczne,

4.   Pytania metryczkowe.

 

4)      Podać przykład pytania w skali rangowej

Skala  rangowa  –  prosimy  respondenta  o  uszeregowanie  interesujących  nas  obiektów  ze względu na pewną cechę, poprzez przypisanie tym obiektom kolejnych liczb naturalnych. Można ją też  stosować  do  szeregowania  cech  określonego  obiektu,  ze  względu  na  ważność  tych  cech  dla badanego (respondenta).

Pytanie: Proszę o uszeregowanie pięciu poniżej podanych cech produktu X ze względu na ich ważność

dla  Pana,  poprzez  przyporządkowanie  tym  cechom  liczb  naturalnych  od  1  do  5,  gdzie  1  -  oznacza

cechę najważniejszą, zaś 5 - cechę najmniej ważną:

A)    Bezpieczeństwo………

B)    Cena………………………..

C)    Wygląd…………………….

D)    Niezawodność…………

E)     Użyteczność…………….

Pytanie ma poziom pomiaru – porządkowy.

 

5)      Wymienić podstawowe metody uzyskania danych pierwotnych

Metody jakościowe i ilościowe :

1.    Wywiady jakościowe i techniki projekcyjne

2.    Obserwacje

3.    Procedury surveyowe (ankiety + wywiady)

4.    Eksperymenty

6)      Wyjaśnić pojęcie chłonności rynku

kategoria jakościowa określająca stan natężenia potrzeb rynkowych w porównaniu z aktualnym stanem ich zaspokojenia.

7)      Wymienić rodzaje pytań ze względu na przedmiot pytania

Przedmiot pytania (treść pytania):

·         Pytania o osądy, opinie,

·         Pytania o fakty, zachowania, cechy,

·         Pytania o wiedzę,

PYTANIA z roku 2008 (z zerówki)

1)      Wymienić rodzaje pytań ze względu na przedmiot pytania

·         Jak pan sądzi, czy reklama czekolady x zachęca do jej zakupu?

·         Ile czasu dziennie poświęca Pani na oglądanie TV?

·         Proszę wymienić znane przez Panią marki czekolady. Chodzi o marki czekolady nie tylko używane przez Panią, lecz ogólnie znaną

2)      Opisać losowanie zespołowe i wskazać operat losowania

gdy  wykaz  populacji  jest  bardzo  duży  i  w  populacji  tej  można  wyróżnić zespoły jednostek, które ze względu na ważne dla nas cechy, są zróżnicowane wewnętrznie, a nie różnią się pomiędzy sobą.

3)      Analiza danych w technikach projekcyjnych

A)   Analiza znaczeń wypowiedzi,

B)   Analiza wyjaśnień uczestników badania,

C)   Analiza stopnia powtarzalności skojarzeń,

D)   Grupowanie  skojarzeń  na  pozytywne  i  negatywne  oraz  poszukiwanie  różnic  pomiędzy  tymi

grupami.

4)      Scharakteryzować CATI

CATI   (ang.   Computer   Assisted   Telephone   Interview)   –   wywiad   telefoniczny   wspomagany komputerowo.  Polega  na  wywiadzie  telefonicznym,  przy  czym  ankieter  siedzi  przy  komputerze,  w

którym zachowany jest kwestionariusz w formie elektronicznej, ankieter zadaje pytania i odpowiedzi

odpowiednio  koduje  je  do  pamięci  komputera.  Program,  który  połączony  jest  ze  statystykami.

Generuje niezmierną szybkość przeprowadzania badania. Firmy mają zazwyczaj studia badawcze, w

USA zdarzają się studia powyżej 100 stanowisk.

5)      Stworzyć przykładowe pytanie w skali Likerta niewymuszone

Skala  Likerta  –  określić  zbiór  cech  wpływających  na  postawę  klientów,  następnie  odnośnie

każdej  cechy  należy  zbudować  stwierdzenie,  które  jest  pozytywne  albo  negatywne,  prosi  się

respondentów aby na podanej skali podali stopień zgody z każdym z podanych stwierdzeń.

 

Proszę wskazać , w jakim stopniu zgadza się Pan z każdym z poniższych stwierdzeń dotyczących

wyrobu „X”

A)       Jakość wyrobu „X” jest bardzo wysoka 

B)       Wyrób „X” jest bardzo drogi 

C)       Wyrób „X” ma wyjątkowo ładny wygląd 

D)      Wyrób „X” jest skomplikowany w obsłudze 

Całkowicie się zgadzam, zgadzam się etc.

Poziom pomiaru tych skal – porządkowy.

6)      Podać przykład pytania w skali pozycyjnej i stworzyć książkę kodowa do tego pytania

Skala  pozycyjna  -  Respondentów  prosi  się  o  wskazanie  określonej  pozycji  na  podanej  skali

zgodnie z ich postawą wobec określonego obiektu.

 

Pytanie (pytanie skali): W jakim stopniu jest Pani zadowolona z użytkowania produktu X: (wiele form

odpowiedzi)

1  2  3  4  5

Gdzie:    1 – całkowite niezadowolenie; 5 – całkowite zadowolenie

Można również stosować znaki graficzne obrazujące poziom zadowolenia

 

DYGRESJA: decyzje podejmowane przy konstrukcji skal do pomiaru postaw: 

a)   forma (sposób) zaprezentowania punktów skal 

a.     opis  werbalny  punktów  skal  (najczęściej  stosowany  –  bo  najbardziej  klarowny  dla

respondenta)i,

b.    opis liczbowy,

c.    opis graficzny (przykładowe buźki).

b)   Liczba  punktów  (kategorii)  skali  (zazwyczaj  od  pięciu  –  małe  zróżnicowanie,  do  siedmiu  –

wyżej się pogubią),

c)    Parzysta czy nieparzysta skala (można wyeliminować odpowiedzi neutralne),

d)   Zrównoważona  (liczba  punktów  pozytywnych  równa  jest  kategorii  negatywnych  –  często

stosowana  w  praktyce),  czy  niezrównoważone  (gdy  wcześniejsze  wyniki  mówią  nam  że  w

populacji dominują nastawienia głównie pozytywne, czy głównie negatywne),

e)    Wymuszająca  (są  to  takie  skale  w  których  każdy  wariant  odpowiedzi  jest  odpowiedzią  na

treść pytania), czy niewymuszająca (występuje wariant odpowiedzi, który w zasadzie nie jest

odpowiedzią na treść postawionego pytania – nie wiem, nie mam zdania, trudno powiedzieć),

często jest popełniany błąd, gdzie pytanie neutralne określa się w skali niewymuszające).

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed