Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Antropologia kultury wizualnej
łukasz zaremba
.
Zagadnienia: symulacja i symulakr: hiperrzeczywistość – Baudrillarda historia reprezentacji – obrazy jako znaki –– Baudrillard jako ikonoklasta – pojęcie cyberprzestrzeni – kategoria wirtualności: różne definicje – wirtualność a realność – wirtualność a fikcjonalność – wirtualność a symulacja – media wirtualności – informacja – teleobecność – hipertekst – ciało w cyberprzestrzeni – odcieleśnienie – immersja – tożsamość wirtualna.
7-06-2012 PARERGON
§ Jacques Derrida, Prawda w malarstwie, przeł. Małgorzata Kwietniewska, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2003, rozdz. Parergon (fragmenty).
§ Georges Didi-Huberman, Pytanie o szczegół, pytanie o połać [w:] tegoż, Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, przeł. Barbara Brzezińska, słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2011, s. 155–184.
Zagadnienia: pojęcie ramy/granicy w sztukach wizualnych (malarstwo, fotografia, film, nowe media) – parergon – kadr i przestrzeń poza kadrem – „dekadrowanie” – relacje między obrazem a otaczającą go przestrzenią (realną i wirtualną) – obraz w przestrzeni (jaskinia, świątynia, galeria, kino, rzeczywistość wirtualna) – czego chcą od nas obrazy? – wizualna konstrukcja pola społecznego – nadmiarowy status reprezentacji – obraz to „więcej niż” rzeczywistość – wrażenie nadmiaru obrazów w rzeczywistości.