Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
BADANIA MARKETINGOWE
Pytania z poprzednich lat:
Rok 2011:
1. etapy badania marketingowego wg Kottlera
· sformułowanie problemu badawczego/celu badania – ma na celu wskazanie jakiego rodzaju informacje mają zostać poddane badaniu.
· przygotowanie planu badania (propozycja badawcza) – pełna koncepcja przeprowadzenia badania. Wskazanie metod gromadzenia, analizy danych
· zebranie danych i ich opracowanie – określanie metod pomiaru danych.
· analiza danych i ich interpretacja – określenie najodpowiedniejszych metod analizy i interpretacji danych. W zależności od badanego zjawiska (ilościowe/jakościowe)
· przedstawienie wyników badania – zazwyczaj raport zawierający opis korelacji.
2. wyjaśnij pojęcie pytanie otwarte
Pytania otwarte – pytania, w których nie przedstawiamy możliwych odpowiedzi, ani też nie wynikają one bezpośrednio z treści pytania.
3. stwórz pytanie o wiek i zakoduj
4. co to jest losowanie indywidualne proste
Losowanie indywidualne proste – losujemy pojedyncze jednostki, bezpośrednio z operatu losowania, przy czym każda jednostka populacji ma jednakowe prawdopodobieństwo dostania się do próby.
5. podstawowe sposoby wstępnej analizy danych
· Zestawienie tabelaryczne w postaci tabulacji prostych (tabulacja prosta jest to przedstawienie rozkładu liczebności danej zmiennej w tabeli, bierzemy pod uwagę tylko jedną zmienną – dlatego prosta),
· Wykresy statystyczne,
· Opis słowny.
6. metody ilościowe analizy danych pierwotnych
· Obserwacje
· Procedury surveyowe (ankiety + wywiady)
· Eksperymenty
7. dekompozycja problemu
Ogólny problem badawczy (Pytania postawione badaczowi) -> Analiza merytoryczna OPB i określenie SPB ->Szczegółowe problemy badawcze(Analiza merytoryczna SPB)-> Wstępna lista pytań(Pytania skierowane do respondentów, bez wariantów odpowiedzi->Pytania w kwestionariuszu z wariantami odpowiedzi)
Piramidka
8. wymień skale metryczne i stwórz pytanie na najwyższym poziomie
Skale metryczne: (wyższego rzędu): przedziałowa i stosunkowa, najsilniejszą jest stosunkowa.
? Proszę podać swój wiek ( w latach)
9. stwórz pytanie w skali Stapela niewymuszujące ( Nie jestem pewny czy jest wymuszające czy nie)
Proszę o ocenę wyrobu „X” ze względu na każdą z poniżej podanych cech. Jeśli ocena jest pozytywna, to w jakim stopniu jest ona pozytywna od +5 do +1 (gdzie +5 najwyższa ocena). Jeśli ocena jest negatywna, to w jakim stopniu od -5 do -1 (gdzie -5 najniższa ocena).
10. co to interrogacja i podać 3 przykłady
oznacza że dane w badaniu uzyskujemy jako odpowiedzi badanych na zadane pytania (ustnie lub pisemnie)
· Przesłuchiwanie
· Dopytywanie
· Uzyskiwanie informacji na zadawane pytania
11. Agregacja odpowiedzi
Odpowiedzi na pytania w kwestionariuszu -> Odpowiedzi na S.P.B. -> Odpowiedzi na O.P.B. Trzeba narysować piramidke
12. co to jest losowanie systematyczne
Losowanie systematyczne – wynika to z przebiegu losowania:
· Wyznaczamy interwał losowania τ (tau)
· Z przedziału <1, τ > losuje się jedną jednostkę, np. o numerze k,
· Kolejne numery jednostek wchodzących do próby wg operatu losowania: k, k+ τ, k+2 τ, k+(n-1) τ.
13. metody jakościowe analizy danych pierwotnych
· Wywiady jakościowe i techniki projekcyjne
· Obserwacje
14. przedstaw badanie panelowe
Badania rozciągnięte w czasie. Są to badania, których dobrana próba jest stała względem czasu i na tej próbie cyklicznie powtarza się pomiary.
