Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

ELŻBIETA KOŹNIEWSKA, ANDRZEJ MATUSZEWSKI, ELŻBIETA ZWIERZYŃSKA
Skala Gotowości
Edukacyjnej
Pięciolatków (SGE-5)
Obserwacyjna metoda
dla nauczycieli
Część Pierwsza
Zastosowanie Skali Edukacyjnej Pięciolatków
(SGE-5) w diagnozie przedszkolnej
Elżbieta Koźniewska
Andrzej Matuszewski
Elżbieta Zwierzyńska
Skala
Gotowości
Edukacyjnej
Pięciolatków
(SGE-5)
Obserwacyjna metoda
dla nauczycieli
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Warszawa 2010
1
Skala Gotowości Edukacyjnej Pięciolatków (SGE-5)
© Copyright by Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2010
www.ore.edu.pl
Opracowanie redakcyjne: zespół ORE
Zdjęcie na okładce: Monika Adamczyk/Fotolia.com
ISBN 978-83-62360-84-0
Druk:
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
2
Część Pierwsza
Zastosowanie Skali Edukacyjnej Pięciolatków
(SGE-5) w diagnozie przedszkolnej
Spis Treści
Wprowadzenie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
I. Część pierwsza
Zastosowanie Skali Gotowości Edukacyjnej
Pięciolatków (SGE-5) w diagnozie przedszkolnej
. . . .
7
1. Historia metody
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
1.1. Adaptacja Skali Gotowości Szkolnej (SGS) . . . . . . . . . . . . . . . .9
1.2. Badania standaryzacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
2. Opis metody SGE-5
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
2.1. Obszary aktywności dziecka mierzone w SGE-5 . . . . . . . . . . .11
2.2. Treść pozycji w wyróżnionych podskalach . . . . . . . . . . . . . . . .12
2.3. Arkusz Obserwacyjny. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
3. Instrukcja stosowania metody
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
3.1. Zadania nauczyciela. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
3.2. Terminy obserwacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
4. Analiza gotowości edukacyjnej pięciolatka
. . . . . . . . . . . . . . .21
4.1. Analiza jakościowa wyników SGE-5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
4.2. Analiza ilościowa wyników SGE-5;
stopnie gotowości edukacyjnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
4.3. Podsumowanie analizy wyników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
5. Przykłady analizy i interpretacji wyników dzieci
. . . . . . . . . . .26
5.1. Przykład 1.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
5.2. Przykład 2.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
5.3. Przykład 3.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33
3
 Skala Gotowości Edukacyjnej Pięciolatków (SGE-5)
II. Część druga
Psychometryczna analiza wyników
badań standaryzacyjnych Skali Gotowości
Edukacyjnej Pięciolatków (SGE-5)
. . . . . . . . . . . . . . . . .
37
1. Dobór próby
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39
2. Przebieg badań
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40
3. Charakterystyka wyników próby standaryzacyjnej
. . . . . . . . .41
3.1. Właściwości dzieci a ich gotowość edukacyjna . . . . . . . . . . . .42
3.1.1. Płeć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42
3.1.2. Wiek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42
3.1.3. Wady mowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
3.1.4. Urazy, wypadki, hospitalizacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44
3.1.5. Alergie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46
3.1.6. Uzdolnienia artystyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46
3.2. Środowisko rodzinne a gotowość edukacyjna dzieci . . . . . . . .47
3.2.1. Rodzeństwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47
3.2.2. Sytuacja materialna rodziny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47
3.2.3. Wykształcenie rodziców. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53
3.2.4. Aktywność zawodowa rodziców. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
3.3. Frekwencja na zajęciach edukacyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . .62
4. Trafność Skali Gotowości Edukacyjnej Pięciolatków (SGE-5)
. .63
4.1. Trafność treściowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .63
4.2. Trafność teoretyczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64
4.2.1. Analiza czynnikowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64
4.2.2. Trafność diagnostyczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65
4.2.3. Porównania międzygrupowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66
4.3. Trafność kryterialno-diagnostyczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68
5. Rzetelność Skali Gotowości Edukacyjnej Pięciolatków
(SGE-5)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73
Bibliogra

a
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75
Skala gotowości edukacyjnej pięciolatków (SGE-5)
Arkusz obserwacyjny
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79
4

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed