Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

PSYCHOLOGIA DZIECKA „SCHAFER”

TEORIE OSBOWOŚCI LEINCHEYKAY

 

Przywiązanie- jest procesem polegającym na poszukiwaniu i utrzymywaniu bliskości i wzajemnym werbalnym i niewerbalnym komunikowaniu się oraz poczuciu emocjonalnego dorastania. Jest emocjonalnym stopniowo rozwijającym się aspektem relacji pomiędzy rodzicami a niemowlęciem.

 

Osobowość Freuda- strukturalny

Z. Freud- twórca psychoanalizy, żył na przełomie XIX/XX w., odkrył utajone treści psychiczne

 

Id-źródło energii instynktownej, podświadomej, wynika z biologicznego wyposażenia człowieka:

-instynkt życia,

-potrzeby organizmu’

-zasada przyjemności.

 

Zasada funkcjonowania- zasada przyjemności. Celem jest dążenie do przyjemności, a unikanie bólu, dyskomfortu. Komfort relaks, nie lubi napięcia wynikającego z niezaspokojenia jego potrzeb.

 

Ego- celem jest dostosowanie relacji między człowiekiem a otoczeniem, w którym żyje. Jednostka, kieruje się zasadą rzeczywistości w przeciwieństwie do id.

 

Zasada rzeczywistości, która wypiera zasadę przyjemności. Ego jest zdolne tolerować napięcie tak długo aż stanie się możliwe zaspokojenie potrzeb w najlepszy sposób.

 

Każdy człowiek rodzi się z potencjałem by kierować się w swoim życiu rozsądkiem i myśleniem może osiągnąć to przez uczenie się i doświadczenia życiowe

 

W stosunku do id postęp dokonuje się poprzez to, że dla tej struktury oprócz subiektywnej rzeczywistości istnieje również rzeczywistość zewnętrzna. Ego uwzględnia istnienie realnego świata zewnętrznego.

 

„człowiek kierujący się w swoim życiu ego widzi rzeczy otoczenia w uch realnym bycie”

 

Superego- sumienie, jaźń, ja- idealne, prezentacja kodu moralnego w umyśle człowieka ( jednostki), kieruje się zasadą moralności.

 

Id jest produktem ewolucji i psychologiczna reprezentacja biologicznego wyrażenia człowieka

 

Ego- istnienie wynika z konieczności kontrolowania się ze światem zewnętrznym. Należy do świata ważnych czynności.

 

Superego jest produktem uspołecznienia człowieka, jest narzędziem przekazu tradycji kulturowej.

 

 

TEORIA WIĘZI. ONTOGENEZA WIĘZI WZORCE WIĘZI.

 

Więź emocjonalna- „To, co dla wygody nazywam teorią przywiązania (attachment theory), to sposób ujęcia w koncepcję, ludzkiej skłonności do tworzenia silnych afektywnych więzi z ważnymi, bliskimi osobami (important others) oraz sposób wyjaśniania różnych form dystresu emocjonalnego i zaburzeń osobowości, włączając tu lęk, złość, depresję, emocjonalne odizolowanie, których przyczyna jest niechciana separacja bądź utrata”. (Bowlby, 1969)

 

Hipotezy Bowlbyego:

- przywiązanie oparte jest na repertuarze genetycznie uwarunkowanych zachowań, które tworzą system behawioralny (lgnięcie, szukanie bliskości),

- Zasada monotropizmu- oznacza ze przywiązanie rozumowane jako repertuar genetycznie uwarunkowanych zachowań ma tendencje do koncentrowania się na osobie głównego opiekuna.

- Zasada warunkowania- powstający wzorzec przywiązania jest trwały i staje się prototypem dla wszelkich kontaktów społecznych.

- Hipoteza okresu krytycznego- po przekroczeniu pewnego okresu życia przywiązanie może się ukształtować. Noworodek jest wyposażony w podstawową aktywność o tendencji do stymulowania organizmu, do rozwoju złożoności psychologicznej. Posiada obszerny repertuar możliwych zachowań, które przygotowuje go do interakcji w opiekuńczym otoczeniu. Noworodek nie jest bierną osoba. Zaspokajanie pokarmu nie jest warunkiem nawiązywania więzi.

 

 

 

 

Więź emocjonalna:

•         Specyficzność

•         Czas trwania

•         Zaangażowanie emocji

•         Ontogeneza

•         Uczenie się

•         Organizacja

•         Funkcja biologiczna

 

 

Specyfika więzi:

•         Zachowanie przywiązaniowe jest skierowane do jednej lub więcej bliskich osób.

•         Tymi osobami są pierwotni opiekunowie (primary caregivers), czyli osoby pełniące funkcje rodziców. (Zazwyczaj są to biologiczni rodzice, ale nie zawsze).

 

Więź trwa przez większość cyklu życia. Chociaż w okresie wczesnej dorosłości mogą pojawiać się nowe więzi – w relacji miłosnej (romantic relationship) – to jednak wczesne więzi nie dają się łatwo porzucić i zazwyczaj utrzymują się.

 

 

Zaangażowanie emocji:     

·         Wiele z najbardziej intensywnych emocji jest wzbudzanych podczas tworzenia się, utrzymywania, zrywania i odnawiania relacji przywiązaniowych. Tworzenie się więzi można opisać jako zakochiwanie się, utrzymywanie więzi jako kochanie kogoś, a utratę partnera jako opłakiwanie. Podobnie, groźba utraty wzbudza lęk, a faktyczna strata smutek. Obie te sytuacje z wielkim prawdopodobieństwem budzą gniew. Niezakłócone utrzymywanie więzi jest doświadczane jako źródło poczucia bezpieczeństwa, a odnowienie więzi jako źródło radości. Ponieważ takie emocje są zazwyczaj odbiciem stanu więzi afektywnych osoby, to psychologia i psychopatologia emocji w dużej mierze jest psychologią i psychopatologią więzi afektywnych.

 

Ontogeneza więzi:

•         Znakomita większość niemowląt rozwija zachowania przywiązaniowe wobec wybranej osoby podczas pierwszych 9 miesięcy życia. Im więcej doświadczeń społecznych i interakcji ma dziecko z daną osobą, tym bardziej prawdopodobne będzie, że stworzy relację więzi. Z tego powodu ktokolwiek matkuje dziecku stanie się pierwotnym opiekunem. Zachowania przywiązaniowe są obecne do końca 3 roku życia.

 

Uczenie się:

 

•         Podczas, gdy uczenie się różnicowania znanego od obcego jest kluczowym procesem w rozwoju przywiązania, konwencjonalne nagrody i kary, jakimi posługują się psychologowie eksperymentalni, odgrywają jedynie niewielką rolę. Więź może się rozwinąć pomimo powtarzających się kar ze strony pierwotnego opiekuna.

 

Organizacja:

•         Do warunków aktywujących zaliczają się: obcość, głód, zmęczenie i wszystko, co wywołuje strach.

•         Do warunków kończących zalicza się widok lub głos matki (opiekuna), a w szczególności interakcja z nią.

•         Gdy matka jest obecna lub znane jest miejsce jej przebywania, dziecko przestaje intensywnie okazywać zachowania przywiązaniowe, a w zamian eksploruje otoczenie.

•         Początkowo zachowania przywiązaniowe składają się z reakcji zorganizowanych w stosunkowo proste sekwencje. Od końca pierwszego roku życia staja się coraz bardziej złożonymi systemami behawioralnymi, zorganizowanymi hierarchicznie i zawierającymi wewnętrzne robocze modele siebie i opiekuna. Systemy te są aktywowane przez określone warunki, a zakańczane przez inne.

 

Funkcja biologiczna:

·         Zachowanie przywiązaniowe występuje u młodych prawie wszystkich gatunków ssaków, a u wielu gatunków utrzymuje się całe życie. Chociaż istnieje wiele różnic międzygatunkowych, to utrzymywanie bliskości z wybranym osobnikiem, prawie zawsze matką, jest reguła, która sugeruje, że takie zachowanie ma wartość dla przetrwania (głównie ochrona przed drapieżnikami).

 

Teoria więzi – nurt interakcyjny i interpersonalny

•         Teoria więzi dała początek całemu nowemu sposobowi myślenia o dzieciach, relacjach, psychopatologii.

•         Zapoczątkowała nurt interakcyjny.

•         Stanowi także podstawę podejścia interpersonalnego.

 

„Nie ma czegoś takiego jak niczyje dziecko.” D. W. Winnicot

 

Harry Harlow i jego badania nad przywiązaniem dla zwierząt – zapewnienie pokarmu nie jest węzotwórcze ( doświadczenie z małymi małpkami)

Rene Spitz- deprywacja emocjonalna ( za mało więzi emocjonalnej), dzieci po wojnie przebywały w sierocińcach, miały za mało kontaktu emocjonalnego, a to spowodowało rozwój choroby sierocej; dzieci częściej chorowały; większa śmiertelność.

 

 

 

Jakość więzi pomiędzy matka a dzieckiem. Dziecko doświadcza czy bliska osoba wrażliwie odpowiada na sygnały i potrzeby oraz czy jest dostępna. Wrażliwa matka właściwie interpretuje i reaguje na te sygnały dziecka. W tym dialogu dziecko nabywa wewnętrznego poczucia bezpieczeństwa, elastyczności w sytuacjach konfliktu i wrażliwości.

 

Teoria więzi, postrzega pragnienie bliskości relacji emocjonalnych jako cechę specyficznie ludzką. Jest obecnie u noworodka, pozostaje do wieku starczego i jest podstawową składową funkcji przetrwania. W niemowlęctwie i okresie dzieciństwa więź z rodzicami zapewnia schronienie i opiekę. Cecha specyficznie ludzka i trwa przez całe życie.

 

Analiza pojęcia przywiązania w relacji rodzic –niemowlę.

Relacje oparte na związku polegającym na miłości kształtują dobrostan zarówno emocjonalny dziecka jak i jego rodziców. Bezpieczne przywiązanie sprzyja rozwojowi zdrowego wizerunku własnej osoby, niesie pozytywne konsekwencje w dorosłym życiu.

 

Przywiązanie jest szczególnym rodzajem relacji pomiędzy dwojgiem ludzi o trwającym w czasie charakterze. (Klaus& Kennen)

 

„Związek z niemowlęciem jest procesem angażującym emocje i motywacje matki identyfikującym się z pełniona rola macierzyńską. Ustanowienie więzi rozpoczyna się w okresie ciąży, decyduje o motywacji i do wywiązania się z roli macierzyńskiej dającej poczucie spełnienia i satysfakcji.”  (Rubin)

 

„Przywiązanie odzwierciedla rozwijające się uczucia matki wobec niemowlęcia polegające na pragnieniu posiadania, po to by mieć z nim jak najlepszy kontakt, odczuwania dumy i miłości.”  (Godleb)

 

Atrybuty przywiązania:

- bliskość- kontakt fizyczny, stan emocjonalny, indywidualizacja

- wzajemność- wrażliwość wobec dziecka, komplementarność

- zaangażowanie- skupienie się na dziecku wypełnianie roli rodzicielskiej.

 

Efekty przywiązania:

1. Nabywanie umiejętności rodzicielskich, rodzice uczą się wraz z dorastaniem dziecka, uczą się dzielić emocje, doznania przyjemności kontaktu z dzieckiem.

2. Rozwój dziecka uczy wyrażać swe pragnienia i potrzeby nabywania przeświadczenia o możności na otoczenie

3.Trwałośc więzi- tworzą się troskliwe relacje powodujące bardzo harmonijne i konstruktywne więzi pomiędzy niemowlęciem a rodzicami.

 

 

 

 

Czynniki aktywujące zachowanie:

•         Konfiguracja następujących czynników:

–        Obecność określonych obiektów w środowisku

–        Brak określonych obiektów w środowisku

–        Hormony

–        Poziom aktywacji CUN w danym momencie

–        Odbierana stymulacja w danym momencie

 

Zachowania sygnałowe:

•         Zachowania przywiązaniowe służą utrzymywaniu bliskości z opiekunem

•         Zachowania sygnałowe, to zachowania przywiązaniowe obecne od urodzenia lub pojawiające się bardzo wcześnie w rozwoju dziecka (do 3 miesiąca)

–        Ssanie służące uspokajaniu

–        Płacz

–        Uśmiech

–        Przywieranie, podążanie wzrokiem

–        Chwytanie

–        Gaworzenie (potem)

 

Wewnętrzne robocze modele (WRM):

•         Wraz z budowaniem relacji przywiązaniowej dziecko tworzy wewnętrzne robocze modele (internal working models):

–        Siebie

–        Opiekuna

–        Znaczenia ich relacji

•         WRM to dynamiczne reprezentacje, w których są przechowywane i przetwarzane informacje (o sobie, opiekunach, relacji), tak, aby umożliwiały predykcję i „skuteczne” działanie.

•         WRM są zbudowane zgodnie z dostępnymi dziecku danymi (z własnych doświadczeń).

•         WRM są rozciągnięte na to, co jest potencjalne (aby skutecznie działać w nowych sytuacjach).

•         WRM powinny być spójne wewnętrznie, aby pełnić swoją funkcję.

•         Mogą być „uaktualniane”, ale zmiany w nich dokonują się pomału.

•         WRMy tworzą wewnętrzny świat dziecka.

•         WRMy są obsadzone emocjami.

•         Podstawową emocją modelu znaczenia relacji jest radość

 

 

ONTOGENEZA
Faza 1: Orientacja i sygnały bez różnicowania wybranej osoby

•         Od urodzenia do 8-12 tygodnia

•         Obecne są pewne specyficzne zachowania wobec ludzi, ale różnicowanie między osobami jest ograniczone

•         Preferencja bodźców społecznych

•         Zachowania sygnałowe

•         Dziecko przestaje płakać na głos lub widok twarzy ludzkiej

•         Zachowania dziecka i zachowania opiekuna wzajemnie na siebie oddziałują

•         Od około 12 tygodnia życia wzrasta intensywność przyjaznego reagowania

 

Faza 2: Orientacja i sygnały skierowane do jednej (lub więcej) wybranej osoby

•         Faza ta trwa do około 6 – 8 miesiąca.

•         Przyjazne reagowanie na osoby, a najbardziej na opiekuna

•         Coraz bardziej zróżnicowane reakcje w zależności od osoby. Od 12 tygodnia staje się to widoczne.

•         Jednym z najbardziej widocznych przejawów ukształtowania się więzi jest lęk przed osobami obcymi, który pojawia się około 8 miesiąca (tzw. Lęk 8-miesiąca)

 

Faza 3: Utrzymywanie bliskości z wybrana osobą dzięki przemieszczaniu się i sygnałom

•         Faza ta trwa do końca drugiego roku życia

 

•         Coraz bardziej zróżnicowane reakcje na różne osoby

 

•         Wyraźne są takie zachowania jak:

–        Podążanie za odchodzącą mamą

–        Witanie mamy po powrocie

–        Mama jako „bezpieczna baza” (secure base)

•         Inne bliskie osoby poza pierwotnymi opiekunami nabierają znaczenia jako „wspierający” opiekunowie

•         Osoby obce są traktowane ostrożnie, wzbudzają czujność

•         Zmienia się repertuar zachowań wchodzących w skład systemu behawioralnego przywiązania, co jest związane z rozwojem dziecka, szczególnie rozwojem ruchowym i rozwojem mowy

 

Faza 4: Tworzenie partnerstwa

•         Od początku 3 roku życia

•         Dziecko zaczyna dostrzegać „cele” zachowania matki i jej plany osiągania ich

•         Nabywa wgląd w uczucia i motywy działania opiekuna

•         Jest w związku z tym w stanie „negocjować” własne plany z uwzględnieniem planów, intencji i uczuć opiekuna

•         Zachowanie dziecka jest bardziej elastyczne

•         Obraz świata, jaki nabywa dziecko staje się dużo bardziej złożony

•         Coraz bardziej złożone są także wewnętrzne robocze modele siebie, opiekuna i znaczenia ich relacji.

 

 

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed