Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

//-->.pos {position:absolute; z-index: 0; left: 0px; top: 0px;}Silnik trójfazowy indukcyjnySilniki indukcyjneZe względu na budowę wirnika maszyny indukcyjne dzieli się na:-Maszyny indukcyjne pierścieniowe.-Maszyny indukcyjne klatkowe.Silniki pierścieniowe to takie silniki indukcyjne, w których uzwojenie wirnika i stojanawykonane są z izolowanych przewodów. Końce uzwojeń wirnika wyprowadzone są poprzezpierścienieślizgowei szczotki na zewnątrz maszyny. Za pomocą pierścieniślizgowychmożliwe jest włączenie do obwodu wirnika urządzeń rozruchowych i regulacyjnych.Rys. 1. Wirnik maszyny indukcyjnej pierścieniowejSilnik klatkowy to maszyna indukcyjna, w której wirnik ma postać walca zbudowanego zpakietu blach. Wżłobkachwirnika umieszczone są uzwojenia (miedziane bądź aluminiowe) zprzyłączonymi pierścieniami czołowymi z tego samego metalu, tworząc tzw. klatkę.Rys. 2. Wirnik maszyny indukcyjnej klatkowejStojan silnika klatkowego również zbudowany jest za pomocą pakietu blach. Wżłobkach(wewnątrz stojana) znajdują się cewki z nawiniętego drutu miedzianego. Zakończenia ceweksą wyprowadzone na zewnątrz stojana do zacisków z doprowadzonym zasilaniem.Silnik trójfazowy asynchroniczny składa się z nieruchomej części zwanej stojanem ma kształtwydrążonego walca i zaopatrzonej w uzwojenie, do którego doprowadza się prąd z siecizasilającej. W części wewnętrznej znajduje się wirnik - część ruchoma, która też jest wStrona1z5Silnik trójfazowy indukcyjnykształcie walca. Obwód magnetyczny oddzielony jest szczeliną powietrzną (w zależności odwielkości maszyny grubość od dziesiątych części milimetra do nawet 3mm). Rdzenie stojana iwirnika, które tworzą obwód magnetyczny, zbudowane są z pakietu blach izolowanychmiędzy sobą.Rys. 3. Przekrój silnika indukcyjnegoZasada działania silnika asynchronicznegoWytworzone przez uzwojenia stojana wirujące pole magnetyczne obraca się wokółnieruchomego wirnika. W wyniku przecinania przez to pole prętów klatki wirnika, indukujesię w nich napięcie (stąd nazwa ”silnik indukcyjny”) i zaczyna płynąć w nich prąd. Przepływprądu w polu magnetycznym powoduje powstanie siły elektrodynamicznej działającejstycznie do obwodu wirnika, a zatem powstaje także moment elektromagnetyczny. Jeżeliwartość tego momentu jest większa od wartości momentu obciążenia, to wirnik rusza izaczyna zwiększać swoja prędkość obrotową. Zwiększanie prędkości wirnika, powodujeżepręty jego klatki przecinane są przez pole magnetyczne z coraz mniejszą prędkością, coskutkuje zmniejszeniem wartości indukowanej siły elektromotorycznej i spadkiem wartośćprądu płynącego w prętach klatki, a zatem spada również wartość momentuelektromagnetycznego.Jeżeli moment ten spadnie do wartości równej momentowi obciążenia, wirnik przestanieprzyspieszać i dalej będzie poruszał się ze stałą prędkością. Gdyby nie byłożadnegomomentu oporowego, wirnik osiągnąłby prędkość równą wartości prędkości wirowania pola,a więc prędkości synchronicznej. W takim przypadku pole wirnika byłoby nieruchomewzględem pola stojana, a więc ustałoby przecinanie prętów klatki przez pole stojana i niepłynęłyby w nich prądy, nie powstałby moment elektromagnetyczny. Sytuacja taka nie jestjednak możliwa do wystąpienia w rzeczywistym silniku, ponieważ zawsze występuje jakiśmoment obciążenia, chociażby moment tarcia w łożyskach czy oporów powietrza (chybażewirnik będzie napędzany mechanicznie przez jakiś inny silnik). Zatem wirnik osiągnie takąprędkość (zwykle niewiele mniejsza od prędkości synchronicznej), przy której momentyelektromagnetyczny silnika i obciążenia będą miały tą samą wartość. Skoro nie jest toStrona2z5Silnik trójfazowy indukcyjnyprędkość synchroniczna, musi to być prędkość asynchroniczna, której silnik indukcyjnyzawdzięcza swoja druga nazwę - “silnika asynchronicznego”.Wartość prędkości synchronicznejn1liczymy jako:60f(1)pgdzie:f– częstotliwość napięcia zasilania silnik,p– liczba par biegunów.Wirnik obraca się z mniejszą prędkością niż stojan. Wartość tej prędkości jest uzależniona odmomentu obciążenia - przy większym momencie oporowym wirnik obraca się wolniej,przyspiesza, jeżeli go zmniejszamy. A więc w skoro prędkości wirnika i stojana są różne,oznacza to,żestojan, a w rzeczywistości pole wirujące wytwarzane przez stojan, obraca się zpewną prędkością względem wirnika. Prędkość ta jest nieznacznie mniejsza od prędkościsynchronicznej. Można wprowadzić tu dodatkowe pojęcie poślizgu, który wyraża się wzorem:n−ns=1(2)n1n1=gdzie: n1– prędkość synchroniczna, n – prędkość wirnika maszyny.Charakterystyki momentu oraz prądu rozruchowego silnika indukcyjnegoCharakterystyka mechaniczna silnika indukcyjnego ukazuje zależność momentu na jego waleod prędkości obrotowej silnika.Gdy wirnik silnika asynchronicznego jest nieruchomy, wówczas jego prędkość obrotowaprzyjmuje wartość zero (n = 0), a poślizg s = 1. Przy prędkości wirnika równej prędkościsynchronicznej poślizg jest równy zeru (s = 0). Prąd stojana silnika ma największą wartość Irprzy nieruchomym wirniku (n = 0, s = 1), a moment rozruchowyMrnie przyjmuje wtedy swejnajwiększej wartości. Maksymalna wartość momentuMmaxwystępuje przy poślizgu tzw.krytycznymsk.Rys. 4. Charakterystyki: momentu i prądu stojana silnika indukcyjnegoRozruch silnika asynchronicznegoRodzaje rozruchu silnika indukcyjnego••Rozruch bezpośredniRozruch skokowy gwiazda-trójkąt (rozruch napięciowy)Strona3z5Silnik trójfazowy indukcyjny•••Rozruch napięciowy z zastosowaniem regulatora napięcia (rozruch napięciowy)Rozruch przez zmianę rezystancji w obwodzie wirnikaRozruch z zastosowaniem “softstartu”Rozruch bezpośredni, polegający na bezpośrednim włączeniu silnika do sieci o pełnymnapięciu występuje tylko w przypadku sieci dopuszczającej tak duży chwilowy pobór prądu(sieć o odpowiednio dużej mocy zwarcia) i przy napędach o krótkim czasie rozruchu. Wsilnikach większej mocy o długim czasie rozruchu stosuje się rozruch napięciowy.Rys. 5. Wpływ napięcia zasilania: a) na zależność prądu stojana od prędkości, b) nacharakterystykę mechanicznąRozruch napięciowy, polega na zmniejszeniu prądów rozruchowych poprzez obniżenienapięcia zasilającego (rys 5a). W pierwszej chwili rozruchu zasila się silnik napięciemobniżonym, które w miarę wzrostu prędkości silnika podnosi się do wartości znamionowej.Napięcie zasilania można zmieniać płynnie, stosując zasilanie z regulatora napięcia, lubskokowo, stosując przełącznik gwiazda – trójkąt (rys. 6). W przypadku przełącznika gwiazda-trójkąt uzwojenie stojana silnika pracujące normalnie przy połączeniu w trójkąt jest w trakcierozruchu przełączone za pomocą przełącznika w gwiazdę. Dzięki temu przełączeniunastępuje w czasie rozruchu obniżenie 3 razy napięcia przypadającego na fazę uzwojenia.Rys. 6. Rozruch silnika indukcyjnego za pomocą przełącznika gwiazda-trójkąt a – połączeniew gwiazdę, b – połączenie w trójkąt, c – silnik z nadbudowanym przełącznikiem gwiazda –trójkątPrzy obniżeniu napięcia zasilającego następuje także zmniejszenie wartości momentu (rys.5b), w tym także momentu rozruchowegoMr. Nie zmienia się jednak miejsce występowaniana charakterystyce mechanicznej momentu maksymalnegoMmax, czyli nie zmienia się poślizgkrytycznysk. Zmniejszenie wartości momentu rozruchowego ma bezpośredni wpływ naStrona4z5Silnik trójfazowy indukcyjnyprzebieg i dynamikę rozruchu. Może się zdarzyć nawet tak,żemoment obciążenia w chwilirozruchu jest większy niż moment rozruchowy rozwijany przez silnik. W takim przypadkurozruch jest niemożliwy.W przypadku silnika pierścieniowego w celach rozruchowych można stosować dodatkowerezystory przyłączane do uzwojeń wirnika (rozruch zmianę rezystancji w obwodzie wirnika)co powoduje spadek prądu wirnika, a zatem również spadek prądu pobieranego z sieci. Wadątego rozwiązania, podobnie jak w przypadku rozruchu gwiazda - trójkąt jest mniejszy momentrozruchowy silnika, poza tym jak już wspomniano wcześniej, ze względu na skomplikowanabudowę i koszty utrzymania konstrukcja ta jest obecnie rzadko stosowana.W wielu układach napędowych, do łagodnego rozruchu 3-fazowych silników indukcyjnychstosuje się specjalizowane urządzenia, nazywane układami „soft - start” (miękkiegorozruchu), które mają za zadanie redukuję niekorzystnych zjawisk występujących podczasrozruchu, wpływających nażywotnośćsilników i jakość ich pracy. Ich zasada działaniaopiera się na, płynnej regulacji napięcia podawanego na uzwojenia (lub jedno z uzwojeń) Wroli elementów sterujących stosuje się najczęściej tyrystory. Zwykle urządzenia takieumożliwiają kontrole i możliwość nastawienia wielu parametrów takich jak czas rozruchu,wartość początkowego momentu rozruchowego, kolejności faz lub temperaturę przegrzania.Strona5z5

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed