Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
1. Wymień i zinterpretuj zasoby pozyskiwane przez organizację z otoczenia
Zasoby ludzkie obejmują uzdolnienia kierownicze i siłę roboczą;
Zasoby pieniężne - kapitał finansowy wykorzystywany przez organizację do finansowania zarówno bieżącego, jak i długofalowego funkcjonowania;
Zasoby rzeczowe - surowce, pomieszczenia biurowe i produkcyjne oraz sprzęt;
Zasoby informacyjne - wszelkiego typu użyteczne dane niezbędne do skutecznego podejmowania decyzji.
2. Definicja zarządzania - podstawowy cel zarządzania
zarządzanie:
Zestaw działań obejmujący:planowanie podejmowanie decyzji, organizowanie,przewodzenie, tj. kierowanie ludźmi, i kontrolowanie skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.
3. Co jest miernikiem skutecznego i sprawnego zarządzania - przykłady, interpretacja
sprawny - wykorzystujący zasoby mądrze i bez zbędnego marnotrawstwa.
skuteczny- działający z powodzeniem.
Na przykład:
-firma Toyota Motor Corp., wytwarzająca wysokiej jakości produkty przy stosunkowo niskich kosztach, jest sprawna.
-Przez skuteczność rozumiemy uzyskiwanie powodzenia w działaniach.
-Toyota produkuje samochody, których wystrój i solidność wykonania wzbudzają zaufanie konsumenta.
-Firma może bardzo sprawnie wytwarzać czarno-białe telewizory, lecz mimo to nie osiągać powodzenia ze względu na to, że ten typ telewizora przestał być popularny.
-Przedsiębiorstwa (organizacje) odnoszące sukcesy są zarówno sprawne, jak i skuteczne.
4. Kto jest menedżerem i za co odpowiada
-Menedżer to osoba, która odpowiada przede wszystkim za realizację procesu zarządzania.
Menedżerem jest osoba, która:
planuje
podejmuje decyzje,
organizuje,
kieruje
kontroluje
Zasoby:
ludzkie,
finansowe,
rzeczowe
i informacyjne.
5. Wymień funkcje zarządzania, interpretacjaplanowaniE:
wyznaczanie celów, ramowych wytycznych
programów i sposobów postępowania
dla całego przedsiębiorstwa lub jego części
organizowaniE:
stworzenie przejrzystych jednostek zadaniowych
przyznanie im odpowiednich kompetencji
przyznanie im odpowiednich uprawnień dyspozycyjnych
pionowe i poziome ich powiązanie
przewodzeniE:
kierowanie w węższym znaczeniu:
motywowanie
komunikowanie
kontrolowaniE:
porównanie celów wyznaczonych zadań z uzyskanymi wynikami
wszelkie odstępstwa należy badać
6. Podział menedżerów wg szczebla – krótka charakterystyka
Menedżerowie najwyższego szczebla - stanowią względnie niewielką grupę kadry kierowniczej kontrolującej organizację.
Menedżerowie średniego szczebla - kierownictwo średniego szczebla jest prawdopodobnie najliczniejszą grupą menedżerów w większości organizacji.
Menedżerowie pierwszej linii - menedżerowie pierwszej linii nadzorują i koordynują działania pracowników wykonawczych.
Przeważnie noszą tytuł:
7. Zadania i rola menedżerów szczebla najwyższego
Praca menedżerów najwyższego szczebla na ogół jest złożona i zróżnicowana. Podejmują oni decyzje dotyczące takich działań, jak:
zakup innych firm,
inwestycje badawczo-rozwojowe,
wchodzenie na określone rynki lub wycofywanie się z nich,
a także budowa nowych zakładów i budynków biurowych.
Często pracują dłużej niż zwykły pracownik i spędzają znaczną część swego czasu na spotkaniach i rozmowach telefonicznych.
8. Zadania i rola menedżerów szczebla średniego
Menedżerowie średniego szczebla odpowiadają przede wszystkim za realizację polityki i planów opracowanych na najwyższym szczeblu oraz za nadzorowanie i koordynację działań menedżerów niższego szczebla.
9. Zadania i rola menedżerów pierwszej linii
W przeciwieństwie do menedżerów najwyższego i średniego szczebla menedżerowie pierwszej linii spędzają większą część swego czasu na nadzorowaniu pracy podwładnych.
10. Podział menedżerów wg obszarów zarządzania
marketing,
finanse,
eksploatację,
zasoby ludzkie,
administrację i inne dziedziny.
11. Zadania i rola menedżerów marketingu
Menedżerowie marketingu - Kierownicy marketingu pracują w dziedzinach związanych z funkcją marketingu - pozyskiwaniem konsumentów i klientów dla nabycia produktów i usług organizacji (obojętne, czy będą to samochody Forda, tygodnik wydawniczy czy wreszcie przeloty samolotami, itp.
12. Zadania i rola menedżerów finansów
Menedżerowie finansów - kierownicy finansów zajmują s ię głównie zasobami finansowymi organizacji. Odpowiadają za takie działania, jak:
rachunkowość,
zarządzanie zasobami pieniężnymi,
inwestycje, itp.
13. Zadania i rola menedżerów eksploatacji
Menedżerowie eksploatacji (operacji) - Kierownicy operacyjni zajmują się konstruowaniem systemów wytwarzających produkty i usługi organizacji oraz zarządzaniem tymi systemami.
Typowy zakres ich obowiązków obejmuje kontrolę:
produkcji,
zapasów,
kontrolę jakości,
projektów zakładu,
wybór miejsca produkcji, itp.
14. Zadania i rola menedżerów zasobów ludzkich
Menedżerowie zasobów ludzkich - kierownicy działu kadr, są odpowiedzialni za zatrudnianie i rozwój pracowników.
Na ogół zajmują się:
planowaniem zasobów ludzkich,
rekrutacją i doborem pracowników,
szkoleniem i rozwojem kadr,
projektowaniem systemów wynagrodzeń i premii,
formułowaniem systemów oceny wyników,
oraz zwalnianiem pracowników osiągających słabe wyniki i nastręczających problemy.
15. Zadania i rola menedżerów administracji
Menedżerowie administracyjni - Kierownicy administracyjni, nazywani też menedżerami ogólnymi, nie są związani z jakąś określoną specjalnością kierowniczą.
Przykładem administracyjnego stanowiska kierowniczego jest funkcja administratora szpitala lub kliniki.
Menedżerowie administracyjni (ogólni) są raczej wszechstronni, dysponują podstawową znajomością wszystkich dziedzin funkcjonalnych zarządzania, ale nie mają specjalistycznego wykształcenia w żadnej konkretnej dziedzinie.
16. Zadania i rola menedżerów ds. public relations
Menedżerowie do spraw public relations zajmują się stosunkami z opinią publiczną i środkami masowego przekazu, a ich zadaniem jest ochrona i poprawa publicznego wizerunku organizacji
17. Zadania i rola menedżerów ds. badań i rozwoju
Menedżerowie do spraw badań i rozwoju koordynują działania naukowców i inżynierów pracujących nad projektami badawczymi, oraz mogą być wykorzystywani jako wewnętrzni konsultanci, którzy służą wyspecjalizowanym doradztwem kierownikom operacyjnym
18. Jak zostać menedżerem
Jak zostać menedżerem?
powiązanie wykształcenia i doświadczenia;
programy szkoleniowe;
programy rozwoju kadr kierowniczych;
połączenie wykształcenia i praktyki.
Większość menedżerów uzyskuje swoje kwalifikacje w wyniku kształcenia i zdobywania doświadczenia.
19. Wymień i scharakteryzuj role menedżerskie
interpersonalnej,
informacyjnej
i decyzyjnej.
20. Scharakteryzuj rolę interpersonalną menedżera
Istnieją trzy role interpersonalne, właściwe pracy kierowniczej:
Po pierwsze, menedżer jest proszony, by wystąpić jako postać reprezentacyjna –
podejmując gości obiadem, uczestnicząc w uroczystym przecięciu wstęgi itd. Są to na ogół działania bardziej ceremonialne i symboliczne niż merytoryczne.
-Menedżera prosi się również, aby wystąpił jako przywódca - angażując, szkoląc i motywując pracowników. Rolę przywódczą spełnia menedżer, który formalnie lub nieformalnie pokazuje podwładnym, jak pracować, a w szczególności jak osiągnąć odpowiednie wyniki.
-Menedżerowie mogą też wypełniać rolę łącznika. Często należy do niej koordynowanie lub inicjowanie więzi międzyludzkich, międzygrupowych albo międzyorganizacyjnych.
21. Scharakteryzuj rolę informacyjną menedżera
Trzy role informacyjne opisane przez Mintzberga wynikają w sposób naturalny z opisanych wyżej ról interpersonalnych:
-Pierwszą z ról informacyjnych jest rola obserwatora, który aktywnie poszukuje wartościowych informacji. Menedżer wypytuje podwładnych, zbiera również informacje napływające spontanicznie, stara się być możliwie najlepiej poinformowany.
-Menedżer jest także propagatorem, przekazującym odpowiednie informacje innym. Jeśli na obie role popatrzeć łącznie, to menedżer jawi się jako ważne ogniwo w łańcuchu komunikacji w ramach danej organizacji.
-Trzecia rola informacyjna koncentruje się na komunikacji zewnętrznej. Funkcją rzecznika jest formalne przekazywanie informacji ludziom spoza jednostki czy spoza organizacji (przedsiębiorstwa).
22. Scharakteryzuj rolę decyzyjną menedżera
Zazwyczaj role informacyjne menedżera prowadzą do ról decyzyjnych.
Mitzberg wyróżnia cztery role decyzyjne:
Po pierwsze, menedżer odgrywa rolę przedsiębiorcy, dobrowolnego inicjatora zmian.
Druga rola decyzyjna jest wywołana nie przez samego menedżera, lecz przez inną jednostkę lub grupę. Menedżer odgrywa rolę przeciwdziałającego zakłóceniom, zajmując się takimi sprawami, jak strajki, naruszenia praw autorskich, niedobory energii.
Trzecia rola decyzyjna to rola dysponenta zasobów. Jako dysponent zasobów, menedżer decyduje o sposobie dystrybucji zasobów oraz określa, kto będzie jego najbliższym współpracownikiem.
Czwartą rolą decyzyjną jest rola negocjatora. W tej roli menedżer prowadzi negocjacje z innymi grupami lub organizacjami jako przedstawiciel przedsiębiorstwa.
role decyzyjne - role menedżera jako przedsiębiorcy, przeciwdziałającego zakłóceniom, dysponenta zasobów i negocjatora;
23. Wymień i scharakteryzuj umiejętności menedżerskie
typy umiejętności kierowniczych, tj.:
techniczne;
interpersonalne (społeczne);
koncepcyjne.
Ponadto można wymienić umiejętności diagnostyczne i analityczne, które są również przesłanką powodzenia w pracy kierowniczej.
24. Scharakteryzuj umiejętności techniczne menedżera
Umiejętności techniczne są to umiejętności niezbędne do wykonywania pracy lub zrozumienia sposobu, w jaki wykonywana jest konkretna praca w ramach organizacji.
Na przykład: inżynierowie, projektanci, lekarze i księgowi dysponują umiejętnościami technicznymi niezbędnymi do wykonywania odpowiednich zawodów. Wszyscy oni dochodzą do podstawowych umiejętności technicznych, kończąc uznane programy studiów na wyższych uczelniach
Czyli:
umiejętności techniczne to umiejętności niezbędne do wykonywania lub zrozumienia zadań związanych z danym przedsiębiorstwem.
25. Scharakteryzuj umiejętności interpersonalne menedżera
Umiejętności interpersonalne (społeczne) - to zdolność do nawiązywania łączności z jednostkami i grupami, rozumienia ich i motywowania.
W miarę jak menedżer wspina się po szczeblach drabiny organizacyjnej, musi umieć współżyć z podwładnymi, innymi menedżerami równymi mu rangą oraz osobami ulokowanymi na wyższych szczeblach organizacji.
Ze względu na wielość ról, jakie muszą odgrywać menedżerowie, powinni oni umieć pracować z dostawcami, klientami, inwestorami i innymi partnerami spoza organizacji.
Czyli:
umiejętności interpersonalne - umiejętności nawiązywania kontaktu, rozumienia i motywowania zarówno jednostek, jak i grup.
26. Scharakteryzuj umiejętności koncepcyjne menedżera
Umiejętności koncepcyjne zależą od zdolności menedżera do myślenia abstrakcyjnego. Menedżerowie muszą mieć potencjał intelektualny, który pozwoli im zrozumieć ogólne funkcjonowanie organizacji i jej otoczenia, uchwycić sposób, w jaki poszczególne części organizacji łączą się w jedną całość, i patrzeć na samą organizację właśnie w sposób całościowy.
Pozwala im to myśleć strategicznie, w szerokiej skali i podejmować na tej podstawie decyzje służące organizacji jako całości.
A zatem:
Umiejętności koncepcyjne - umiejętności zależne od zdolności do myślenia abstrakcyjnego
27. Scharakteryzuj umiejętności diagnostyczne i analityczne menedżera
Menedżer, któremu się powiodło, posiada również umiejętności diagnostyczne i analityczne, czyli umiejętności umożliwiające mu zaprojektowanie najwłaściwszej reakcji w danej sytuacji.
