Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Zakres przedmiotowy KPA-1. Ogólne postępowanie administracyjne, 2. Postępowanie w sprawach wydawania zaświadczeń,3. Postępowanie w sprawach skarg i wniosków – Dział VIII KPA, 4. Postępowanie w sprawach rozstrzygania sporów o właściwość między organami samorządu terenowego i organami administracji rządowej oraz między tymi organami a innymi podmiotami, Wyłączenie zastosowania KPA – KPA nie stosuje się:do postępowania w sprawach karnych skarbowych,do spraw uregulowanych w Ordynacji podatkowej z wyjątkiem przepisów działów  IV, V i VIII, do postępowań w sprawach należących do właściwości polskich przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej,w sprawach wynikających z nadrzędności i podległości organizacyjnej w stosunkach między organami państwowymi i innymi państwowymi jednostkami organizacyjnymi,w sprawach wynikających z podległości służbowej pracowników organów i jednostek organizacyjnych w w/w organizacjach, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.Organ adm.-  w znaczeniu ustrojowym – są to organy powołane do wyłącznie lub głównie do wykonywania zadań z zakresu administracji publicznej (art. 5 pkt 3): ministrowie, centralne organy administracji rządowej, wojewodowie, działające przy nich w jego lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej) oraz organy jednostek samorządu terytorialnego;w znaczeniu funkcjonalnym – (art. 1 pkt 2 ) będą to inne organy państwowe oraz inne podmioty, gdy są one powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumień do rozstrzygania spraw w drodze indywidualnych decyzji administracyjnych oraz w sprawach wydawania zaświadczeń, np. podmioty korporacyjne, szkoły wyższe;Właściwość rzeczowa-zdolność do rozpoznawania określonej kategorii spraw określona jest na podstawie przepisów prawa materialnego które to przepisy dotyczą kompetencji organów adm.publ.;Właściwość miejscowa -zdolność do załatwiania spraw indywidualnych należących do jego właściwości rzeczowej, na określonym obszarze działania-Wyznacza terytorialny zasięg działania danego organu, który ustala się na podstawie przepisów prawa ustrojowego. instancyjna - zdolność organu administracji do przeprowadzenia weryfikacji decyzji na drodze administracyjnej; zasady ustalania tej właściwości określa kpa;delegacyjna – wynika z delegacji ze względu na  przekazanie sprawy z jednego organu adm.publ. do drugiego; Przewidziane jest to w przypadku wyłączenia organu administracji od załatwienia sprawy. W momencie wyłączenia organu, właściwy do rozstrzygnięcia sprawy jest organ wyższego stopnia, który może przekazać rozpatrzenie i rozstrzygnięcie sprawy podległemu sobie organowi; URZĄD- aparat pomocniczy organu administracji publicznej; SPORY- Sąd administracyjny-jst i organy rządowe;jst(organ wyższego stopnia)Minister wł.do spraw adm.pub.-jst roznych woj wyk.zadania adm.rzad..;wojewoda i adm.zes.roznych woj;woj.i niezesp.po porozum.z org.spraw.nadzor.;organy adm.pub.(wspolny wyższego st.)Prezes RM-adm publiczna+minister; Starosta-kierownicy zesp.powiatu;Wojewoda-kierownicy zesp.woj.;Kolegium Kompetencyjne przy SN- adm.pub. i sądy; 3 terminy załatwienia spraw: niezwłoczny – najczęściej regulowane jest to przepisami wewnętrznymi; 7 lub 14 dni; dotyczy spraw, które mogą być załatwione na podstawie materiałów posiadanych przez organ bądź wystarczą dowody posiadane przez stronę;  1 miesiąca – jeżeli sprawa nie jest skomplikowana ale należy prowadzić postępowanie wyjaśniające (o tym czy sprawa jest skomplikowana decyduje organ); 2 miesięcy – jeżeli sprawa jest skomplikowana i należy prowadzić postępowanie wyjaśniające; terminy bezwzględnie oznaczone i terminy oznaczone względnie. zwykłe, terminy zawite, terminy przedawniające. przywracane są terminy ustawowe zawite oraz terminy wyznaczone przez organ, jeżeli uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy-uwiarygodnienie istnienia lub nieistnienia pewnych faktów. W przypadku niezałatwienia sprawy we wskazanych terminach  stronie służy zażalenie (zażalenie na bezczynność) do organu administracji publicznej wyższego stopnia; .TERMINY: Jeżeli początkiem terminu określonego w dniach jest pewne zdarzenie, to przy obliczaniu tego terminu nie uwzględnia się dnia, w którym to zdarzenie nastąpiło. Upływ ostatniego z wyznaczonej liczby dni uważa się za koniec terminu. Terminy określane w tygodniach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim tygodniu, który nazwą odpowiada początkowemu dniowi terminu. Terminy określane w miesiącach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca. Jeżeli koniec terminu przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się najbliższy następny dzień powszedni. Termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem nadano pismo w polskiej placówce pocztowej albo złożono w polskim urzędzie konsularnym. Termin uważa się za zachowany także wtedy, jeżeli przed jego upływem żołnierz lub członek załogi statku morskiego złożył je w dowództwie jednostki wojskowej lub kapitanowi statku, a także gdy osoba pozbawiona wolności złożyła pismo w administracji zakładu karnego. Istnieje konieczność nadania pisma listem poleconym.Nie wlicza się do biegu terminów załatwienia spraw: - okresów zawieszenia postępowania; - terminów przewidzianych w przepisach prawa na dokonanie określonych czynności; - okresów opóźnień spowodowanych z winy strony; - okresów opóźnień spowodowanych z przyczyn niezależnych od organu; Doręczenie właściwe,Doręczenie zastępcze: dorosłemu domownikowi za pokwitowaniem, jeżeli ten zobowiąże się do doręczenia pisma. dozorcy domu bądź u sąsiada, jeżeli ten zobowiąże się do doręczenia pisma + w skrzynce na korespondencję adresata należy umieścić info, gdzie przesyłkę złożono. pismo pozostawia się w urzędzie pocztowym lub w siedzibie organu, a na drzwiach adresata lin w skrzynce odbiorczej umieszcza się pismo, gdzie przesyłka została złożona. Powyższą czynność należy powtórzyć po upływie 7 dni. Po upływie 14 dni uważa się, że pismo zostało doręczone adresatowi. Fikcje doręczenia: fikcja doręczenia polega na tym, że pismo uważa się za doręczone, mimo że faktycznie adresat pisma nie odebrał.Zmiana adresu,Obwieszczenie,Adresat odmawia odbioru pisma, Niepodjęcie pisma z urzędu pocztowego lub z urzędu gminyOd chwili doręczenia postanowienia o dopuszczeniu organizacji społecznej do udziału w postępowaniu, uzyskuje ona prawa strony. Nie może ona:dokonywać czynności dyspozycyjnych;domagać się zawieszenia postępowania;domagać się umorzenia postępowania; żądać wznowienia postępowania na podstawie faktu, że strona nie brała czynnego udziału w postępowaniu. Strona-  stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Przepis ten zawiera dwa ujęcia strony: bierne i czynne  Podmioty na prawach strony- są to podmioty które mają prawa procesowe takie jak strona, ale nie mają w postępowaniu interesu prawnego. Należą do nich:prokurator,  organizacja społeczna - Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka;Prokurator może:zwrócić się z wnioskiem o wszczęcie postępowania administracyjnego (art. 182)przystąpić do postępowania administracyjnego w każdym stadium (183 § 1)uruchomić kontrolę decyzji administracyjnej w drodze administracyjnej lub sądowo- administracyjnej (art. 184)- Prokuratorowi służy prawo wniesienia sprzeciwu od decyzji ostatecznej, jeżeli przepisy kodeksu lub przepisy szczególne przewidują:wznowienie postępowania;stwierdzenie nieważności decyzji; uchylenie bądź zmianę decyzji Rzecznik Praw Obywatelskich żądania wszczęcia postępowania – wtedy, gdy zachodzi konieczność ochrony praw i wolności obywatelskich;uczestniczenia na prawach prok.;zazalenia decyzji do sadu adm. - Organizacja społeczna może w sprawie dotyczącej innej osoby występować z żądaniem: 1) wszczęcia postępowania2)dopuszczenia jej do udziału w postępowaniu, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi tej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny; Żądanie organizacji społecznej powinno być uzasadnione interesem społecznym oraz celami statutowymi tej organizacji.Rzecznik praw dziecka: *żądać wszczęcia postępowanie*zaskarżać decyzje *uczestniczyć w postępowaniu adm. i sądowo-adm na prawach przysługujących prokuratorowi. Czynności o I wszczęcia postępowania Zbadania dopuszczalności wszczęcia postępowania, Po wniesieniu przez osobę fizyczną żądanie wszczęcia określonego postępowania administracyjnego, obowiązkiem organu jest dokonanie oceny formalnej i procesowej;W razie pozytywnych weryfikacji wymogów formalnych i procesowych dokonanie zawiadomienia o wszczęciu postępowania osób będących stronami w sprawie,W wypadku oceny negatywnej organ : Odmawia wszczęcia postępowania• Pozostawia podanie bez rozpatrzenia• Przekazuję sprawę organowi właściwemu• Zwraca podanie z odpowiednim pouczeniem, Wzywa stronę do usunięcia braków podania. Powodami zawieszenia obligatoryjnego są:brak reprezentacji strony w związku z jej śmiercią, w przypadku kiedy postępowanie  powinno być prowadzone z udziałem następców prawnych strony;potrzeba uprzedniego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego (kwestii prejudycjalnej) przez inny organ lub sąd;utrata przez stronę lub jej ustawowego przedstawiciela zdolności do czynności prawnych. Przyczyny fakultatywnego zawieszenia postępowania – organ administracji może zawiesić postępowanie, jeśli wystąpi o to strona, na której żądanie zostało wszczęte postępowanie, a nie sprzeciwiają się temu inne strony i nie zagraża to interesowi społecznemu.3lata.decyzje:konstytutywne – tworzące prawo , deklaratoryjne – potwierdzające prawa wyrażone w ustawach , pozytywne – uwzględniające żądania stron , negatywne – odmawiające żądania stron , wadliwe – naruszające przepisy prawa , niewadliwe – nie naruszające przepisów prawa , z wadami istotnymi lub mniej istotnymi . Elementy decyzji: oznaczenie organu administracyjnego ,  datę wydania , oznaczenie stron lub strony , powołanie podstawy prawnej (legitymacja złożona ze wskazaniem przepisów prawa materialnego, przepisów kompetencyjnych , procesowych) , rozstrzygnięcie (treść nadanego prawa lub obowiązku , uchylenia go bądź zmiany , wg języka sądowego nazywa się – sentencją) ,uzasadnienie faktyczne – wskazuje na fakty uznawane za udowodnione oraz przyczyny wiarygodności innego dowodu prawne – wyjaśnienie podstawy prawnej ze wskazaniem przepisów prawa oraz ich związku z ustalonym stanem faktycznym i rozstrzygnięciem sprawy .   pouczenie o środkach prawnych (odwołanie do II instancji, skarga do NSA , pozew do sądu powszechnego itp.)podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowisko służbowe osoby upoważnionej do wydania decyzji; . Organ załatwiający sprawę, zwracając się do innego organu o zajęcie stanowiska, zawiadamia o tym stronę. Organ, do którego zwrócono się o zajęcie stanowiska, obowiązany jest przedstawić je niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie dwóch tygodni od dnia doręczenia mu żądania; Wyjątki od zasady związania wydaną przez organ decyzją wynikają z dopuszczalności jej rektyfikacji, czyli możliwości żądania przez stronę jej uzupełnienia. Uzupełnienie dotyczy: rozstrzygnięcia, pouczenia o środkach zaskarżenia decyzji bądź o uprawnieniu do wniesienia powództwa do sądu;Postanowienie = jest aktem administracyjnym, który nie rozstrzyga sprawy co do jej istoty ale reguluje kwestie procesowe i porządkowe.śr.odwoł.:Odwołanie - wnosi się je w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji stronie, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie - od dnia jej ogłoszenia stronie. Przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie ulega wykonaniu.Zażalenie – wnosi się je w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia stronie, a gdy postanowienie zostało ogłoszone ustnie - od dnia jego ogłoszenia stronie.Wznowienie postępowania - Podanie o wznowienie postępowania wnosi się do organu administracji publicznej, który wydał w sprawie decyzję w pierwszej instancji, w terminie jednego miesiąca od dnia, w którym strona dowiedziała się o okoliczności stanowiącej podstawę do wznowienia postępowania. Warunkiem zastosowania autokontroli przewidzianej w art. 132 jest:wniesienie odwołania przez wszystkie strony,, który wydał decyzję musi uznać, że odwołanie w całości zasługuje na uwzględnienie; dopuszczalna jest samokontrola w przypadku wniesienia odwołania przez jedną ze stron, ale pod warunkiem zgody pozostałych; rozstrzygniecia odwoł: 1) utrzymać zaskarżoną decyzję w mocy,2) uchylić decyzję w części i w tym zakresie orzec co do istoty sprawy,3) uchylić zaskarżoną decyzje w całości i orzec co do istoty sprawy,4) uchylić zaskarżoną decyzje w całości lub w część i w tym zakresie umorzyć postępowanie w pierwszej instancji,5) umorzyć postępowanie odwoławcze,6) uchylić zaskarżoną decyzje i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszej instancji. Zakaz reformationis in peius oznacza brak możliwości wydania w postępowaniu odwoławczym rozstrzygnięcia na niekorzyść strony odwołującej się; Zakaz ten obowiązuje wtedy, gdy zaskarżona decyzja nie narusza rażąco prawa lub nie narusza rażąco interesu społecznego Ad.1) Zasada praworządności wynika z art. 6 kpa, który stanowi, że organy administracji państwowej działają na podstawie przepisów prawa. Konsekwencją tej zasady jest postulat, że decyzje administracyjne mogą być oparte wyłącznie na ustawie oraz po drugie, że do organu prowadzącego postępowanie należy przestrzeganie, aby prawo nie było naruszoneAd.2) Zasada prawdy obiektywnej wynika, z art. 7 kpa, który stanowi, że organy podejmują wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego. Organ nie jest, więc związany wnioskami stron i samodzielnie dąży do ustalenia prawdy obiektywnej.Ad.3)Zasada czuwania przez organ administracji nad interesem strony i innych osób biorących udział w postępowaniu,Zasada ta sprowadza się do tego, że organ administracyjny ma obowiązek należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków, które są przedmiotem postępowania. Oprócz tego, na organach administracyjnych spoczywa obowiązek dbania o to, aby strony i inni uczestnicy postępowania nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa. W tym celu organy mogą udzielać niezbędnych wskazówek i wyjaśnień.Ad.4) Zasada czynnego udziału strony w postępowaniu-              ustawodawca nałożył na organ prowadzący postępowanie dwa podstawowe obowiązki. Organ ten ma obowiązek zapewnić stronie czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić stronie wypowiedzenie się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Wyjątek od tej zasady dotyczy sytuacji, gdy załatwienie sprawy nie cierpi zwłoki ze względu na niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzkiego albo ze względu na grożącą niepowetowaną szkodę materialną.

Ad.5) Zasadę pisemności wyraża art. 14 kpa, który stanowi, że sprawy należy załatwiać w formie pisemnej. Pisemność postępowania administracyjnego odnosi się do wszystkich czynności dokonywanych w jego toku, a nie tylko do czynności kończących postępowanie. Sprawy mogą być jednak załatwiane w formie ustnej, gdy:* Interes strony za tym przemawia,

* Przepis prawny się temu nie sprzeciwia.Fakt ustnego załatwienia sprawy powinien być uwidoczniony w aktach sprawy w formie protokołu lub w formie podpisanej przez stronę adnotacji.Ad.6) Zasadę dwuinstancyjności wyraża wprost art. 15 kpa stanowiąc, że postępowanie administracyjne jest dwuinstancyjne. Zasada ta wynika także z innych przepisów kpa w szczególności dotyczących odwołania od decyzji administracyjnej. Organ odwoławczy nie weryfikuje decyzji wydanej w pierwszej instancji a ponownie rozpoznaje sprawę. Najważniejszą konsekwencją zasady dwuinstancyjności jest to, że od każdej decyzji nieostatecznej przysługuje odwołanie do organu wyższego stopnia nad organem, który wydał zaskarżoną decyzję.Ad.7) Zasada sądowej kontroli legalności decyzji administracyjnych- wynika, z art. 16 § 2 k.p.a. Przepis ten stanowi, że decyzje mogą być na zasadach i w trybie przewidzianym w Kodeksie zaskarżane do sądu administracyjnego z powodu ich niezgodności z prawem.Ad.8) Zasada trwałości decyzji administracyjnych- polega na tym, że decyzje, od których nie służy odwołanie są ostateczne. Natomiast uchylenie, zmiana lub stwierdzenie nieważności takich decyzji oraz wznowienie postępowania może nastąpić jedynie w przypadkach wskazanych w ustawie.

Ad.9) Zasada szybkości postępowania administracyjnego- jest jedną z najważniejszych zasad tego postępowania. Od szybkości postępowania zależy nieraz realizacja określonego prawa strony. Przewlekłość postępowania podważa stabilność obrotu prawnego oraz zawyża koszty postępowania. Kodeks postępowania administracyjnego nakłada na organy administracyjne obowiązek szybkiego i wnikliwego działania, nakazując im przy tym posługiwanie się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia. Natomiast sprawy, które nie wymagająZbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinny być załatwiane niezwłocznie.

Ad.10)Zasada nakłaniania do ugody, w postępowaniu administracyjnym mogą uczestniczyć strony o spornych interesach. W takiej sytuacji sprawy mogą być załatwiane w drodze ugody administracyjnej zawartej przed organem, przed którym sprawa się toczy. Mało tego, organ administracyjny ma obowiązek nakłaniania stron do zawarcia takiej ugody. Każda ze stron posiada, więc prawo do załatwienia sprawy w formie ugody administracyjnej. Zawarcie ugody administracyjnej uzależnione jest jednak od spełnienia dwóch przesłanek:W postępowaniu musi brać udział kilka stron, (co najmniej dwie),Postępowanie musi mieć charakter sporny.

Ad.11)· Zasadę przekonywania organy administracyjne powinny wyjaśniać stronom zasadność przesłanek, którymi się kierują przy załatwianiu sprawy, aby w ten sposób w miarę możliwości doprowadzić do wykonania przez strony decyzji bez potrzeby stosowania środków przymusu. Zasada przekonywania rozciąga się na wszystkie przepisy postępowania administracyjnego i jako taka nie stanowi instytucji prawnej. Organ administracyjny powinien w każdym stadium postępowania udzielać stronie informacji faktycznych i prawnych. Zasada ta przejawia się także w motywowaniu uzasadnienia decyzji administracyjnej.Ad.12) Zasadę pogłębiania zaufania obywateli do organów państwa a także świadomości i kultury prawnej obywateli wyraża art. 8 kpa - Organy administracji publicznej obowiązane są prowadzić postępowanie w taki sposób, aby pogłębiać zaufanie obywateli do organów Państwa oraz świadomość i kulturę prawną obywateli.Ad.13)Zasada uwzględniania interesu społecznego i słusznego interesu obywateli- organ administracyjny załatwiając sprawę powinien mieć na względzie interes społeczny i słuszny interes strony. Istotne jest jednak to, że pojęcia "interesu społecznego" oraz "słusznego interesu strony" nie są zdefiniowane. W rezultacie określenie tych terminów należy do organu orzekającego. Kodeks postępowania administracyjnego stoi jednak na stanowisku priorytetu interesu społecznego nad interesem indywidualnym. Zasada ta obejmuje swoim zakresem całe postępowanie administracyjne.1 120) CZYNNOŚCI ORGANU ODWOŁAWCZEGO PO PRZEKAZANIU ODWOŁANIA czynności organu I instancji w p. odwoławczym • wniesienie odwołania stwarza dla organu I instancji obowiązek zawiadomienia o tym innych stron uczestniczących w danej sprawie. • Jeśli decyzja nie była zaopatrzona w rygor natychmiastowej wykonalności, ani nie podlega natychmiastowemu wykonaniu, to wówczas organ I instancji wstrzymuje jej wykonania postępowanie odwoławcze przed organem II instancji • postępowanie odwoławcze rozpoczyna bieg od dnia, w którym organ odwoławczy otrzymał odwołanie wraz z aktami sprawy 1) Postępowanie odwoławcze rozpoczyna się od badania przez organ II instancji dopuszczalności odwołania i zachowania terminu do jego wniesienia • Niedopuszczalność odwołania zachodzi, gdy: * odwołanie wniesiono od decyzji, od której odwołanie nie przysługuje; * odwołanie wniosła osoba nie będąca stroną w sprawie; * odwołanie wniosła osoba nie mająca zdolności do czynności prawnych. 2) kolejną czynnością jest wstrzymanie natychmiastowego wykonania zaskarżonej decyzji organu I instancji. 3) postępowanie wyjaśniające sprawdzenie zgodności decyzji z prawem, celowości decyzji administracyjnej. 21) ZAKRES POSTĘPOWANIA DOWODOWEGO PRZED ORGANEM ODWOŁAWCZYM • Organ odwoławczy może przeprowadzić na żądanie strony lub z urzędu dodatkowe postępowanie w celu uzupełnienia dowodów i materiałów w sprawie albo zlecić przeprowadzenie tego postępowania organowi, który wydał decyzję, • Nie może przeprowadzić całego postępowania dowodowego. Jeżeli takowego nie było w I instancji to organ II kasuje decyzję i przekazuje do ponownego rozpatrzenia. • Jeżeli znajdujące się w aktach sprawy dowody, wyjaśnienia i inne materiały organ odwoławczy oceni jako wystarczające do wyjaśnienia wszystkich okoliczności mających istotne znaczenie do rozstrzygnięcia sprawy, a strona nie zwraca się o uzupełnienie tych dowodów, albo gdy żądanie strony dotyczące przeprowadzenia nowych dowodów nie zasługuje na uwzględnienie, to wówczas organ odwoławczy wydaje decyzję bez przeprowadzania postępowania wyjaśniającego. Gdy tak nie jest, to organ odwoławczy obowiązany jest przeprowadzić na żądanie strony lub z urzędu postępowanie wyjaśniające celem uzyskania uzupełniających dowodów i innych materiałów.

 

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed