Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
SPIS TREŚCI
Przedmowa do wydania trzeciego 11
Wprowadzenie (do wydania pierwszego) 13
1. PEDAGOGIKA PRACY JAKO DYSCYPLINA
PEDAGOGICZNA 19
1.1. Z historii pedagogiki pracy 19
1.2. Przedmiot, zadania i działy pedagogiki pracy oraz dominujące
tereny badań 23
1.3. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych 28
1.4. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk o pracy 40
1.5. Pedagogika pracy w kompleksie nauk oraz jej idea przewodnia 47
1.6. Blok kontrolno-syntetyzujący 53
2. TEORETYCZNE I METODOLOGICZNE PODSTAWY
PEDA GOGIKI PRACy 59
2.1. Podstawowe formy działalności człowieka oraz główne powinności
człowieka dorosłego 59
2.2. Praca człowieka jako podst.awowa kategoria pedagogiki pracy
- filozoficzne konteksty myślenia o pracy 64
2.3. Zawód i praca zawodowa - zawodoznawstwo 78
2.4. Kwalifikacje i kompetencje zawodowe współczesnego
pracownika 83
2.4.1. Czynności człowieka ~ 88
2.4.2. Umiejętności ogólne i zawodowe 91
2.5. Kształtowanie oraz funkcjonowanie struktury czynności,
umiejętności i kompetencji zawodowych człowieka 95
2.6. Rewolucja naukowo-techniczna i informatyczna
a pedagogika pracy ... 102
2.7. Metody, techniki i narzędzia badań stosowane w pedagogice
pracy 109
2.8. Procedury i metodyki badań 113
2.9. Blok kontrolno-syntetyzujący 120
3. KSZTAŁCENIE I WYCHOWANIE PRZEDZA WODOWE 125
3.1. Pojęcie i zadania ogólne kształcenia przedzawodowego 125
3.2. Kształcenie ogólne a kształcenie zawodowe 127
3.3. Wychowanie przez pracę 133
3.3.1. Wychowanie przez pracę w rodzinie 138
3.3.2. Wychowanie przez pracę w przedszkolu 146
3.3.3. Wychowanie przez pracę w szkole ogólnokształcącej 148
3.3.4. Wychowanie przez pracę w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych. ... ... 158
3.3.5. Wychowanie przez pracę w organizacjach
młodzieżowych 160
3.4. Kształcenie ogólnotechniczne ... 162
3.4.1. Kształcenie ogólnotechniczne a wychowanie przez pracę 166
3.4.2. Kształcenie ogólnotechniczne a kształcenie zawodowe 167
3.4.3. Rola nauczyciela wychowania technicznego w zakresie
wychowania przez pracę i kształcenia ogólnotechnicznego 168
3.5. Orientacja szkolna i zawodowa oraz poradnictwo zawodowe 172
3.6. Blok kontrolno-syntetyzujący.. 178
4. EDUKACJA PROZA WODO W A 183
4.1. Pojęcie i zadania ogólne edukacji prozawodowej 183
4.2. Edukacja prozawodowa we współczesnej szkole średniej 186
4.3. Przyuczenie do zawodu jako forma edukacji prozawodowej 194
4.4. Blok kontrolno-syntetyzujący 198
5. EDUKACJA ZA WODOW A W WERSJI ZAŁOŻONEJ
I RZECZyWiSTEJ ... ... 201
5.1. Pojęcie kształcenia zawodowego oraz jego właściwości ogólne 201
5.2. Historyczne formy kształcenia zawodowego 204
5.3. Cele, treści i programy kształcenia zawodowego 206
5.3.1. Cele kształcenia zawodowego 206
5.3.2. Treści kształcenia zawodowego 211
5.3.3. Programy kształcenia zawodowego 216
5 A. Proces kształcenia zawodowego 219
504.1. Pojęcie procesu kształcenia zawodowego 219
504.2. Formy organizacyjne kształcenia zawodowego 224
504.3. Szczególna rola nauczyciela i ucznia w procesie kształcenia
zawodowego 225
50404. Warunki realizacji procesu kształcenia zawodowego 230
5.5. Wyniki kształcenia zawodowego 234
5.5.1. Wyniki uzyskiwane i określane w szkole 235
5.5.2. Losy absolwentów szkół zawodowych 239
5.5.3. Przydatność zawodowa 240
5.6. Działalność wychowawcza szkoły zawodowej 242
5.7. Szkoła zawodowa jako dominujące ogniwo systemu kształcenia
zawodowego 260
5.7.1. Pójęcie i zadania ogólne szkoły zawodowej 260
5.7.2. Szkolne kształcenie zawodowe w latach
1961 (67)-1999(2003) 261
5.7.3. Kierunki przemian w szkolnictwie zawodowym
w latach 90. 265
5.704. Reforma systemu edukacji w Polsce według założeń
organizacyjno-programowych z maja 1998 roku 270
5.8. Europejski wymiar edukacji zawodowej 280
5.9. B lok kontrolno-syntetyzujący 296
6. ZA TRUDNIENIE, PRACA ZA WODO W A I BEZROBOCIE
- PRAWIDŁOWOŚCI ORAZ PATOLOGIE 305
6.1. Globalne spojrzenie na problem przygotowania zawodowego, zatrudnienia, pracy zawodowej i bezrobocia - w kontekście
dążeń do rozwiązań demokratycznych 305
6.2. Zatrudnienie w teorii, w przepisach prawnych i w codziennej
rzeczywistości 312
6.3. Bezrobocie jako cecha gospodarki wolnorynkowej i przejaw
patologii społecznej ... 316
6.4. Powodzenia i niepowodzenia zawodowe pracujących 318
6.5. Blok kontrolno-syntetyzujący 326
7. EDUKACJA USTAWICZNA DOROSŁyCH 329
7.1. Edukacja permanentna oraz główne nurty działań
edukacyj n ych 329
7.2. Z historii kształcenia ustawicznego w Polsce 330
7.3. Podstawy teoretyczne i metodyczne kształcenia ustawicznego
dorosłych 341
7.3 .1. Istota i zadania kształcenia ustawiczneg<J dorosłych 341
7.3.2. Obszary kształcenia ustawicznego dorosłych 345
7.3.3. Organizacja kształcenia ustawicznego w Polsce
- cele, treści, metody i środki oraz wyniki kształcenia 350
7.4. Zadania edukacji ustawicznej dorosłych w okresie stabilizacji
gospodarczej i edukacyjnej 352
7.4.1. Priorytety edukacji permanentnej, w tym szczególnie
kształcenia ustawicznego dorosłych w Polsce 353
7.4.2. Rozwiązania organizacyjno-programowe i metodyczne
kształcenia ustawicznego w nowej rzeczywistości
polskiej 356
7.4.3. Edukacja ustawiczna dorosłych w założeniach
Reformy systemu edukacji w Polsce 362
7.5. Dokształcanie, przekwalifikowywanie oraz samokształcenie
pracowników 364
7.6. Doskonalenie ogólne i zawodowe pracujących 367
7.7. Linia rozwoju zawodowego pracownika drogą do mistrzostwa
w zawodzie 370
7.8. Kształcenie bezinteresowne dorosłych. 381
7.9. Poradnictwo i doradztwo zawodowe dla osób dorosły~h 382
7.10. Blok kontrolno-syntetyzujący 385
8. PROBLEMY HUMANIZACYJNE
I SPOŁECZNO-WYCHOW A WCZE ORAZ EDUKACYJNE
ZAKŁADU PRACy 391
8.1. Pojęcie i zadania ogólne humanizacji pracy ...