Umiejętności diagnostyczne i analityczne to oznacza, że menedżer może diagnozować i analizować problem w organizacji, badając jego symptomy i przygotowując na tej podstawie stosowne rozwiązanie.
33. Przedstaw koncepcję zarządzania wg Taylora
Z zaprezentowanych myśli wynika, że sprawne zarządzanie wymaga m. in.:
rozdziału planowania (od wykonania do daleko idącego podziału pracy),
kontroli wykonania przez zarządzającego,
zróżnicowania bodźców finansowych odpowiednio do wydajności i pomiarów czasu pracy,
funkcjonalnej struktury organizacyjnej.
34. Przedstaw koncepcję zarządzania wg Fasola
Fayol rozróżnia pięć funkcji zarządzania:
- planowanie,
- organizację jako przygotowanie działania,
- rozkazywanie,
- koordynację jako samo działanie
- i kontrolę,
które wraz ze swą sekwencją "myśleć - wykonać - kontrolować" jako idea przewodnia jednostki zostają przeniesione na przedsiębiorstwo.
Oprócz systematyki funkcji zarządzania, Fayol sformułował 14 zasad będących instrukcją skutecznego zarządzania.
Istota wkładu Fayola do nauki zarządzania polega na jej systematycznej konceptualizacji jako "nauki o funkcjach zarządzania" i tym właśnie różni się jego koncepcja od koncepcji Taylora.
Drugim przyczynkiem Fayola było ujęcie nauki zarządzania w sformułowane zasady, oparte na twierdzeniu, że mają one ważność uniwersalną i przestrzeganie ich we wszystkich sytuacjach zapewnia sprawność zarządzania.
35. Przedstaw koncepcję zarządzania wg Wezera
stworzył podstawy umożliwiające zrozumienie sposobu funkcjonowania dużych organizacji w państwie i w gospodarce, wnosząc tym samym ważny wkład dotyczący organizowania jako funkcji zarządzania.
Nazywany często "ojcem teorii organizacji" nie dążył - w przeciwieństwie do Taylora i Fayola - do sformułowania zasad optymalnego kierowania przedsiębiorstwem, ale chociaż wyjaśnić funkcjonowanie dużych organizacji za pomocą idealnego typu biurokracji jako formalnie najbardziej racjonalnej formy panowania.
Weber podaje formalne cechy, w których biurokratyczne panowanie znajduje swój konkretny, doniosły dla koordynacji działa
36. Przedstaw koncepcję zarządzania wg szkoły matematycznej
rozwój techniki elektronicznego przetwarzania danych umożliwił wykorzystanie modeli i procedur matematycznych i spowodował zmianę.
-Szkoła matematyczna charakteryzuje się nie tylko stosowaniem aparatury matematycznej. Dochodzi do tego jeszcze określony styl rozumowania. Polega on na tym, że buduje się model decyzyjny, który powstaje przez uproszczenie rzeczywistości na drodze wyselekcjonowania związków istotnych dla rozpatrywanego problemu.
-Model składa się z funkcji celu, która ulega optymalizacji (minimalizacji lub maksymalizacji) przy .zachowaniu (dotrzymaniu) określonych warunków.
37. Przedstaw koncepcję zarządzania wg podejścia systemowego
-Punktem wyjścia jest złożone i zmienne otoczenie, w którym niemożliwe jest działanie bez istotnego zwiększenia bądź redukcji złożoności.
-System jest pojmowany jako jednostka działania, która musi pokonywać problemy złożoności i zmienności otoczenia.
Systemy, które pozostawiają otoczenie bez swoich odpowiedzi nie mogą istnieć.
-Odpowiedź na złożoność otoczenia oznacza wytworzenie przez system własnych struktur, które umożliwiają uporanie się systemu z jego relacjami względem otoczenia.
-Znacznie częściej uważa się, że relacja system-otoczenie ma charakter interakcyjny i możliwości oddziaływania są obopólne.
Dwa nurty zwracają przy tym na siebie uwagę.
Jeden - bada zależność organizacji od zasobów pozyskiwanych z otoczenia i wynikającą z tego niewiedzę.
Drugi - zwany podejściem ewolucyjno-teoretycznym - interesuje się przede wszystkim procesami selekcji i próbuje znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego jedne systemy trwają a inne nie.
38. ...