Przykłady badań panelowych:
• badania zakupów produktów – wybierana jest próba. Na tej próbie monitorowane są zakupy, (dzienniczki zawierają tabele wykazowe produktów, przy każdym zakupie rejestrowana jest data, ilość , cena, marka i miejsce danego zakupionego produktu) Dzienniczki te są przesyłane do centrum badawczego i na tej podstawie powstaje regularny raport dla firm. Dzięki temu można określić preferowane marki, wielkości, miejsca zakupów danych produktów. Daje cały przekrój zachowań konsumentów. Próby tutaj tworzone są nie tylko z gospodarstw domowych.
• badania mediów – np. słuchalność radio.
Ogromną zaletą badań panelowych jest przekrój pod względem czasu.
Podstawowymi wadami są natomiast:
- złożoność
- duże koszty przeprowadzania tego typu badań
- panela dotyczy kilkudziesięciu kategorii produktu. Panela więc może być niedostosowana do części z nich
15. stwórz tabulacje prostą dla odpowiedzi o pytanie o płeć
16. co to jest wywiad częściowo-standaryzowany
Wywiady częściowo strukturalizowane(Standaryzowane) – bezpośredni i osobisty wywiad z 1 badanym, w którym stosujemy pewną sekwencję pytań otwartych, scenariuszem wywiadu jest lista pytań otwartych, z której w trakcie wywiadu zadajemy pytania, nie ma możliwości pogłębienia wywiadu, odpowiedzi można notować albo nagrywać, przeprowadza się od kilku do kilkunastu, trwają około 30 minut.
17. stwórz pytanie w skali przedziałowej
Przykładowe pytanie: „Jaką preferujesz temperaturę otoczenia?”
18. stwórz pytanie kafeterii koniunktywnej i podaj instrukcje do pytania
kafeterie koniunktywne – można wybrać więcej niż jedną odpowiedź
19. stwórz pytanie w skali semantycznej
Skala semantyczna (dyferencjał semantyczny, skala różnicowania słownego) – najpierw budujemy zbiór cech badanego obiektu wpływający na postawy nabywców, następnie co do każdej cechy trzeba znaleźć przeciwstawne cechy (antonimy – ładny/brzydki, tani/drogi), potem prosimy respondentów o ocenę obiektu ze względu na daną cechę na skali porządkowej zazwyczaj siedmiostopniowej, przy czym cechy obiektu wyrażone są za pomocą antonimów.
Proszę ocenić wyrób „X” ze względu na każdą z podanych niżej cech
A) Niska jakość ….Wysoka jakość
B) Drogi …. Tani
C) Brzydki …. Ładny
D) Złożona obsługa ….Prosta obsługa
20. warunki do spełnienia przez zmienne diagnostyczne w metodzie porządkowania liniowego
· Zmienne diagnostyczne powinny być mierzone przynajmniej w skali porządkowe
· Zmienne diagnostyczne powinny spełniać postulat jednolitej preferencji – ze względu na preferencje zmienne diagnostyczne możemy podzielić na stymulanty (S) oraz de stymulanty (D).
· Jeżeli zmienne diagnostyczne są metryczne to należy je znormalizować
Rok 2010:
3. Podać przykład pytania kafeteryjnego dysjunktywnego i chyba też zakodować
kafeterie dysjunktywne – można wybrać tylko jedną odpowiedź
4. Wyjaśnić regułę przyporządkowania liczb obiektom i podać przykład pytania w skali porządkowej
Pomiar – jest to przyporządkowanie liczb obiektom zgodnie z określonymi regułami, w taki sposób, aby liczby odzwierciedlały relacje zachodzące pomiędzy tymi obiektami.
Jak oceniasz wygląd produktu? Bardzo ładny, ładny etc.
6. Wyjaśnić pojęcie pojemności rynku
Ilość produktów, które przy danych cenach i dochodach mogą zostać sprzedane w określonym czasie i przestrzeni.
Rodzaje pojemności : Ilościowe( wyrażona w jednostkach naturalnych danego produktu)
Wartościowa( wyrażona w postaci pieniężnej, pojemność ilościowa pomnożona przez określoną cenę)
10. Skala Sokala-Michenera
Do oceny podobieństwa pomiędzy obiektami możemy użyć miar podobieństwa lub miar odległości. Jeżeli zmienne opisujące obiekty są nominalne to miarą podobieństwa pomiędzy dwoma obiektami jest miara Sokala-Michenera. Dik= (m-mr)/m
m- liczba zmiennych
m r – liczba zmiennych, dla których zachodzi relacja równości pomiędzy obiektami „a i ” oraz „a k ”.
PYTANIA z roku 2009
1) Definicja badań marketingowych wg Green’a, Tull’a, Albaum’a
badania marketingowe jest to systematyczne i obiektywne pozyskiwanie oraz analiza informacji w celu identyfikacji i rozwiązania dowolnego problemu w dziedzinie marketingu.
2) Podać przykład pytania zamkniętego i podać jego książkę kodową
P1. Czy jest Pan użytkownikiem komputera?
Tak
Nie
3) Podać pytania, z których składa się kwestionariusz
Podział ze względu na przedmiot: pytania o opinie, treść, zachowania, fakty, cechy i wiedzę
Podział ze względu na strukturę:
Pytania prekateryzowane - możliwe odpowiedzi, natomiast nie odczytuje ich respondentowi. Pytania te są wykorzystywane w przypadku tzw. Wywiadów kwestionariuszowych (badacz [ankieter] kontaktuje się bezpośrednio z respondentem, odczytuje pytania z kwestionariusza oraz zapisuje odpowiedzi respondenta.
Pytania zamknięte
Pytania otwarte
Pytania filtrujące ( Występuje reguła przejścia)
Struktura kwestionariusza:
1. Wstęp,
2. Pytania kwalifikujące,
3. Pytania merytoryczne,
4. Pytania metryczkowe.
4) Podać przykład pytania w skali rangowej
Skala rangowa – prosimy respondenta o uszeregowanie interesujących nas obiektów ze względu na pewną cechę, poprzez przypisanie tym obiektom kolejnych liczb naturalnych. Można ją też stosować do szeregowania cech określonego obiektu, ze względu na ważność tych cech dla badanego (respondenta).
Pytanie: Proszę o uszeregowanie pięciu poniżej podanych cech produktu X ze względu na ich ważność
dla Pana, poprzez przyporządkowanie tym cechom liczb naturalnych od 1 do 5, gdzie 1 - oznacza
cechę najważniejszą, zaś 5 - cechę najmniej ważną:
A) Bezpieczeństwo………
B) Cena………………………..
C) Wygląd…………………….
D) Niezawodność…………
E) Użyteczność…………….
Pytanie ma poziom pomiaru – porządkowy.
5) Wymienić podstawowe metody uzyskania danych pierwotnych
Metody jakościowe i ilościowe :
1. Wywiady jakościowe i techniki projekcyjne
2. Obserwacje
3. Procedury surveyowe (ankiety + wywiady)
4. Eksperymenty
6) Wyjaśnić pojęcie chłonności rynku
kategoria jakościowa określająca stan natężenia potrzeb rynkowych w porównaniu z aktualnym stanem ich zaspokojenia.
7) Wymienić rodzaje pytań ze względu na przedmiot pytania
Przedmiot pytania (treść pytania):
· Pytania o osądy, opinie,
· Pytania o fakty, zachowania, cechy,
· Pytania o wiedzę,
PYTANIA z roku 2008 (z zerówki)
1) Wymienić rodzaje pytań ze względu na przedmiot pytania
· Jak pan sądzi, czy reklama czekolady x zachęca do jej zakupu?
· Ile czasu dziennie poświęca Pani na oglądanie TV?
· Proszę wymienić znane przez Panią marki czekolady. Chodzi o marki czekolady nie tylko używane przez Panią, lecz ogólnie znaną
2) Opisać losowanie zespołowe i wskazać operat losowania
gdy wykaz populacji jest bardzo duży i w populacji tej można wyróżnić zespoły jednostek, które ze względu na ważne dla nas cechy, są zróżnicowane wewnętrznie, a nie różnią się pomiędzy sobą.
3) Analiza danych w technikach projekcyjnych
A) Analiza znaczeń wypowiedzi,
B) Analiza wyjaśnień uczestników badania,
C) Analiza stopnia powtarzalności skojarzeń,
D) Grupowanie skojarzeń na pozytywne i negatywne oraz poszukiwanie różnic pomiędzy tymi
grupami.
4) Scharakteryzować CATI
CATI (ang. Computer Assisted Telephone Interview) – wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo. Polega na wywiadzie telefonicznym, przy czym ankieter siedzi przy komputerze, w
którym zachowany jest kwestionariusz w formie elektronicznej, ankieter zadaje pytania i odpowiedzi
odpowiednio koduje je do pamięci komputera. Program, który połączony jest ze statystykami.
Generuje niezmierną szybkość przeprowadzania badania. Firmy mają zazwyczaj studia badawcze, w
USA zdarzają się studia powyżej 100 stanowisk.
5) Stworzyć przykładowe pytanie w skali Likerta niewymuszone
Skala Likerta – określić zbiór cech wpływających na postawę klientów, następnie odnośnie
każdej cechy należy zbudować stwierdzenie, które jest pozytywne albo negatywne, prosi się
respondentów aby na podanej skali podali stopień zgody z każdym z podanych stwierdzeń.
Proszę wskazać , w jakim stopniu zgadza się Pan z każdym z poniższych stwierdzeń dotyczących
wyrobu „X”
A) Jakość wyrobu „X” jest bardzo wysoka
B) Wyrób „X” jest bardzo drogi
C) Wyrób „X” ma wyjątkowo ładny wygląd
D) Wyrób „X” jest skomplikowany w obsłudze
Całkowicie się zgadzam, zgadzam się etc.
Poziom pomiaru tych skal – porządkowy.
6) Podać przykład pytania w skali pozycyjnej i stworzyć książkę kodowa do tego pytania
Skala pozycyjna - Respondentów prosi się o wskazanie określonej pozycji na podanej skali
zgodnie z ich postawą wobec określonego obiektu.
Pytanie (pytanie skali): W jakim stopniu jest Pani zadowolona z użytkowania produktu X: (wiele form
odpowiedzi)
1 2 3 4 5
Gdzie: 1 – całkowite niezadowolenie; 5 – całkowite zadowolenie
Można również stosować znaki graficzne obrazujące poziom zadowolenia
DYGRESJA: decyzje podejmowane przy konstrukcji skal do pomiaru postaw:
a) forma (sposób) zaprezentowania punktów skal
a. opis werbalny punktów skal (najczęściej stosowany – bo najbardziej klarowny dla
respondenta)i,
b. opis liczbowy,
c. opis graficzny (przykładowe buźki).
b) Liczba punktów (kategorii) skali (zazwyczaj od pięciu – małe zróżnicowanie, do siedmiu –
wyżej się pogubią),
c) Parzysta czy nieparzysta skala (można wyeliminować odpowiedzi neutralne),
d) Zrównoważona (liczba punktów pozytywnych równa jest kategorii negatywnych – często
stosowana w praktyce), czy niezrównoważone (gdy wcześniejsze wyniki mówią nam że w
populacji dominują nastawienia głównie pozytywne, czy głównie negatywne),
e) Wymuszająca (są to takie skale w których każdy wariant odpowiedzi jest odpowiedzią na
treść pytania), czy niewymuszająca (występuje wariant odpowiedzi, który w zasadzie nie jest
odpowiedzią na treść postawionego pytania – nie wiem, nie mam zdania, trudno powiedzieć),
często jest popełniany błąd, gdzie pytanie neutralne określa się w skali niewymuszające).