Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

              sfragistyka

Sfragistyka.

* od greckiego sfragis – pieczęć

* czasem sigilliografia: sigillium – pieczęć

* pieczęć służyła do uwierzytelniania dokumentu, określa jego rodzaj oraz formę

Funkcje pieczęci: znak rozpoznawczo-własnościowy określonej osoby fizycznej lub prawnej wyciśnięty za pomocą twardego stempla w odpowiedniej masie plastycznej lub farbie. Stempel zaopatrzony w odpowiednie cechy obrazowe lub napisowe, odnoszące się do właściciela pieczęci. Tak rozumiana pieczęć pełni rolę symbolu własnościowego i rozpoznawczego, jest świadectwem wiarygodności, wykładnikiem woli właściciela oraz środkiem kontrolującym i zabezpieczającym nienaruszalność prawa lub zamkniętą nią przedmiotu.

 

Podział pieczęci ze względu na osobę:

    * pieczęcie osób fizycznych:

          o pieczęć papieska (bulla),

          o pieczęć monarsza (cesarska, królewska, książęca):

                + majestatyczna (głównie cesarska i królewska),

                + portretowa,

                + piesza,

                + konna,

                + herbowa (jako contrasigillum lub na rewersie pieczęci monetowej),

                + wotywna,

          o pieczęć dostojnika kościelnego:

                + tronowa,

                + stojąca,

                + herbowa,

          o pieczęć rycerska,

    * pieczęcie osób prawnych:

          o pieczęć państwowa,

          o pieczęć samorządowa (miejska lub wiejska),

          o pieczęć korporacyjna (instytucji kościelnych i organizacji społecznych).

 

Podział pieczęci ze względu na funkcje:

    * pieczęć większa (sigillum maius),

    * pieczęć mniejsza,

    * pieczęć sygnetowa.

 

- elementy pieczęci

Tłok (stempel, typariusz)

-> forma do wyciskania pieczęci – sporządzona z materiału odpowiedniej twardości i zależy od materiału, z którego był sporządzany odcisk pieczętny.

* do bulli ołowianych lub złotych – tłoki metalowe, żelazne, stalowe

* do woskowych – tłok z brązu, mosiądzu, złota, kamieni półszlachetnych, kości słoniowej, srebra i twardego drewna

* do pieczęci w tuszu – głównie mosiądz, drewno; dzisiaj guma, sztuczne tworzywo

 

-> forma tłoku

* do wydawania bulli metalowych służyły tłoki w formie szczypiec; później forma prasy śrubowej

* gemmy (szlachetne lub półszlachetne kamienie z rzeźbionymi wyobrażeniami) – były oprawiane w pierścienie

* w miarę zwiększania się rozmiaru tłoku, uzyskuje on uszko na łańcuszek potem kabłączek do unieruchomienia tłoku przy wyciskaniu, a od XV wieku pojawia się uchwyt rękojeściowy.

* tłoki metalowe sporządzano przez odlew z odpowiednich matryc.

 

-> legenda (napis napieczętny)

* drugi element treściowy pieczęci

* najczęściej umieszczany koncentrycznie wzdłuż krawędzi, często w kilku wierszach, oddzielonych od wyobrażenia napieczętnego linią otokową; w średniowieczu składająca się z drobnych perełek, później profilowaną lub na wzór misternej winiety

* rozpoczyna się z reguły po środku górnej krawędzi pieczęci znakiem krzyża, asteryska, rozetki, arabeski lub kropki

* treść stanowi określenie przynależności pieczęci do osoby prawnej lub fizycznej, wyjaśnia symbolikę obrazu napieczętnego, określa kompetencje pieczęci, jej stosunek do innych pieczęci tego samego właściciela

* od XIV wieku na zachodzie a od XVI wieku w Polsce pojawia się data oznaczająca czas powstania tłoku

* legendy pisane pismem epigraficznym, do XIII wieku kapitułą, od XIII wieku z domieszką uncjały, od XIV wieku minuskułą gotycką, od XVI wieku pismem humanistycznym.

 

- sposób umieszczenia pieczęci przy dokumencie

* początkowo wyciskania w polu dokumentu na odwrocie (z konieczności ograniczenia wielkości) albo jako zamknięcie.

* z końcem XII wieku przechodzi na wiązadło i ulega zwiększeniu; przemieszczając zakładano dolną część pergaminu aby wzmocnił miejsce przywieszenia pieczęci

* znów wraca w pole dokumentu (kiedy pojawia się papier i lak); ulega ona zmiejszeniu

* rozmiary pieczęci uzależniono od wagi treści dokumentu im ona większa tym pieczęć okazalsza

 

- znaczenie prawne pieczęci w powiązaniu z rozwojem i funkcjonowaniem dokumentu

* starożytność:

~ pieczęć jako znak własnościowy. Tłoki kamienne, metalowe w Egipcie gemmy.

~ na wschodzie znak własnościowy i stwierdzenie nienaruszalności przedmiotów (grobowców)

~ w Grecji i Rzymie początkowo zabezpieczenie tajemnicy korespondencji ale mogą też być używane jako świadkowania testamentu

~ IV i III w. p.n.e. służy do wzmocnienia wiarygodności pisma obok własnoręcznego podpisu

 

*średniowiecze:

~ pieczęć kształtowana przez rozwój dokumentu

~ jako środek gwarantujący nienaruszalność korespondencji i produktów, równocześnie znakiem rozpoznawczo-własnościowym

~ obok podpisu na dokumencie pojawia się odcisk gemmy jako symbol i znak rozpoznawczy władcy

~ za Karolingów pieczęć jako środek koroboracji

~ na zachodzie w XI, XII wieku pieczęć, obok chierografu (dokument rozcinany w miejscu podpisu lub określonego znaku graficznego) i listy świadków jest środkiem legalizacji dokumentu i nadania mu mocy prawnej (dekret papieża Aleksandra III z 1166 roku – upowszechnienie.)

 

* nowożytność:

~ pieczęć – rozwój wiąże się z rozwojem kultury słowa pisanego. W wyniku wzrostu znaczenia podpisu jako środka uwierzytelniającego; pieczęć znów jako środek zamykający.

~ pieczęć obok podpisu sama z siebie nie ma mocy legalizacji, dopiero razem pełnią tą funkcję

~ nowa forma pieczęci – zaczyna teraz zamykać treść pisma oraz jako pieczęć nagłówkowa służy do czynności manipulacyjnych

 

* współcześnie:

~ pieczęć jest reprezentantem przede wszystkim władzy państwowej a w dalszej kolejności osób prawnych i zawsze spełnia funkcję środka dowodowego (wiarygodności)

~ rozszerzyła swoje znaczenie pełniąc funkcje znaku wierzytelności bez jej podpisu (tylko na pismach czy drukach przelotnego znaczenia – stemple na poczcie)

 

·         Polska:

~ pieczęć nie ma tradycji

~ XIII wiek – istotny element uwierzytelnienia (wpierw książęca potem królewska potem kościelna, urzędników państwowych, starostów)

~ przywieszenie pieczęci do dokumentu obcego oznaczało albo przyjęcie go za swój albo wzięcie na siebie wykonania zobowiązań wynikających z dokumentu

~ od XV wieku znaczenie pieczęci maleje, ale wzrosło jako znaku rozpoznawczego władzy i służy do zamykania korespondencji – zwłaszcza pieczęć prywatna przekształcona w sygnetowi

~ nowożytnie – tak jak w Europie.

 

- liczba i rodzaje pieczęci w jednej kancelarii oraz zakres ich kompetencji prawnej; typy pieczęci (majestatowa, mniejsza, większa, sygnet, kontrasigillum itp.)

 

* szeroki zakres funkcji kancelarii monarszych w Polsce powodował, iż od XIII wieku posługiwały się one kilkoma typami pieczęci równocześnie

* jedynie pieczęć główna posiadała charakter sigillum authenticum

* w praktyce kancelaryjnej, od Łokietka, jest to pieczęć większa (sigillum maius), rezerwowana dla czynności większych

* w innych czynnościach używa się pieczęci mniejszej, która aż do Kazimierza Wielkiego ma ograniczoną moc prawną

* już za Jagiełły rola pieczęci większej zaczyna się zmniejszać, a od Kazimierza Jagiellończyka używana jedynie do aktów o charakterze ogólnopaństwowym

* z pieczęci mniejszej wyrasta wielka i mała koronna, później wielka i mała litewska, wszystkie o jednakowej wartości prawnej, wielkie dzierżone przez kanclerzy koronnego i litewskiego, małe przez podkanclerzy

* pieczęć sygnetowa używana przez książąt do opatrywania prywatnej korespondencji, służy teraz pieczętowania podrzędniejszych dokumentów; spoczywała w ręku kanclerza wielkiego

* do pism bieżących, czyli kwitów, mandatów, używa się innych typów kancelaryjnych pieczęci, których liczba wzrasta, ale mają określone kompetencje

* kancelarie kościelne i miejskie posługiwały się jednocześnie kilkoma typami pieczęci, naśladując zwyczaje kancelarii królewskich

* w przypadku kancelarii królewskiej używane tam pieczęcie spełniały funkcje pieczęci państwowych nadając dokumentowi charakter publiczny

 

* kontrasigillum – pieczęć dwustronna; po 1207 pojawia się w Polsce; przykładano na drugiej stronie pieczęci głównej jako jej zabezpieczenie; w charakterze kontrasigillum używano czasami innej pieczęci np. mniejszej lub gabinetowej; występowanie typowej kontrasigillum należy do rzadkości (Kraków); mniejsza od prawdziwej pieczęci;

 

- typy ikonograficzne pieczęci (konna, piesza herbowa itp.)

* pieczęć portretowa (postaciowa) – typy: gemmy, majestatyczny (popiersie lub postać siedząca władcy w majestacie), pieszy (bez motywów dekoracyjnych, w otoczeniu architektury lub motywów heraldych), konny, pontyfikalny (popiersie, postać siedząca lub stojąca, zawsze w szatach pontyfikalnych)

* pieczęć obrazowa – typy: topograficzny (budowle, motywy architektoniczne), przedmiotowy (motywy zwierzęce, roślinne, narzędzia), fantastyczny, hagiograficza

* pieczęć herbowa – z herbem w polu pieczęci, na tarczy herbowej lub na proporcu, z hełmem lub klejnotem herbu

* pieczęć pismowa – dewizy, sentencje, monogramy i inicjały; pełne nazwy urzędów, instytucji państwowych, organizacji społecznych lub osób prawnych i fizycznych.

 

 

- prawo posiadania pieczęci

* prawo posiadania pieczęci wiąże się przede wszystkim z pieczęcią nadającą dokumentowi pełną wiarygodność – sigillum authenticum

* prawo do posiadania pieczęci miał ten kto piastował jakiś urząd, chociaż pieczęć jego nie zawsze miała cechy publicznej tak jak sigillum authenticum

* prawo ma każda osoba prywatna ciesząca się wolnością osobistą

 

- dziedziczenie pieczęci itp.

* pieczęć osobista mogła być dziedziczona (wśród szlachty, rzadziej wśród monarchów):

~ czasem dziedziczenie kończyło w momencie sporządzenia nowego tłoku, czasem w momencie przerobienia szczegółów legendy

~ zniszczenie tłoku w wyniku jego niezdolności do użytkowania w kancelarii

~ zniszczenie po śmierci zna tylko tradycja ale i przepisy prawa

~ zniszczenie osobistych - rzadkie

 

- carentia sigilli

Nie posiadania pieczęci własnej – użycie pieczęci cudzej:

* XIII – XV wiek w Polsce niemalże powszechne (osoby prywatne i książęta). Przyczyny: małe upowszechnienie dokumentu, duże koszty tłoku, prawo takie jak niesprawność do działań prawnych wynikających z niepełnoletności lub też z nieuzyskania udziału majątkowego

* w przypadku carentia sigilli albo bez pieczęci albo pieczęć obcej osoby, zwłaszcza członka rodziny lub rodu, czy też pieczęć dziedziczona

 

- materiał pieczętny

* zależny był od takich czynników jak ważność dokumentu, rodzaj materiału pisarskiego

~starożytność – glina; na północy europy ołów, na południu wosk

~średniowiecze – wosk; barwienie wosków – zielony, czerwony (dla kancelarii monarszych), biały, czarny, niebieski

* z chwilą pojawienia się papieru wosk cienką warstwą rozkładano na papier przykładając małym papierkiem i wyciskając dopiero pieczęć:

~metal – ołów – w kancelariach papieskich, zwłaszcza kancelariach bizantyjskich

~lak pieczętny – znany woskom hiszpańskim w XVI wieku

~ciasto w postaci opłatka - od XVIII wieku (Niemcy)

~XVIII wiek – początkowo tusz koloru czarnego lub brązowego z lekkim odcieniem zielonym

 

- kształt i wielkość pieczęci

kolista, owalna, ostroowalna, tarczowa, czworoboczna, trój i czterołukowa.

* okrągłe i owalne – sfragistyka monarsza

* ostroowalne – kościelne, sporadycznie „kobiece”

* tarczowe – herb

* wieloboczne – sygnety szlacheckie i mieszczańskie

 

 

Pieczęcie królów polskich: http://www.agad.archiwa.gov.pl/prezentacje/pieczecie_krolewskie/index.html

Strona 4 z 4

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed