Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Interpretacja obrazu Zaślubiny Arnolfinich
Â
Autorem obrazu Zaślubiny Arnolfinich (1434) jest Jan van Eyck, jeden z największych i najwybitniejszych malarzy niderlandzkich XV wieku. Choć zaliczano go do artystów średniowiecznych, dziś uważa się go za prekursora renesansu. Stosował wiele nowatorskich rozwiązań problemów światła, perspektywy i powiązania postaci z otoczeniem – obraz został namalowany w technice olejnej na desce. Dzieło te jest znane także jako Portret Arnolfinich i Portret małżonków Arnolfinich. Obraz obecnie przechowywany jest w .
Scena obrazu przedstawia ceremonię składania przysięgi małżeńskiej. Giovanni di Nicolao Arnolfini, kupiec włoski z , i jego żona Giovanna Cenani stoją we wnętrzu mieszkania oświetlanego światłem wpadającym przez okno z lewej strony. Kobieta wysoko unosi bogato fałdowaną suknię. Po prawej znajduje się łoże pod baldachimem, a na ścianie z tyłu charakterystyczne okrągłe i wypukłe lustro, w którym można dostrzec także świadków zaślubin (w tym prawdopodobnie samego artystę). W tym czasie małżeństwo było sakramentem, który nie wymagał obecności kapłana. przed . Lub też oddzielna interpretacja: jabłka przypominają o czystości człowieka przed upadkiem i o grzechu Adama i Ewy w raju, a pomarańcza stanowi symbol luksusu i bogactwa.: (...) Zdejm sandały z nóg, gdyż miejsce, na którym stoisz, jest ziemią świętą ( 3, 4-5). Chodaki sugerują obecność Boga w pomieszczeniu, a fakt, że oboje stoją bez butów jest znakiem pokory; oznacza to też, że zwykłe mieszkanie zostało uświęcone przez dokonujący się w jego wnętrzu ., jednej z , mającej chronić od bólów porodowych..
, Człowiek i zwierciadło w malarstwie XV i XVI wieku w: Symbole i obrazy w świecie sztuki, PWN, Warszawa 1982, s. 88-89.
http://en.wikipedia.org/wiki/Arnolfini_Portrait.
Ibidem.
http://en.wikipedia.org/wiki/Arnolfini_Portrait.
Dorothea Fornstner, Świat Symboliki Chrześcijańskiej, Pax, Warszawa 2001, s. 345-346.
Władysław Kopaliński, Słownik Symboli, Wiedza Powszechna, Warszawa 1990, s. 320.
Dorothea Fornstern…, s. 401.
Ibidem, s. 409.
Christiane Klapisch-Zuber, Kobieta i rodzina [w] Człowiek średniowiecza, Jacques Le Goff, s. 360.
Dorothea Fornstern…, s. 367.
Władysław Kopaliński…, s. 120, 210.
Ibidem, s. 350.
Dorothea Fornstern…, s. 187.