Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
1.Czynniki odpowiedzialne za rozwój człowieka?
-czynniki endogenne genetyczne (determinatory rozwoju)
-czynniki endogenne paragenetyczne (stymulatory)
-czynniki egzogenne (modyfikatory) wśród nich:
*biograficzne naturalne takie jak fauna, flora, minerały, klimat, teren
*społeczno-kulturowe (tradycje, zarobki, pochodzenie społeczne, wielkość środowiska)
2.Co to jest ontogeneza i filogeneza?
Ontogeneza- inaczej rozwój osobniczy, jest zespołem powiązanych ze sobą procesów morfologicznych, kształtujących organizm i osobowość człowieka od chwili powstania zygoty do końca życia.
Filogeneza- jest to rozwój rodowy, rozwój filetyczny organizmów żywych i poszczególnych ich szczepów od chwili pojawienia się na ziemi do chwili obecnej (lub do wymarcia)
3.Co to jest akceleracja?
Międzypokoleniowe przyspieszenie rozwoju i dojrzewania, a więc wcześniejsze osiągnięcie kolejnych etapów rozwoju lub wcześniejsze wykształcenie się jakiegoś narządu w okresie zarodka.
4.Co świadczy o dobrym przystosowaniu
-potrzeba uczestnictwa w życiu formalnej grupy społecznej
-uznanie przez członków grupy
-pozytywna postawa wobec innych osób uwarunkowana życzliwością, tolerancją, rozumieniem przeżyć innych osób
-inicjatywa i aktywność wobec wymagań stawianych przez otoczenie
-współdziałanie z otoczeniem
-brak agresywnych postaw wobec ludzi i innych postaw antyspołecznych
5.Na jakie stadia dzielimy rozwój człowieka?
-prenatalny
-noworodkowy (od 1 miesiąca życia)
-poniemowlęcy (od 1 do 3 r.ż)
-wiek przedszkolny (od 4 do 6 r.ż)
-młodszy wiek szkolny (od 7 do 10,12 r.ż)
-wiek dorastania (10,12-15 r.ż)
-wiek młodzieńczy (16-20,23 r.ż)
-okres wczesnej dorosłości (20,23-35,40)
-okres średniej dorosłości (35,40-55,60)
-okres późnej dorosłości (55,60 i więcej)
6.Teratogeny
Teratogeny czynniki zewnętrzne działające na organizm kobiety i płodu, wywołujący wrodzone wady płodu
*biologiczne:
-infekcje wirusowe
-infekcje bakteryjne
-zaburzenia metaboliczne
-zatrucia ciążowe
-konflikt
*fizyczne:
-promieniowanie jonizujÄ…ce
*chemiczne:
-niektóre leki
-niektóre witaminy w dużych dawkach np.:A
-związki chemiczne zawarte w środowisku
-używki
7.Stadium operacji formalnych osiągnięcia?
Rozpoczyna się w wieku 11,12 lat. Kończy natomiast w wieku 16 lat. W pełni odwracalne operacje umysłowe na przedmiotach i zdarzeniach, które nie muszą istnieć, mogą być wymyślone lub wyobrażone, działania na wytworach myślenia. Myślenie abstrakcyjne i hipotetyczno-dedukacyjne, które można przerwać, uzupełnić, podjąć od nowa, odwrócić logikę zdań.
8.Myślenie hipotetyczno-dedukacyjne:
Zdolność dedukowania wniosków z czystych hipotez, a nie tylko z obserwacji.
Â
9. krytycyzm myślenia pojawia się? Osiągnięcia?
Krytycyzm pojawia się w okresie dorastania addesencji. Jest w większym stopniu niezależny od opinii i sądów, formuowanych przez autorytet czy grupę społeczną. Potrafi rewidować nie tylko cudze sądy, ale także własne przekonania i sądy.
10.Jakie metody nauczania sÄ… najbardziej efektywne?
Metody aktywizujÄ…ce.
11.Jak postrzega dziecko w 1 r.ż?
Zmysłami dziecko odbiera różne bodźce ze świata zewnętrznego. Dostrzega przedmioty ich kolor, fakturę, formy, wielkość. Poznaje tony i odgłosy. Wszystkie te wrażenia zmysłowe próbuje poznać i powiązać je ze sobą, wyciąga wnioski. Z miesiąca na miesiąc nasz maluszek dostrzega coraz więcej z tego co go otacza i co się dzieje wokół. Uczy się obserwować i korzysta ze wcześniejszych doświadczeń.
12.kiedy pojawia się metapamięć?
Pojawia siÄ™ w wieku przedszkolnym.
13.zadania postrzegania analityczno-syntetycznego?
Występuje w ostatnich latach wieku przedszkolnego. Pozwala dziecku wyróżnić dokładniej cechy przedmiotów, wykrywać drobne podobieństwa i różnice.
14.Co stanowi materiał myślenia?
-informacje- bierzemy z pamięci, materiałem do myślenia są także pojęcia, spostrzeżenia i wyobrażenia
-operacje- podstawowe transformacje przy pomocy których zmieniamy materiał myślenia, analiza, synteza, porównanie, abstrahowanie, uogólnianie
-reguły- mogą być zawodne lub niezawodne. Strategie, metody które porządkują nasze operacje myślenia
-reguły myślenia- to ciąg operacji lub cykl operacji
15.Funkcje mowy?
-komunikacyjna
-ekspresyjna
-reprezentatywna
-symboliczna
-regulacyjna
-autoregulacyjna
-generatywna
16.Jakie osiągnięcia ma dziecko w zakresie myślenia sensoryczno-motorycznego?
Dziecko odzwierciedla powiązania między wykonanymi ruchami a danymi spostrzeżeniami. Zauważa stałość przedmiotu, dostrzega związek między działaniem a jego następstwem.
17.Jakie ma dziecko osiągnięcia w stadium przedoperacyjnym?
Celowe eksperymentowanie na przedmiotach oraz bardziej świadome planowanie działań, stopniowe uwewnętrznianie działań zewnętrznych czyli podejście do myślenia. Czynności symboliczne wraz z mową, zdolność do zachowania tożsamości jakościowej (stałość cech) rozumowanie transdukcyjne.
18.Charakterystyka stadium operacji konkretnych?
Coraz bardziej odwracalne manipulacje na reprezentacjach konkretnych przedmiotów, zdarzeń. Decentracja umożliwiająca ułatwianie w rozważaniach w tym samym czasie wielu własności przedmiotu a także wielu perspektyw społecznych. Odwracalność w myśleniu ograniczona do rzeczywistości, przedmiotów i zdarzeń. Rozumienie pojęć stałości np.: masy, objętości.
19.Badania poprzeczne i podłużne?
Badania podłużne- wzdłuż linii życia (od urodzenia co jakiś czas, co kilka miesięcy) pojedyncze jednostki. Mogą to być badania pokoleniowe (wykorzystywane często na zwierzętach). Bada się pokolenia dziadków, dzieci: są to badania trudne, czasochłonne, drogie.
Badania poprzeczne- badania grup narodowych podobnych do siebie. Najczęściej wybierane są grupy wiekowe (im większa grupa tym większy rzut wyników). jest to badanie do określania normy przeciętnej w grupie (mając średnią poprzeczną nie wiemy nic o dziecku). Nic nie wiadomo o poszczególnych osobach.
20.Co to jest syndrom spadłego liścia?
Charakteryzuje się tym, że dziecko czuje się zbędne , niepotrzebne, popychane przez los.
21.Co to jest syndrom pustego gniazda?
Jest to moment w którym rodzice muszą uświadomić sobie, że wychowanie dziecka to nie jedyna ważna życiowa rola jaka jest do spełnienia.
22.Mowa telegraficzna?
Dziecko pomija przyimki, spójniki i końcówki fleksyjne
23.kiedy występuje mowa dialogowa?
-w wieku przedszkolnym
24.Co to sÄ… holofrazy?
Jednowyrazowe zdania. Pojedyncze wyrazy łączone przez słuchacza z kontekstem sytuacyjnym i wskaźnikami pozawerbalnymi (mimiką, gestami).
25.Co to są pseudo-pojęcia?
Zewnętrznie wygląda na pojęcie-zwłaszcza gdy dziecko poprawnie (może być przez przypadek) nimi operuje. Dla dziecka jest to jeszcze kompleks, który został już nazwany
26.Kiedy następuje odwracalność myślenia?
-między 2-6 r.ż.
27.Fazy pamięci?
-zapamiętywanie (zachowanie)
-przechowywanie informacji (magazynowanie)
-przypominanie (odtwarzanie)
28.Wiedza proceduralna?
Dotyczy zapisu w magazynie pamięci trwałej schematów procedur wykonywania czynności umysłowych i motorycznych. Dane tworzące wiedzę proceduralną mogą dotyczyć zarówno umiejętności wykonywanych (np.: jazda na rowerze) jak i umiejętności poznawczych (np.: używanie języka).
29.Metapamięć- jej zadanie polega na analizowaniu odbieranych informacji i decydowaniu czy są one częścią magazynu pamięciowego, czy nie. Jeżeli nie – jednostka stara się je zapamiętać; jeżeli tak – przestaje je analizować. Dzięki temu oszczędza się wiele wysiłku.
30.Podstawowe operacje myślenia?
-analiza
-synteza
-uogólnienie
-porównanie
-abstrahowanie
-klasyfikowanie
-wnioskowanie
31.Ile dziecko zna słów w wieku:
2 lat – 300-400 słów
3 lat – 1000 słów
4 lat – 2500 słów
32.Kiedy dziecko zna wszystkie części mowy?
W wieku 3 lat
33.Czy wszystkie dzieci gaworzÄ…?
Nie. Nie gaworzą dzieci głuchonieme.
34.Rodzaje przywiązań:
-ufne – kiedy dziecko czuje się bezpiecznie, okazuje radość kiedy widzi matkę
-lękowo ambiwalentne – dziecko wykazuje silne emocje negatywne w trakcie rozstania z matką, reaguje agresją przy jej powrocie
-lękowo unikające – dzieci nie przejawiają emocji negatywnych w czasie rozstania z matką, ale po jej powrocie unikają jej.
Â
Â
Â